קבוצת אקרשטיין, שהוקמה בשנת 1925 כבית מלאכה קטן בתל אביב על ידי צבי אקרשטיין, נמצאת בשליטת המשפחה. גיורא אקרשטין, בנו של המייסד, הוא כיום יו"ר החברה, שהונפקה מחדש בשנת 2021 לאחר שב-2003 נמחקה מהמסחר בהצעת רכש ששיקפה לה שווי של כ-150 מיליון שקל. מאז, גדל שווי השוק שלה בכמעט 1000%.
החברה פועלת בשלושה מגזרים מרכזיים: תעשייה, הנדסה ונדל"ן, לצד ישנה פעילות בהיקפים מצומצמים בתחום האנרגיה הסולארית בישראל וברומניה.
בתחום התעשייה וההנדסה החברה מייצרת מוצרי בטון כמו צינורות, מעברים להולכי רגל, מעקות בטיחות, קירות תומכים ואקוסטיים, רעפים, אבני דרך, ואריחים לחיפוי וריצוף מה שמכונה מדרחוב.
בנוסף, החברה נטלה חלק בפרויקטים גדולים ומורכבים של תשתיות לאומיות כגון: הקמת מתקן התפלה שורק, הקמת רציפים טרומיים ושוברי גלים בנמל הדרום, השתתפות בהקמת עיר הבה"דים (קריית ההדרכה של צה"ל), בניית מבני מגורים טרומים מודולרים, ממ"דים ומיגוניות בישובים סמוכים לגבול בעוטף עזה, בגבול הצפון ועוד.
בתחום הנדל"ן, אקרשטיין מחזיקה בשטח של כ-18 אלף מ"ר של משרדים ומסחר באזור התעשייה בהרצליה פיתוח, הכוללים בין היתר את מטה החברה. לאקרשטיין 13 מפעלים בארבעה אתרי ייצור בירוחם, אשדוד, באזור התעשייה צחר בצפון, ובניצני שלום. כמו כן בשליטת החברה אתרי יצור בארה"ב, בקליפורניה, ובאריזונה תחת חברת הבת אקרסטון שהוקמה בשנת 1988 שעיקר פעילותה הוא בייצור האבנים המשתלבות ומוצרים משלימים.

2 צפייה בגלריה
סיכום העובדות הצריכות לעניין בחברת אקרשטיין
סיכום העובדות הצריכות לעניין בחברת אקרשטיין
סיכום העובדות הצריכות לעניין בחברת אקרשטיין
(דיווחי החברה באתר הבורסה)

בשנת 2021 החליט אקרשטיין (83) להתחלק באופן שווה בהחזקותיו שעמדו על 99% עם בת זוגו ושלושת ילדיהם. בסיום החלוקה, 80% מהשליטה בחברה עברו לילדיו - קרין, מאיה וצבי – ולבת זוגו. בנוסף, לפי הסכם בעלי המניות הצדדים לא יוכלו לבצע העברה של המניות לצד שלישי במשך חמש שנים, או עד לקבלת החלטה ברוב של 66%, אם כתוצאה מההעברה תפחת ההחזקה הכוללת מתחת ל-51% מזכויות ההצבעה. מה שגורם לכך שהמשפחה דואגת לשמר את השליטה וההון גם בחברה המונפקת.

אחרי שיעור בהיסטוריה בואו נקפוץ קדימה ונדבר על הסביבה העסקית של אקרשטיין בשנת 2023:

ניתן לראות בדוחות האחרונים של החברה וגם בדבר המנכ"ל כי פעילות הקבוצה מושפעת מעליית שיעורי האינפלציה בכלל מגזרי הפעילות של החברה, כאשר במגזר התעשייה ההנדסה והתעשייה בחו"ל מתבטאת האינפלציה בהתייקרות של תשומות ועלייה במחירי חומרי הגלם ועלויות ההובלה.
חשוב לציין שעליית מחירי התשומות עשויה להשפיע לרעה על יציבות ענף התשתיות בדגש על לקוחות הקבוצה, אשר להם חוזים שאינם מוצמדים למדדי התשומות השונים אך יחד עם זאת הקבוצה אינה מזהה פגיעה ביציבות ובכושר החזר החוב של לקוחותיה.
כחלק מהיערכותה של הקבוצה לעיתות אינפלציה ולעליית שיעורי הריבית, החליפה הקבוצה חלק ניכר מהאשראי הבנקאי שלה לאשראי לזמן ארוך בריבית קבועה נומינלית (שאינה מושפעת מאינפלציה או משינויי שיעורי ריבית). מצב נכסיה, יחד עם יתרת המזומנים שלה ותזרים המזומנים השוטף אותו היא מייצרת, יאפשרו לה להמשיך ולממן את פעילותה ולעמוד בהתחייבויותיה.

ניתוח דוחות החברה:

בדוחות האחרונים שהחברה פירסמה בבורסה ניתן לראות כי ברבעון הראשון של 2023 החברה הכניסה 247.6 מיליון שקל לעומת הכנסות של 162.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של 52.2%.
ה-NOI (הכנסה תפעולית נטו) מפעילות הנדל"ן ברבעון הראשון הסתכם ב-5.6 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד מה שמעיד על קיפאון. (NOI משמש לחישוב של שווי נכסים ע"י חלוקתו בשיעור ההיוון המתאים לאזור, לסוג השימוש ולאיכות השוכר).
הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-71.3 מיליון שקל (כ-28.8% מההכנסות) לעומת רווח גולמי של 46.2 מיליון שקל (28.4% מההכנסות) ברבעון המקביל. הרווח התפעולי הסתכם ב-34.6 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 14.4 מיליון שקל - פי 2.4.
2 צפייה בגלריה
חלוקת מגזרי הפעילות של חברת אקרשטיין (באלפי ש״ח)
חלוקת מגזרי הפעילות של חברת אקרשטיין (באלפי ש״ח)
חלוקת מגזרי הפעילות של חברת אקרשטיין (באלפי ש״ח)
(מתוך דיווחי החברה לבורסה)

תזרים המזומנים של החברה נפגע

הפגיעה באה לידי ביטוי בכך שתזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-18,176,000 ש"ח ברבעון הראשון לעומת 30,923,000 ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד ירידה זו של 12,747,000 ש"ח נובעת בעיקרה מירידה ביתרת מקדמות מלקוחות כנגד אספקות ושינויים בסעיפי רכוש והתחיבויות שוטפים.
ניתן לראות כי קבוצת אקרשטיין מצויה בתקופה מורכבת עסקית יחד עם רוב החברות באותו תחום עיסוק כמו שלה אך יחד עם זאת היא מציגה יציבות, גדילה וצמיחה בפורטפוליו האיכותי שלה.
מדובר בחברה עתירת ניסיון, משאבים ונכסים ששולטת במרכזי הכוח של ענף הבנייה הישראלי, ועל אף תשואת החסר, אם יפגין המשקיע הישראלי אורך-רוח, הוא צפוי לדעתי לראות תמורה יפה לאגרה.

גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, פיננסים ושוק ההון למעלה מ5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפוקאסט המצליח '' מפת החום '' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם שלו

אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.