לפני קצת פחות משנתיים כאשר הבנקים המרכזיים ברחבי העולם החלו להעלות את הריבית המשקיעים עוד לא שיערו לעצמם כמה מהיר וחד יהיו קצב העלאות הריבית. קצב העלאת הריבית בסייקל הנוכחי היה לאחד המהירים בהיסטוריה, כאשר בארה״ב הוא המהיר ביותר שנרשם אי פעם. עם חלוף הזמן החלו להיווצר חששות שמה הצעדים המוניטריים של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם עשויים ליצור סדקים בחלק מהתעשיות במשק. במהלך חודש מרץ האחרון ראינו את הסדק הראשון נוצר עם קריסתם של מספר בנקים ברחבי העולם ובדגש על ארצות הברית. בשבועות האחרונים קרה אירוע אשר עשוי להיות יריית הפתיחה לפני תחילתו של הסדק השני והוא מגיע מתחום הנדל״ן המסחרי.
הכל התחיל בתאריך ב-31 בינואר כאשר New York Community Bank פרסם את התוצאות הפיננסיות של החברה ברבעון האחרון של 2023. הבנק דיווח על עלייה חדה וחריגה בהפרשים להפסדי אשראי, הסכום מגיע למעל 550 מיליון דולר שהופרשו ברבעון האחרון של השנה בלבד. בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2022 הנתון רשם עלייה של 345%! כל זה קורה בעקבות החשיפה הגדולה של הבנק עבור הלוואות לנדל״ן מסחרי ברחבי ארה״ב ולפי הנתונים מהדו״ח 60% מסך ההלוואות שהבנק חילק הן עבור נדל״ן מסחרי.
מאז אותו הדיווח, גוף הדירוג מודי'ס החליט לבצע צעד חסר תקדים כאשר לפני מספר ימים החליט להוריד את דירוג האג״ח של הבנק לרמה הנמוכה ביותר, לדירוג ״זבל״. בעקבות שני האירועים הללו, מחיר המניה של הבנק צנח לרמה הנמוכה ביותר בהיסטוריה שלנו, כאשר בשיא הירידות המניה צללה בכמעט 60%.
בגרף הבא ניתן לראות את תנועת מחיר המניה של NYCB לאורך השנה האחרונה.
4 צפייה בגלריה
מחיר המניה של NYCB לאורך השנה האחרונה
מחיר המניה של NYCB לאורך השנה האחרונה
מחיר המניה של NYCB לאורך השנה האחרונה
(koyfin)
אותו אירוע יצר בשבועות האחרונים שיח סביב תחילתו של משבר חדש בעולם הפיננסי. הנתונים העולים מהבעיות הקיימות בנדל״ן המסחרי ברחבי מדינות רבות בעולם מתחילים לשטוף את הכותרות וגרמו לבכירי הכלכלה האמריקאית להגיב בנושא. באחד מהראיונות האחרונים שלו, נגיד הבנק המרכזי האמריקאי, ג'רום פאוול, דיבר על הבעיות שנוצרו. פאוול אמר כי הם מכירים את הנושא ומודעים לכך שקיים מצב בו מספר בנקים לא ישרדו במידה והדבר יקרה, אך בינתיים הם במעקב הדוק אחר כל אותם בנקים.
כדי להבין כיצד התחילו הצרות נצטרך להיזכר במה שהיה לפני סביבת הריבית הגבוהה של ימים אלו: עוד לפני שהקורונה הגיחה לחיינו סביבת הריבית האפסית של אותם ימים גרמה לחברות לשפוך כספים כמו מים ולגייס עובדים בקצב שלא נראה לפני. עם פריצת מגיפת הקרונה החששות היו גדולים וגם הגיוסים פסקו, אך מיד כאשר המצב התאזן (ולא לקח לזה הרבה זמן), קצב הגיוסים המטורף חזר והפעם בקצב מהיר יותר וחזק יותר שהתרחב לכל קצוות המשק. חברות עם עשרות עובדים הגיעו למאות ואפילו אלפי עובדים.
שתי התמונות הבאות יציגו בדיוק את תמונת המצב אשר התרחשה בימים אלו.
תחילה נוכל לראות כי 2021 הייתה השנה במהלכה נפתחו הכי הרבה משרות במשק האמריקאי.
4 צפייה בגלריה
פתיחת משרות במשק האמריקאי
פתיחת משרות במשק האמריקאי
פתיחת משרות במשק האמריקאי
(בלומברג)
התמונה מציגה את קצב הצמיחה של חברות הטק הגדולות לאורך השנים האחרונות.
4 צפייה בגלריה
קצב הצמיחה של חברות הטק הגדולות לאורך השנים האחרונות
קצב הצמיחה של חברות הטק הגדולות לאורך השנים האחרונות
קצב הצמיחה של חברות הטק הגדולות לאורך השנים האחרונות
(Insider)
באותם ימים תופעת הגיוסים ההמוניים נראתה בכל העולם ולא רק במשק האמריקאי.
גם בישראל ראינו את אותה המגמה, עם קצב גיוסים מטורף, בין אם חברות עם ותק של עשרות שנים בתעשייה או חברות סטארטאפ חדשות.
הכסף הזול, צמיחה אסטרונומית במכירות של כל החברות במשק, קצב הגיוסים ההמוני והיציאה המהירה של הכלכלה ממשבר הקורונה שלחו את החברות במשק למסע חיפושים אחר מתחם משרדים חדש. בהתאם לכך רמת הביקוש עלתה בצורה חריגה, הקבלנים השונים וחברות נוספות רצו להנות מההזדמנות המדהימה שנפלה להם לידיים והמעשים לא איחרו לבוא. חברות רבות החלו לפתוח חללי עבודה חדשניים דוגמת We Work, אותה חברה שנהנתה מהעלייה החריגה בביקושים, אך מאז כבר הספיקה להגיש בקשה לפשיטת רגל. השוכרים ידעו כי בעקבות העלייה בביקושים, אפשר ורצוי להעלות את המחירים והנתונים מראים על עליות מחירים בכל רחבי הארץ.
שימו לב לנתונים הבאים ולשינוי שנוצר בשנתיים בלבד במחירי המגרשים המיועדים ללוגיסטיקה ותעשייה.
הנתונים מוצגים במחיר ממוצע עבור דונם.
4 צפייה בגלריה
מחירי המגרשים המיועדים ללוגיסטיקה ותעשייה
מחירי המגרשים המיועדים ללוגיסטיקה ותעשייה
מחירי המגרשים המיועדים ללוגיסטיקה ותעשייה
(הנתונים מתוך דוח נת״מ של החצי השני של 2020 ו-2022)
אנחנו כבר חודשיים לתוך שנת 2024 והמצב השתנה. הכסף הזול, העלייה בשיעור גיוסי עובדים, הצמיחה החדה של כל החברות במשק ועוד הרבה משתנים שהיו איתנו לפני תחילת העלאות הריבית, כבר לא איתנו. מעבר לכך, גם שוק העבודה חווה מהפך חד מאז משבר הקורונה. עובדים רבים מעדיפים לעבוד מהבית וזה השאיר את אותם חללי עבודה שהקימו במהלך השנים ריקים לחלוטין. לא פעם יוצא לנו לשמוע שמשרדים של חברות ההייטק שוממים לחלוטין. השילוב של שני הגורמים הללו גרמו לעסקים לסגור הרבה מאותם חללי עבודה שהיו לחברה לפני, בעיקר בכדי לחסוך בעלויות הגבוהות ולהתייעל בתוך העסק.
לסוגיית הנדל״ן המסחרי יכולות להיות השלכות על מספר קצוות שונים במשק הישראלי. בראש ובראשונה כמובן עומדות אותן חברות הנדל״ן אשר בנו את המתחמים והמגדלים השונים ברחבי הארץ. החללים עומדים ריקים וכיום כבר קשה מאוד למצוא תחלופה. הזמנים בהם התרגלנו לראות את הגיוסים בהייטק שוברים שיאים כבר מאחורינו, כך אותם חללים נותרים לעמוד ריקים לחודשים ארוכים ואפילו יותר.
אך חשוב להדגיש כי הדבר לא מסתיים פה ורק באותה פגיעה בחברות נדל"ן מסחרי, או אותם בעלי הנכסים הפרטיים. באזור המשרדים הריקים קיים גם מרכזי קניות שנבנו בסמיכות אליהם, אלו עסקים שגם צפויים לחוות ירידה חדשה ברמת הפעילות.
הפגיעות של ענף הנדל״ן המסחרי עשויה להשפיע בהרבה מאוד דרכים, על המסעדות בעיר, חברות המשלוחים, שיפוצניקים, חברות ניקיון והרשימה עוד ארוכה. סוגיית הנדל״ן המסחרי היא מורכבת ונמצאת בשיח התקשורתי כבר תקופה ארוכה, אך לא ראינו את החששות באים לידי ביטוי במציאות שלנו, כל זה עד אותו אירוע של בנק NYCB. מכאן נשאר לנו לחכות ולראות האם אותו סדק קטן יהפוך להיות משבר גדול שלא ראינו שנים ואולי כזה שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לעצור.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מחמש שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה