אחד הדברים המאפיינים ביותר את עולם ההשקעות הוא ניתוח דאטא לצורך קבלת החלטות. על כן, כיאה לתחום, נתחיל בדאטא: נשים פעילות בשוק ההון ב-50% פחות מגברים. רק 25% מתיקי ההשקעות מנוהלים ע"י נשים, למרות שהן מהוות מעל מחצית מהאוכלוסייה. 18% מהנשים לומדות על השקעות דרך בני זוגן – כאשר המצב ההפוך מתרחש רק בקרב 7% מהגברים.
חוסר מעורבות של נשים בשוק ההון אינו רק אנומליה סטטיסטית, הפער המגדרי בהשתתפות נשים בתחום הכלכלי קיים גם בהתנהלות הכלכלית היומיומית: באופן מסורתי התחום הכלכלי נחשב תחת אחריותו של הגבר, על כן נשים פחות בקיאות בפרטי הפנסיה שלהן, פחות נערכות לאירועים כלכליים בלתי צפויים ובאופן כללי נמנעות מכניסה אל עולם שוק ההון ומצבירת ידע אקטיבית בתחום.
"על פי נתונים שפרסם בנק הפועלים בפברואר 2023 נשים תופסות את עצמן מתנהלות פחות טוב בתחום הפיננסי ביחס לגברים, על אף שפער הידע הוא רק 4%", מספרת שיר נייברג, "כלומר שורש הבעיה הוא אינו חוסר ידע - אלא תחושת מסוגלות, הפחד המובנה הוא סיבה עיקרית שמונעת מנשים להשתתף במשחק הכלכלי".
שיר היא אחת מארבע המייסדות הצעירות של המיזם החברתי שפועל להנגשת ידע פיננסי לנשים ומתן כלים לעצמאות ולשגשוג כלכלי. יחד עם נגה סוננברג, דנה און וים וטנשטיין הן החליטו לשנות את המצב העגום של נשים בשוק ההון. "הרעיון נולד במסגרת תכנית ליזמות והעצמה נשית 'פרו וומן'", מספרת ים, סטודנטית למשפטים בת 26. "שמענו הרצאה של אישה מרשימה שהקימה קבוצת לימוד לפיננסים יחד עם כמה מחברותיה. הבנו שמסחר בשוק ההון, ובכללי התעסקות עם כסף, היא תקרת זכוכית שהרבה נשים, לא משנה כמה הן מצליחות, נמנעות מלהתמודד איתה. החלטנו שאנחנו נטפל בזה".
4 צפייה בגלריה
ארבע המייסדות של משקיעות
ארבע המייסדות של משקיעות
ארבע המייסדות של משקיעות
(משקיעות)
"התקופה האחרונה במדינה רק הבהירה כמה זה הכרחי שיהיו נשים בכל מקום – בצבא, סביב שולחן מקבלי ההחלטות ובשוק ההון", מוסיפה דנה, מתכנתת במקצועה. הפתרון שהן מצאו היה הקמת קבוצת למידה המיועדת לנשים בלבד. "חלמנו על מרחב בו נשים יכולות לדבר על כסף בלי בושה, ליצור פלטפורמה מקצועית שיוצרת לנשים את האפשרות לגשת עם ביטחון לעולם של שוק ההון".
לשאלה מדוע קבוצה לנשים בלבד, נגה משיבה: "קורסים על שוק ההון יש בשפע. אנחנו רצינו שיהיה מרחב בטוח. אצלנו אף אחת לא מפחדת לשאול שאלה כי היא חוששת שיחשבו שהיא 'סתומה'. העובדה שאנחנו קהילת נשים היא הדבר שאיפשר להרבה משתתפות שלנו להרגיש שזה המקום בשבילן לקבל את הדחיפה לעשיית צעדים ראשונים בתחום".
הפן החברתי של המיזם לא מוריד מרמתו המקצועית. אל חזונן של המייסדות הצטרף אבנר סטפק, מבעלי בית ההשקעות מיטב, יועץ למיזם ומרצה בולט בקורסים שהמיזם מציע במחיר נגיש. יחד הם יצאו לדרך, ולמחזור האחרון של הקורס (שפתיחתו נדחתה בשל פרוץ המלחמה) נרשמו מעל ל-200% מהמכסות בתוך כ-36 שעות.
4 צפייה בגלריה
אבנר סטפק בהרצאה ל"משקיעות"
אבנר סטפק בהרצאה ל"משקיעות"
אבנר סטפק בהרצאה ל"משקיעות"
(משקיעות)

4 צפייה בגלריה
עבודה בקבוצות קטנות לאחר למידת התיאוריה
עבודה בקבוצות קטנות לאחר למידת התיאוריה
עבודה בקבוצות קטנות לאחר למידת התיאוריה
(משקיעות)
בעקבות הביקוש הגדול ״משקיעות״ החליטו לפתוח בחודש הקרוב, החל מ 11.12.23, קורס קצר של ארבעה מפגשים בזום שמטרתו להעניק ידע פיננסי בסיסי, כמו מושגים כלכליים חשובים, כלי חיסכון והשקעה ובניית מטרות כלכליות. בשל המצב הביטחוני, הן מציעות אותו בחינם לנשים שפונו מבתיהן בעוטף עזה ובגבול הצפון, שרבות מהן מתמודדות עם חוסר ודאות כלכלי גדול.
המחיר הנגיש של הקורס – 250 ש"ח בלבד, וההשתתפות החינמית למפונות, מתאפשרים בזכות העבודה שהצוות, החל מהמייסדות, דרך המרצים ועד מנחות הקבוצה, פועל בהתנדבות מלאה. "את הפעילות שלנו ואת הידע שאנחנו מעבירות הלאה אנחנו חייבות למתנדבות שלנו, שמקדישות המון מהזמן הפרטי שלהן כדי לסייע לנו להפיץ את הבשורה של עצמאות כלכלית לנשים", מספרת דנה.
״אין לתאר כמה קיבלתי ב'משקיעות', רכשתי שפה שבזכותה אני יכולה להיכנס לאתרים כלכליים ולהבין מה אני קוראת", מספרת תרצה, בוגרת מחזור א׳ אשר המשיכה כמתנדבת במשקיעות, "הכי חשוב, עשיתי שינויים כלכליים משמעותיים כמו פתיחת חשבון מסחר עצמאי. בתור מישהי שגדלה עם איזו מחשבה שלהתעסק בכסף זה דבר שהוא שמור לאנשים גדולים שהם לא אני, זה הישג אדיר בשבילי".
4 צפייה בגלריה
מערך המתנדבות של משקיעות
מערך המתנדבות של משקיעות
מערך המתנדבות של משקיעות
(משקיעות)
״יש לי בקשה שכל איש או אישה שקראו את הכתבה הזו יספרו על 'משקיעות' לחברות, לאחיות, לאימהות ולכל אישה בחייהן, כדי שנוכל להגיע לכל אישה שרוצה לקחת אחריות ושליטה על חייה גם בתחום הכלכלי", מסיימת ים ומוסיפה: "ולהורים, תתמכו בילדותיכן ללמוד, לדעת, להיות אקטיביות ולא לפחד לעשות את הצעד הראשון בעולם שוק ההון והפיננסים".
גילוי נאות: הכותבת מתנדבת כמנהלת השיווק של "משקיעות". לעוד מידע אודות המיזם ניתן לעקוב אחר עמודי האינסטגרם והפייסבוק ולהירשם ולקבל פרטים נוספים על הקורס הקרוב כאן.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.