בשנת 2012 התרחשה רעידת אדמה בשוק הישראלי. מי שהיה אז שר התקשורת, משה כחלון, הצליח להעביר רפורמה שנדמתה כמעט בלתי אפשרית: לאחר מאבק מתמשך עם שלושה טייקונים מהחזקים במשק, הוא פתח את שוק התקשורת לתחרות וכמעט בן לילה הביא לחסכון של מאות ואלפי שקלים לכל בית בישראל. בעלי השליטה שהיו רגילים לדיבידנדים גבוהים עד כדי גיחוך מצאו עצמם ממונפים יתר על המידה וללא יכולת לשרת את אותו החוב.
בזמן שסלקום ופרטנר הבינו מהר כי עליהן לעשות התאמות למצב החדש, בזק, שהיתה רגילה להיות לוויתן שלא ניתן להזזה, נשארה אדישה יחסית למצב והמשיכה בפעילות שעיקרה מיושנת תוך כדי חלוקת דיבידנדים מסיביים ללא מחשבה על הימים הסגריריים שעלולים לבוא.

העשור הקודם של בזק

בשנת 2010 השלים שאול אלוביץ' את רכישת חברת בזק באמצעות חברת ההחזקות "יורוקום תקשורת". אז בזק עוד הייתה מכונת מזומנים רווחית ביותר המחזיקה תחתיה מותגי ענק דוגמת פלאפון, Yes, בזק בינלאומי וכמובן מה שבעבר היה מאוד נחוץ והיום כמעט ונעלם מהעולם - בזק קווי.
החברה הייתה מוכרת בהיקפים של 10-9 מיליארד ש"ח וידעה לחלק מזומנים לבעלי המניות בגובה של כ-20 מיליארד ש"ח בתשע השנים בהן אלוביץ' שלט בקבוצה. אך הצמיחה נעצרה, את החוב הגבוה היה קשה לשלם, אלוביץ' הסתבך במשפט תיק 4000, ולאחר שהערכת שווי של Yes הציגה כי החברה לא שווה 886 מיליון ש"ח אלא ששוויה בכלל הוא מינוס של 229 מיליון, ההון העצמי ירד ב-80% לשפל של 434 מיליון ש"ח, ובזק עברה מרווח נקי של 1.23 מיליארד ש"ח בשנת 2017 להפסד של 1.07 בשנת 2018. אירוע חריג בהחלט.
3 צפייה בגלריה
ביצועי מנית בזק
ביצועי מנית בזק
ביצועי מנית בזק
(כלכליסט)
בבזק, שהיתה רגילה לשלוט בשוק התקשורת ולא לספור אף שחקן אחר, לקח זמן להפנים את המצב הקיים. החברה חשבה שהנכסים האיכותיים שבידיה ימשיכו לייצר מזומנים ללא האטה והחפיר החזק שלה בשוק הישראלי לא יישחק. אך ההתכווצות החריגה בהון העצמי בשנת 2018, עם הירידה בהכנסות וחוב שכבר עלה על 11 מיליארד שקל אילץ את החברה להיכנס לתוכנית הבראה מקיפה.
החברה החלה בתהליך של פרישה מרצון לעובדים שמאוגדים תחת ועד חזק. היא העבירה את הצפייה בחברת Yes מטלוויזיה בלוויין לצפייה ב-IP כמו שאר חברות הסטרימינג, הצליחה בגיוס מנויים מהיר באמצעות התמקדות בשירותי דור 5 ופריסת סיבים ברחבי ישראל שהציעו מוצר מצוין שלא היה קודם בשוק הישראלי. שנת 2021 היוותה את שנת המפנה בה ניתן היה לראות לראשונה צמיחה בהכנסות הענף מול שנה קודמת. פריחה בהשקעות בתשתיות ההיי-טק בישראל והתייצבות ברמת התחרות הביאו גם לשיפור ברווחיות החברות, בתזרים הפנוי שהן יצרו וכאמור כל זאת למרות גידול בהשקעות ההוניות.
את החוב העצום החברה המשיכה לשרת והגיעה ממצב בו הוא עלה על 11 מיליארד ש"ח בשנת 2018 לנקודה בה היום עומד על 7.7 מיליארד ש"ח עם 2.7 מיליארד ש"ח בקופה. כלומר 5 מיליארד ש"ח חוב נטו ויחס חוב ל-Ebitda של 1.5.
3 צפייה בגלריה
קבוצת בזק - חוב פיננסי
קבוצת בזק - חוב פיננסי
קבוצת בזק - חוב פיננסי
(מצגת החברה)
ההון העצמי של החברה עבר הבראה באמצעות גיוס כך שעל אף המחיקות והגרעון עומד כיום על כמעט 2 מיליארד ש"ח.

ומכאן לאן?

ראשית אפשר לראות שמקומות בהן בזק שרפה מזומנים לאורך זמן עברו שינוי והתאמה וכיום כבר במעמד צמיחה בדוחות החברה. מספיק להביט על חברת Yes שעד אמצע 2021 ירדה בהכנסות (בזמן ששוק הסטרימינג התפוצץ לשמיים בתקופת הקורונה) וכיום עברה לשלב של עלייה מחודשת בהכנסות והיא שחקן תחרותי שמתבסס על גיוסי לקוחות חדשים.
3 צפייה בגלריה
שינוי מגמה לצמיחה בהכנסות yes
שינוי מגמה לצמיחה בהכנסות yes
שינוי מגמה לצמיחה בהכנסות yes
(מצגת החברה)
אך הצפי האמיתי לצמיחה הוא המשך פריסת הסיבים שכבר היום הגיעו למעל ממיליון בתים בישראל. הסיבים החיו את המגזר הקווי והביאו לצמיחה מחודשת בהכנסות וב-ARPU. בזק צפויה להמשיך לפרוס סיבים לאזורים חדשים בשנתיים הקרובות, כאשר בשליש מהמדינה אין היום סיבים ולקוחות רבים ממתינים להגעת הטכנולוגיה, מה שצפוי להעמיק אף יותר את שיעור החדירה של החברה. החברה גם עתידה לספק מהירויות גבוהות יותר בטכנולוגיות חדשניות ולגבות בגינם פרמיה במחיר.
בשבוע שעבר החברה הודיעה על חתימת מזכר הבנות לשיתוף פעולה עם PowerGen, חברה בשליטת קרן ג'נריישן, להקמת חברת־בת משותפת בשיעורי אחזקה זהים לשיווק, מכירה ואספקת חשמל לצרכנים ביתיים ולעסקים קטנים. בכך בזק נכנסת לשוק חדש עם פוטנציאל צמיחה ותוכנית להגיע ל-400 אלף בתים עד שנת 2030. עוד לא ניתן לתמחר את ההכנסות והצלחת המהלך, אך זה נראה כמו צעד בכיוון הנכון של בזק המציעה מוצר בסיס בביקוש קשיח ונכנסת לשוק בו יש לה כבר גישה לצרכנים.
ניתן להעריך כי שינוי הכיוון בבזק עוד יבוא לידי ביטוי במניה שמדשדשת בעייפות בשנתיים האחרונות ואף נמצאת כ-25% מתחת לנקודה בה הייתה בסוף שנת 2022.
נועם מדר, בעברו המקצועי כיהן במגוון תפקידים בשוק ההון הישראלי, ביניהם ברוקר גידור סיכוני מט"ח וחתם בהנפקות. כיום מנהל את קרן הגידור "אופורטוניטי" ובעל תוכנית ליווי פיננסית לספורטאים מהמובילות בישראל. ניתן לעקוב אחריו כאן ובאתר האינטרנט שלו כאן. בהשכלתו בוגר כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון.
גילוי נאות: הכתב מחזיק במניות המוזכרות
הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.