יחד עם החולשה בשוק המניות וכמעט אפס הנפקות ראשוניות בשנת 2023 (הנפקה בודדת של חברת האנרגיה המתחדשת זפירוס) מחירי השלדים הבורסאיים, שמהווים אלטרנטיבה לחברות המעוניינות להנפיק, רושמים ירידה חדה במחירים.

מהו שלד בורסאי?

בקצרה, שלד בורסאי הוא למעשה חברה ציבורית הנסחרת בבורסה שרוקנה מפעילות ופנויה לקלוט פעילות חדשה בד״כ באמצעות מיזוג שמתבצע באמצעות הנפקת מניות נוספות לפעילות חדשה בתמורה לרכישת הון המניות של החברה הפרטית שמעוניינת להפוך לציבורית.
בשנות גאות תעשיית השלדים פרחה ותדלקה בעיקר את תעשיית החלומות: אגירת אנרגיה, תחבורה חכמה וכמובן הייפ הקנאביס שבשיאו כלל מעל ל-10 חברות ציבוריות שנהנו מתמחור גבוה ומחזורים גבוהים שנעלמו כמעט כלא היו.

זונחים את החלומות

הריבית עלתה והמשקיעים נטשו את החלומות כך שמרבית המיזוגים של שלדים בורסאיים עברו לעסקים ריאליים ושמרניים יותר ובעיקר נדל״ן. מניתוח שלוש עיסקאות מיזוג שהושלמו בשנה האחרונה עולה, ולא במפתיע, כי כולם בחרו למזג פעילות מתחום הנדל״ן: נלה דיגיטל מיזגה לתוכה את פעילות אינטו שהינה למעשה פלטפורמת משקיעים בעיקר להשקעה בנדל״ן, אינטליקנה זנחה את חלום הקנאביס לטובת חברת השבחת הקרקעות של אבי רומנו וזיו פופלבסקי ריי.טי.אל.וי (נסחרת ברשימת השימור) והשלד הבורסאי אביב ארלון שעסק עוד קודם לכן בתחום הנדל״ן נרכש על ידי אנשי העסקים ברק רוזן ואסף טוכמאיר והכניס פעילות בתחום הנדל״ן באירופה תחת שם חדש: קנדה גלובל.

כמה עולה כיום שלד בורסאי

הירידה במחירי המניות לא פסחה על מחירם של השלדים הבורסאיים שעברו ידיים בשנה החולפת. אם בעבר ראינו מחירים גבוהים עבור שלד בורסאי, דוגמת 10 מיליון שקלים ששולמו על ידי ברק רוזן ואסף טוכמאיר עבור רכישת 90% מהשלד הבורסאי אביב ארלון בשנת 2022 (משקף שווי של 11 מיליון שקלים לשלד), וקודם לכן 5.1 מיליון שקלים ששילם איש העסקים יעקב זרחיה עבור רכישת השליטה בשלד הבורסאי אינטרנט זהב (נסחר ברשימת שימור) כיום המספרים הרבה יותר צנועים ומשקפים למעשה ירידה של עשרות אחוזים במחירי השלדים הבורסאיים.
שתי עסקאות שלדים מהתקופה האחרונה בהן נמכרה השליטה, לאחר שהחברות נקלעו לחדלות פרעון, נעשו בהתמחרות הפתוחה להשתתפות של כלל הציבור כך שהיא משקפת באופן מלא את מחירו של שלד בורסאי היות ובעלי התפקיד מטעם בית-המשפט שניהלו את המכרז פעלו למכור אותו לכל המרבה במחיר על מנת למקסם את התמורה לנושים של השלד.
השליטה בחברת אורה סמארט (עוסקת במכירת מטהרי אוויר) נמכרה (כולל הפעילות הקיימת שגם לה יש שווי) בתמורה לסך של כ-4.35 מיליון שקלים לאיש העסקים אבי חזקייב. השלד הבורסאי יוניבו (עסק בתחום הקנאביס) נמכר בתמורה לסך של 2.7 מיליון שקלים לחברת גולד סמית, תמורות אלו נמוכות משמעותית בהשוואה לעסקאות שלדים שנעשו בתקופת הגאות.
ראוי לציין שבשני המקרים לעיל העסקאות טרם הושלמו והחברות עדיין בהשעיה ממסחר.

מה צפוי בשנת 2024

ההערכות הן שצד ההיצע של השלדים הבורסאיים צפוי לגדול היות ולא מעט חברות, מרביתן תוצר של גל ההנפקות והמיזוגים של השנים 2020 ו-2021, לא הוכיחו עצמן והן מתקשות להשיג מימון נוסף להמשך הפעילות. חלקן אף פנו באופן יזום לבית המשפט בבקשה לחדלות פרעון (לאחרונה פנתה חברת אנויז׳ן בבקשה דומה) כך שהיצע השלדים הפוטנציאליים די גדול וצפוי להמשיך להיות כזה גם בשנת 2024.
נוסף לכך, השוק עדיין כמעט וסגור לגיוסי הון כך שהיכולת לקדם עסקת מיזוג ועמידה בתנאים של הון עצמי מינימלי, שווי החזקות ציבור ועוד כחלק מהדרישה של הבורסה מהחברות המועמדות למסחר ברשימה הראשית הינו די מאתגר. לראיה, ישנם שלדים שלא הצליחו להשלים מיזוג ונמחקו מהמסחר, כדוגמת השלד וונטייז.
מניסיון עבר, התאוששות בשוק השלדים תתרחש יחד עם התאוששות בשוק המניות, בדגש על המניות הקטנות ופתיחה מחודשת של שוק הנפקות ההון שיאפשר לחברות לגייס הון לצורך השלמת מיזוג חדשה.
"אין ספק שמאזן הכוחות בשוק ההון בישראל נוטה כיום לטובתן של הפעילויות החדשות שמנסות לאתר שלד בורסאי על פני השלדים עצמם", מסביר עו"ד ניר זוהר, שותף במחלקת שוק ההון במשרד שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות'. "המצב הזה מאפשר לבעלים של אותן פעילויות לקבל במסגרת המשא ומתן תנאים מסחריים טובים יותר מאלו שהיה ניתן להשיג עד לפני כמה שנים. יחד עם זאת, אני צופה שככל ועד סוף שנת 2024 המלחמה בעזה תסתיים, לא תפתח מלחמה בצפון, האינפלציה תמשיך במגמת התמתנות והריבית תמשיך במגמת ירידה, מאזן הכוחות הקיים היום ישתנה כבר בתחילת שנת 2025 ואולי עוד קודם לכן. לדעתי, כל מי שחושב להשהות את החלטתו להתמזג עם שלד בורסאי מכיוון שהוא מאמין שבעוד שנה הוא יצליח להשיג תנאים מסחריים טובים יותר או שלד מוצלח יותר, ייצא שכרו בהפסדו."
פרי אמסלם הינו מנהל פלטפורמת בורסה 360 ומשמש כיועץ שוק ההון לחברות ציבוריות ופרטיות. אין לראות באמור המלצה לפעילות בשוק ההון וני״ע השונים. לתכנים נוספים על שוק ההון הישראלי מוזמנים להצטרף לערוץ הטלגרם.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה