השורה התחתונה: כיצד נראה השבוע החולף בשוק ההון

  • וול סטריט ובורסות חו"ל: שבוע של התאוששות יפה המגיע לאחר מספר שבועות של מימושים וירידות שערים. מאחורי עליות השערים עומדים מספר נתוני מקרו אשר מצביעים על "נחיתה רכה" בכלכלה האמריקאית. במילים אחרות: המשך הירידה באינפלציה, תוך כדי פגיעה מינימלית בכלכלה (ובהחלט לא מיתון).
  • שוק המניות התל אביבי לא מצטרף למגמה העולמית וממשיך לדשדש במקום. הסוחרים והמשקיעים המוסדיים חוששים מחודש ספטמבר, בעיקר בגלל הפוטנציאל למשבר חוקתי, שיבוא בעקבות שלושה דיונים גורליים בבג"ץ בנושא המהפכה המשפטית. חשש זה מחלחל גם לשוק מטבע החוץ, כאשר שער הדולר /שקל ממשיך להיסחר ברמות גבוהות אשר לא נראו מאז שנת 2016.
  • שוק איגרות החוב: תשואת האג"ח לטווח פדיון של 10 שנים בוול סטריט מגלה סימני התייצבות. ואפילו נטייה לירידה קלה. מתשואת שיא של מעל 4.3%, לתשואה של 4.18%. וזאת, בתגובה למספר נתוני מקרו שהתפרסמו השבוע, ואשר מצביעים על התקררות הכלכלה. מה שמחליש את מחנה הניצים בבנק המרכזי. כאשר מתחילים להישמע בפד גם קולות המתנגדים להעלאות ריבית נוספות.
  • שוק איגרות החוב הישראלי: ממשיכה המגמה של ירידה קלה בתשואות (קרי: עליות שערים קלות), הן באג"ח הממשלתיות והן בקונצרניות, כאשר המשקיעים בונים על ירידה באינפלציה, וזאת, בעקבות שני מדדי המחירים האחרונים שהפתיעו לטובה. זאת, למרות היחלשות השקל, המעלה חששות מלחצים אינפלציוניים, ומהעלאת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל.
  • שוק מטבע החוץ: שבוע של יציבות בשער הדולר/יורו (בסביבות 1.08 דולר ליורו). זאת לאחר מספר שבועות של התחזקות, כאשר המשקיעים לוקחים פסק זמן על מנת להעריך מה יהיה כיוון הריבית בארה"ב ובאירופה. בארץ: הדולר מתבסס ברמה הגבוהה של 3.8 שקל לדולר אליה הגיע לפני שבוע. רמה זו לא נראתה מאז 2016 (פרט לזמן קצר בזמן משבר הקורונה), כאשר בניגוד לקורה בעולם, הרי בארץ כיוון המסחר נקבע בעיקר על ידי הצפי להתפתחויות בנושא המהפכה המשפטית, ובאופן ספציפי - החשש ממשבר חוקתי בחודש ספטמבר.
  • שוק הסחורות העולמי: שבוע של עליות תלולות במחיר הנפט אשר הגיע לרמה של 89 דולר לחבית מסוג "ברנט", רמה שלא נראתה מזה שנים (ולמעשה, מאז תחילת המלחמה באוקראינה). הביקושים לנפט מוסברים בעיקר בצמצום התפוקה על ידי סעודיה. גם הזהב ממשיך להתאושש, ונסחר בשער של 1966.2 דולר לאונקיה. כאשר המשקיעים בו מושפעים בעיקר מהתחזקות הדולר במהלך השבועות האחרונים. כמו גם מהעלייה שנרשמה בתשואות האג"חים.
  • מטבעות הקריפטו: שבוע מעניין עבר על הביטקוין. אשר התחיל בקול תרועה רמה, והסתיים בקול ענות חלושה (ובשער 25,800 דולר לביטקויין). הקפיצה בשערי המטבעות הדיגיטליים באמצע השבוע, מוסברת כתגובה לפסיקה של בית המשפט נגד ה- SEC (רשות ני"ע האמריקאית). במאבק המשפטי שמנהל בית ההשקעות גרייסקייל, לאישור הקמת קרנות הסל על מטבעות הקריפטו. ואילו הנפילה במחירו בסוף השבוע נובעת מהמשך הנחישות של ה- SEC, המתנגד למהלך זה. מה שבא לידי ביטוי בדחייה נוספת של החלטתו בעניין. וברמה הטכנית: האזור של 25,000 - 26,000 דולר לביטקוין נחשב לאזור תמיכה חזק. כאשר רמת התמיכה הבא, היא בסביבות 20.000 דולר לביטקוין. ומנגד, מחכה לביטקוין למעלה רמת התנגדות חזקה, באזור 29,000 דולר לביטקוין.
וול סטריט: שוק המניות עבר שבוע של התאוששות מרשימה, בהובלת מניות הטכנולוגיה. וזאת, לאחר מספר שבועות של מימושים וירידות שערים. עליות שערים נתמכו השבוע במספר נתוני מקרו, אשר מצביעים על "נחיתה רכה" בכלכלה האמריקאית. במילים אחרות: המשך הירידה באינפלציה, תוך כדי פגיעה מינימלית בכלכלה, ובהחלט לא מיתון (s&p500 - 4515.77).
שוק המניות האמריקאי המשיך השבוע את התנופה החיובית אשר נרשמה בו גם ביום המסחר האחרון של שבוע המסחר הקודם. עליות השערים נרשמו כמעט מידי יום, וכרגיל, היו אלו מניות הטכנולוגיה שהובילו את המגמה. בסיכום שבועי רשם מדד הנאסד"ק עלייה מרשימה של 3.3%, ומדד s&p500, המייצג יותר את השוק הרחב, טיפס בשיעור של 2.5%. בכך מחק שוק המניות בוול סטריט את מרבית ירידות השערים אשר נרשמו בו במהלך מימוש הרווחים של חודש אוגוסט.
מה שנתן השבוע את הטון בוול סטריט היה שוב נושא הריבית. הירידה המסוימת בתשואות איגרות החוב, תדלקה את מגמת ההתאוששות במניות, כאשר ברקע הירידה בתשואות עמדו מספר נתוני מקרו אשר הצביעו על התקררות מסויימת בכלכלה. ההתקררותמחזקת את ידי המתנגדים בפד להעלאות ריבית נוספות. אך לא בשיעור חד מדי, אשר יצביע על מיתון. במילים אחרות; נתוני המקרו השבוע תמכו בתסריט הזהב של "נחיתה רכה" בכלכלה, קרי: המשך הירידה באינפלציה, מבלי לשלם מחיר גבוה מדי בצורת מיתון, ובצורת ירידה חדה ברווחי החברות. וזה בדיוק התסריט ששוק המניות אוהב.

1 צפייה בגלריה
ביצועי תל אביב 125
ביצועי תל אביב 125
ביצועי תל אביב 125
(כלכליסט)

בזוית הטכנית: הניתוח הטכני של מדד s&p500 (המדד המייצג של המניות בוול סטריט) מצביע בפרוש על כך, שהמגמה הדומיננטית מתחילת השנה היא של עליות שערים. כל מימוש רווחים נתקל בקונים חדשים (וברמות הולכות ועולות), כאשר רמת 4200 (במדד s&p500) אשר שימשה כרמת התנגדות חזקה, נפרצה בצורה נחרצת לפני כארבעה חודשים - והפכה לרמת תמיכה חזקה. רמת ההתנגדות החזקה הבאה, היא בסביבות 4800. כלומר - רמת השיא של כל הזמנים!
מימוש הרווחים של שלושת השבועות האחרונים, קילף למעלה מ-200 נקודות ממדד s&p500, אשר נעצר ברמה של 4350. רמה זו קיבעה את עצמה עתה כרמת תמיכה נוספת, אשר ממנה (לפחות על בסיס טכני) התחיל השבוע השוק לבצע הסתערות מחודשת על רמת השיא של כל הזמנים. עליות השערים של שבוע המסחר האחרון, קירבו את מדד s&p500 לרמה של 4,550. אשר משמשת כרגע כרמת התנגדות, אשר פריצה שלה תגדיל את סיכויי המדד להגיע שוב לרמת השיא של 4,800.
האם השוק אכן יצליח לשבור בקרוב את שיא כל הזמנים? הדעות בין האנליסטים חלוקות. הפסימיסטים צופים דוקא המשך מימושים וירידות שערים. ונתלים (בין היתר) בסטטיסטיקה, לפיה החודשים ספטמבר ואוקטובר הם בדרך כלל שליליים בוול סטריט. אשר נוטה להתאושש רק לקראת סוף השנה. אבל סטטיסטיקה היא רק סטטיסטיקה. ויש לא מעט אופטימיסטים, אשר צופים פריצה קרובה של רמות השיא של כל הזמנים. ביניהם בלט השבוע בית ההשקעות מורגן סטנלי, אשר צופה יעד קרוב של 5000 למדד s&p500. מי יצדק, האופטימיסטים או הפסימיסטים? ימים יגידו. בכל אופן, מידת זהירות לא תזיק.
שוק המניות התל אביבי די אכזב השבוע את המשקיעים, כשלא הצטרף למגמת העליות בוול סטריט ובבורסות חו"ל. בסיכום שבועי נותר השוק פחות או יותר באותו מקום, כאשר ההסבר שניתן לחולשה היחסית אצלנו, הוא החשש ממשבר חוקתי אפשרי בחודש ספטמבר, בו יתקיימו שלושה דיונים חשובים בבג"ץ בנושא המהפכה המשפטית (מדד ת"א 125 - 1873.76)
שוק המניות התל אביבי נסחר השבוע תוך תנודות קלות לשני הכיוונים. בסיכום שבועי נשאר (פחות או יותר) באותו מקום. מדובר בעצם בהפגנת חולשה נוספת, כאשר בוול סטריט ובשוקי העולם נרשמו השבוע דווקא עליות שערים לא מבוטלות, ואילו השוק שלנו "סרב" להצטרף למגמה העולמית.
החולשה שגילה השבוע שוק המניות הישראלי היא לא חריגה, ומשתלבת למעשה עם המגמה המאפיינת אותו מתחילת השנה. מידי פעם בפעם אומנם נרשמות בו עליות שערים, אבל באופן שיטתי נפתח בארץ פיגור של עשרות אחוזים לעומת וול סטריט ושוקי המניות בעולם. פיגור זה בולט במיוחד אם נזכור כי במהלך השנתיים האחרונות הפגין שוק המניות בארץ דווקא עוצמה (בעקבות הכלכלה החזקה), ורשם ביצועים טובים יותר מאשר וול סטריט ושוקי חו"ל.
איך מסבירים פיגור זה? הביצוע "המגומגם" של השוק השבוע, מוסבר מחששות המשקיעים מפני משבר חוקתי בחודש ספטמבר בעקבות שלושה דיונים חשובים בבית המשפט העליון בנושאים הקשורים למהפכה המשפטית. ובאופן דומה, הפיגור בשוק המניות הישראלי מתחילת השנה מוסבר בחששות המשקיעים, מפני המשך החקיקה של המהפכה המשפטית באופן חד צדדי, כאשר הקונצנזוס בין המשקיעים הוא כי תסריט זה (אם יתגשם) יהיה רע לכלכלה, רע למצב הביטחוני, רע ללכידות החברתית ולכן גם רע לשוק המניות. כך החליט השוק, ו"השוק תמיד צודק" (וזה לא משנה אם חלק מהמשקיעים, הוא דווקא בעד המהפכה המשפטית).
זו גם הסיבה, אגב, לפיחות החד שנרשם בשער השקל מתחילת השנה. כאשר הדולר (וגם סל המטבעות) נסחרים בארץ ברמות שיא, שלא נראו מזה שנים. מרבית האנליסטים מעריכים, כי אילולי החששות בנושא המהפכה המשפטית היה השקל מתחזק בכ- 10%(!) לעומת רמתו הנוכחית. ואם נסגור את המעגל, הרי הפיחות בשער השקל מגביר את האינפלציה (כפי שטען לא מזמן נגיד בנק ישראל עצמו). ולכן מגדיל את הסיכויים להעלאת ריבית נוספת, עובדה שמכבידה עוד יותר על שוק המניות בארץ.
ומה הלאה? מצב המשקיעים בישראל קשה הרבה יותר, מאשר זה של המשקיעים באירופה או באסיה, שם מסתכלים בעיקר על הקורה בוול סטריט, ובגדול - מיישרים קו עם שוק המניות האמריקאי. אצלנו מגמת השוק נקבעת על ידי שני כוחות עיקריים: האחד הוא (כמו בכל העולם) המגמה בוול סטריט, והשני - מה עומד לקרות אצלנו בתחום המשפטי/חוקתי/בטחוני/פוליטי. מכאן, שגם המשך מגמת המסחר בשוק המניות בארץ תמשיך להיות מושפעת (כמו שקרה גם השבוע) משני כוחות אלו.
ואם נבחר לראות את "חצי הכוס המלאה": הרי מתוך התנהגות שוק המניות במהלך החודשיים האחרונים בהחלט ניתן להבחין, כי הוא "מאד רוצה" לסגור את הפער העצום (עשרות אחוזים) שנפתח בינו ובין וול סטריט ושוקי העולם. ביחוד כאשר שני נתוני האינפלציה האחרונים שהתפרסמו בארץ הפתיעו לטובה. וסימנו סיום קרוב לתהליך העלאת הריבית. צריך "רק" שהמכשול שעצר את השוק עד עתה - יסולק. במילים אחרות: השוק מחכה לאיזה שהוא סימן לכך, שהמשך החקיקה של המהפכה המשפטית יגנז, או לפחות יחוקק בהסכמה רחבה. במקרה זה, ישנם סיכויים לא רעים לריצה חזקה של שוק המניות כלפי מעלה (בתנאי, כמובן - שלא תרשם פתאום מפולת בוול סטריט).
לעומת זאת, אם זה לא יקרה, והחקיקה תימשך באופן חד צדדי (ו/או המדינה תיקלע למשבר חוקתי) הרי לא מן הנמנע, כי נראה עוד ירידות שערים אצלנו (ואפילו חדות). ומי שימכור מניות, יהיו גם משקיעים המתנגדים למהפכה המשפטית - וגם חסידיה. שכן, כאמור, השוק תמיד צודק!
אלי גולדברג הוא בוגר הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון בחיפה (תואר שני - בהצטיינות). בעל עשרות שנים של נסיון בפעילות בשוק ההון (כמו גם בכתיבה עיתונאית - בנושא שוק ההון והבנקאות). כרגע משמש כמנהל ההשקעות, של קרן הגידור "דלתא 100״
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.