עבור לא מעט בעלי חברות ישראליים, ליל הסדר אשתקד הייתה הזדמנות מצוינת להרים כוס יין – העסקים פרחו, שווי השוק של החברות בבעלותן נגע בשמיים ומחיר המניה צמח בקצב מסחרר. על-אף זאת, עקב התוצאות שרשמו עסקיהם בשנה החולפת, לחלקם בוודאי נמחק החיוך מהשפתיים ואת כוס היין הרביעית בליל הסדר הם ככל הנראה בחרו להחליף בעוד מנה של מרור במי מלח.

סולאראדג' – מחברה שוברת שיאים לירידת שווי של 83% בשנה

אחת החברות הישראליות שניתן למנות ברשימה זו היא לא אחרת מענקית האנרגיה הסולארית סולאראדג' (SolarEdge Technologies). החברה, שהוקמה ב-2006 כסטארט-אפ על-ידי חמישה יוצאי היחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין, הפכה במהרה לאחת ההצלחות הגדולות של ההייטק הישראלי. בשנת 2021 סולאראדג' עשתה היסטוריה כשהפכה לנציגה הישראלית הראשונה במדד 500P&S היוקרתי, ושנה לאחר מכן הפכה החברה לישראלית הגדולה בוול-סטריט, כשנסחרה נסחרה בנאסד"ק בשווי שוק של כ-20 מיליארד דולר.
עם זאת, את השנה האחרונה החברה ובעלי המניות בה היו רוצה לשכוח – עקב זינוק שיעור הריבית בארה"ב, הביקוש למערכות הסולאריות אותן סולאראדג' מספקת צנחו באופן דרמטי – ואיתן גם תוצאות החברה. מאז ליל הסדר הקודם, שווי החברה ירד בכ-83% אחוזים (כ-42% אחוזים מתחילת 2024) כשנכון להיום היא מוערכת בכ-3.19 מיליארד דולר – הכי נמוך מאז מאי 2019.
אם לא די בכך, בדצמבר האחרון נגרעה החברה ממדד 500P&S , ואילו בינואר היא הודיע כי עקב הירידה החדה בהכנסות, היא נאלצת לקצץ כ-900 משרות (16% מכוח האדם), 550 מתוכם בישראל, זאת כדי לצמצם עלויות ולנסות להתאים את מבנה החברה למצב השוק.
כמו-כן, בחודשיים האחרונים סולאראדג' הודיעה כי השקיעה בסטארט-אפ גרמני (Ampeers) בתחום ניהול אנרגיה לבניינים וצפויה לרכוש את חברת Wevo Energy המפתחת תוכנה לניהול רשתות הטענה לרכבים חשמליים, אך עם זאת – נראה כי הדרך לפסגות אותן כבר ידעה החברה בעברה עוד ארוכה.

Vroom – מ-8 מיליארד דולר ל-20 מיליון והפסקת פעילות

חברה נוספת שהייתה שמחה לשכוח את השנה האחרונה (ואולי בשבילה זה כבר קצת מאוחר מדי) זו Vroom שנחשבה עד לא מזמן למובילת המסחר ברכבים משומשים. החברה הישראלית-אמריקאית שהוקמה ב-2014 על-ידי אלי וורטמן ואלון בלוך, עסקה בסחר רכבים משומשים על-ידי רכישתם, תיקונם ומכירתם לצרכנים באמצעות פלטפורמה מסחר דיגיטלית.
בתחילת דרכה נראה היה שהחברה עלתה על דרך המלך – ב-2020 היא הונפקה בוול סטריט לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר ובשיאה הגיעה לשווי של מעל ל-8 מיליארד דולר. עם זאת, עד מהרה התברר כי המודל הכלכלי של החברה אינו כדאי שכן צרכני הרכב לא ששים לרכוש רכב משומש אונליין באפליקציה מבלי לבחון קודם לכן את ביצועיו. בהתאם לכך, מחיר המניה של החברה החל לצנוח במהירות כאשר אם בשיאו מחיר המניה נאמד במעל ל-5,200 דולר ליחידה – היום הוא נסחר בכ-11.5 דולר בלבד.
עקב ההתרסקות בשוויה, החברה הודיעה בינואר האחרון כי בכוונתה לעצור בהדרגה את כל פעילות המסחר האלקטרוני שלה – שמשמעותו דה-פקטו הפסקת פעילות הליבה של החברה. בצל ההודעה, Vroom נערכה גם לפיטורי 800 עובדים שהיוו כ-90% מכוח האדם בחברה. נכון להיום, שווי החברה מוערך בכ-20.3 מיליון דולר בלבד, סכום בו נאמדים סך הנכסים (מלאי הרכבים) שעוד נותרו לה ובכוונתה כעת למכור.
כמו-כן, החברה ממשיכה להחזיק ולהפעיל שתי חברות העוסקות בעולם הרכב ונמצאות בבעלותה: United Auto Credit Corporation (UACC) העוסקת במימון רכב ונרכשה על-ידי Vroom תמורת 300 מיליון דולר, וחברת CarStory המספקת פלטפורמת ניתוח ושירותים דיגיטליים המופעלים על ידי בינה מלאכותית לקמעונאי רכב, ונרכשה בעסקה בסך כולל של 120 מיליון דולר.

Envizion Medical – מ-120 מיליון דולר לחדלות פירעון

חברת הביומד שהוקמה ב-2017 ע"י ד"ר דורון בסר ושי צוקר, עסקה בפיתוח, ייצור ומכירת טכנולוגיית מכשור רפואי המשמשת להכנסת צינור הזנה לצורך מתן תזונה למטופלים תוך הפחתת סיכון הפגיעה בבריאותם. החברה הונפקה בשנת 2021 בבורסה לניירות ערך לפי שווי של 109 מיליון ש"ח כשבאותה שנה הגיעה לשווי של 130, אולם אז החלה לצנוח במהירות לאחר שלא הצליחה להוכיח רווחיות.
החברה רשמה פעם אחר פעם תוצאות שליליות והתקשתה להראות בדוחותיה הכנסות כאשר אף נאלצה למכור את מוצרה במחירי הפסד, וניסתה לכסות על כך באמצעות גיוסי הון והלוואות – ללא הצלחה. עד ינואר האחרון, שווי החברה הדרדר בכ-97% ונאמד בכ-4 מיליון ש"ח, אז החברה הודיעה כי נכנסה להליך חדלות פירעון לאחר שלא צלחו נסיונות למכירתה או לגיוס כספים נוספים.
בהמשך, החברה פנתה בחודש פברואר לבית המשפט בבקשה למתן צו לפתיחת הליכים בתקווה שתצליח לגייס כספים שיאפשרו לה להרים מחדש את הראש מעל המים בתקווה שהמוצר שפיתחה ונמכר כבר בבתי חולים בארה"ב יהפוך לרווחי. במסגרת כך, מונה נאמן לחברה והושעה המסחר שלה בבורסה. עם זאת, לפני כשבועיים החברה הגישה לבית המשפט בקשה לאישור התקשרות בהסכם מימון והסכם ראשוני למכר פעילותה ונכסיה לקרן Alpha Capital Anstaltשל המיליארד מרטין שלאף המושקעת בחברה, זאת תמורת 1.5 מיליון דולר.

Hub Security – חברת הסייבר שאיבדה 99% משוויה

חברת הגנת הסייבר המבטיחה Hub Security הוקמה ב-2017 על-ידי אייל משה, נחשבה תחילה להבטחה גדולה בתחומה – אך כמהירות הצמיחה, כך גם מהירות ההתרסקות. החברה הפכה לציבורית בבורסה בת"א בשנת 2021 וגייסה 163 מיליון ש"ח לפי שווי שוק מוערך של 475 מיליון ש"ח. שנה בלבד לאחר מכן, החברה הגיעה להסכם מיזוג עם חברת ה-SPAC Mount Rainier שנסחרת בנאסד"ק במסגרתו היא תונפק בשווי של כמעט 1.3 מיליארד דולר.
אולם ככל שהעסקה התקרבה – כך התעוררו סימני השאלה סביבה, בין היתר עקב הפערים בין שווי החברה המוערך בבורסה הישראלית (כ-740 מיליון ש"ח ערב העסקה) לבין שווי חברת ה-SPAC (1.3 מיליארד דולר), שגרם למשקיעים רבים לסגת עוד לפני מימוש ההסכם. וכך בחודש מרץ 2023, החלומות התנפצו במציאות: מרגע הנפקתה, שווי השוק של החברה קרס במהירות לאחר שמשקיעים רבים סירבו להשתתף בהנפקה ושווי החברה צנח בתוך שבוע לגובה נמוך מזה שהוא נסחר בבורסה בתל אביב, כ-157 מיליון דולר.
מאז סימני השאלה לגבי החברה רק גברו – חודש לאחר הנפקתה ומפלתה, החלה בדיקה מקיפה של הרשות לניירות ערך עקב חשדות לשימוש אישי בכספי החברה על-ידי קבריניטה וחשד להצגת מצג שווא בדויווחי החברה לבורסה. בחודש אוגוסט האחרון החברה פרסמה דו"חות באיחור של כחצי שנה ובהן רשמה תוצאות שליליות במיוחד ובהן מחיקת 95% מערך החברה והוספת הערת עסק חי.
אם בודקים מה מצב החברה כיום – מגלים שבמהלך השנה האחרונה, החברה שציפתה להיות מונפקת ב-1.3 מיליארד דולר נותרה עם שווי שוק של 12.5 מיליון דולר בלבד. אם לא די בכך, עקב קריסת החברה, קרן הגידור Dominion Capital המחזיקה ב-4.6% ממניות החברה, טוענת כי האב סקיוריטי אינה יכולה להחזיר את חובותיה וביקשה החודש מביהמ"ש המחוזי בתל אביב להכריז על החברה כחדלת פירעון.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.