לאחר שנה קשה של משבר כלכלי ומלחמת חרבות ברזל, הבורסה בתל אביב מראה סימנים מעודדים של התאוששות. עם זאת, זהו הזמן המתאים לציבור המשקיעים לדרוש יותר שקיפות ואחריותיות (accountability) מהחברות הציבוריות. השינויים האחרונים בשוק, כמו החולשה במניות מגזר ההייטק והמגמה של רכישת "שליטה מצומצמת", מחייבים בחינה מחודשת של יחסי הכוחות וכללי המשחק.
בשנים האחרונות התחזקה מגמת האקטיביזם של בעלי מניות, שמעוניינים להשפיע על התנהלות החברות ולעיתים אף להשתלט על הדירקטוריון. ראינו זאת לאחרונה במקרים של משפחת אמיר בשופרסל, דורי נאוי בישראכרט, זוהר לוי בפז ועוד. אקטיביזם של משקיעים יכול להיות חיובי ולהביא לשיפור הממשל התאגידי ולשיפור היעילות והחיסכון בחברות, אך הוא גם מציב אתגרים חדשים בפני החברות והרגולטורים. כך לדוגמה, אקטיביזם מסוג זה עשוי להתבטא בהגברת השקיפות באמצעות גילוי מסמכים כצעד מקדים לתביעה נגזרת.
למרות האתגרים, אני מאמינה שבסופו של דבר, מעורבות רבה יותר של בעלי מניות היא התפתחות מבורכת שתיטיב עם שוק ההון בישראל. המשבר האחרון חשף ליקויים רבים בממשל התאגידי ובשקיפות של חברות. הגיע הזמן שבעלי המניות, הן הציבור הרחב והן הגופים המוסדיים, ייטלו חלק פעיל יותר בפיקוח ובהשגחה על ההתנהלות של החברות בהן הם משקיעים.
כמובן, חשוב לשמור על איזון עדין ולא לאפשר לאקטיביזם לסכן את היציבות של החברות. כמי שמסייעת לחברות להעריך את הסיכונים וליצור אסטרטגיות להתמודדות עם כניסת משקיעים אקטיביסטים, אני מאמינה שבטווח הארוך, דיאלוג פתוח ושיתוף פעולה בין החברות, המשקיעים והרגולטורים הם הדרך הנכונה לחיזוק שוק ההון.
בהקשר זה, יש מקום לביקורת על ההחלטה האחרונה של רשות ניירות ערך בדבר הקלות לחברות הנסחרות בחו"ל ולחברות דואליות. שינוי ברירת המחדל לגבי רכישה עצמית של מניות (Buy Back) עלול לפגוע בזכויות הנושים או בעלי מניות המיעוט. ההחלטה להעלות את שיעור האחזקות הנדרש להצעת מועמד לדירקטוריון או לכינוס אסיפה כללית, יכולה להקשות על בעלי מניות המיעוט.
הרצון להגן על חברות מפני השתלטות עוינת הוא מובן, אך יש לעשות זאת בזהירות ומבלי ליצור אפקט מצנן שירתיע משקיעים לגיטימיים. על הרשות למצוא איזון טוב יותר בין ההגנה על החברות לבין שמירה על זכויות המשקיעים והנושים, אולי על ידי קביעת קריטריונים וסייגים ממוקדים יותר.
עם המשך ההתאוששות של הבורסה והמשק, חשוב שהשחקנים השונים - החברות, הרגולטורים והמשקיעים - ישכילו לשתף פעולה ולהתאים את עצמם למציאות המשתנה. שוק הון משוכלל, שקוף והוגן הוא אינטרס משותף של כולם. ככל שנדע ליצור סביבה שמעודדת ממשל תאגידי תקין, תוך שמירה על זכויות כל הצדדים, כך נצליח לשקם את האמון במשק הישראלי ולהניע אותו קדימה.
הציבור צריך לנצל את ההזדמנות הזו כדי להשמיע את קולו ולדרוש סטנדרטים גבוהים יותר מהחברות. על ידי שימוש מושכל בכוח ההצבעה ובזכויות המוקנות לבעלי מניות, אפשר להפוך את הבורסה לזירה שמתגמלת התנהלות עסקית אחראית ומעניש חוסר שקיפות. אם כולנו - הממשלה, המשקיעים והציבור - נפעל יחד, נוכל לצאת מהמשבר הנוכחי חזקים יותר, עם שוק הון בריא ודינמי שתומך בצמיחה ארוכת טווח.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.