בואו נדבר קצת על מניית ספוטיפיי (NYSE: SPOT)
חברת ספוטיפיי מספקת שירות שמע למוזיקה ולפודקאסטים דרך אפליקציה לנייד ועם אפשרות לגישה דרך הדסקטופ האישי. החברה, שמקורה בשבדיה, פיתחה את השירות האפליקטיבי בשנת 2006 והנפיקה בבורסה הראשית בניו-יורק בחודש באוגוסט 2018. עיתוי ההנפקה עורר לא מעט הדים, על רקע סיום הראלי משנת 2009, והליכה לכיוון דובי עקב מלחמת הסחר של הנשיא טראמפ מול הממשל הסיני.
הפלטפורמה מאפשרת גישה למיליוני שירים ברחבי העולם, ולאחרונה ניתן לצפות דרכה גם בוידאו של חלקי פרקים, כחלק מתכוניתה האטסטרגית להתחרות ביוטיוב. אפשרות זו היא חדשה וזמינה לסמארטפון ולמחשב. כ-3 וחצי שנים לאחר הנפקתה כבר עלתה בכ-50% עד לשער של 360 דולר. לצערה, ספוטיפיי החזיקה בפסגה זמן קצר בלבד, רק כדי להתחיל תהליך ירידה עד ל80$, יחד עם שאר שוק הטכנולוגיה.
לחברה שני מודלים של הכנסות: הראשון, בתשלום מנוי, כולל ממשק משתמש נוח וחסר פרסומות, והשני, ללא תשלום, במודה למודלה של יוטיוב, כולל פרסומות ותפעול פחות נוח.

1 צפייה בגלריה
ספוטיפיי
ספוטיפיי
ספוטיפיי
(EPA)

ניתוח הסביבה התחרותית והמודל:
חסרונות:
  • שוק רווי תחרות. פרט ליוטיוב, אפל מיוזיק, אמזון מיוזיק, טנסנט וגוגל פודקאסט יש עוד המון חברות נישתיות יותר כמו פנדורה ודיזר. ואכן ראינו כי איבדה נתח שוק מאזור ה 33% לסביבה של ה 30% בלבד.
  • הרווחיות התפעולית היא שלילית. לאחר שבשנת 21 החברה עברה לרווח תפעולי חיובי, הגדלת ההוצאה על מחקר ופיתוח ביותר מ 50% העבירה אותה לנגטיב כבר 6 רבעונים. די בעיתי בהתחשב בכך שהחברה קיימת 17 שנים ונחשבת למובילת שוק בתחומה.
  • דילול משקיעים באמצעות תשלומים מבוססי מניות. ב 12 החודשים האחרונים לבד היה תשלום של 435 מיליון דולר על בסיס מניות. מדובר על 1.5% משווי החברה אחרי העלייה הגדולה הזו, כך שלפני כן היה אפילו מהותי יותר לשווי.

יתרונות:
  • מדובר על השחקן מספר 1 בתחום השמע לפנאי. ספוטיפיי היא האפליקציה שמובילה את השוק במאזינים נאמנים שאוהבים את המוצר באמת. העובדה שיש להם יוצרי תוכן ייחודיים ואינדיבידואלים להם בלבד דוגמת ג'ו רוגן(שבנתיים פוטר עקב התבטאויות בעיתיות) יוצרת חפיר מעניין שאין לאף מתחרה שלה. בצורה זו יצרה לעצמה לקוחות שבויים אך נאמנים למוצר.
  • צמיחה יוצאת דופן. החברה באמת יודעת לצמוח וכמובן נהנת מהתנופה שיש בשוק שלה. בסוף 2017 ספוטיפיי הכניסה פחות מ 5 מיליארד דולר בשנה והיום כבר עומדת על מעל ל 13.
  • יעד הצמיחה של מנכל החברה, דניאל אק, הוא להכנסות של 100 מיליארד דולר(!!) בשנת 2030 - הזוי לחלוטין בעיני, בעיקר כי גם שואפים לרווחיות תפעולית של 20%.
  • צריך להבין, בשונה נאמר מנטפליקס, לה יש יצירות שלה אשר רווחיות יותר, במקרה של ספוטיפיי על כל שיר יש תשלום תמלוגים וכל פודקאסט בלעדי מביא איתו תשלום ליוצר.
סיכום
כיום לחברה יש כ 500 מיליון יוזרים פעילים בחודש ומטרת החברה להגיע למליארד משתמשים עד ל 2030. אחת הדרכים להגיע לקהלים נוספים ולגדילה בהכנסות היא על ידי מכירת זכויות צפייה בוידאו לתכנים האינדיבידואליים שלהם כמו "המופע של ג'ו רוגן" ו"Call Her Daddy" וזו אסטרטגיית החברה.
מטרתה להמשיך להנחית כוכבים עם קהל מאזינים גדול ולהמשיך לבסס עצמה כפלטפורמת הפודקאסטים המובילה בעולם (ולאו דווקא מוזיקה) כאשר שם יהיה לה חפיר ברור עם איכות וביקוש שרק היא יכולה להעמיד.
וכאן הצלחתה תמדד. במידה והאסטרטגיה הזו תצליח - היא תוכל להפוך לענקית יוצאת דופן.
במידה ואכן תגיע להכנסות של אפילו 50 מיליארד דולר בשנה (כמעט פי ארבע מהמצב הקיים) ברווחיות של 20% מדובר על רווח נקי של כ-10 מיליארד דולר.
במצב כזה השווי היום הוא זיל הזול לעומת השווי ההוגן אליו היא תוכל להגיע.
מן הצד השני, המשמעות היא הכפלה של כמות המשתמשים כל שנתיים. היא אמנם עשתה זו לא רע עד היום אך בשלב הנוכחי של החברה אין זה ברור האם תוכל לצמוח באותו הקצב ועוד לאור ריבוי התחרות בסקטור. במידה ומתחרותיה ינקטו אסטרטגיה דומה, ממוקדת פודקאסטים, ייתכן ותיתקל בבעיה רצינית בהמשך.
באותה מידה ייתכן ותבסס את החפיר שלה בצורה כה טובה שלא באמת יהיה אפשר להתחרות בה.

נועם מדר, בהשכלתו בוגר כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון. בעברו המקצועי כיהן במגוון תפקידים בשוק ההון הישראלי, ביניהם ברוקר גידור סיכוני מט"ח וחתם בהנפקות אג"ח ומניות של כמה מהחברות הגדולות במשק. ניתן לעקוב אחריו כאן ובאתר האינטרנט שלו כאן.
אין באמור המלצה, לנ"ל יש עניין בניירות המוצגים מעלה. אני אינני יועץ או מנהל השקעות בעל רשיון וכל הנכתב הוא על דעתי בלבד
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 14:45, 20.07.23