חברת עשות אשקלון דיווחה ביום חמישי האחרון על רכישת חברת אי.די.סי תמורת 40 מיליון ש"ח במזומן והקצאת 236 אלף מניות עשות בשווי של כ-5.7 מיליון ש"ח. אי.די.סי פעילה בשני מגזרים עיקריים: בתחום הצבאי אי.די.סי מספקת ללקוחותיה, ובראשם משרד הביטחון, מגוון מערכות מתוחכמות שהינן פרי פיתוחה ובהתבסס על הידע והיכולות ההנדסיות המתקדמות של החברה, ובכלל זאת רכיבים קריטיים לטנקי מרכבה ונגמ"שי מרכבה (נמ״ר). בתחום האזרחי מפתחת עבור לקוח גדול שהוא חברת ענק בינלאומית מובילה בתחומה מוצרים ייחודיים ומורכבים המשמשים אותו בייצור שבבים.
עשות מעריכה שרכישת אי.די.סי תאפשר לה להרחיב ולחזק את פעילותה מול משרד הביטחון, כולל הרחבת סל המוצרים והפתרונות. בנוסף, רכישת אי.די.סי תרחיב את פעילות עשות בתחום האזרחי מעבר לשוק התעופה שבו היא פעילה כיום, וכן היא מהווה חיזוק משמעותי ליכולות הפיתוח וההנדסה בחברה, הודות לכוח האדם ההנדסי שאי.די.סי מעסיקה.
מעבר להרחבת תחום הפעילות של עשות, אי.די.סי מביאה איתה גם תוצאות פיננסיות מרשימות. אי.די.סי הרוויחה תפעולית 17 מיליון ש"ח במחזור הכנסות של 48 מיליון ש"ח ב-2023, בהשוואה לרווח תפעולי של 7.7 במחזור הכנסות של 31.4 מיליון ש"ח ב-2022. צמיחה של 118% ברווח התפעולי כאשר שולי הרווח התפעולי עלו מ-25% בשנת 2022 לכ-35% בשנת 2023.
3 צפייה בגלריה
נתוני רווח הפסד
נתוני רווח הפסד
נתוני רווח הפסד
(מתוך הדיווח לבורסה על הרכישה)
נכון ל-31 בדצמבר לאי.די.סי הון עצמי של כ-41 מיליון ש"ח, אולם החברה תחלק 32 מיליון ש"ח כדיבידנד טרם השלמת העסקה, מה שמעלה אפקטיבית את שווי הפעילות ברכישה, כך שהיא נרכשת כשהיא נקייה מחוב וממזומן במחיר שמשקף מכפיל רווח נמוך מ-4 על בסיס נתוני 2023. לאחר ריקון הקופה בעקבות הדיבידנד סביר להניח שיאלצו לקחת הלוואת פקטורינג כדי לממן את ההון החוזר בשל תנאי התשלום של משרד הביטחון, מה שיעלה את שווי הפעילות האפקטיבי ברכישה, וכן ככל הנראה התוצאות לשנת 2023 מוטות כלפי מעלה בשל מלחמת חרבות ברזל שהגדילה את הביקוש, ועדיין נראה שמדובר במחיר בהזדמנות לעסק ששני תחומי הפעילות שלו נמצאים בסקייל חיובי מאוד.
3 צפייה בגלריה
תמצית נתונים מאזניים
תמצית נתונים מאזניים
תמצית נתונים מאזניים
(מתוך הדיווח לבורסה על הרכישה)

מי את עשות אשקלון?

בשנת 1967 רכשה מדינת ישראל תחת החברה הממשלתית הביטחונית "תעש מערכות" מפעל כושל להרכבת כלי רכב באשקלון שעד לאותה תקופה ייצר מכלולים למכוניות, והפכה אותו למפעל לייצור מערכות לרכבי צבא וב-1992 הונפקה עשות בבורסה לניירות ערך. ב-2018 תעש מערכות הופרטה ונרכשה על ידי אלביט, שהעמידה לרשותה אמצעים כספיים ורמת ניהול גבוהה משמעותית. אלא שאלביט לא התכוונה בשום שלב להחזיק בעשות, שאינה משתלבת בתחומי הליבה של אלקטרוניקה צבאית, לאורך זמן.
לפני כשנתיים, ביוני 2022, מכרה אלביט את השליטה בעשות (85%) לקרן פימי לפי שווי של 335 מיליון ש"ח. מאז החברה נהנית מגאות בביקוש בעקבות המלחמות באוקראינה ובישראל והמניה זינקה לשווי של כ-632 מיליון ש"ח אחרי חלוקה מצטברת של דיבידנדים בסכום של 23.5 מיליון ש"ח.
טרם רכישת אי.די.סי עשות עוסקת ב-3 תחומי פעילות מרכזיים:
1. התחום הצבאי – פיתוח וייצור של פתרונות מתקדמים לרק"מ (רכב קרבי משוריין). החברה מספקת ממסרות ראשיות שהן מערכות העברת כוח, החלפת הילוכים וכו’ ומערכות הינע סופיות שמעבירות את הכוח מהתמסורת הראשית אל גלגלי המנוע. הפתרונות שהיא מציעה מיועדים לשיפור ביצועי הרכבים בשדה הקרב וכוללים טכנולוגיות מתקדמות שמטרתן לשפר את היעילות והבטיחות של הלוחמים. כמו כן עשות מייצרת מוצרי טונגסטן מסונטר, מתכת בעלת דרגת קושי גבוהה מאוד המשמשת בין השאר לפגזי טנקים חודרי שיריון ועוד. ההכנסה של עשות מהתחום הצבאי ב-2023 הייתה כ-233 מיליון ש"ח, כ-71.5% מכלל הכנסות החברה. הלקוח המרכזי של תחום פעילות זה הוא משרד הביטחון שאחראי על למעלה מ80% מהמכירות בתחום הפעילות.
2. חברת בת בארצות הברית – עוסקת בייצור ושיווק של מכלולים מורכבים וגלגלי שיניים לשימושים תעופתיים ותעשייתיים. החברה הבת משמשת גם כקבלן משנה לחברת האם בתחום הצבאי, ויוצרת מכלולים ותתי מערכות מורכבים. הפעילות בארה"ב מאפשרת לעשות להתרחב לשווקים חדשים ולהציע שירותים מותאמים לדרישות המקומיות ויכולה לשמש זרוע למימוש סיוע אמריקאי שניתן לממשו מול ספקים בארצות הברית בלבד. תחום הפעילות אחראי לכ-6% מההכנסות בשנת 2023.
3. תחום התעופה – פיתוח וייצור של ממסרות, גלים למנועי סילון, מערכות הינע, חיבורים ומשקולות איזון למטוסים ומסוקים. החברה מספקת גם שירותי טיפול תרמי וציפוי למוצרים אלו, אשר חיוניים לתחזוקה והארכת חיי השירות של חלקי מטוסים. המוצרים נועדו לעמוד בדרישות תעשיית התעופה המחמירות, תוך שמירה על מקסימום יעילות ובטיחות. הלקוחות המרכזיים של החברה בתחום זה הן חברות ענק בינלאומיות כדוגמת בואינג ורולס רויס. ההכנסה מתחום הפעילות הסתכמה בכ-73 מיליון ש"ח, כ-23% מהכנסות החברה בשנת 2023.
3 צפייה בגלריה
מערכות ומוצרים שמייצרת עשות
מערכות ומוצרים שמייצרת עשות
מערכות ומוצרים שמייצרת עשות
(מצגת החברה באתר המאיה)

צבר עתידי

תחום הפעילות של עשות מאופיין בהסכמי מסגרת רב שנתיים, מתוכם החברה מעריכה שיתקבלו הזמנות מחייבות במהלך תקופת ההסכמים. נכון למועד הדוח צבר ההזמנות של החברה עומד על 854 מיליון ש"ח, כאשר במסגרת צבר ההזמנות נכללות רק הזמנות שבהן יש התחייבות מוחלטת של הלקוח. בנוסף לכך ישנן הזמנות צפויות שאינן מחייבות כחלק מהסכמי המסגרת בסכום של כ-550 מיליון ש"ח.
הסכם המסגרת המשמעותי ביותר הוא הסכם עם משרד הביטחון בהיקף צפוי כולל של כ-1.27 מיליארד ש"ח בין השנים 2021 עד 2030. מתוך הסכם המסגרת סופקו הזמנות בשווי 473 מיליון ש"ח והתקבלו הזמנות מחייבות נוספות בסכום של 524 מיליון ש"ח שטרם סופקו. בעקבות מלחמת חרבות ברזל התבקשה החברה על ידי מספר גורמים במשרד הביטחון ובצה"ל להיערך להגדלה משמעותית של היקפי הפעילות מול משרד הביטחון, כולל אחזקה שוטפת ושיקום לרק"מ שנפגע, וכן להעניק תמיכה בצפי לגידול בסדרי הרק"ם הצה"לי. ניתן להניח כי ההסכם המסגרתי יעבור הרחבה בשנים הקרובות.
לאור אלו נראה כי מחברה ממשלתית אפורה ודי כושלת שתלויה באופן כמעט אבסולוטי במשרד הביטחון, עשות עוברת בשנים האחרונות תהליך שיפור תחת קרן פימי, ולפניה תחת אלביט מערכות. חיזוק השיווק, יציאה לשווקים זרים במטרה להקטין את התלות במשרד הביטחון שחלקו בהכנסות ירד מכמעט 80% ב-2020 ל-57% ב-2023, בניית תכנית אסטרטגית למיצוי הפוטנציאל של החברה בתעופה הצבאית, גידול בנתח השוק שלה בתעופה האזרחית, כניסה לתחום ביטחוני חדש של שצומח במהירות, וכעת הרכישה של אי.די.סי שתרחיב את סל הפתרונות של החברה ותחזק את יכולת הפיתוח וההנדסה שלה. זוהי רשימה חלקית בלבד של השינויים שפימי עשתה בחברה שכבר משתקפים בתוצאות וכן בשווי השוק של החברה. יחד עם הסביבה העסקית החיובית לחברה בעקבות מלחמת חרבות ברזל והמלחמה באוקראינה שמובילה להגדלת תקציבי ביטחון במדינות נאט"ו, עשות נמצאת בנקודת זינוק טובה להמשך שיפור בתוצאות.

סיכונים

לחברה קיימת תלות במספר מצומצם של לקוחות, בראשם משרד הביטחון שאחראי לכ-57% מההכנסות בשנת 2023, וכן מספר מצומצם של לקוחות בתחום התעופה, על כן שינוי מדיניות וכניסת ספקים נוספים באותם התחומים עלולה להביא לפגיעה משמעותית בהכנסות. קרן פימי מבצעת מהלכים בכדי להפחית את התלות הזו אך הדרך עוד ארוכה.
סיכון נוסף הוא המיקום הגאוגרפי של מפעל החברה באשקלון נוכח המצב הביטחוני בשל הקרבה לרצועת עזה. המפעל מוגדר כ"מפעל חיוני" ולכן ממשיך לפעול גם בזמן מתיחות ביטחונית אך רציפות הייצור ובטיחות העובדים עלולה להיפגע בעקבות מתקפות על העיר אשקלון.
רפאל בירנבום הינו משקיע בשוק ההון בעל ותק של כעשור, מנהל תיקים ומוביל את קהילת המשקיעים "השקעות ערך בישראל". ניתן לעקוב אחרי רפאל בערוץ הטלגרם ובחשבון הטוויטר שלו ובבלוג Art Invest.
הכותב עשוי להחזיק במניות של חלק מן החברות המוזכרות בכתבה בתיקו האישי ו\או בתיקים המנוהלים על ידו. אין לראות בכל האמור לעיל משום יעוץ או המלצה לפעולה בניירות ערך ואין התחייבות שהינו שלם ו/או חף מאי דיוקים והשמטות.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.