גל העלאות הריבית שהחל לפני כשנה והחולשה בבורסות העולם חנק את שוק המניות המקומי והביא לסגירה כמעט מוחלטת של גיוסי הון. חברה אחת בלבד (זפירוס) ביצעה הנפקה ראשונית (IPO) בבורסה בת״א מתחילת שנת 2023 וניכר שאין מועמדות רציניות להמשך השנה.
עם זאת, לחברות הרבות שרוצות להפוך לציבוריות ונשארו בחוץ בגל ההנפקות הסוער של 2021-22 במסגרתו הונפקו למעלה מ-120 חברות נותרה כעת אפשרות חדשה/ישנה נוספת מלבד להמתין בהרבה סבלנות: מיזוג לשלד בורסאי.
מיזוג לשלד בורסאי נחשב לאופציה נוחה, מהירה, זולה, וקלה יותר במעבר של חברה פרטית לציבורית היות והפלטפורמה הציבורית כבר פעילה וקולטת את הפעילות הנכנסת כנגד הקצאת מניות בשלד. כמעשה קסם, לאחר מספר חודשים ואישור של הבורסה ושל הרשות לניירות ערך, מוצאת עצמה חברה פלונית מככבת על המסכים ברחוב אחוזת בית בתל-אביב.

לא כל חלום סופו להתגשם

ניתוח של עיסקאות הנמצאות בתהליך מיזוג מהשנה האחרונה מעלה תמונה מעניינת שלדעתי תבוא לידי ביטוי גם בשוק ההנפקות הראשוניות בהמשך: רוב המיזוגים לשלדים בורסאיים הינם של חברות בעלות פעילות מוכחת ותזרימיות שחוזרות לקדמת הבמה על חשבון חברות חלום רבות שמצאו את עצמם מגיעות לבורסה עם מעט מאוד מזומנים והכנסות.
חברות החלום, לדוגמה הייפ הקנביס שזכה בתחילה להרבה עניין והערכות שווי גבוהות, דעך והשאיר אחריו הרבה מאוד משקיעים מאוכזבים ולא מעט חברות שחזרו להיות שוב שלדים בורסאיים. אקולוגי.

הבהלה לנדל״ן

מניתוח של 12 עיסקאות מיזוג שהושלמו לאחרונה או נמצאות בתהליך לקראת השלמה עולה כי מרבית השלדים הבורסאיים בחרו להיות זהירים ולבחור בסקטור הנדל״ן כפעילות החדשה של הפלטפורמה הציבורית שלהם.
בין השלדים: חברת הקנביס אינטליקנה שדיווחה על מגעים לקראת הסכם מיזוג חדש עם חברת הנדל״ן ריי.טי.אל.וי של אנשי העסקים אבי רומנו וזיו פופלבסקי. רומנו ופופלבסקי מתמחים בהשבחת קרקעות באיזורי ביקוש בת״א.
כמו כן ניתן למצוא את חברת הקנביס וונטייז הנסחרת ברשימת השימור שפועלת לפי הדיווחים לקליטת פעילות חברת נדל״ן אחרת לתוך השלד. גם אביב ארלון בבעלות אנשי העסקים ברק רוזן ואסף טוכמאיר מבעלי ישראל קנדה בחרה להישאר בתחום הנדל״ן במיקוד כרגע בנדל״ן מניב בחו״ל לפי העיסקאות האחרונות שדווחו לבורסה.
בשולי התעשייה, ניתן למצוא את שמן נדל״ן, שלד בורסאי עתיר מזומנים וקרקע בחיפה שנותרה ממכירת הפעילות התעשייתית הקודמת שצפוי לקלוט את פעילות הנדל״ן של JTLV כנגד הקצאת מניות בחברה.
עוד גופות קנאביס כוללות את קנזון, המקדמת מיזוג עם קבוצת ניהול ההשקעות נדל״ן בארה״ב אולדר קפיטל. אל חברות אלו מצטרפת נלה דיגיטל שפרסמה דוח עיסקה לקראת מיזוג עם חברת אינטו שעיקר פעילותה ניהול השקעות אלטרנטיביות בעיקר בתחום הנדל״ן באמצעות גיוסי הון ממשקיעים כשירים בפלטפורמת החברה.

מקנאביס ועד לקפאין: השלדים צריכים זריקת מרץ

השלד טכנופלסט דיווח על מו״מ למיזוג עם חברת התעופה ארקיע, השלד הבורסאי קונטיניואל שעסק בתחום הטכנולוגיה דיווח על מיזוג פעילות רשת בתי הקפה אילנ׳ס״, כמו גם חברות הקנביס תיקון עולם שדיווחה על מיזוג פעילות חברת הכבלים הותיקה והרווחית סינרג׳י. אליהן הצטרפה חברת הקנביס פנאקסיה שדיווחה על הכנסת פעילות בית ההשקעות ברק.
גם בקרב סוחרי השלדים הותיקים נרשמת מגמה דומה של התמקדות בעסקים ריאליים כאשר איש העסקים כפיר זילברמן בחר למזג פעילות בתחום האנרגיה המתחדשת בהובלת מייסדי שיכון ובינוי אנרגיה לתוך השלד הבורסאי בשליטתו איי.איי מערכות.
1 צפייה בגלריה
סיכום עונת השלדים הקרובה
סיכום עונת השלדים הקרובה
סיכום עונת השלדים הקרובה
(באדיבות הכתב)

תחיית המתים? מה צופן העתיד לשלדים הבורסאיים

הניסיון מראה שבעיתות משבר קשה לחברות ולסטרטאפים צעירים לגייס כסף כך שהמגמה לחזרה לעסקים ריאליים ויציבים די מובנת ואף מתבקשת. אולם, ככל והשוק עובר לסייקל שורי התיאבון לסיכון גובר והספקולנטים מהמרים על הדבר הבא. כך מגיעות לבורסה חברות חלום וזאת לרוב באמצעות מיזוג לשלדים בורסאיים.

לכל שלד שכר טרחה

״אנחנו צופים שמגמת המיזוג של חברות ריאליות לשלדים תמשך״, אומר עו״ד אילן גרזי, שותף ויו"ר קבוצת שוקי הון וניירות ערך ישראל במשרד PEARL COHEN, ״בעלי שלדים ומשקיעים יעדיפו להשקיע בחברות בעל הון עצמי גבוה, רווחיות ובעלות תזרים חיובי״.
עוד מוסיף גרזי כי ״לדעתי נראה חברות "חלום" שיכול שלא יהיו בעלות הון עצמי או רווחיות אבל הן ישתייכו לתחומי פעילות מאוד מסוימים שנתפסים כטרנדיים ביניהם סייבר, בינה מלאכותית מחוללת, כריית מידע, טכנולוגיות אחסון בענן ועוד משתלבות בשוק באמצעות מיזוגים במהרה״.

בנסיבות בהם תושג הסכמה ביחס להיקף ואופן ביצוע הרפורמה המוצעת, ההתאוששות בשוק ההון עשויה להיות מהירה מאוד. לצד פעילויות מסורתיות כדוגמת קמעונאות, פיננסיים ונדל״ן, אנו נראה גם פעילויות בתחומי הטכנולוגיה. החברות מבינות יותר ויותר את היתרונות הגלומים בשוק ההון הישראלי והנגישות לכספי ההשקעה של המשקיעים המוסדיים.

פרי אמסלם הינו מנהל פלטפורמת ״החצר האחורית של הבורסה בת״א״ ומשמש כיועץ לחברות ציבוריות ופרטיות. אין לראות באמור המלצה לפעילות בשוק ההון וני״ע השונים. לתכנים נוספים על שוק הישראלי מוזמנים להצטרף לערוץ הטלגרם

אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 14:12, 24.07.23