עופר איתן, מנהל קרן הגידור אזימוט קפיטל ופעיל בשוק הון מעל ל-20 שנים, ידוע בעיקר עקב הצעת הרכש של אלביט מערכות שקנתה את חברת ITL שבה ייצג איתן את בעלי מניות המיעוט. העסקה, שהניבה תשואות בהיקף עשרות מיליוני שקלים ועשתה 400% על הכסף לציבור אותו ייצג, היוותה זרז לקריירה ארוכת שנים.
שאר העסקאות, מספר איתן, יישמרו בינו ובין השותפים המוגבלים שכן הן מתבצעות בצמתים הרגישים ביותר של שוק ההון והתעשייה בישראל אל מול בעלי השליטה בחברות ציבוריות.
לא כך המקרה בחברת קופיקס, אותה פגש לראשונה איתן בשנת 2020 כאשר הכיר לה אותו מחזיק מניות מהותי בחברה אשר טען בפניו כבר בשיחתם הראשונה שהחברה נסחרת בחסר. לדבריו, זו לא תוצאה של יד המקרה אלא כנראה פעולה מכוונת של רמי לוי. עד לאחרונה ניהל איתן בשמם של בעלי מניות המיעוט בקופיקס משא ומתן שנועד להשביח את ערך החברה ולאפשר ללוי מרחב פעולה במיזוג בתוך השקמה. ״אני מאמין שבמיזוג ראוי בין השקמה לקופיקס, היא הייתה מוערכת בספרים של השקמה בכחצי מיליארד ש״ח״.
מה הציבור לא מבין על אודות קופיקס?
״קופיקס היא לא רק בתי קפה בחמישה שקלים״, מספר איתן, ״קופיקס כיום היא אימפריה שמחזיקה 36 סניפים של רשת רמי לוי בשכונה, קרוב ל-50 נקודות קפה ברחבי ישראל שרובם בזיכיון ובפריים-לוקיישן, ובנוסף לכך, הפינה החבויה של קופיקס היא רשת ענפה של כ-350 סניפים שפרוסים ברחבי רוסיה ומזרח אירופה ומניבים לקופיקס גלובל מה שניתן רק להעריך כהכנסות נכבדות מאד״.
מה זאת אומרת ניתן להעריך? מדובר בחברה ציבורית
״כמובן שהדוחות הכספיים מראים כמה הכנסות יש לחברה״, משתף איתן בגילוי לב, ״אבל כבעל מניות מהותי בחברה, אני יכול להודות בצניעות ובכנות שאין לנו מושג כמה מההכנסות האלו מתגללות לכיס של קופיקס, ולא לכיסם של אחרים״.
של אחרים?
״ממה שניכר בדוחות הכספיים ניכרת גדילה מטורפת בכמות הסניפים מאז שנת 2021 ועד היום, וצמיחה בהכנסות החברה מאזור ה-70 מיליון שקל, למה שניתן לצפות שיעמוד על סביבות 140 מיליון ש״ח בשנת 2023 וזאת על פי הערכותיי בלבד. ההערכה הזאת נובעת בין היתר מהעובדה שרק תריסר סניפים מנוהלים באופן ישיר על ידי קופיקס והשאר בזיכיונות אשר הופכים את הפעלתה של קופיקס למעצמת מזומנים רזה״.
אם ככה, אז מה גרר את קופיקס למחיר השוק שלה כיום?
״אני לא מסתכל על מחיר המנייה ולא מסיק ממנו מסקנות. תמוה בעיני למה מוסדי גדול מכר את מניותיו הרבות לבעל השליטה תמורת נזיד עדשים״, משתף איתן, ״וזאת בטח תוך כדי שהחברה מציינת כבדרך אגב שהיא נמצאת במשא ומתן למכירת חלקה ברשת קופיקס גלובל תוך כדי הדיווח על הצעת הרכש ולא מספקת פרטים מהותיים בגין עסקה שכזאת״.
״יתרה מכך, אני מזדעזע לקרוא פרסומים בעיתונים על פיהם קופיקס לא מעוניינת לפתוח סניפים חדשים. הנהלת החברה לא דיווחה מעולם כזה דבר לציבור, והמסקנה המתבקשת מזה היא או שהנהלת החברה משקרת בדיווחיה לציבור, על כל המשתמע מכך, או שבעל השליטה הפך את הציבור לעשוקים, ואונס אותם למכור לו בזול תוך להטוטים חצי-חוקיים״.
אתה חושב שהציבור היה מעריך את החברה אחרת אם היה מכיר את קופיקס גלובל?
״לו הציבור היה מבין את ערוצי ההכנסה המלאים של קופיקס, כולל קופיקס גלובל, והיה עוקב אחרי לאיפה השקל הולך״, מספר עופר בכנות, ״היה הציבור מבין כי החברה לא רק נסחרת בחסר, אלא מתבצעות בה החלטות תמוהות שאנו טרם יודעים הרבה על אודותיהן״.
אז איך כשל המשא ומתן?
״פגשתי את לוי. הצגתי לו את העמדה שלנו לגבי הערכת השווי של קופיקס. הראיתי לו שאנחנו מבינים מה התכניות שלו ומה הוא רואה בתמנון של קופיקס. לוי הבין אותנו, ואמר שהוא רוצה את קופיקס אליו ויקנה את הציבור החוצה. נערך משא ומתן מתיש, אבל לגיטימי. כולם יודעים שרמי הוא כריש עסקאות. לחצנו יד. עורכי הדין שלו ביקשו ממני להחתים את בעלי המניות לעסקה במסגרתה כל 32.65 מניות של קופיקס יהיו זכאיות למניה אחת של השיקמה.
אנחנו האמנו בקופיקס, הסכמנו ללכת איתו הלאה. העסקה הייתה אז לפי שווי של כ-200 מיליון ש״ח לקופיקס. היא הייתה הוגנת וכדאית לציבור ולרמי. והוא בחר בדרך אחרת. נותר לי רק לתהות למה ולהצר על כך. הוא פשוט נעלם, בפעם הבאה כבר נפגשתי באנשיו בבית המשפט, לצערי״.
אז בעצם מה שונה בין קופיקס ובין ליאור קמחזי ואלמה מרקט?
״אין שום שוני״, מתרעם איתן, ״המוצרים של רמי לוי בשכונה שמפעיל את סניפי קופיקס, במה שהוא מגדיר כעסקה מזכה, זולים בהרבה מהמוצר הממוצע באלמה מרקט, ועל פי כן, ההערכה של כל סניף של רמי לוי בשכונה צריכה להיות גבוה יותר מאלו של אלמה מרקט״.
למה?
״קודם כל עקב המוניטין ותדמית ציבורית שנצברה לרמי לוי מתבטאת בלוגו שלו שמתנוסס על נכסים של קופיקס וזה מושך הרבה תשומת לב בלב השכונות האורבניות של ישראל״, ממשיך איתן, ״ונמשיך בזה שרמי לוי שיווק השקמה מספקת את מרבית המוצרים לסניפי קופיקס (רמי לי בשכונה) בתנאי הסחר של השקמה, כך טוען לוי עצמו.
המשמעות היא שאמנם מדובר בסניפים קטנטנים ובעלויות תפעול שונות משל סניפי הענק של שיווק השקמה, אך קופיקס מצליחה לקנות במחירים נמוכים מאד את התוצרת שהיא מוכרת בסניפי רמי לוי בשכונה, בטח בהשוואה לאלמה מרקט״.
אז נשמע שרמי לוי אמור להיות השותף המושלם?
״רמי לוי ידוע בכך שהוא בעל החוש המפותח ביותר לעסקאות כדאיות. לא רק שהוא אמור להיות שותף אולטמטיבי״, מוסר איתן, ״אלא שקופיקס על פניו אמורה להנות מעלויות נמוכות מאד שמקורן במותג הפרטי של רמי לוי, באופן שאמור היה להיות גיים-צ׳יינגר בשוק הסופרים השכונתיים במדינת ישראל״.
״אני חושב שאפשר להבין את לוי. במקום שהציבור ירוויח עשרות מיליוני שקלים בשנה, הוא מעדיף להקפיא את הפעילות בקופיקס כבר משך שנתיים, למזג אותה אחרי שיעשוק את בעלי המניות במחירי רצפה, ימזג אותה לשיווק השקמה, וישר יעביר אותה לרווחים. אני חשבתי שרמי לוי שהדליק משואה ביום העצמאות לא יבעיר באש את ניירות הערך שהציבור קנה עקב המוניטין שלו כאיש של העם. מקווה שעוד יחזור בתשובה מדרך העושק״.
ומה קרה בפועל?
״זה פשוט לא קרה״, מוסר איתן, ״ואני כולי תקווה שבעל השליטה יחזור להיות השותף ההגון והמוצלח שהוא טוען שהוא כבר שנים״.
״במציאות מקבילה״, עופר ממשיך, ״ניתוח פשוט של חברות הבנצ׳מארק של רמי לוי בשכונה (קופיקס) יעלה כי כל סניף של קופיקס (רמי לוי בשכונה) שווה כ-6 מיליון ש״ח לכל הפחות, כפול 35 סניפים, וזאת רק בהתבסס על השוואה לעסקה של אלמה מרקט, מביא את החברה על פניו לשווי נכסים של 147 מיליון ש״ח בהתחשב בכך שקופיקס מחזיקה 70% בפעילות רמי לוי בשכונה בסניפים האמורים״.
וזאת, לטענת עופר, מבלי להתחשב בפעילות נקודות הקפה שהיא בעצמה שווה באזור ה-25 מיליון ש״ח בכל 50 הנקודות בהן החברה פועלת רק בישראל.
״ללא ספק אבל״, ממשיך עופר, ״הבוננזה הנוספת שאינה באה בגדרי החישוב עד כה היא הערכת השווי שניתן לתת לפעילות הגלובלית של קופיקס. מה שאני יודע עד כה, בהתבסס על הצעה שהגיעה לידיעתי מרוכש פוטנציאלי שהגיש לרמי לוי את ההצעה בשנת 2022, פעילותה הגלובלית של קופיקס שווה לכל הפחות 12 מיליון יורו, כ-47 מיליון ש״ח. כל זאת מביא אותנו לערך ריאלי של קופיקס, ללא מכפילים, של 219 מיליון ש״ח. מכפיל ההכנסות המקובל בשוק הוא 2.5 שמביא את החברה בקלות לשווי של 438 מיליון ש״ח לכל הפחות.
וזאת, ללא חישוב של עלייה ביוקר המחיה, עלייה בשווי הנדל״ן, עלייה בתקורות והיוון הוצאות ניכר שאינו משוקף בשווי השוק הנוכחי. לא פלא שבעל השליטה ממשיך לקנות מניות כל העת, זאת העדות החזקה ביותר לכך שהחברה רחוקה מהשווי הראוי לה״.
עופר, התחלנו עכשיו את שנת 2024 אחרי הרבה מהמורות בחברה הישראלית, מה אתה מאחל לקופיקס בשנת 2025?
״אני מאחל לכל בעלי מניות המיעוט בקופיקס שיגיעו להסדר ראוי עם לוי בבית המשפט. זה יטיב עם כולם. אני מאחל שתהיה שנה הוגנת, שנה של שווי ראוי, שנה של שותפות אמיצה ואיתנה, שתדע למצב את טובת הציבור בחזית האינטרסים של קופיקס ובעלי השליטה בה, וככזו, תצמיח את החברה לגבהים החדשים, שבהם היא אמורה הייתה להיות כבר מזמן״.

לא הצלחנו להשיג את תגובתו של מר לוי. לכשתתקבל - נפרסמה.

גילוי נאות: המרואיין בעל מניות בחברת קופיקס, ומייצג את בעלי מניות המיעוט.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.