ברן, חברת ההנדסה הגדולה בישראל, פירסמה את דוחותיה הכספיים לשנת 2023 במהלכה הציגה החברה שיפור משמעותי בכל פרמטרי הפעילות. הכנסות החברה בשנת 2023 הסתכמו בכ-681 מיליון שקלים, זינוק של כ-76% אל מול הכנסות של 387 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בשורה התחתונה הסתכם הרווח הנקי של החברה בכ-37.7 מיליון שקלים, זינוק של פי 2.5 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
הניתוח של ברן הוא חלק מפרויקט הדוחות של ווינט קפיטל, במסגרתו אנו מראיינים חברות שהצליחו להפתיע את השוק ופירסמו דוחות כספיים שנתיים המביאים בשורה. זאת מתוך הבנה שהרבה חברות לא זכו לחשיפה הנאותה כתוצאה מ-"בליץ הדוחות" ששטף את הבורסה במהלך חודש מרץ.
החברה הראשונה עליה נכתוב היא חברת ברן שפרסמה את דוחותיה הכספיים לשנת 2023 - התוצאות הטובות שפירסמה ברן הגיעו כתוצאה מעלייה בהיקף הפעילות, בצבר ההזמנות של החברה וביעילות התפעולית, מה שהוביל לזינוק במניית החברה בכ-25% מאז שלהי ינואר השנה. בריאיון ל – ynet סיפר מנכ"ל קבוצת ברן, איציק פרנק, מה גרם לזינוק בהכנסות וברווח, ומדוע אותו התצואות היפות בעצם לא מאוד הפתיעו.
"לא הייתי מגדיר את התוצאות יוצאות דופן", מתחיל פרנק ומסביר, "זו תולדה של תהליך אסטרטגי של מספר שנים שהצגנו אותו לשוק ההון רבעון אחרי רבעון ומי שהבין יכול היה לראות איך מזה שנתיים, וביחוד בשנת 2024, רבעון אחרי רבעון גדלו ההכנסות לצד קפיצה ברווח. אמנם מדובר בתוצאות שיא, אבל הן לא הפתעה", הוא מוסיף ומדגיש: "מהגדרה של השנה כ"יוצאת דופן" משתמע שמדובר עניין חד פעמי ולא כך הדבר. בשורה תחתונה של העניין התוצאות הן תולדה של עבודה קשה וישום אסטרטגיה, תהליך ודרך. אנחנו גם מאמינים וצופים שמגמת הצמיחה והרווחיות תמשיך".
את הערכתו לכך שהמגמה תימשך גם בשנתיים הקרובות מבסס פרנק על שלוש רגליים. הראשונה, צבר גדול ומגוון שיש לברן בכניסה לשנת 2024, שישרת את החברה לשנתיים עד שנתיים וחצי הקרובות. השנייה, כפי שמתאר פרנק, היא הצוות החזק המרכיב את ברן בכל רמות החברה ושממשיך איתם הלאה, צוות שיודע לעבוד בשיתוף פעולה, להתמודד עם אתגרים ולספק שירות מקצועי ללקוחות. והרגל השלישית היא תנאי השוק בארץ ובעולם והביקושים. על כך המנכ"ל מפרט כי אמנם כרגע יש מחסור בעובדים ובמשאבים נוספים כגון מהנדסים וספקים, אך עדיין השוק בישראל מרובה פרויקטים גם היום וגם לחמש שנים הקרובות, וברן יכולה לבחור ביתר קפדנות על איזה פרויקט להתמודד תוך מתן דגש על רווחיות. במבט גלובלי, קיימת מגמה כיום של מדינות רבות שמשקיעות בפרויקטי מים ומזון, אנרגיה וביטחון. האנטי-גלובליזציה שעובר העולם מייצרת עבודה מרובה לברן, על כך המנכ"ל אומר: "אנחנו הוכחנו שאנחנו יודעים לנהל פרויקטים רחבי היקף במדינות זרות ולייצר מהם רווחיות משמעותית. בזכות כל אלו אנחנו רואים את המשך מגמת הגידול במחזורים ורווחיות לשנים קדימה".
באשר לכיוונה העתידי של החברה, פרנק מכריז: "ברן תמשיך להיות חברה מובילה בתחומה בישראל וגלובלית. אם זה בעולמות התעשיה, תשתיות ותקשורת. אנחנו רוצים לשמור על ההובלה ולקחת חלק מרכזי בפרויקטים שיוצאים לשוק ואנחנו רוצים להמשיך להוביל בתחום. אנחנו לא בכדי חברת ההנדסה הגדולה בישראל, זה כבוד גדול אבל יש גם הרבה צפייה מאיתנו".
הוא מוסיף ומרחיב אודות פעילות בתחומים מרכזיים שהם הצעדים הבאים באבולוציה של החברה: "הראשון הוא שאיפה לקחת נתח גדול יותר בפרויקטים לאומיים.לא רק כנותנת שירות אלא גם כיזמית. לדוגמה, אם יש מתקן התפלה או אנרגיה, אנחנו היום מכוונים לא רק להיות חלק מהמבצעים אלא גם חלק מהיזמים, וזו עלייה משמעותית בשרשרת הערך. דבר שני הוא נושא היזמות בתחום האנרגיות המתחדשות, אותו התחלנו לפני שנה וחצי. יש לנו ניסיון עצום בביצוע פרויקטים מהתחום, אבל מעולם לא היינו היזם בתחום. אנחנו עושים את זה בשמרנות, בהיקפים לא גדולים, אלא לאט לאט עד שנגדל. אנחנו לא נסכן את פעילות הליבה של ברן. הנושא השלישי הוא טכנולוגיות וחדשנות, מתוך עשרות מתחרים, בסוף השנה שעברה זכינו להקמה של חממה טכנולוגית ביחד עם גורמים זרים מחו"ל המורכבים בעיקר מקרנות. אנחנו מכירים את התחום והם יודעים להביא הון זר. תחום הטכנולוגיות בעולם הפרויקטים והבניה עוד בחיתוליו ויש עוד מקום עצום לקידום ויצירות ערך. גם בכל נושא של תכנון באמצעות AI אנחנו נכנסים לתחום באמצעות שותפים מחו"ל, אנחנו מבינים שהתחום הולך ליותר עבודת מחשב ופחות עבודת אדם. אלו ההתפתחויות, והליבה שלנו גדולה חזק וצומחת. כתמיד – ברן שואפת ופועלת להיות מובילה בתחומנו הן במקצוענות והן בחדשנות ויישום פתרונות טכנולוגיים".
"אחד הדברים שאנחנו מאוד גאים בברן הוא שהתוצאות משקפות את התחזיות ואת מה שהצגנו לשוק ההון בשנתיים האחרונות", משתף פרנק ומדגיש: "כל מה שאמרנו והצגנו למשקיעים רבעון אחרי רבעון בשנתיים האחרונות – בוצע בהצלחה. אנחנו בתחום שרגיש לשינויים, לגיאופוליטקה והשפעות חיצוניות ואנחנו מאוד גאים שאנחנו מסוגלים לחזות בצורה טובה את הכיוון והעתיד שאנחנו הולכים אליו".
לשאלה כיצד השפיעה המלחמה על שוק התשתיות וההנדסה בישראל חושף המנכ"ל: "מעל 15% מהעובדי ברן היו במילואים. אנחנו גאים בעובדים שלנו על ההתגייסות ועל התמיכה במשק ואני מוריד בפניהם את הכובע. ברגעים האלו ממש יש עובדי ברן שהתנדבו לבצע פעולות הנדסיות בתוך הרצועה ואני לא יכול להרחיב מעבר. ה-DNA של עובדי ברן איננו מנותק מהיום-יום של החברה הישראלית, אנחנו חברה מאוד מגוונת - דתיים, חילונים, עולים חדשים, וותיקים".
"נכון להיום אין השפעה מהותית על הפעילות העסקית שלנו ועל התחזיות לתוצאות העסקיות שלנו", הוא מבהיר. "לא היה לנו אף פרויקט גדול שנעצר. מנגד אי אפשר להגיד שאנחנו מנותקים לחלוטין, בעיקר היום מרגישים את המחסור החמור בעובדי קבלן. נכון, זה השפיע מאוד חזק על תחום הנדל"ן של הבניה למגורים ומסחרי - בזה ברן כמעט בכלל לא נוגעת. כן, בחלק מהפרויקטים יש מחסור בפועלים ובידיים עובדות אבל אנחנו לא מזהים עיכובים או משהו דרמטי".
בהקשר הזה פרנק מחדד: "בטווח הארוך זו הזדמנות כי האירוע יצריך התארגנות מחדש של גורמים במדינה, החל ממנגנוני הביטחון ודרך משרדי הממשלה השונים. יש התפכחות של מה צריכה להיות רמת המוכנות של המשק באירוע מלחמה או אירוע כולל. הגנות על מתקני תשתיות אסטרטגיים, הגדלת חומר גלם בישראל והגדלת יתירות בתשתיות לאומיות. ברן כיום מעורבת בפרויקטים כאלו מתחום האנרגיה, המים, התקשורת ועוד. אלו רק דוגמאות לרמת המוכנות שצריכה להיות וברן נמצאת לקחת חלק מהותי. אנחנו שחקן מוביל בעולם התשתיות הלאומיות. יש ריבוי פרויקטים ומחסור בכוח אדם מקצועי בתחום, חסרים אלפי מהנדסים כדי להתמודד עם היקף הביקוש. גם בתחום הלאומי וגם בשוק הפרטי. וזה ללא קשר למלחמה, הביקוש עולה על ההיצע שקיים כיום".
אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך ואין האמור מהווה תחליף לייעוץ השקעות מקצועי. נכון למועד כתיבת שורות אלו הח"מ אינו מעניק שירותים לחברות האמורות לעיל ואינו מחזיק באי אלו מניירות הערך שלהן.
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.