זה לא סוד כי העתיד שלנו תלוי ביכולתנו למצוא פתרונות ירוקים שיאפשרו לנו להמשיך ולשגשג על כוכב הלכת שלנו. כבר שנים רבות שאנו שומעים אנשים בכירים בתעשיות השונות שטוענים כי המעבר לאנרגיה ירוקה עשוי להיות האתגר הגדול ביותר שלנו במאה הנוכחית. גם שון ההון מגיב לפוטנציאל: ראינו איך מדינות נרתמות למאבק ומתחילות במתן הקלות והטבות שונות לחברות בתחום, כיצד יותר ויותר גופים גדולים מתחילים להזרים כספים גדולים להשקעות השונות בתחום ואלו בעלי ותק של כמה שנים בשווקי המניות יזכרו את ההייפ הלא נורמלי שהיה סביב המניות "הירוקות".

ההתחממות הגלובלית

תחילה צריך לדבר על הנושא המרכזי שגורם לכולנו להבין כי במידה והמהפכה בעולם האנרגיה לא תגיע, המצב של כדור הארץ שלנו עשוי להידרדר עוד יותר. על פי הערכות שונות, חודש יולי 2023 האחרון היה החודש החם ביותר שתועד מאז ומעולם על פני כדור הארץ! אין אחד מאיתנו שלא מרגיש על בשרו שמשנה לשנה המצב מוסיף להחמיר – כפי שניתן לראות בגרף מטה המציג את העלייה בממוצע הטמפרטורה היומית המרבית בעולם בכל שנה - ועל כן חייב להתבצע שינוי.
2 צפייה בגלריה
ממוצע הטמפרטורה היומית המרבית בעולם בשנה
ממוצע הטמפרטורה היומית המרבית בעולם בשנה
ממוצע הטמפרטורה היומית המרבית בעולם בשנה
(climate reanalyzer)
ההתחממות הגלובלית אינה עומדת לבדה במניעים להתנעת פעולות בתחום האנרגיה המתחדשת. לפני כשנתיים התפרץ לסדר העולמי אירוע משמעותי שהציף תובנות רבות – המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. במרוצת השנים מדינות המערב פיתחו תלות עמוקה ברוסיה, אשר לה מספר לא מבוטל של צינורות המספקים גז לאירופה והיא למעשה הספקית הראשית עבור מדינות המערב. הסנקציות שהוטלו על רוסיה בשל פתיחתה במלחמה ייתכן והובילו את פוטין להחליט לנקוט באמצעים מצידו. במקרה או שלא במקרה, במהלך שנת 2022 התפוצצו שני צינורות הגז הראשיים לאירופה. מקור הגז הזול של האירופאים – נעלם. את החורף הראשון האירופאים הצליחו לעבור, אך המשבר הכלכלי שנוצר עדיין אינו נחלת העבר, והוא חידד כי אירופה מוכרחת למצוא חלופות אנרגיה אחרות.
מקור נוסף בו מדינות המערב פיתחו תלות בכל הקשור לאספקת האנרגיה הוא ארגון OPEC+ אשר מטרתו היא לווסת את קצב הפקת הנפט כדי לשמור על יציבות ברמת המחירים. 13 מדינות בלבד נמצאות בתור חברות בארגון, ביניהן ניתן למצוא את ערב הסעודית, איראן, איחוד האמירויות, עיראק ואלג'יריה. בשנה האחרונה הארגון משמש כמונופול של ממש בתעשיית האנרגיה העולמית. מעת לעת וכאשר רמת מחירי הנפט "נמוכה מדי" עבורם הם מצמצמים בכמות הייצור ומביאים לעליית מחירים.
התלות שנוצרה בארגונים שהם לעיתים עוינים גרמה לקובעי המדיניות להבין כי יש לפעול ויפה שעה אחת קודם.

הצעדים שנוקטות מדינות המערב

מרבית המדינות המפותחות כבר החלו להציג תוכניות מסודרות באמצעותן יוכלו להגיע ליעדי האנרגיה הדרושים להן. הנה רק דוגמאות בודדות מתוך עשרות:
  • ארה״ב - במהלך אוגוסט 2021 חתם נשיא ארה״ב ג'ו ביידן על ״החוק להפחתת האינפלציה״. מטרת החוק היא להפחית את האינפלציה ע״י השקעות עצומות בפרויקטים לאומיים אשר יקדמו הפחתת פליטות של גזי חממה. במסגרת החוק ארה״ב הכריזה על תוכניות זיכויי מס בגובה של 369 מיליארד דולר. בית ההשקעות גולדמן זאקס ביצע מחקר בעקבות החוק החדש וצפה כי סך ההשקעות בתמריצים שהחוק מעניק עשויים להגיע בעשור הקרוב לסכום של 3 טריליון דולר, כש-1.2 טריליון דולר מתוכם צפוי הממשל האמריקאי להעניק לחברות ולאזרחים שיתקינו וישתמשו באנרגיה ירוקה. ניתן כבר לראות סנוניות ראשונות להשפעת המדיניות החדשה, במהלך אוגוסט 2022 מושל פלורידה חתם על צו האוסר על מכירת רכבי בעירה פנימית החל משנת 2035.
  • אירופה - האיחוד האירופי קבע יעד של ייצור 55% מהצרכים מאנרגיה מתחדשת עד שנת 2030. יעד נוסף הוא שעד שנת 2030 תצומצם באיחוד האירופי פליטות מכלי רכב ב- 55%, ובשנת 2036 תיאסר מכירה של רכבי בעירה פנימית.
  • בריטניה - גם באי הבריטי הציבו יעד בו עד שנת 2035 יפסיקו למכור רכבי בעירה פנימית. בנוסף, בריטניה גם קבעה יעד של הפחתת פליטות גזי חממה ב-78% עד שנת 2035.
אלו רק דוגמאות נקודתיות, ויש עוד תוכניות רבות שאפשר לראות מכל קצוות הגלובוס. מהלכים אלו מובילים לתחזיות לא שגרתיות בכל הקשור לתחום האנרגיה המתחדשת. שימו לב אל הנתון הבא: בגרף ניתן לראות כי משנת 2005 עד לשנת 2020 כמות הצריכה של אנרגיה מתחדשת הוכפלה. היעד הבא הוא שעד שנת 2030 נראה את כמות הצריכה מוכפלת שוב, ועד שנת 2050 אנחנו צפויים להגיע לצריכה מוחלטת של אנרגיה מתחדשת.
2 צפייה בגלריה
מגמת צריכת אנרגיה מתחדשת
מגמת צריכת אנרגיה מתחדשת
מגמת צריכת אנרגיה מתחדשת
(climate reanalyzer)
עם כמות הצריכה הצפויה לעלות בצורה חדה מאוד בשנים הקרובות, כך גם שווי התעשייה אמור לצמוח בהתאם. לפי מספר מחקרים שבוצעו, עד שנת 2032 שווי תעשיית האנרגיה הירוקה צפוי לגדול במעל לטריליון דולר – יותר מפי 2 משוויו הנוכחי.

אנרגיה ירוקה בישראל

גם במדינתנו הקטנה והצנועה אפשר לראות את הנושא והשיח סביבו מתחיל לתפוס תאוצה. עד שנת 2030 המדינה הציבה יעד ש-30% מהאנרגיה המיוצרת במדינה תהיה אנרגיה מתחדשת. בנוסף, בשנת 2022 המדינה החליטה להקצות סכום של 100 מיליון ש״ח לסבסוד ועזרה לפרויקטים בתחום. לאלו מצטרף הסכם שנחתם השנה בין ממשלת ישראל לממשלת ארה״ב בו המדינות יעניקו מימון לחברות בתחום האנרגיה הירוקה ואף יסיעו בעלויות של מחקר ופיתוח.
גם חברות ישראליות בתחום לא חסר וחלקן אף פורצות דרך בתחומן. החברה הישראלית המוכרת ביותר היא סולאראדג אשר בדצמבר 2021 הפכה לחברה הישראלית הראשונה שנכנסת ל-S&P500 (אך בדיוק יצאה מהמדד בתחילת דצמבר האחרון). החברה עוסקת בתחום האנרגיה הסולארית ונחשבת לאחת הספקיות הגדולות בעולם בתחום הפאנלים הסולאריים. עיקר פעילותה נמצא כרגע בשוק האירופאי, אך לאט לאט היא מתרחבת לשוק האמריקאי ושווקים אחרים, לאחרונה חתמה על הסכמים על ערב הסעודית ומקומות נוספים ברחבי העולם.
חברה ישראלית נוספת היא אנלייט אנרגיה מתחדשת, חברה בינלאומית מובילה בהקמה והפעלה של פרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת. לחברה יש פרויקט משולב של אנרגיה סולארית ואגירה הגדול ביותר בישראל כיום. לחברה פרויקטים נוספים ברחבי העולם ורק לא מזמן הקימה את הפרויקט הרביעי שלה בהונגריה.
נופר אנרג'י היא עוד חברה ישראלית העוסקת בתחום האנרגיה הסולארית ונחשבת לאחת המובילות בתחום בישראל. לחברה קיימת חברת בת בבעלותה בשם Atlantic Green הנמצאת תחת ניהול של צוות בריטי, דבר התורם לחברה להיות אחת מהחזקות בתחומה גם באי הבריטי. בשנים האחרונות החברה רכשה מספר בלתי מבוטל של פרויקטים בבריטניה, אשר אחד מהם נחשב לפרויקט הסולאר והאגירה הגדול במדינה. לפי התחזיות והיעדים הפרויקט אמור להגיע לסיומו בשנת 2024 מה שעשוי לקחת את החברה עוד צעד משמעותי קדימה.
קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת נחשבת לאחת החלוצות בתחום העושה רבות על מנת לקדם את תחום האנרגיה הירוקה בישראל. לחברה קיימים כבר עשרות פרויקטים בכל רחבי הארץ שבנייתם נתמכת בהסכמי מימון שעשויים להגיע לסכום של 4.5 מיליארד ש״ח. לחברה גם פעילות באירופה וארה״ב, ולפי דבריו של עו״ד אביטל אופק, מנהל פעילות דוראל בישראל, החברה שולטת בכ-40% מנתח שוק אגירת החשמל בישראל.
לאחר כל אלו, חשוב לציין כי אנחנו רק בתחילתה של המהפכה הירוקה. הממשלות והגופים הגדולים טרם החלו בהזרמת הכסף הגדול. על אף זאת כבר היום ניתן לראות כי העתיד צופן גדולות וכי ברגע בו סבסודי הענק יחלו להגיע לחברות, המעניקים והטבות המס יחלו לזרום יווצרו בשווקים הזדמנויות אדירות.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מ-5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.