לריבית עולה יש שתי השפעות עיקריות, כשהראשונה היא קיפאון במשק וריסון הצרכנות הגבוהה: אנשים אינם יכולים לקחת הלוואות כדי לרכוש מוצרים, לעסקים יש פחות הכנסות, מתחילים פיטורים ועוברים למיתון עד להורדת הריבית. ההשפעה העיקרית השנייה היא ירידת שווי הנכסים - אם ניתן לקבל ריבית חסרת סיכון בפיקדון בנקאי או בקרן כספית, אין סיבה להסתכן ברכישת נכסים כגון נדל"ן או ניירות ערך. כתוצאה מכך, השוק ה"ריאלי" (שוק הנכסים הלא סחירים) קיבל מכה ושווי הנכסים ירד בצורה משמעותית.
שוק ההון אינו אדיש למצב המשק ומתמחר את ירידת שווי הנכסים בירידת המניות. לאחרונה ראינו בשוק שלושה מקרים בהם השוק חשב שהמצב של נכסי החברות גרוע מאוד וצפויה ירידת ערך משמעותית, והחברות אכן מכרו את חלק מנכסיהן בירידת ערך - אך לא גבוהה כפי שהשוק ציפה.
סקייליין – ב-10 בספטמבר הודיעה חברת סקייליין כי היא מוכרת את מקבץ נכסי המלונאות שלה בארה"ב תמורת 255 מיליון דולר, הנחה של כ-11% על השווי בספרים. נכסי המלונאות מהווים את רוב הנכסים שנמצאים במאזן של סקייליין ומספקים אינדיקציה משמעותית לשווי הנכסים האמיתי של החברה. בעקבות ירידת הערך של הנכסים בעסקה, ההון העצמי של החברה יתעדכן בדוחות הבאים לכ-630 מיליון ש"ח. שוויה של סקייליין בבורסה טרם ההודעה עמד על 250 מיליון ש"ח, ובעקבות ההודעה עלתה מניית סקייליין ב-37% ונסחרת היום לפי שווי של 344 מיליון ש"ח המשקף מכפיל הון של 0.54, קרוב למחצית משווי הנכסים האמיתי של החברה.
גלובל ליסינג כנפיים – גלובל כנפיים עוסקת ברכישה, החכרה ומכירת מטוסי נוסעים ומטען, ובנוסף מחזיקה 49% מחברת התעופה הקפריסאית TUS. על אף שבמבט ראשוני נראה שהחברה היא חברה בתחום התעופה (ואף השם רומז לכך), אם מפשטים את המודל שלה מגלים שהיא חברת מימון, או אם תרצו חברת נדלן מניב – פשוט עם מטוסים. אם ניקח לדוגמה את החכרת מטוסי ה-A220, נראה שהחברה מחכירה לפי שווי של 8.25% תשואה על שווי הנכס בספרים.
החברה במהלך השנים הייתה רווחית מאוד ואף חילקה 53 מיליון דולר לבעלי מניותיה החל משנת 2014, אך כשאנחנו בוחנים את החברה בעת הנוכחית אנחנו נוכחים בשלוש תובנות עיקריות:
  1. המרווחים אולי היו מספיקים בעידן של ריבית 0, אבל כיום המודל על גבול ההפסדי בשל הוצאות המימון הגבוהות.
  2. שווי הנכסים יורד ככל שעובר הזמן מכיוון שהפחת על מטוסים הוא מאוד משמעותי, למרות שמקובל בתחום פיצוי פחת בתום תקופת החכירה הוא לא מהותי לעומת ירידת הערך האמיתית של הנכס.
  3. הלקוחות שלוקחים את המימון (אמרנו שהדבר דומה לנתינת אשראי) הן חברות תעופה, תחום שלא ניחן ברווחיות או יציבות יתרה. לכן אנחנו יכולים לראות שהמודל לא רווחי ואפילו מסוכן.
בשנה שעברה גלובל ליסינג החלה בתהליך הנזלה שקט שכלל כבר מכירת ארבעה מטוסים מתוך השמונה שהתחילו איתם את שנת 2022. גלובל ליסינג נסחרה בשווי של 90 מיליון ש"ח למרות שההון העצמי החשבונאי של החברה עמד על כ-190 מיליון ש"ח, פי 2 משוויה בבורסה. גלובל הודיעה על מכירת 2 מטוסים לפי שווי של 44 מיליון דולר וירידת שווי של 6.7 מיליון דולר מהשווי בספרים, רחוק מ-50% ההנחה בשוק. בתגובה, מנייתה של גלובל כנפיים עלתה בכ-30% לשווי של כ-117 מיליון ש"ח ונסחרת היום במכפיל הון של כ-0.65.
בית הזהב – חברת בית הזהב עוסקת בדיור מוגן בישראל ובאנגליה, וכמו בסקייליין ובגלובל ליסינג, גם במקרה שלה השוק לא האמין לשווי הנכסים המוצג בספרים. בשל כך, למרות ששווי הנכסים בספרים של החברה עמד על 365 מיליון ש"ח, החברה נסחרה בשווי של 180 מיליון ש"ח, המשקף מחיקה של כמחצית מההון. אתמול (26.09) הודיעה החברה כי היא מוכרת את בית הדיור המוגן "שבעת הכוכבים" שבבעלותה לפי השווי בספרים ותקבל תמורה שיכולה להגיע עד לסכום של 225 מיליון ש"ח. בתגובה מניית החברה עלתה כ-15% לשווי של 207 מיליון ש"ח. גם לאחר המכירה, החברה נסחרת במכפיל הון של כ-0.56.

מה אנחנו כמשקיעים יכולים ללמוד מכך?

ראשית, שוק ההון הישראלי לא יעיל כמו שאנחנו חושבים שהוא. גם אם השוק מתמחר הפסד הוא הרבה פעמים מפספס בעשרות אחוזים ומאפשר לנו כמשקיעים להרוויח מההפקר. שנית, לא צריך להיות פסימיים מדי בהערכות השווי שלנו. ישנה נטייה של משקיעים להיות שמרנים יתר על המידה במקום להיות ריאליים. הנטייה המופרזת לשמרנות עשויה לגרום לפספוס הזדמנויות. לבסוף, לשוק ההון בישראל לוקח זמן לתקן. כל החברות שציינתי, גם לאחר שהוכיחו (לפחות חלקית) כי הן נסחרות משמעותית מתחת לשווי הנכסי, עלו בחדות ועדיין נסחרות במחיר נמוך מ-0.7 על ההון. לשוק ההון בישראל לוקח זמן להפנים חדשות טובות ולאפשר למניות לעלות. גם אחרי הודעה טובה יש הרבה זמן לעלות על הרכבת.
שי אגוזי הינו בנקאי השקעות ופעיל בשוק ההון בישראל אשר מביא עימו ניסיון רב בהשקעות סחירות וריאליות. עם הבנה מעמיקה של התהליכים העסקיים והמהלכים הפיננסיים בשוק, שי מצליח להעביר את המידע בצורה נגישה וברורה לקהל הרחב ניתן לעקוב אחריו בחשבון הטוויטר שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.