חברות הציבור צריכות להיות של הציבור

המכרז האחרון של דואר ישראל הוא תמרור אזהרה. בתום תהליך לא שקוף, אחת החברות הוותיקות בישראל, שמשרתת את כולנו, תעבור לידיים פרטיות בעסקת ענק. האם זה מה שהאזרחים באמת צריכים? למה לא לתת לנו, שמממנים את החברות האלה מכספי המיסים, להיות השותפים האמיתיים – באמצעות הנפקה בבורסה?
הנפקת מניות החברות הממשלתיות לציבור היא צעד קריטי לשקיפות וליעילות. במקום ששחקניות מפתח כמו התעשייה האווירית, רכבת ישראל או מקורות תהיינה בשליטה פוליטית מאחורי הקלעים, הן יהפכו לחברות ציבוריות של ממש. כך כולנו נוכל לפקוח עין – וגם להרוויח מזה.

ההזדמנות לאחרי המלחמה

מבחינה כלכלית ולאומית, ההנפקות יכולות להיות מנוע צמיחה אדיר. הן יגדילו משמעותית את שוק ההון, יביאו משקיעים חדשים ויחזקו את התדמית שלנו כמובילים עולמיים בטכנולוגיה ועסקים. אחרי "חרבות הברזל" נוכל לשדר: כך דמוקרטיה ישראלית אמיתית פועלת.

כלי אפקטיבי נגד שחיתות

זו אינה רק החלטה כלכלית. מחקרים של ארגון השקיפות הבינלאומי, ה-IMF וה-OECD מוכיחים שהנפקה ציבורית של חברות ממשלתיות מחזקת את הממשל התאגידי ומקדמת אחריותיות. החשיפה לשוק חופשי מפחיתה סיכוני שחיתות ומשפרת יעילות.
דוגמה בולטת לכך היא פרשת השחיתות בחברת הנפט הממשלתית הברזילאית פטרובראס. רק ההנפקה בבורסה וחשיפה לאור השמש אילצו אותם לנקות את המערכת. זה כוחו של שוק ההון ככלי נגד שחיתות.

בצוותא לשינוי היסטורי

הרעיון אינו חדש – היו דיונים והחלטות ממשלה שלא יושמו. עכשיו זה בידיים שלנו. עם החוסן והאחריות של הציבור הישראלי, יש לנו הזדמנות היסטורית להחזיר את החברות לאומה.
בואו נצא למהלך, ביחד. לא עוד מסדרונות אפלים ושליטה בירוקרטית – אלא שותפות שלנו בהון, בתשואה ובאחריות. בואו נשתמש בכוח של שוק ההון כדי לבנות כלכלה ישראלית נקייה ומשגשגת – שמשרתת את כולנו, לא רק את האליטות. אם יש ספקות, אז נדון ונגיע לפתרון מוסכם. אבל הכיוון ברור – עתיד החברות הציבוריות הוא בבורסה ובידיים שלנו – העם.

קיבוע סטנדרט גבוה של ממשל תאגידי

מעבר להשפעה המיידית של הגברת השקיפות והאחריות, הנפקת החברות הממשלתיות בבורסה תוביל לקיבוע סטנדרטים גבוהים של ממשל תאגידי. הנפקה ציבורית מחייבת את החברות לעמוד בדרישות דיווח קפדניות, לבצע ביקורות עצמאיות ולהפעיל מנגנוני בקרה פנימיים וחיצוניים מחמירים. כך, לא רק שהציבור יוכל לפקח על פעילות החברות, אלא גם השוק יכריח אותן לפעול בצורה אתית ויעילה.
חברות ציבוריות צריכות להיות בבעלות הציבור, והנפקה בבורסה תאפשר לכל אזרח להיות חלק מהבעלות עליהן. זהו מהלך שיבטיח שלא רק קבוצה מצומצמת של אנשים תהנה מהרווחים, אלא הציבור כולו. חברות כמו התעשייה האווירית, רכבת ישראל ומקורות יהיו בבעלות הציבורית וינוהלו בשקיפות מוחלטת.

שמירה על רוב מוחץ של החזקות ציבור ישראליות

ברור שהמהלך צריך להתבצע בזהירות ובתבונה. חשוב לשמור על אינטרסים אסטרטגיים, למשל על ידי מגבלה על כמות המניות שיכולות לעבור לזרים. כדי להבטיח שהשליטה תישאר בידי הציבור הישראלי, ניתן להפעיל מנגנוני שמירה כגון מגבלה על כמות המניות שיכולות לעבור לזרים. אם החזקות הזרים יחצו רף מסוים, המדינה תערוך הנפקת זכויות מיוחדת לציבור הישראלי. כך יישמר האיזון, והחברות יישארו תחת שליטה ישראלית. מנגנונים כאלה גם יאפשרו לחברות לגייס הון באמצעות הנפקה דואלית בארה"ב, ולצד זאת להישאר נאמנות לבסיס הישראלי.

דואליות כהזדמנות לצמיחה גלובלית

הנפקה דואלית היא הזדמנות עצומה לחברות הישראליות לצמוח בשווקים הגלובליים. הנפקת מניות גם בבורסות בארה"ב תאפשר לחברות לגייס הון משמעותי, למשוך משקיעים זרים ולהתרחב לשווקים חדשים. עם זאת, יש להבטיח שמירה על האינטרסים הלאומיים ועל זהותן הישראלית של החברות באמצעות מנגנוני פיקוח ואיזון מתאימים.
דוגמאות מהעולם מראות שהנפקות ציבוריות יכולות להביא לשיפור ניכר בממשל התאגידי. בארגנטינה, למשל, חברות ממשלתיות שהנפיקו בבורסה עברו תהליכי התייעלות משמעותיים, וכך גם בקוריאה הדרומית וביפן. אלו רק חלק מהדוגמאות שמראות כיצד הנפקות ציבוריות תורמות לשיפור בממשל התאגידי ולפיתוח כלכלי ארוך טווח.
הנפקת החברות הממשלתיות בבורסה היא מהלך חיוני למען עתיד כלכלי טוב יותר לכולנו. זהו צעד חשוב בדרך לשקיפות, אחריותיות ויעילות, שיעניק לכולנו את היכולת להיות שותפים אמיתיים בנכסי הציבור. עלינו לפעול יחד, בידיים משותפות, כדי להחזיר את החברות לאומה ולבנות כלכלה נקייה, שקופה ומשגשגת, שתשרת את כלל הציבור ולא רק את האליטות.
רותם גנץ, ממייסדי ARX CAPITAL MARKETS ומייעץ בנושאי מודיעין ודאטה בשוק ההון בעסקאות סבוכות לחברות הציבוריות הגדולות בישראל ובעולם. ג.נ: הכותב הוא ממייסדי אתר Ynet Capital.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.