ימים קשים עוברים על מדינת ישראל ועל שווקי ההון המקומיים. מתקפת הפתע הרצחנית של החמאס ב-7 באוקטובר גרמה לירידה דו ספרתית של כ-12% במדדים המובילים של הבורסה המקומית. מדדים "רגישים" יותר כדוגמת ת"א נפט וגז ות"א נדל"ן ירדו ב-14.5% ו-15% בהתאמה.
מדובר במראות שלא ראינו שנים רבות, ומעטים המשקיעים שזוכרים. הבורסה המקומית בשנים האחרונות התאפיינה באדישות כלפי אי אלו מבצעים צבאיים ואירועים ביטחוניים שנחשבו לחלק מה"שגרה" בישראל - אירועים שכבר מתומחרים בתוך הסיכון האינהרנטי של השוק המקומי. אבל ברבור שחור כזה אף אחד בשוק ההון לא צפה, גם לא הדרג המדיני והצבאי. מדובר באירוע דומה במונחי ההשפעה על הבורסה לאירועי ה-9/11 (אם כי לא במונחי אובדן חיי אדם, בהם מתקפת הפתע על ישראל עולה בעשרות מונים על המתקפה על מגדלי התאומים, בנרמול להיקף האוכלוסייה), שגם גררו את מדד ה-S&P500 לירידה של 12% בשבוע שלאחר מכן.
למזלה של הבורסה המקומית המדינה פיתחה עם השנים תעשיית נשק משגשגת שאחוז ניכר ממנה במונחי פעילות עסקית נמצא בבורסה. בכתבה זו נפרוס את השמות של החברות הביטחוניות המובילות בבורסה המקומית, וההשפעות החיוביות של המלחמה עליהן.

אלביט תעשיות

שווי שוק: 33.5 מיליארד ש"ח
אלביט היא החברה הביטחונית הגדולה ביותר מבין החברות הבורסאיות. החברה, כמוטת ייצוא ביתר שאת בשנים האחרונות, זכתה לעדנה לאחר תקופת הקורונה "בזכות" מלחמת רוסיה-אוקראינה וההשפעה שלה על התחמשות מדינות אירופה. בחודשים האחרונים חתמה החברה על הסכמים עם צבאות שוודיה, הולנד, רומניה, יוון ועוד שלל "מדינות אירופיות ומזרח אסייתיות" עלומות שם שהעלו את היקף ההתחמשות שלהן.
מתחילת המבצע נסחרת המניה של החברה ביציבות יחסית, בניגוד למגמת השוק של הירידות החדות – אך עדיין לא בעליות משמעותיות כפי שמשקיעים רבים ציפו. הסיבה המרכזית לכך נעוצה ברישא של התיאור: החברה הפכה להיות יותר ויותר מוטת ייצוא. ליתר דיוק, כ-17.6% בלבד מההכנסות שלה במחצית הראשונה של השנה הגיעו מישראל - ולכן ההשפעה היחסית על שווי החברה כבר אינה מסיבית כפי שהייתה בעבר. למרות זאת, יצוין כי סטטיות או ירידה קלה – בשעה של ירידות של 12% במדדים המובילים – כמוה כעלייה יפה בימים כתיקונם.

ארית תעשיות – החברה הלא מוכרת שעשתה מעל 200% מתחילת השנה

שווי שוק: 267 מיליון ש"ח
ענף הביטחון המקומי, כמו הסקטור הביטחוני העולמי – מורכב מחברות ענק, לצד חברות קטנות רבות, בדרך כלל עם תחומי התמחות ספציפיים למדי ובשווי נמוך מאוד ביחס לאלו של החברות הגדולות. בבורסה המקומית יש מספר חברות כאלה, אחת מהן היא חברת "ארית תעשיות".
ארית מתמקדת בתחום הספציפי של מרעומים אלקטרוניים – החלק שמפעיל את חומר הנפץ בפגז / טיל, בהתאם למנגנון ההפעלה. זהו סוג המרעומים בו משתמשות הרוב המוחץ ממדינות המערב. החברה מתמקדת בעיקר במרעומים לפגזי טנקים, כאשר מסורתית הפעילות שלה הייתה אך ורק בישראל. לפני מספר שנים התרחבה החברה להודו, במסגרת שיתוף פעולה עם חברה מקומית, ועזרה לשותפתה ההודית להקים מפעל לייצור מרעומים בהודו. בתמורה, ועד לשנת 2030 מספקת ארית באופן בלעדי חלק משמעותי ואקוטי מהמרעומים, ומשכך מבטיחה לעצמה נתח מסוים מכל הזמנה.
מתחילת השנה זינקה המניה של ארית בכ-212% לאחר שזכתה במכרז ענק בהודו בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. המלחמה בחודש האחרון, שכללה גם שימוש נרחב בחיל השריון, שלחה לזינוק של 40% את מניית החברה.

גילת טלקום – תקשורת לכוחות הביטחון

שווי שוק: 24 מיליון ש"ח
חברת גילת טלקום עוסקת בתחום התקשורת הלוויינית, עם פעילות באפריקה ובישראל. חלק מהמשקיעים אולי יופתעו לגלות שסגמנט משמעותי ביותר מהפעילות שלה עוסק באספקת שירותי תקשורת לוויינית לכוחות הביטחון.
במהלך המתקפה הקשה על יישובי הדרום נתקלו כוחות הביטחון בצורך מיידי להגבלת הקיבולת ויכולות התקשורת, למען שמירה על הביטחון והסודיות של הפעולות הצבאיות שמתבצעות. כתוצאה מכך קיבלה גילת הזמנות בשבועות מאז תחילת המלחמה של כ-15 מיליון שקלים, סכומים משמעותיים ביותר ביחס לשווי השוק של החברה, וייתכן מאוד כי ככל שתימשך המערכה, ימשיכו לזרום גם הזמנות נוספות.
מהחברה סירבו להתייחס למספרים האמורים בכתבה.

נקסט ויז'ן

שווי שוק: 2 מיליארד שקלים
נקסט ויז'ן מוכרת מטע"דים (מטען ייעודי) לרחפנים וכלים יבשתיים וימיים. במילים אחרות, המערכת של החברה יודעת להפוך כלים, בעיקר רחפנים, ל"חכמים" ולאפשר יכולות ראייה, ריגול ופעולות צבאיות התקפיות נוספות.
החברה, שנכנסה לבורסה אי שם בגל ההנפקות של שנת 2021, נהנית מ"הפריחה" בענף הביטחוני בכלל ומתחום כלי הטייס הבלתי מאוישים בפרט, ומניית החברה זינקה כבר בלא פחות מ-365% ממועד ההנפקה. מפרוץ המלחמה קיבלה נקסט ויז'ן בניהולו של מיכאל גרוסמן מספר הזמנות מהותיות בראשן הזמנה אחת בהיקף של 17 מיליון דולר למערכות החברה, ככל הנראה ההזמנה הבודדת הגדולה ביותר בהיסטוריה של החברה. לשם השוואה – בסוף המחצית הראשונה של השנה כל צבר ההזמנות של החברה עמד על 31.5 מיליון דולר.

עין שלישית

שווי שוק: 80 מיליון ש"ח
חברת עין שלישית היא עם תוואי פעילות דומה ביותר לנקסט ויז'ן, וגם היא מניבה את מירב הכנסותיה ממכירת מטע"דים לרחפנים, לצד מערכות נוספות כדוגמת מערכות לגילוי כלי טייס ("מערכות לזיהוי רחפנים") שהחברה מוכרת גם כן.
בעקבות המלחמה דיווחה החברה שקיבלה "מלקוח מקומי" הזמנה לרכישת עשרות ממערכות החברה – בהיקף כולל של 13.5 מיליון שקלים, עם אופציה להגדלה בעוד כ-1.5 מיליון שקלים. מדובר בהזמנה מהותית ביותר לחברה בניהולו של המנכ"ל ליאור סגל, שרשמה בשנת 2022 הכנסות של 10.4 מיליון שקלים, גידול של כ-31.6% אל מול הכנסות של 7.9 מיליון שקלים בשנת 2021.

אירודרום

שווי שוק: 90 מיליון שקלים
אירודרום עוסקת בתחום של שירותי כוח אדם לתפעול מל"טים וכן במכירה של מל"טים. החברה דיווחה לאחר פתיחת המבצע על חתימת הסכם לאספקת מל"טים ללקוח ששמו אינו צוין בהיקף של 1.5 מיליון דולר. במקביל דיווחה החברה כי היא "צופה הזמנות בהיקף משמעותי במהלך הרבעון הקרוב".
ההזמנה האמורה הזניקה את המניה במעל 50% בימים שלאחר הדיווח, אם כי משקיעי החברה עדיין לא כולם מרוצים שכן מניית החברה צנחה בקרוב ל-90% מאז השיא שרשמה בשנת 2021 עת התמזגה עם השלד אפליי.
נציין כי גם רשימה מכובדת זו, מתוך סך הכול 600 חברות בורסאיות, אינה כוללת את כל החברות המקיימות פעילות במגזר הביטחוני – חברות כמו מנועי בית שמש ואורביט למשל גם הן כוללות בתוכן פעילות בשוק הביטחוני, אך לא צוינו שכן לא נרשם שינוי חריג במחיר המניה שלהן או דיווח על הזמנות משמעותיות כלשהן, בעיקר משום שתחום הפעילות שלהן אינו מושפע באופן מיידי מהגדלת היקף הרכש של הצבא אלא ממגמות ארוכות טווח בו.
נסיים את הכתבה באיחול להצלחת החברות הביטחוניות הישראליות, ואיחולים גדולים אף יותר לכוחות הביטחון ולצבא ההגנה לישראל, שבעזרת ה' ינחל ניצחון מוחץ על אויבנו.
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה. נכון לכתיבת שורות אלו הכותב אינו מחזיק בניירות ערך ואינו עובד עם אף אחת מהחברות האמורות בכתבה. אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל האמור הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד ואין הכותב אחראי לפעולות שיעשו הקוראים כתוצאה מהכתבה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.