במשך שני עשורים הקניונים בארה"ב שימשו מראה לתרבות הצריכה האמריקאית. הם היו לא רק מקום לקניות אלא מוקד חברתי, תרבותי וכלכלי.
עם עליית המסחר האלקטרוני נדמה היה שעידן הזהב חלף: אלפי חנויות נסגרו ומותגים נעלמו. אולם בשנים האחרונות התמונה מורכבת בהרבה: לצד סגירת חנויות, נרשמת התאוששות מחודשת דווקא במרכזים פתוחים ובקניונים בפריפריה, שמציגים תפוסה של 94%–96% ועליות מחירים עקב מחסור בהיצע חדש.
במקביל, נתוני Placer.ai הראו שבמחצית הראשונה של השנה מספר הביקורים בקניונים סגורים עלה בכ־1.8 אחוזים, ומשך השהייה הממוצע עלה ביותר משלושה אחוזים. כלומר, מי שמגיע, נשאר יותר, ומוציא יותר. הקניון כבר אינו רק מקום שבו קונים ג’ינס בזול, אלא זירה שנותנת דגש הרבה יותר גדול לחוויה.
הקניון כעולם תוכן: נטפליקס ממציאה מחדש את חוויית הבילוי
בעידן שבו הקניון מחפש זהות חדשה, נטפליקס מגיעה עם מהלך מפתיע ויצירתי ומציגה מודל חדש שמחבר בין עולמות תוכן לנדל״ן מסחרי. המיזם Netflix House אשר ייפתח בנובמבר בפילדלפיה ובדצמבר בדאלאס הוא למעשה מרכז מסחרי, שיכלול שילוב בין חוויות אינטראקטיביות, מתחמי בידור, מסעדות וחנויות מזכרות, כולם ממותגים סביב סדרות הדגל של נטפליקס. זהו מהלך שמרחיב את המודל המסורתי של קניון ומחבר אותו לעולם התוכן, התרבות והקהילה. כל אחד מהאתרים יתפרש על פני יותר מעשרת אלפים מטרים רבועים, וב־2027 יצטרף אתר שלישי בלאס וגאס.
זהו לא עוד קולנוע ולא עוד חנות ממותגת, אלא עולם חווייתי שלם. המבקרים יוכלו להשתתף באתגרי Squid Game, לשוטט בקרנבל האפל של Wednesday, לצאת למסע אינטראקטיבי בהשראת One Piece, לשחק במיני גולף ממותג ולהתנסות במתחמי מציאות מדומה. בנוסף לכך, יופעלו מסעדות עם תפריט שנבנה בהשראת סדרות הדגל, תיאטראות קטנים לאירועים והקרנות, חנויות מזכרות מתחלפות ומתחמי צילום. הכניסה למתחם תהיה חופשית, חלק מהפעילויות ידרשו תשלום, והחוויה תתעדכן באופן קבוע במטרה לעודד את הציבור לשוב ולבקר פעם אחר פעם.
הדור הצעיר מחפש חוויה ומחזיר בתמורה נאמנות
השוק של חוויות קמעונאיות מוערך בכ־132 מיליארד דולר כבר היום וצפוי לגדול ל־543 מיליארד עד 2035. מדובר בצמיחה אקספוננציאלית שממחישה שהצרכן מעדיף להוציא כסף על חוויה ולא על מוצר. סקר של Eventbrite הראה כי יותר מ־78 אחוזים מהמילניאלז יעדיפו חוויה על פני מוצר פיזי. מחקרים נוספים מצביעים על כך ש־85 אחוזים מהצרכנים נוטים לקנות לאחר שהשתתפו באירוע חווייתי, ו־82 אחוזים מהם מפתחים נאמנות מוגברת כלפי מותגים שמשקיעים בחוויות. נוסף לכך, כ־60 אחוזים מהמבקרים במתחמים חווייתיים מעלים תוכן לרשתות החברתיות בזמן אמת. המשמעות ברורה: כל ביקור ב־Netflix House מייצר לא רק הכנסות ישירות אלא גם חשיפה אורגנית לעשרות אלפי עוקבים.
לא עוד קניון גוסס אלא מנוע צמיחה
המהלך של נטפליקס אינו עוד גימיק בידורי אלא קריאת כיוון ברורה לענף הנדל"ן. הוא ממחיש את המעבר מהתפיסה של הקניון כשורת חנויות אל התפיסה שלו כמוקד בילוי רב־חושי שבו המבקר שוהה זמן רב יותר. הוא גם מדגים כיצד עוגנים נטושים מתמלאים מחדש במתחמי חוויה, שמעלים את שכר הדירה ומחזקים את ערך הנכס כולו. בתקופה שבה תנועת הקניונים נמצאת בקיפאון, חוויות ייחודיות מגדילות את ההוצאה הממוצעת ומעודדות את הציבור להישאר יותר זמן. Netflix House משתלב גם במגמה של מרכזי מסחר כמרכזי מגורים, עבודה ובילוי, ובכך משדרג את הקניון לליבה עירונית חדשה.
המסקנה ברורה: Netflix House הוא מודל עסקי חדש שמציע תשובה ישירה לאתגר הגדול ביותר של הנדל"ן המסחרי, כיצד להפוך שטחים ריקים לנכסים חיים, חווייתיים ורווחיים.
המסך מתעורר לחיים, והקניון נולד מחדש
יש כאן גם רובד תרבותי מעניין. נטפליקס, שבנתה את כוחה על כך שהביאה את הקולנוע אל הספה הביתית, מבצעת כעת מהלך הפוך. היא מוציאה את הצופה מהבית ומכניסה אותו לעולם הפיזי. הקניון הופך למסך ענק שבו הצרכן לא רק צופה אלא חי את התוכן. בעולם שבו הבדידות מוגדרת כמגפה חברתית בארצות הברית, מדובר גם בהצעה פסיכולוגית: מקום שבו אוהדים יכולים להיפגש, לשחק, לשתף חוויה וליצור קהילה.
במובן זה Netflix House אינו רק מיזם חווייתי אלא סמן ימני לעתיד המרכזים המסחריים. הוא מוכיח כי הקניון לא מת אלא משתנה. במציאות כזו נדל"ן מסחרי הופך מזירה לשופינג למרחב של סיפור חוויה וקהילה. והציבור, כך נראה, מצביע ברגליים.
נועם שפלטר הוא יזם סדרתי, וממייסדי ובעלי בית ההשקעות האלטרנטיביות אינווסטו קפיטל ו-Be Rich, נציגות גרנט קרדון בישראל
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.




