בשנת 2015 הנפט כבר הוספד כשהנרטיב השולט הוא שקיעתו של הזהב השחור ועלייתה של האנרגיה הירוקה. בזמן שבתעשיית האנרגיה המתחדשת חברות התהדרו במכפילי רווח דו ספרתיים (או בכלל הפסדיים), מניות התלויות במחיר הנפט ירדו למכפילים חד ספרתיים נמוכים מתוך ההבנה כי חברות האנרגיה הישנות כבר לא יחזרו להציג את ההכנסות והרווחים שהיו רגילות במאה הקודמת ובתחילת המאה הנוכחית.
ואז הגיעה הקורונה, וכמו בהרבה תחומים אחרים טרפה את הקלפים. האינפלציה חזרה ואיתה צוואר בקבוק של ביקושים לנפט מכל העולם. בזמן שמחירי הנפט היו נמוכים, המדינות המפותחות לא השכילו למלא מחסנים ומצאו עצמן עם מחסור חמור ברזרבות שהגיע בעיקר לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה ותחילת משבר אנרגיה חדש. רבים הפסידו מכך, אך כמו בכל משבר, לצד המפסידים יש גם מנצחים. אלו החברות הישראליות שהכי נהנו מהעלייה במחירי הנפט בשנתיים האחרונות:

דלק קבוצה

דלק קבוצה היא חברת החזקות בהגדרתה וככזו היא מחזיקה במניות חברת הגז "ניו מד אנרג'י" הישראלית שהיא הפרה החולבת של החברה, 25% מחברת דלק ישראל, תמלוגי הפניקס ועוד כמה החזקות קטנות. אך הפנינה של החברה כיום היא ההחזקה בחברת איתקה הציבורית שעוסקת בקידוחי נפט וגז בים הצפוני ומונפקת בבורסה האנגלית. איתקה כחברת קידוחים והפקה שבעיקרם נפט תלויה באופן ישיר במחירי הזהב השחור. החברה הציבורית מוחזקת ב-89% על ידי קבוצת דלק כך שכל שינוי בנייר הוא מהותי לחברת האם.
דלק קבוצה, שרק לפני 3 שנים הייתה עם הערת עסק חי בדוחותיה הכספיים, זכתה למהפך שהגיע גם בזכות התייעלות וניהול נכון, אך הסיבה העיקרית היא העלייה במחירי הנפט, שבאפריל 2020 עוד היו שליליים לזמן מסוים ואילו היום נמצאים ברמת מחירים שלא ראינו מאז 2015. זאת הביא את החברה ממצב בו הייתה הפסדית לפני שנתיים לחברה שהרוויחה 4.5 מיליארד ש"ח נקי בשנת 2022, וכנראה שתסיים את 2023 עם יותר מ 3 מיליארד ש"ח רווח נקי.

2 צפייה בגלריה
מניית דלק קבוצה
מניית דלק קבוצה
מניית דלק קבוצה
(כלכליסט)

נאוויטס פטרוליום

נאוויטס היא חברת קידוחי נפט בבעלות גדעון תדמור שהיה מנכ"ל דלק אנרגיה ויו"ר דיק קידוחים. לפני כ-5 שנים גדעון תדמור קנה בנזיד עדשים את 23% ממאגר שיננדואה במפרץ מקסיקו מפרקי חברת קובלט. אותו נכס שנרכש בחצי מיליון דולר היום בא לידי ביטוי בשווי החברה שכבר עומד על מעל ל-2.7 מיליארד ש"ח
תדמור הוא איש עסקים מבריק: על מנת שיוכל לרכוש את המאגר, אשר הושקעו בו 1.7 מיליארד דולר על ידי קובלט, הגיש במכרז עליו הצעה נמוכה ביותר כדי לשדר לענקיות הקידוח כי המאגר איננו אטרקטיבי. במהלך זה זכה באווז הזהב כמעט בחינם.
בדוחותיה הכספיים חברת נאוויטס מציגה עלות חבית של כ-40$ בקידוח יבשתי ו-16$ בקידוח ימי, כך שככל שמחיר חביות הנפט עולה כך שולי הרווח עולים. אם בזמן רכישת המאגר ציפו בחברה למכור חבית ב-60$ ולהרוויח שולי רווח מכובדים, בשנים האחרונות מצאו עצמם בסביבה גבוהה יותר והיום כשמחיר חבית מעל 90$ החברה גוזרת רווח עצום.
מחיר הנפט וההצלחה בשאר הקידוחים של החברה ופיתוחי המאגרים הקיימים הביאו לעליית המניה מתחילת השנה ב-64% והביא אותה לשיא.
2 צפייה בגלריה
מניית נאוויטס פטרוליום
מניית נאוויטס פטרוליום
מניית נאוויטס פטרוליום
(כלכליסט)
נועם מדר, בהשכלתו בוגר כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון. בעברו המקצועי כיהן במגוון תפקידים בשוק ההון הישראלי, ביניהם ברוקר גידור סיכוני מט"ח וחתם בהנפקות אג"ח ומניות של כמה מהחברות הגדולות במשק. ניתן לעקוב אחריו כאן ובאתר האינטרנט שלו כאן. גילוי נאות: הכתב מחזיק במניות המוזכרות.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.