בשקט בשקט, מתחת לאף של כולנו, הכלכלה ההודית צוברת תאוצה. הודו, המדינה השביעית בגדול שטחה בעולם, ומי שבשנה האחרונה הפכה להיות המדינה המאוכלסת ביותר בעולם עם למעלה מ-1.4 מיליארד תושבים. שילוב של גודל וכוח עבודה עצום וזול מזכיר מיד מקום אחר – סין. אלו הם המאפיינים המושכים את עיניהן של החברות הגדולות ביותר אל עבר תת-היבשת ההודית, ואנחנו בתור משקיעים צריכים להבין את גודל ההזדמנות ואת האלטרנטיבה המעניינת שנוצרה עבורנו.

ההתרחקות מסין

עד סוף שנת 2022 סין הייתה במקום הראשון בתור המדינה המאוכלסת ביותר בעולם. כמות האוכלוסייה בסין מתחילה לדעוך בצורה משמעותית, כאשר על פי התחזיות עד שנת 2050 האוכלוסייה צפויה להצטמצם בעוד 8%. בנוסף, הנתונים מראים כי הגיל החציוני במדינה, אשר כרגע עומד על 39, אף צפוי לעלות בשנים הקרבות. צמצום האוכלוסייה משפיע בצורה ישירה על היצע כוח האדם ונראה כי המצב בו כוח העבודה הסיני נחשב לאטרקטיבי וזול עלול להשתנות.
הממשל הסיני פועל בשיטת משטר הקומוניסטית ונשלט ע״י הנשיא שי ג'ינפינג משנת 2013. הנשיא שי הוא מקבל ההחלטות בפועל ואין אדם בסביבתו שיתנגד לו או יעביר ביקורת. העובדה הזאת שמה את עתיד החברות המנהלות עסקים בסין באי וודאות מהסיבה שבין לילה יכולים לחוקק חוקים שיפגעו בהן. לדוגמה, דידי, חברת אובר סינית המחזיקה בלא מעט מידע על הנהגים, הנוסעים ומצב התחבורה במדינה בכל רגע נתון. הממשל הסיני לא אהב את העובדה שכמות כוח שכזאת נמצאת בידי חברה שלא בשליטתה, משום שבעיניו ניתן היה לנצל את המידע לטובת ריגול. על כן הממשל הטיל סנקציות על החברה וקבע שאם החברה מעוניינת להמשיך לפעול עליה להוכיח שהמידע נשמר אצלה ומועבר לשלטון.
נוסף על שינויים ומאפיינים פנימיים בתוך סין, חשוב להוסיף ולדבר על התרחבות המשבר בין ארה״ב לסין. תחילה ראינו את הנשיא ביידן נוקט בכמה פעולות מהצד שלו, כאשר העיקריות היא איסור של מכירת שבבים מתקדמים לסין. בסין לא נשארו חייבים – המשטר הסיני החליט לאסור על עובדי הממשל להסתובב עם אייפונים וקבע כי עליהם למצוא תחלופה. רק לשם המחשה של השלכת המהלך שעל פניו נראה נקודתי, בדו"ח האחרון שפרסמה חברת אפל ניתן היה לראות כי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד נתח השוק של האייפון מסך המכירות של מכשירים סלולריים בסין ירד בכ- 10%.

האלטרנטיבה - הודו

הודו, בדומה למדינות המערב, מתנהלת במשטר דמוקרטי ונשלטת בידי ראש ממשלה אשר נבחר מדי 5 שנים. עצם העובדה כי הודו מתנהלת בצורה דמוקרטית באמצעות בחירות כבר מעניקה שקט נפשי לגופים הגדולים והגנה מפני החלטות "שרירותיות" המאפיינות משטרים שאינם דמוקרטיים. בנוסף, הממשל בהודו מקדם משמעותית את הנושא הכלכלי וההשקעות זרות במדינה. במהלך השנים הממשל הציג תוכניות רבות על מנת למקם אותה במרכז הייצור העולמי בתחום הטכנולוגיה ואף קידם הקלות רבות כדי למשוך השקעות זרות למדינה.
כפי שצוין הודו היא המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם. 40% מאוכלוסייתה בני פחות מ-25, והגיל החציוני הוא 28, מה שמעיד על היצע עובדים גבוה וכוח עבודה צעיר אשר עשוי להיות זול. נוסף על ההיצע המספרי הגבוה של עובדים, הממשל ההודי מקדם מדיניות ותוכניות להשקעה בחינוך, רק ב-2023 ההוצאה הממשלתית על חינוך הייתה כ-4.2% מהתמ״ג. מדיניות זו תרמה להגדלת שיעורי ההשכלה בהודו מאז שנת 2000 בכ-10%. השילוב בין אוכלוסייה צעירה ודחיפת חשיבות החינוך מצד הממשל יוצר כוח אדם צעיר, איכותי ובעל כישורים. אלו נתונים מעודדים ומושכים עבור חברות המחפשות אלטרנטיבות להקמת עסקים ומפעלים.
נוסף על אלו, צמיחת התמ״ג של הודו הייתה מהמהירות בעולם בשנים האחרונות. בשנת 2022, התמ״ג של הודו גדל ב-8.1%, מה שהפך אותה לכלכלה הגדולה הצומחת ביותר בעולם. נכון להיום הכלכלה ההודית היא החמישית בגודלה בעולם, ולמרות השנים הלא פשוטות שצפויות לכלכלה העולמית, נראה כי בהודו המצב לא עתיד להשתנות - על פי התחזיות מגמת הצמיחה עשויה להימשך בשנים הקרובות, כאשר הצפי בשנת 2023 עומד על 6.6% ובשנת 2024 על 6.4%. בנוסף, עד שנת 2030 הצפי הוא שהכלכלה ההודית תהפוך להיות הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, ואם כיום היקף הכלכלה ההודית עומד על 3.5 טריליון דולר, ההערכות הן שבשנת 2030 היקף הכלכלה יעמוד על 7.5 מיליארד דולר.
הנתונים הללו מראים על צמיחה כלכלית חזקה אשר יוצרת הזדמנויות לעסקים ומשקיעים במדינה.

נהירת החברות הגדולות

כאשר ברקע המתיחות הדיפלומטית בין ארה"ב לסין, לאחרונה התחלנו לחזות במגמה של חברות גדולות הרואות את הפוטנציאל הטמון בהודו ונחושות לבצע את המעבר אליה.
חברת אפל (APPL) היא בין הבולטות שהצהירו על כך. החברה מתכננת להעביר כ-25% מייצור האייפונים להודו, וכבר החלה לייצר את האייפון 15 במפעל במדינה כחלק מהמאמץ לגוון את הייצור הגלובלי שלה הרחק מסין. גם חברת מיקרוסופט (MSFT) מפעילה בהודו מספר מפעלים ומרכזי פיתוח והעבירה לאחרונה חלק מייצור קונסולת המשחקים שלה XBOX להודו. כמו כן, אילון מאסק, מנכ״ל חברת טסלה (TSLA) נפגש עם נציגי הממשל ההודי לפני מספר חודשים כשמולו המטרה להשקיע תחילה כ-2 מיליארד דולר בהקמת מפעל ייצור בהודו כבר בשנת 2024. בתמורה לכך טסלה צפויה לקבל הקלות מס על ייבוא של חלקים עבור הרכבים החשמליים של החברה. גם חברות כמו גוגל (GOOGL), וולמארט (WMT) ואמזון (AMZN) החלו לקדם תוכניות להרחבת הפעילות אל הודו.

יחסי ישראל-הודו

עם השנים יותר ויותר גופים ישראליים מחפשים את דלתות הכניסה אל השוק ההודי. בין אם זה חברות אשר נכנסות אל השוק, סטארטאפים המגששים דרכם להצטרף לטירוף, שיתופי פעולה בין מדינות וגם הסכמים בין חברות. רק לפני מספר חודשים ראינו משלחת ישראלית בראשות שר הכלכלה, ניר ברקת, שיצאה להודו במטרה להקל על חברות ישראליות אשר ירצו להיכנס אל השוק ההודי.
יחסי ישראל-הודו בכל הקשור בתעשיית ההייטק מורכבים: הגל הראשון של היחסים היה בסוף שנות ה-90, עת נבנתה תשתית הטלקום ההודית בהשתתפות של מגוון חברות ישראליות כמו ECI וסרגון. אמדוקס החלה בגיוס עובדים הודים באותה תקופה, פתחה מרכז ב-2003 וכיום מועסקים בחברה יותר עובדים הודים מישראלים. אך ניסיונות מיקור החוץ אחרים בהודו הסתיימו בהצלחה מועטה שכן מיקור חוץ מוצלח דרש הקמת מרכז בן עשרות עובדים שפחות התאים לחברות ישראליות שרובן קטנות יותר.
שיתוף פעולה נוסף ומעניין בין המדינות הוא ״מסלול קרן ישראל – הודו״. הקרן הינה תוכנית שיתופי פעולה באמצעות רשות החדשנות בישראל ומשרד המדע והטכנולוגיה ההודי. מטרת הקרן היא הענקת תמיכה עבור חברות ישראליות והודיות שעובדות יחד על פרויקטים משותפים. באמצעות הקרן, סטארטאפים ישראלים יכולים לפתח קשרים בינלאומיים ולהכניס את המוצר שלהם אל השוק ההודי האטרקטיבי.
Invest India היא סוכנות לאומית הודית המאפשרת גישה נוחה יותר להשקעה בשוק ההודי, עוזרת לחברות להתרחב אל השוק ההודי ואף מסייעת ליזמים בתחילת דרכם. גם ישראל נמצאת ברשימה של המדינות שעובדות בשיתוף פעולה עם הסוכנות ונהנית מההטבות שהיא מציעה.
דרך אפשרית עבור המשקיעים הפרטיים בישראל להשקיע בשוק ההודי היא באמצעות קרן הנאמנות של חברת מגדל. לחברה יש קרן נאמנות הנקראת ״מגדל הודו״ וכ- 90% מסך הקרן מושקע בחברות מובילות בתעשייה ההודית. רק בשלוש השנים האחרונות תשואת הקרן הייתה מעל ל-56%.
חברות ישראליות רבות, לא רק בתחום הטק, כבר החלו בקשרי המסחר עם חברות הודיות. למשל, לפני חצי שנה דווח על כך שחברת איי.סי.אל (עוסקת במינרלים וכימיקלים מיוחדים) חתמה על הסכם בו היא תמכור כ-300 טונות אשלג לחברה הודית. עבור כל טונה אשלג, החברה קיבלה כ-422 דולר, מה שיצר שווי עסקה בסך 126 מיליון דולר.
כמו כן, בתחילת חודש אוקטובר, חברת פינרג'י בע"מ, העוסקת בפיתוח מערכות אנרגיה, הודיעה כי החברה חתמה על הסכם עם חברה הודית, במהלכו תספק לחברה כ-300 מערכות גיבוי של פינרג'י. ההסכם נחתם עם אחת מחברות התקשורת הגדולות בעולם המפעילה כ-192 אלף מגדלי תקשורת ברחבי העולם. שווי העסקה עמד על סכום של 4 מיליון דולר.
חברה נוספת אשר החלה לבצע פעולות בשוק ההודי היא איירטאצ' סולאר בע"מ. החברה חתמה על חוזה עם חברת RNW, הנחשבת כאחת החברות המובילות בשוק הסולאר בהודו, במהלכו היא תספק ותתקין מערכות לניקוי של פאנלים סולאריים. שווי ההסכם בין החברות צפוי להגיע לשווי של 24 מיליון ש״ח. בנוסף לכך, החברה חתמה על הסכם עם חברה הודית נוספת על מנת להקים פרויקט חדש במדינה. במהלך ההסכם החברה תספק את המערכות ותבצע את ההתקנה שלהן בשווי עסקה הצפוי להגיע לסכום של 3 מיליון ש״ח.
הכלכלה ההודית נראית ונשמעת על פי דעת רוב המומחים כדבר החם והגדול הבא. הרכבת ההודית כבר יצאה מהתחנה וכולן, החל מממשלות דרך חברות ענק ועד חברות קטנות בתחילת דרכן רוצות להצטרף אל המסע ולא להיות מאלה שיישארו מאחור. אמנם אנחנו עוד יחסית בתחילת הדרך והדברים עוד יכולים להתפתח לכל כיוון, אך כיום העתיד של הכלכלה ההודית נראה ורוד מתמיד.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מ-5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.