ביום חמישי האחרון נערך עדכון המדדים אשר התאפיין במחזורי מסחר חריגים של קרוב ל-7 מיליארד שקלים, מרבית המחזור בנעילת המסחר בו מתבצע למעשה העדכון וקרנות הסל העוקבות מבצעות התאמות להרכבים.
לצד הפעילות הערה של קרנות הסל מצטרפים לאירוע הנזילות שחקנים נוספים שמנצלים את הנזילות הגבוהה לתפוס פוזיציות בהם כמובן גם שחקני השורט.

הנכנסות למדד ת״א 90 פוגשות את השורטיסטים

בדומה למאזן בו לכל צד זכות יש חובה, כניסה למדדי הדגל הנכספים לצד היוקרה טומנת בחובה גם מפגש עם שורטיסטים פוטנציאליים. זאת מכיוון שכניסה של חברה למדדי הדגל מביאה לרכישות של קרנות הסל העוקבות אחר המדדים שהופכות גם לאלו שמשאילות את אותם ני״ע לסוחרים המעוניינים לבצע שורט (וגם להרוויח עוד כמה גרושים על ההשאלה). ואכן אנו רואים עליה ביתרות השורט בכל המניות שנכנסו למדד ת״א 90, כשמנגד במניות היוצאות מהמדד קשה להשיג השאלות מאותה סיבה, כך שאם השורטיסטים לא הצליחו להשיג השאלה הם נאלצים לסגור את השורט יחד עם יציאת החברה מהמדדים.
דוגמא קלאסית: במניית ישרוטל בשבוע הקודם לעדכון יתרות השורט הסתכמו בסה״כ ב-445 מניות בשורט (כמה עשרות אלפי שקלים במונחים כספיים) כשביום חמישי לאחר הכניסה של החברה למדד ת״א 90 יתרות השורט עמדו למעל 87 אלף מניות בשורט בשווי של כ-7 מיליון שקלים. כמובן שלא מדובר בהיקף שורט משמעותי ביחס לשווי החברה אך הבאתי זו דוגמה לחוסר היכולת של השחקנים להשיג השאלות מחוץ למדד ת״א 90.
באופן דומה נרשמו עליות בהיקף פוזיציות השורט במניות אל-על ותורפז (עליה של כ-59%), כאשר באלקטריאון השורטיסטים היו נחושים יותר ונרשמה קפיצה של כ-145% בפוזיציות השורט לכ-157 אלף מניות בשורט בשווי כספי של כ-28 מיליון שקלים.
מנגד, במניות היוצאות ממדד ת״א 90, השורטיסטים שלא הצליחו להשיג השאלות סגרו שורט בהיקפים משמעותיים: למשל, במניית אלטשולר שחם יתרות השורט קטנו בכ-1.2 מיליון מניות לכ-400 אלף מניות בשווי כספי של כ-2 מיליון שקלים בלבד, מגמה דומה נרשמה במניות ארד, בית זיקוק אשדוד וגילת מאותה סיבה בדיוק.

קונים חזרה דלק רכב ומהמרים נגד הבורסה בת״א

חוץ מהתנועות הבולטות במניות הנכנסות והיוצאות ממדדי הדגל נרשמו תנועות בולטות של שחקני השורט במניות נוספות: במניות דלק רכב ודנאל השורטיסטים הקטינו את יתרות השורט בשיעור של 35% ו-47% בהתאמה, בנוסף נמשך תהליך הקטנת השורט במניית מגדלי תיכון כאשר הוא מסתכם כעת בכ-374 אלף מניות בשווי כספי של כ-3 מיליון שקלים בלבד לאחר סגירת שורטים משמעותית של מעל 52% בשבוע החולף.
ובצד השני, השורטיסטים מהמרים כנגד ריט 1 ואלוני חץ שרשמו עליה של 35% ו-52% בשיעור פוזיציות השורט בהתאמה כאשר במניית הבורסה בת״א השורטיסטים אף הגדילו את פוזיציות השורט בהיקף משמעותי יותר של כ-87%. ייתכן והשחקנים מהמרים שהמלחמה תפגע גם בפעילות שוק ההון המקומי.
ראוי לציין שלא ניתן להסיק בהכרח מסקנות מכמות השורט במניות לגבי התנהגות המניה וציפיות השוק, שכן במרבית המקרים מדובר בפעילות של שחקני גידור מתוחכמים שמבצעים שורט על מניה שנתפסת כיקרה למול החזקה בלונג של מניה אחרת מאותו סקטור.
פרי אמסלם הינו מנהל פלטפורמת בורסה 360 ומשמש כיועץ שוק ההון לחברות ציבוריות ופרטיות. אין לראות באמור המלצה לפעילות בשוק ההון וני״ע השונים. לתכנים נוספים על שוק ההון הישראלי מוזמנים להצטרף לערוץ הטלגרם.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.