עם פתיחת מלחמת ״חרבות ברזל״ הבנו כי לא מדובר במבצע או "סבב" לחימה נוסף, אלא כי אנחנו עומדים בתחילתו של אירוע אחר. היה ברור שמדינת ישראל עומדת בפניה של מלחמה ארוכה שעשויה להימשך זמן רב, כזאת שהשלכותיה על המשק הישראלי יהיו כבדות וישנו את העתיד הכלכלי, הפוליטי והביטחוני במדינה.
"תופעות הלוואי" של המלחמה כבר מתחילות להיות מורגשות הן בקרב שכירים ועצמאים והן בקרב בעלי עסקים וחברות. רמת הצריכה של הצרכן הישראלי נחלשה בצורה משמעותית: במהלך חודש אוקטובר סך ההוצאות הגיעו ל-33.135 מיליארד שקלים, ירידה של 7.4% לעומת השנה שעברה, וממוצע ההוצאות היומי היה נמוך ב-25.3% לעומת חודש ספטמבר (לפי נתוני שב״א). עובדים רבים הוצאו לחל״ת או קיבלו מכתבי פיטורין. המשק הישראלי, שגם כך לא היה בתקופה מזהירה, חוטף כעת מהלומה קשה. מספר לא מצומצם של חברות כבר הוציאו דיווחים לבורסה אודות ההשלכות הנרחבות על עסקיהן.

סקטור הנדל"ן

אחת התעשיות שעשויות להיפגע יותר מכולן היא תעשיית הנדל״ן. עוד לפני המלחמה, סביבת הריבית הגבוהה החלה להשפיע על המשק הישראלי ועל שוק הנדל״ן בפרט. כעת המלחמה מערימה קשיים נוספים על החברות ותהליך התאוששותן עשוי לערוך זמן רב.
קבוצת קרדן ישראל, הכוללת את חברת הבת קרדן נדל״ן ואת חברת הביצוע אל הר הנדסה ובניין, הודיעה כי סגירת אתרי בניה, עיכוב בפרויקטים, חוסר זמינות והתייקרות חומרי הגלם וכוח האדם הם הגורמים אשר פוגעים בחברה בעת הנוכחית. כמו כן, ביטול וצמצום פרויקטים בתחום ביצוע עבודות הבניה ובעיית תשלום מצד היזמים בתחום מביאים לעיכוב בהליכים של הפרויקטים השונים. בנוסף לכך החברה מזהירה ששגרת החירום מהווה בעיה לשוק הנדל״ן וככל שתקופת הלחימה תהיה ממושכת יותר והיתרי העובדים לא יגיעו - המחירים של חומרי הגלם וכוח האדם ימשיכו לעלות ואיתם תגיע גם הידרדרות במצב החברות.
חברה נוספת שדיווחה בבורסה היא קבוצת גב ים שצופה כי המלחמה תעלה לה כ-100 מיליון שקלים, בין השאר כי תצטרך להפחית את שכר הדירה במשרדים בעוטף עזה או להאט את פעילותה בתחום ההתחדשות העירונית באזור.
3 צפייה בגלריה
דיווח קרדן ישראל בע"מ
דיווח קרדן ישראל בע"מ
דיווח קרדן ישראל בע"מ
(אתר הבורסה)

ענף התיירות והתעופה

ישראלים ידועים בתור חובבי טיסות, השנה נרשם מספר שיא של נוסעים שעברו בנתב״ג שהגיע לכשמונים עד תשעים אלף נוסעים ביממה. לעומת זאת, מאז פרוץ המלחמה ועד היום עברו בנתב"ג כ-344,000 נוסעים (11,000 ביממה), מצב שמתחיל להזכיר במעט את תקופת הקורונה. בשבוע הראשון מפרוץ המלחמה התנועה בנמל התעופה הייתה גדולה, כאשר מעל ל- 300 אלף ישראלים ויהודים מרחבי העולם ביקשו לחזור אל ישראל. מאידך, התיירים לא היו מוכנים להישאר או להגיע למדינה וגל העזיבות החל.
שתיים מחברות התעופה הגדולות בישראל , אל על וישראייר, עדכנו כי המלחמה תגרור השפעה שלילית על התוצאות העסקיות של החברות. על פי נתוני חברת התעופה אל-על בחודש ספטמבר ביצעה החברה 1440 טיסות סדירות, לעומת 336 טיסות שביצעה מתחילת ״חרבות ברזל״. שתי החברות לא נקבו במספרים ולפי דבריהן, שעה שעוד אין צפי לסיומה של שגרת החירום, רמת הנזק אינה ברורה.
אל חברות התעופה מצטרפות חברות התיירות בישראל קשרי תעופה ואיסתא.
שתי החברות עדכנו כי הן צופות נזקים אדירים עקב המכה שחטף ענף התיירות ואלו נזקים שכרגע הן לא יודעות לעמוד במספרים. מצבה של קשרי תעופה בעייתי במיוחד שכן סנורמה, חברת הבת בבעלות קשרי תעופה, מציינת כי ענקית הקרוזים רויאל קריביאן הודיעה על ביטול של כלל ההפלגות שהיו אמורות לצאת החל מאוגוסט 2024 באמצעות האונייה JEWEL OF THE SEAS אשר יכולה לשאת כ-2500 נוסעים בממוצע. ההודעה מגיעה בעקבות המצב בישראל וחשש מהסלמה. חברת קשרי תעופה עדכנה כי להחלטה יהיו השפעות מהותיות על התוצאות העסקיות שלה.
3 צפייה בגלריה
דיווח חברת סנורמה
דיווח חברת סנורמה
דיווח חברת סנורמה
(אתר הבורסה)

המגזר הפיננסי

עם פתיחת המלחמה, המשק הישראלי נכנס לשגרת חירום, עסקים עצרו את פעילותם, הנחיות של פיקוד העורף הקשו על עסקים להתנהל ואי אפשר לשכוח כי למעלה מ-400 אלף אזרחים נקראו לשירות מילואים. כל אלו גרמו להאטה במשק הישראלי ולירידה בפעילות הכלכלית וכתגובה לכך המדדים המובילים בבורסת ת״א ספגו ירידות קשות, בנקודת התחתית מדד ת״א 35 ומדד ת״א 90 ירדו ב-13% וב-16.9% בהתאמה. עקב העלייה החדה באי הוודאות במשק הישראלי, רמת הסיכון מפני הורדת דירוג האשראי של ישראל עולה, דבר שיגרור אחריו השלכות נוספות על המשק.
חברת הביטוח הפניקס הוציאה אזהרה כי האירועים הביטחוניים והשלכותיהם המצוינים לעיל משפיעים ישירות על התוצאות העסקיות של החברה. בנוסף, החברה הודיעה על הנפקת אג״ח בשווי של 350 מיליון ש״ח. מטרת המהלך היא להעניק לחברה ולחברות הבת גמישות פיננסית כדי לנצל הזדמנויות שייווצרו עקב המצב.
בנק לאומי דיווח על פגישה שהתקיימה בין נציגי הבנקים לבין בנק ישראל, הגוף אשר ממונה על פיקוח הבנקים. בהתאם למצב, הוחלט כי הבנקים יצטרכו להעלות את סכום המופרש להפסדי אשראי. על פי תחזיות הבנק הוא צפוי להכיר בהוצאה בגין הפרשה להפסדי אשראי של 800 מיליון ש״ח עד 1.1 מיליארד ש״ח.
דיווח בנק לאומי
על מנת לקבל פרופורציות אפשר ואף רצוי להסתכל אחורה ולראות מה קרה למדד ת״א בחלק מאירועי העבר הביטחוניים שקרו במדינה: בסיומה של מלחמת לבנון השנייה, שנמשכה 33 ימים, הראה מדד ת"א 35 ירידה של 1.5% כשהשפל היה 7.1%. במבצע צוק איתן שנמשך 50 ימים מדד ת״א 35 סיים ב-0.1% כשהשפל הראה ירידה של 2.1%.
3 צפייה בגלריה
תשואת מדד המניות הכללי במהלך מלחמות/מבצעי צה"ל
תשואת מדד המניות הכללי במהלך מלחמות/מבצעי צה"ל
תשואת מדד המניות הכללי במהלך מלחמות/מבצעי צה"ל
(אתר הבורסה)
מכאן ניתן להבין שמשברים פיננסים ואירועי מאקרו המשפיעים על הכלכלה ועל הפעילות הפיננסית במשק תמיד יקרו. אך לכל דבר יש סוף, וגם אם כרגע הוא עדיין לא נראה באופק, המצב תמיד מתאזן. אמנם הכלכלה הישראלית נפגעה, אך כך גם נוצרו מגוון רחב של הזדמנויות השקעה שכל אחד ואחת מכם צריכים לבחון. תקופות כאלה יוצרות הזדמנויות אליהן אנשים מחכים שנים ו מראות לנו מי באמת למד דבר או שניים בהשקעות.
שמרו על עצמכם ושנדע ימים שקטים וטובים יותר!
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, פיננסים ושוק ההון למעלה מ-5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' בו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.