תעשיית השבבים הפכה לאחת החמות בעשור האחרון כאשר מניות הסקטור בארה"ב הפיקו עליות של מאות אחוזים וחלקן הפכו לחברות מהגדולות בעולם. בבורסה הקטנה של ישראל יש מגוון רחב של מניות שבבים, אך אחת לא דומה לשנייה. מה ההבדל בין כל חברה ואיזו מהן מעניינות להשקעה?

נובה

נובה היא יצרנית מובילה של פתרונות מטרולוגיה (מדידה) לתעשיית הסמיקונדקטורים (מוליכים למחצה). החברה, שנוסדה בישראל ב-1993, מעסיקה היום כ-1100 עובדים בעולם ונסחרת בבורסה בתל אביב.
נובה מספקת מערכות מתוחכמות לבקרה על תהליך הייצור של שבבי מחשב מתקדמים. המוצרים שלה משלבים אופטיקה, מכניקה ואלקטרוניקה יחד עם תוכנה ואלגוריתמים כדי לתת ליצרני השבבים תמונה מדויקת של מה שקורה בקווי הייצור.
אסטרטגיית נובה היא לבנות פורטפוליו טכנולוגי מגוון של פתרונות מטרולוגיה שיאפשרו את המשך ההתפתחות מהירה של תעשיית המוליכים למחצה. החברה לוקחת טכנולוגיות חדשניות, מפתחת אותן ומביאה אותן בסופו של דבר אל קווי הייצור כדי לספק פתרונות פורצי דרך לבקרת התהליך.
נובה התחילה במדידת מימדים והתרחבה עם השנים לתחומים נוספים דרך רכישות. כיום יש לה שלוש חטיבות עיקריות: מדידת מימדים, מדידת חומרים ומדידות כימיות.
מניית החברה עלתה ב-440% בחמש השנים האחרונות עת נכנסה תנופת השבבים לעולמינו ומכירותיה עלו מ-251 מיליון דולר בשנת 2018 לצפי של 511 מיליון דולר בסוף 2023 – עלייה של מעל ל-100%, ומטרתה להגיע בתוך חמש שנים נוספות למכירות של מיליארד דולר בשנה.
5 צפייה בגלריה
הכנסות קמטק
הכנסות קמטק
צפי ההכנסות של חברה נובה
(מתוך מצגת מאתר החברה)


5 צפייה בגלריה
הכנסות קמטק
הכנסות קמטק
צפי ההכנסות של חברה נובה
(מתוך מצגת מאתר החברה)

קמטק

קמטק היא חברה ישראלית מובילה בתחום בדיקה ומדידה של נקודות החיבור (Bumps) בתעשיית הסמיקונדקטורים. החברה מפתחת ומייצרת מכונות ייעודיות לבדיקת איכות החיבורים החשמליים בין שבבי הזיכרון והמעבד לבין לוח האם שלהם.
קמטק נמצאת בשרשרת הערך של יצרניות השבבים כמו אינטל ו-TSMC ומוכרת ציוד בדיקה לחברות ענק כמו סמסונג, טקסס אינסטרומנטס ועוד. היא מתמחה בפלח שוק מצומצם אך חשוב - בדיקת איכות חיבורי השבבים ללוח האם, שהוא קריטי לתפקודם התקין. יתרונה הגדול הוא שהיא מובילת שוק גלובלית בתחום המצומצם הזה, יחד עם מתחרה אמריקאית אחת בלבד (ONTO).
קמטק נהנית מגידול מטאורי בביקושים, שקשור הן למיניאטוריזציה של השבבים והן לצמיחה הכללית של תעשיית המוליכים למחצה בעידן של בינה מלאכותית, רכבים אוטונומיים, ענן ועוד. היא גדלה בקצב של פי 4 מקצב גדילת התעשייה, וצפויה להמשיך ולצמוח בקצב דומה.
עם זאת, לחברה יש חשיפה גדולה לשוק הסיני שמהווה 40% ממכירותיה. בהקשר של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, זו נקודת תורפה אפשרית. מנגד, היתרון שלה הוא שהיא חברה ישראלית עם טכנולוגיה מקורית, בניגוד למתחרה האמריקאית שלה שנתונה יותר ללחצים מדינתיים.
פרט להיות החברה דואלית היא גם מוחזקת על ידי חברת ההחזקות פריורטק שגם כן נסחרת בבורסה הישראלית (אך איננה דואלית) ומחזיקה בשרשור גם את חברת אקסס הפרטית.
מניית החברה עשתה מהלך חריג השנה ועלתה מעל ל-170% בהובלת ההתאוששות של שוק השבבים והתפתחות תעשיית ה-AI ששינתה את העולם הטכנולוגי.
לאחרונה קמטק רכשה את FRT מתחום המטארולוגיה ב-100 מיליון דולר על מנת לצמוח גם באמצעות מיזוגים ורכישות ולא רק על ידי צמיחה אורגנית.
5 צפייה בגלריה
הכנסות קמטק
הכנסות קמטק
הכנסות קמטק
(מתוך מצגת מאתר החברה)


5 צפייה בגלריה
הכנסות קמטק
הכנסות קמטק
הכנסות קמטק
(מתוך מצגת מאתר החברה)

טאואר

טאואר סמיקונדקטור היא חברת טכנולוגיה ישראלית ותיקה ומובילה בתחום ייצור השבבים האנלוגיים. השבבים האנלוגיים הם רכיבים אלקטרוניים קריטיים שתפקידם לאסוף נתונים אנלוגיים מהסביבה (למשל טמפרטורה, קול או תמונה), להמיר אותם לנתונים דיגיטליים עבור עיבוד במחשב, ולאחר מכן להוציא את הנתונים חזרה כאות אנלוגי.
טאואר מספקת פתרונות טכנולוגיים מתקדמים ופלטפורמות ייצור לשבבים אנלוגיים עבור מגוון רחב של תעשיות כגון תקשורת, מחשוב, רכב, רפואה ועוד. הביקוש לשבבים אנלוגיים גדל מאוד בשנים האחרונות הודות לטרנדים הרכבים החשמליים, רכבים אוטונומיים, אינטרנט של דברים (IOT) ו-5G.
לטאואר יש שמונה מפעלי ייצור ברחבי העולם, כולל שניים בישראל. החברה מעסיקה כ-1,500 עובדים בישראל וכ-5,500 בסך הכול.
טאואר מתמחה במספר תחומים מרכזיים:
● תקשורת - ייצור שבבים ליחידות קצה של תקשורת אלחוטית (סלולר, וויפיי) ושבבים לתקשורת אופטית קווית להעברת נתונים במהירויות גבוהות.
● חיישנים אופטיים למצלמות - למשל לבקרת איכות בקווי ייצור או לרכבים אוטונומיים.
● חיישנים רפואיים - למשל חיישני XRey לשימוש ברפואת שיניים ובניתוחים.
● בקרת צריכת אנרגיה - חיישנים אנלוגיים המבצעים בקרה על צריכת החשמל במכשירים שונים כמו מכוניות חשמליות.
● חיישני תלת-מימד לזיהוי פנים.
בתחילת שנת 2022 הציעה חברת אינטל לרכוש את טאואר לפי שווי של 5.4 מיליארד דולר – כ-70% מעל השווי הנוכחי שלה בשוק. לאחר תהליך שנמשך כמעט שנתיים ובו התקשתה אינטל לקבל את אישור הרגולטור הסיני להתקדם עם רכישה זו היא בוטלה ואינטל שילמה פיצוי של 353 מיליון דולר לטאואר. בינתיים טאואר כבר סיכמה איתה על רכישה של מכונות ייצור בשווי 300 מיליון דולר והפעלתן בפאבים של אינטל בניו מקסיקו.
בדוח הכספי האחרון הציגה טאואר תוכנית יעדים מבוססת על הנחת התאוששות בביקושים ועלייה לניצולת ייצור אופטימלית של 85% במפעלי החברה (כיום בין 60% ל־65%). על פיה, החברה תציג לכשתושלם התוכנית רווח נקי של 500 מיליון דולר בשנה. שווי הפעילות של טאואר (EV) עומד כיום על כ־2.6 מיליארד דולר, הרי שזה משקף מכפיל רווח של 5.
5 צפייה בגלריה
חברת טאואר
חברת טאואר
חברת טאואר
(מתוך מצגת מאתר החברה)
נועם מדר, בעברו המקצועי כיהן במגוון תפקידים בשוק ההון הישראלי, ביניהם ברוקר גידור סיכוני מט"ח וחתם בהנפקות. כיום מנהל את קרן הגידור "אופורטוניטי" ובעל תוכנית ליווי פיננסית לספורטאים מהמובילות בישראל. ניתן לעקוב אחריו כאן ובאתר האינטרנט שלו כאן. בהשכלתו בוגר כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.