ייתכן שמרביתכם לא שמו לב לתופעה המתרחשת בשווקי המניות בחודשים האחרונים. הוותיקים יזכרו כיצד בשנת 2020 סקטור הקנאביס היה אחד הסקטורים החמים ביותר בשווקים השונים ברחבי העולם וגם כמובן בישראל. כולם דיברו על לגליזציה שהולכת ובאה, על כך שהחברות הללו עתידות להרוויח סכומים אסטרונומיים וכיצד התעשייה החלה בצעדיה הראשונים.
מאז תחילת 2021 ועד סוף 2023 סקטור הקנאביס היה במגמת ירידה ארוכה. אך לאחרונה החלו להתרחש אירועים שעשויים לשנות את מצב התעשייה ואת הסנטימנט השלילי שהיה סביבה, הן בשאר העולם והן בישראל.

כיצד הכל התחיל

כדי שנוכל להגיד בפה מלא כי הפעם המצב הוא שונה ואולי עכשיו באמת הגיע זמנן של חברות הקנאביס, נצטרך להבין מה קרה בפעם הקודמת ומה שונה עכשיו.
במהלך השנים 2019 ו-2020 תעשיית הקנאביס הפכה לשם דבר, כאשר באותם ימים ראינו גלי הנפקות עצומים בבורסות השונות. אם בסיטואציה רגילה חברות היו מנפיקות את עצמן אך ורק כאשר החברה באמת מוכנה להתמודד עם המורכבות שהיא עתידה לפגוש בדרך, הפעם המצב היה שונה. המחשבה הייתה שהעיקר הוא לבצע הנפקה, ועם הקשיים יהיה אפשר להתמודד כשהם יגיעו – ״מנפיקים מתי שאפשר ולא מתי שצריך״.
באותם ימים השיח סביב לגליזציה והקלות מצד הרגולטורים ברחבי העולם היו בשיח היומיומי ומבחינת כולם זה היה עניין של זמן עד שזה יקרה.זה הוליד פריצה מהירה של מניות הקנאביס לחייהם של המשקיעים. גם בבורסת תל אביב לא נותרו אדישים למצב והחליטו להנפיק מדד חדש, מדד תל אביב קנאביס. בדומה לישראל גם בבורסות נוספות המצב היה דומה וראינו גלי הנפקה גדולים של חברות וגם של תעודות סל חדשות בתחום הקנאביס.
ככל שהזמן חלף המשקיעים התחילו להבין כי בתחום הקנאביס המצב מעט מורכב ממה שהוא בדר״כ. כאמור, באותם ימים השיח סביב רגולציה במדינות המערב היה רק לשאלה של "מתי" ולא של "האם, אך בפועל האירועים להם כולם חיכו החלו להתרחק יותר ויותר.
היום, לאחר כמה שנים, אותן מניות סבלו לא מעט. בשיא של תעשיית הקנאביס נסחרו בבורסת תל אביב מעל ל-10 חברות בתחום הקנאביס, בעוד כיום נותרו 5 חברות בלבד. ומה קרה עם מדד תל אביב קנאביס? הוא כבר איננו איתנו. לאחר פחות משנתיים להנפקתו החליטו למחוק את המדד למסחר, החלטה שהגיעה לאחר מחיקת ערך של לא פחות מ-3.7 מיליארד ש״ח. גם בבורסה האמריקאית המצב היה זהה כאשר תעודת הסל המובילה בתחום (MSOS) ירדה ב-93%.

התפנית

פתאום בחודשים האחרונים השיח סביב התעשייה החל להתגבר, ואחרי אותן שלוש שנים מאתגרות, החלו האירועים להם כל כך ציפו המשקיעים הוחברות להתממש ובקצב מהיר.

ישראל

התפנית הראשונה התחילה כזכור במהלך חודש יוני האחרון כאשר התקבל האישור הסופי ע״י כנסת ישראל בנוגע לרפורמת הקנאביס החדשה.
הרפורמה כוללת מעבר למודל קנאביס חדש בו במקום קבלת רישיון האזרח יצטרך לקבל מרשם מרופא, דבר שאמור לבצע הקלה משמעותית של הבירוקרטיה הנוקשה שיש כיום.
בשלב ההתחלתי הרפורמה תכלול אך ורק מחלות נדירות, אך לאט לאט היא צפויה להתרחב ולהקל גם בבירוקרטיה על אוכלוסיות נוספות. אותה הרפורמה הייתה כבר צריכה להתחיל לקראת סוף שנת 2023, אך נדחתה בשל מלחמת ״חרבות הברזל״ ונכון לכרגע היא צפויה להיכנס לתוקף במהלך חודש מרץ.
לפי דוח כלכלי של Euromonitor התחזיות הן כי בעקבות הרפורמה החדשה בישראל מספר המטופלים אשר עומד כיום על 140 אלף, עתיד להכפיל את עצמו עד סוף 2025 ואף לשלש את עצמו עד 2028.
בעת האחרונה ניתן לראות עלייה חדה מאוד בקצב הנפקת הרישיונות לצריכת קנאביס. כמובן שאותם רישיונות לא הגיעו במקרה והם תופעת לוואי של אירועי ה-7 באוקטובר השחור.
בגרף הבא ניתן לראות את כמות הרישיונות לצריכת קנאביס הקיימים כיום במדינת ישראל ואת העלייה המתמדת לאורך השנתיים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
מספר רישיונות לשימוש בקנאביס
מספר רישיונות לשימוש בקנאביס
מספר רישיונות לשימוש בקנאביס
(משרד הבריאות)

ארה״ב

מלבד ישראל, בחודשים האחרונים אנחנו רואים את הלגליזציה מתקרבת גם בשאר המדינות המערביות ברחבי הגלובוס.
בחודש אוגוסט האחרון משרד הבריאות ושירותי האנוש האמריקאי יצא בהמלצה לשנות את ההגדרה של הסם מסוג מריחואנה לסם בעל ״סיכון נמוך״. מהלך שכזה יגרום להקלה משמעותית במגבלות הנוקשות על העסקים הקיימים בתחום הקנאביס בשוק האמריקאי. מאז שוק הקנאביס בארה״ב החל להתעורר לתחייה והעלייה החדה של הסקטור רק מדגימה כיצד השיח סביב תעשיית הקנאביס בשוק האמריקאי חזר לאופנה. מאז 30 באוגוסט 2023, עם הפרסום הראשון בנושא, תעודת הסל של סקטור הקנאביס (MSOS) עלתה מעל ל-100%.

גרמניה

לאחרונה התרחש אירוע ראשוני ומשמעותי עבור התעשייה גם ברחבי אירופה.
רק לפני שבועות בודדים ראינו את בית הנבחרים בגרמניה מצביע בעד רפורמת הקנאביס החדשה Cannabis Act. אותה הרפורמה שעתידה להיכנס לתוקף כבר בחודש אפריל הקרוב תוביל לשינוי לו חיכו המשקיעים בסקטור הקנאביס ובמסגרתה אנחנו עתידים לראות מגוון של הקלות רגולטוריות שיגרמו להתעוררות בתעשייה ברחבי הכלכלה החזקה באירופה.
בעקבות ההקלות הרגולטוריות ברחבי המדינות קצב הצריכה לקנאביס רפואי עתיד לעלות בקצב מהיר בהרבה משהכרנו בשנים האחרונות.

מה הלאה?

בשל כל התהפוכות שחוותה תעשיית הקנאביס בשנים האחרונות כבר לא קיימות אפשרויות השקעה רבות בתעשייה הקנאביס גם בשוק הישראלי וגם ברחבי העולם.
מבחינת מניות בבורסת תל אביב נוכל למצוא מספר דל של מניות.
האופציה המוכרת ביותר היא חברת הקנאביס הגדולה בישראל והיא אינטרקיור. נכון לכתיבת שורות אלו, שווי השוק של החברה מגיע ל-323 מיליון ש״ח ובחודשים האחרונים היא נמצאת במומנטום חיובי במיוחד ורשמה עליות של 80%.
אופציה נוספת היא חברת שיח מדיקל. החברה בעלת שווי שוק של 63 מיליון ש״ח ורק בחודשים האחרונים המניה רשמה עליות של 40%.
אלטרנטיבה למניה ישראלית נוספת היא חברת טוגדר פארמה. מלבד פעילות החברה בתחום הנדל״ן, החברה פועלת במקביל בתעשיית הקנאביס. מאז סוף חודש אוקטובר המניה עלתה בלא פחות מ-70%.
גם בבורסה האמריקאית תוכלו למצוא מספר אופציות, כאשר הראשית שבהן היא תעודת הסל המובילה של תחום הקנאביס MSOS. התעודה מנהלת נכסים בשווי של מיליארד דולר.

לסיכום

האירועים שהתרחשו בחודשים האחרונים, הם בדיוק מה שחיכו לו המשקיעים במהלך כל השנים האחרונות. הם היו תחת ערפל גדול והשאלה שהייתה לכולם היא מתי? מתי אנחנו צפויים לראות את הממשלות ברחבי העולם מקדמות את הלגליזציה שלה הרבה מחכים, מתי אותן ההקלות שהיו בשיח לפני שנים עשויות לבוא לידי ביטוי במציאות.
בניגוד ל"ימי הזוהר" של תעשיית הקנאביס שהתבררו כחלום שנגוז, ייתכן ועכשיו הגיע הזמן לפריחתה של תעשיית הפרחים הירוקים, כאשר היא בשלה יותר ומוכנה להתמודד עם העולם שבחוץ בצירוף התמיכה שלה כל כך חיכו ושסוף סוף הגיעה.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מחמש שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה