אי הוודאות הפוליטית בתחילת השנה ומלחמת חרבות ברזל בסיומה הביאו את הציבור הישראלי לחפש לכספו חוף מבטחים ונתוני הבורסה לסיכום שנת 2023 מדברים בעד עצמם: הציבור הסיט השקעות למניות בחו״ל בהיקף חסר תקדים.
אם בשנת 2022 הגיוסים בתעשייה להשקעה במניות חו״ל (דרך הבורסה בת״א) הסתכמו בכ-675 מיליון שקלים, בשנת 2023 כבר מדובר ביותר מ-17.6 מיליארד שקלים המשקפים זינוק של יותר מ-2500% בהיקף ההשקעות במדדי חו״ל.
המספרים האמיתיים ככל הנראה גבוהים בהרבה שכן חלק מהכסף עבר בצורה ישירה להשקעה בחו״ל ולא דרך מכשירים פיננסיים הנסחרים בבורסה בת״א ונלקחו בחשבון.

הדשא של השכן ירוק יותר?

נכון לסוף שנת 2023 מתוך סך של כ-200 מיליארד שקלים מנכסי הקרנות הפסיביות, 86 מיליארד שקלים מושקעים במניות חו״ל כאשר 53 מיליארד שקלים מושקעים במניות בארץ.
התשואות שהשיגו הבורסות בחו״ל למול החולשה שהציגה הבורסה בת״א ככל הנראה תרמו להאצת המגמה: מדד S&P500 הפופולרי המכיל את 500 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בארה״ב השיג תשואה של כ-24% בשנת 2023 למול תשואה של כ-4% שהשיג מדד הדגל של הבורסה בת״א, מדד ת״א 35 המכיל את 35 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסה בת״א.

מה צפוי בשנת 2024?

התעשייה הפסיבית עקפה לראשונה את התעשייה האקטיבית כאשר יותר ויותר משקיעים נצמדים למדדים המובילים ועושים זאת באמצעות קרנות עוקבות בדמי ניהול מופחתים, ההערכות הן שהמגמה תימשך גם במהלך שנת 2024 לאור המשך אי-הוודאות הגיאופוליטית והתשואות של מדדי חו״ל בשנת 2023.
ומה הסיבה לנהירה להשקעות הפאסיביות? הכלכלן ברטון ג'י מלכיאל מאוניברסיטת פרינסטון מוכיח בספרו "הליכת אקראי בוול-סטריט" כי לאורך זמן כמעט ולא ניתן לנצח את ביצועי השוק, כך שייתכן שהבנה זו מחלחלת לקהל הרחב.
מדד ה-S&P500, או בשם הרחוב שלו "הסנופי", אליו נהרו מרבית כספי המשקיעים הוא בעל רזומה מרשים: לאורך מעל 100 שנות מדידה התשואה של המדד האמריקאי הפופולרי עמדה על כ-10% נומינלית וכ-7% ריאלית, מה שהפך אותו למילה נרדפת למילה השקעה פאסיבית.

מה אומרים על כך בבורסה בת״א?

סמנכ״ל הבורסה, יניב פגוט, מסביר את הנתונים החריגים ומספק תחזית אופטימית לשוק המקומי שסבל מתשואות חסר:
״פערי הצבירה בין מדדי המניות הישראלים לאלו שנרשמו בארה״ב בשנת 2023 הם פועל יוצא של שנה קטסטרופלית שעברה על מדינת ישראל על רקע המחאה המשפטית שנמשכה שלושה רבעונים מטלטלים והמלחמה ששינתה את חיינו ותרגמה את הסיכון הגיאו-פוליטי לתיאבון להשקעות בישראל.
נציין כי גם בשנה הקשה ביותר שעברה על מדינת ישראל הפגינו המדדים המקומיים יציבות וכסף לא מבוטל בחר להשקיע במדד ת״א 125 שמתבקש שיהיה חלק מכל תיק השקעות קטן כגדול בשנים הקרובות. למרות האמור, התימחורים בבורסה המקומית, במיוחד לאור פערי הביצועים בין ישראל לארה״ב אשתקד, תומכים לאורך זמן בקיטון פערי הביצועים ופערי התשואות בין השווקים.
המפתח לגידול בצבירה במדדים הישראלים הוא התבהרות האופק הביטחוני והפוליטי וחקיקה בהסכמה ככל והדבר (הרפורמה המשפטית, פ.א) ישוב לסדר היום הציבורי. בטווח הקצר ימשיך מדד S&P500 להיות המגייס הגדול בתעשייה ואליו עשוי להצטרף מדד הנאסד״ק שאשתקד גייס סכומים נמוכים יחסית למרות הביצועים הנהדרים. בזירה המקומית ניתן לצפות לגידול ניכר בצבירה במדדי אגרות חוב על רקע הצפי להפחתת ריבית והפוטנציאל הנגזר לרווחי הון".
פרי אמסלם הינו מנהל פלטפורמת בורסה 360 ומשמש כיועץ שוק ההון לחברות ציבוריות ופרטיות. אין לראות באמור המלצה לפעילות בשוק ההון וני״ע השונים. לתכנים נוספים על שוק ההון הישראלי מוזמנים להצטרף לערוץ הטלגרם.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה