בלילה שבין שבת לראשון, 13 באפריל, הופרעה שגרת החיים בישראל עם הגעתם של דיווחים חמורים על כוונות איראניות לתקיפה צבאית נגד שטח המדינה. זוהי הפעם הראשונה בה איראן נחשדת בתכנון התקפה ישירה מסוג זה על ישראל, מהלך אשר עלול להפוך את העימות המתמשך בין ישראל לארגוני הטרור חמאס וחיזבאללה למלחמה כוללת ורחבת היקף באזור.
עם שחר, הביאו השעות הראשונות גל של חששות וחרדה בקרב אזרחי ישראל. ניכרה זהירות יתרה בפעילות היומיומית - קייטנות רבות בוטלו באחת, כבישים רבים נותרו כמעט ריקים, וקניונים ומרכזי קניות נראו שוממים לחלוטין. גם אם המצב לא יסלים לכדי עימות צבאי ממשי, ההשלכות על המשק הישראלי כבר מורגשות מפאת אי-הוודאות והפחד בקרב התושבים, מוגברים עוד יותר בצל ההנחיות החדשות של פיקוד העורף.
במוצאי שבת, עם העצמת החששות ממתקפה איראנית, הוציא פיקוד העורף שורת הנחיות מגבילות לציבור. בולטות שבהן הן איסור על התקהלויות של יותר מאלף איש והפסקה של כל פעילות חינוכית בישראל. כתוצאה, בוטלו באחת הופעות והרצאות גדולות, אירועי ספורט מרכזיים, ופעילויות לילדים רבות בחופשת הפסח שזה עתה החלה.
1 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי
קניון עזריאלי
קניון עזריאלי
(צילום: יריב כץ)
עיקר הנפגעים מההנחיות החדשות הם ענפי התעופה, התיירות והמסחר. שדה התעופה בן גוריון נסגר זמנית לטיסות לאחר חצות, כשחברות התעופה הישראליות ביטלו עשרות טיסות וצפויות להמשיך ולעשות כן בימים הקרובים. חברות התיירות חוששות מביטולים המוניים של חופשות שתוכננו לתקופת החג. קניונים ורשתות קמעונאיות גדולות כמו קבוצת עזריאלי, ביג, פוקס, דלתא וגולף כבר חוו היום שפל בפעילות הצרכנית, בדומה לימים הקשים של "צוק איתן" בשנת 2014.
מנגד, התעשייה הביטחונית הישראלית צפויה להפיק תועלת רבה מהמצב החדש. בדיוק כפי שקרה בעקבות "צוק איתן", עולים הביקושים והצרכים הביטחוניים דרמטית, ותקציבי ההגנה הצפויים לגדול בהתאם. חברות ענק כמו אלביט מערכות (+4%), עין שלישית (+6%) ונקסט ויז'ן (+5%) רשמו היום עליות במחירי מניותיהן בבורסת תל אביב.
למרות הלחץ, שוקי ההון בישראל שומרים בינתיים על יציבות. עם זאת, קשה להעריך את השלכות האירוע לטווח הארוך אם איראן תצעד צעד נוסף בהסלמה הביטחונית. ככל שהמצב יחמיר, כך גם ההשלכות על המשק והזדמנויות העסקיות צפויות להתגבר משני הצדדים.
נכון לכתיבת שורות אלו בורסת תל אביב עדיין עומדת ואפילו שומרת על יציבות בניגוד מוחלטת ממה שחשבו, כאשר מדד ת״א 90 אף עולה קלות. אולם מכאן קשה מאוד לדעת לאן הרוח נושבת, אך מה שבטוח האדים של המתקפה החריגה של איראן עדיין כאן ויכול להיות שהם פתחו פה פריצה למשהו חמור יותר בהמשך.כבר עכשיו מתחילות להיווצר הזדמנויות חדשות ובמידה והמצב יחמיר הן רק יהפכו להיות מעניינות יותר ויותר.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מחמש שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 15:18, 14.04.24