קצב גידול האוכלוסייה במדינת ישראל נמצא בצמיחה מתמדת – על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסוף שנת 2015 מנתה אוכלוסיית ישראל 8.5 מיליון תושבים, ובימים האחרונים פורסם כי אוכלוסיית ישראל הגיעה ל-10 מיליון תושבים. הצפי הוא ל-15 מיליון תושבים בסוף 2048 ו-20 מיליון ב-2065.
כמחצית מאוכלוסיית ישראל מתגוררת בגוש דן, וכ-25% באופן ספציפי במשולש גבעתיים-תל אביב-רמת גן. כשנתונים אלו מוצגים זה לצד זה, עולה שאלת אכלוס כל התושבים הללו בעתיד, שכן כידוע לכולם, לאורך השנים נוצר מחסור באזורים פנויים לבנייה בגוש דן. מחסור זה רק ילך ויחריף עם הגידול הדמוגרפי שצפוי לנו בעתיד.

הפתרון – גורדי שחקים

אז מה עושים? מנצלים כל שטח בנייה ככל הניתן. ואיך עושים את זה? בונים גורדי שחקים!
בשל המחסור בשטחי בנייה, ראשי הערים החליטו להאיץ אישורי תוכניות בנייה של גורדי שחקים בגוש דן - תל אביב, גבעתיים ורמת גן. להלן מספר גורדי שחקים הנמצאים בבנייה כבר בימים אלו:
  • מגדל עזריאלי ספירלה - גובה 323 מטר, צפי סיום 2025,, 91 קומות, מיועד למשרדים, תל אביב. יזם: קבוצת עזריאלי. בנייה: לוינשטין וסולל בונה
  • מגדל Beyond - גובה 308 מטר, צפי סיום 2024-2026, 72 קומות, מיועד למשרדים, גבעתיים. יזם: תדהר וקבוצת יוניון
  • מגדל 2 ToHa - גובה 298 מטר, צפי סיום 2025, 76 קומות, מיועד למשרדים, תל אביב. יזם: אמות השקעות וגב-ים בנייה: דניה סיבוס
  • מגדל Hi - גובה 226 מטר, צפי סיום 2023, 58 קומות, מיועד למגורים, גבעתיים. אמור להיות מגדל המגורים הגבוה בישראל. יזם: קבוצת הנדל"ן G-Group (ג'י גרופ) בנייה: אשטרום.
2 צפייה בגלריה
הדמיה - מגדל עזריאלי ספירלה
הדמיה - מגדל עזריאלי ספירלה
הדמיה - מגדל עזריאלי ספירלה
(KPF)
בנוסף, ישנם מגדלים שנמצאים עוד בשלב התכנון הצפויים להינשא לגובה של מעל 400 מטר:
  • מגדל רמת גן 120 - רמת גן (520 מטר, 120 קומות)
  • מגדל 2 Core - רמת גן (404 מטר, 101 קומות)
  • מגדל בין ערים - רמת גן (400 מטר, 100 קומות)
  • מגדל 1 Core - רמת גן (380 מטר, 95 קומות)
כפי שניתן להבין, תל אביב וסביבתה עתידות לשנות את פניה, ואנחנו צפויים לראות הרבה יותר שחקים משהתרגלנו עד היום.
2 צפייה בגלריה
הבניינים הגבוהים ביראל
הבניינים הגבוהים ביראל
הבניינים הגבוהים ביראל
(ynet)

המרוויחים מתנופת הבנייה

שני המדדים העיקריים שצפויים להיות מושפעים מכך הם ת"א נדל"ן, מדד המורכב ברובו מחברות נדל"ן מניב (בנייני משרדים), ות"א בניה, מדד המורכב ברובו מחברות בניה שנסחרות בבורסה בתל אביב. לכן, ריבוי גורדי השחקים שעתידים לקום בעוד מספר שנים צפוי להטיב עם מדד ת"א בניה, שכן הוא מורכב ברובו מחברותה מתעסקות בבניה ובפיתוח, ומדד ת"א נדל"ן צפוי ליהנות מאותם גורדי שחקים המיועדים למשרדים ועסקים מאחר שהוא מורכב ברובו מחברות שעיסוקן הוא החזקת נדל"ן ובניה.
גופים נוספים שצפויים לגרוף רווח הן הרשויות המקומיות: לפני מספר חודשים עלה נושא קרן הארנונה לסדר היום. בקצרה, מטרת קרן הארנונה היא לספק פתרון למצוקת הדיור במדינה על ידי כך שכל רשות עירונית תצטרך לקחת כסף מכספי הארנונה לעסקים שהיא גובה ולהפריש לקרן בבעלות המדינה (קרן הארנונה). ככל שהסכום שהרשות גובה יהיה גבוה יותר, כך אותה רשות תצטרך להפריש סכום גדול יותר לקופה. לא מעט מגורדי השחקים שנמצאים בתהליכי בנייה, וגם אלו בתכנון המיועדים למשרדים ועסקים, צפויים להכניס סכומים מכובדים לאותן רשויות שבהן גורדי השחקים יקומו ולפיכך גם לקרן הארנונה, דבר אשר נותן תמריץ להאיץ בניית גורדי שחקים על ידי הממשלה.
אין ספק כי המניע העיקרי להאצת בניית גורדי השחקים הוא חיפוש אחר פתרון לבעיית קצב גידול האוכלוסייה, אך הוא אינו עומד לבדו - מדובר במהלך שעתיד להכניס סכומים משמעותיים לרשויות המקומיות. בנוסף, גם החברות האחראיות על בניית הפרויקטים נהנות ומרוויחות מהמגמה שתופסת תאוצה בתקופה האחרונה, ושאותה אנחנו, המשקיעים, נרצה לזהות ונצל את ההזדמנויות שהיא טומנת בחובה.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, פיננסים ושוק ההון למעלה מ-5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפוsקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם שלו ובאתר.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.