דמיינו זוג זקנים שיושבים על ספסל בפארק פסטורלי. השיער שלהם מלבין, הם לובשים סוודרים, מחייכים ומחזיקים ידיים, זה לצד זה. מהי המילה שעולה לכם לראש? לפי המומחים, יש סבירות שתחשבו על המילה "חמודים". ככה אנחנו נוטים לתפוס אנשים זקנים. אבל לא מדובר בילדים קטנים, אלא באנשים בעלי ניסיון חיים עשיר שבהחלט יודעים משהו על העולם הזה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
ג'ואן פרייס, כותבת ומרצה אמריקנית על מיניות, מגחכת כשהיא שומעת על הדימוי האינפנטילי של זקנים כילדים קטנים. "או.קיי, אנחנו חמודים, אבל אנחנו בני אדם ממומשים לחלוטין. אנחנו היינו בגילכם, אתם לא הייתם בגילנו. אנחנו יודעים הכול על איך זה להיות אתם, אבל אתם לא יודעים כלום על איך זה להיות אנחנו. תפתחו את הראש ואת הלב שלכם, ואם יש לכם מזל - אלו יהיו אתם בעתיד".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
מה שהולך לאיבוד בדרך בתפיסת אנשים זקנים זו המיניות שלהם. הם יכולים להיות חמודים או גרוע מכך, מיותרים וחלשים, אבל לא מיניים. מיניות בגיל מבוגר היא נושא לבדיחות, היא פאנץ' ליין. אנחנו תופסים אותה כלא קיימת, נעדרת, נעלמת, לא הכרחית. "זאת תקופה שבה אנשים חושבים שאנחנו לא מיניים יותר, ושאם כן, זה מגעיל", מבהירה פרייס במילים פשוטות.
4 צפייה בגלריה
בטי ווייט עם הקאסט של "בנות הזהב"
בטי ווייט עם הקאסט של "בנות הזהב"
חמודות? ''בנות הזהב''
(צילום: AP)
בריאות מינית והיכולת לבטא מיניות היא זכות יסוד בסיסית ללא אפליה גילנית, לפי קביעה של האו"ם בשנת 2016. "הגיל השלישי" מתחיל כיום ב-60, ולפי המדע, זה בדיוק הרגע שבו סקס יכול להפוך למהנה ומספק יותר. במחקרים רבים שנערכו ב-20 השנה האחרונות סיפרו המרואיינים על הנאה גדולה יותר מסקס ככל שהתבגרו, וציינו שהגיל תורם לביטחון העצמי ולהיכרות עם מרכזי העונג בגוף, ומביא לחופש גדול יותר בהבעה המינית.
"אם נתנתק מהתפיסה שסקס קורה רק בין שני אנשים רזים ויפים, עדיין אנחנו זכאים למיניות", מסביר קובי תורג'מן, פסיכותרפיסט וגרונטולוג. "בזקנה תפיסת העולם שלנו שונה, וגם התפיסה המינית שונה. אם נתנתק מ'כמה זמן עומד לי' או 'כמה זמן אני רטובה', מהריבועים בבטן והחזה העומד, נצליח לקבל מיניות שהיא יותר בוגרת ובטוחה".
חלק מהסיבה לשיפור בחיי הסקס היא התשתית הנפשית והכלכלית שיש לנו כשאנחנו מבוגרים, שנעדרת מחיינו בגילים צעירים יותר, ומביאה איתה יתרונות מהותיים. "אצל מבוגרים שחיים לבד ואין ילדים, ויש להם חופש תעסוקתי, מקצועי וכלכלי גדול יותר, יש צד שלילי של שינוי זהות אבל גם שקט וביטחון. תמיד רדפנו אחרי משהו, ועכשיו יש תובנות והסתכלות פרופורציונלית", מסבירה ד"ר דניאלה מזור, מטפלת מינית ועובדת סוציאלית. "כל התשתית הזו יכולה לשמש לחיי מין טובים, גם אם הם נראים אחרת".
אנחנו אולי חושבים על הזקנה כתקופה של סטגנציה ובדידות, אבל זה ממש לא המצב עבור רבים מ"הזקנים החדשים", למשל הסבתות הצעירות. "הסבתא של היום היא לא הסבתא שהייתה לנו", מסביר תורג'מן. "גבר או אישה בגיל 75 היו בני 20 בסיקסטיז וחוו מהפכה מינית אחת. הם לא התחתנו בתולים. יש את הידע שגם נשים יכולות ליהנות ממין וזה לגיטימי. גיל 60 נחשב צעיר היום, והם הרבה יותר פעילים".
תורג'מן מציע גישה מאוזנת ומלאת אופטימיות כלפי הפרק האחרון בחיינו, שהחברה מלמדת אותנו לפחד ממנו. "הרוב לא מזדקנים כמו מיק ג'אגר, עם אנרגיות שיא", מבהיר תורג'מן, אבל מוסיף ש"הזקנה היא כמו כל שלב בחיים. יש דאגות וחרדות אבל גם דברים חיוביים. בגיל המבוגר ניהנה מדברים שלא נהנינו מהם בעבר. אנחנו מבינים לאן הגענו ומה לא הספקנו. זו לא תמונה אידילית, אבל גם לא מורבידית".
"אני משתדלת לאכול טוב, לישון טוב, וכמובן גם אהבה, סקס. זה נותן המון בריאות. סקס זה צורך, אין מה לעשות. זה כמו שמכונית צורכת דלק. יש דברים שמדליקים אותך, בטלוויזיה, בסרטים או אפילו דיבורים. זה מדגדג באיזשהו מקום, לא יעזור בית דין. עם בן הזוג שלי זה משהו מעולם אחר שלא תיארתי לעצמי. הוא מפרגן, מלטף, מנשק, הכול. אין פה אפס. אם לא, לא הייתי איתו". נעמי למש גרש, 70, מתוך סדרת הרשת של עמותת "נשים לגופן".
למה זקנים עושים סקס? במחקר של ד"ר עטרת גבירץ-מידן מאוניברסיטת חיפה יחד עם ליאת איילון סיפרו המרואיינים שסקס גורם להם להרגיש צעירים. באופן לא מפתיע, הם רוצים להרגיש סקסיים ונחשקים, אבל גם להמשיך בתפקוד הפיזי שלהם. הנתון המעניין שעולה מהמחקר הוא לגבי השינויים בסקס עצמו. לפי המחקר, הפוקוס משתנה ועובר מפרפורמנס לחקירה, ומסיפוק עצמי להנאת בן או בת הזוג.
"במחקרים, רבים מדברים על חוויית בשלות ובגרות. הם פחות עסוקים בלחץ חברתי ובחיצוניות שלהם, וחווים משהו יותר אותנטי ואמיתי. הם מורידים את כל הקליפות החיצוניות למהות", מסבירה ד"ר גבירץ-מידן. "במקום להיות עסוקים בחלקים התפקודיים, נושא שמעורר חרדה גם אצל צעירים, זקנים נהנים מחלקים משמעותיים של סקס. ככל שהם מסבים לבן או בת הזוג הנאה, הם באופן כללי יותר שבעי רצון מהמיניות. הם הבינו את המהות האמיתית של אינטימיות. במחקר ראינו שהמוטיבציה של זקנים היא להגביר את האינטימיות בקשר, לחזק את הזוגיות. כשהפוקוס הוא על בן או בת הזוג ועל אינטימיות, המיניות יותר משביעת רצון".
"ביחס למיניות, הזקנה מביאה איתה שלווה", אומר תורג'מן. "מבינים שכל חיים מגיעים לסיום, מצליחים ליהנות מדברים שבתור צעירים יותר קשה ליהנות מהם. בגילים יותר מאוחרים המיניות יותר רגועה, שקטה. זה יכול להיות לפני שקמים מהמיטה בבוקר, ופשוט נוגעים אחד בשני. שיחות ונגיעות".
4 צפייה בגלריה
ג'ואן פרייס
ג'ואן פרייס
הסקס לא נגמר, הוא השתנה. ג'ואן פרייס
(צילום: Daniel Barre)
אז המיניות בהחלט נמשכת עם הגיל, אך בדומה לגוף המשתנה - היא לא נראית או מרגישה אותו הדבר. הקשיים הבריאותיים והשינויים בגוף יכולים להגביל, אבל אפשר להתגבר עליהם. "אנחנו מתחילים להזדקן בגיל 24, כבר אז יש יותר תאים שמתים מאשר שמתחדשים", מבהיר תורג'מן. "הקשיים הפיזיים הם לא גזירת גורל. אלו שינויים שאפשר להתמודד איתם, אי אפשר ולא צריך להתחמק מזה. השינויים תובעים מאיתנו להתנסות. וכך, הרבה פעמים מיניות בגיל השלישי נראית כמו המיניות הראשונה שלנו בגיל 16. אנחנו לוקחים את הזמן לחקור מה הגוף שלי ומה הגוף של הפרטנר יודע לעשות. פחות מרוץ לאורגזמה. חדירה היא לא הדבר הכי חשוב. זה שלב יפה".
משמעות השינויים אינה סופם של יחסי המין אלא התפתחות שלהם למשהו חדש, מסכימה פרייס. "אנשים משתנים. מה שעבד קודם לא עובד כבר. אין את אותן התוצאות, ולכן אנשים חושבים שסקס נגמר. זה שהדרכים הישנות לא עובדות יותר לא אומר שהסקס נגמר, אלא שהוא יכול להיות טוב יותר מתמיד", היא מדגישה. "אנחנו יכולים לתכנן את הסקס, לבחור את הפעילויות המיניות שמגרות אותנו עכשיו, שהן אולי לא אלו שעשו לנו את זה פעם. אנחנו יכולים למצוא דרכים חדשות ומגוונות להגיע לאורגזמות, שלא חשבנו עליהן קודם. מה שחשבנו עליו כ'משחק מקדים' יכול להיות כל הסקס, כי זה יכול להביא אותנו לאורגזמות ולקרב אותנו אל השותף או השותפה שלנו, או לעזור לנו להגיע לאורגזמות גם ללא שותף או שותפה".
"הרבה פעמים נוצר פער בין מה שהגוף שלך רוצה וקורא לך, ואומר 'היי, זה מה שאתה יכול', לבין מה שאתה מרגיש. בשבילי, זו זקנה. מיניות בעיניי שווה אינטימיות. וזה לא חייב להיות חדירה. יש חיבוקים, נישוקים, לטיפות, כל מיני. זו הקירבה, שאפשר לבטא אותה בהמון דרכים". יפה בן זאב, 70, מתוך סדרת הרשת של "נשים לגופן".
חלק מחוויית ההזדקנות קשור באופן בלתי נמנע באובדן. כל מה שלא הספקנו לעשות, החיים שכבר לא נחיה והגוף שלא יהיה לנו. "יש הרבה התמודדות עם שינויים. ישנה חוויית אבל נוכחת שבה נדרש להיפרד מהרבה דברים שהיו חלק מהזהות שלנו, חלק ממה שהכרנו בעצמנו, 'כרטיס הביקור שלנו'. חוויית האובדן אמיתית", מסבירה מזור.
מבוגרים רבים נמנעים לחלוטין מסקס עקב השינויים בגוף, סביב "ביצועים" והיעדרם או תפקוד שנחשב לא טוב מספיק. אחרים נמנעים כי החברה העבירה להם מסר שזה לא טבעי. "הם חושבים שרק הם ככה, שזה לא בסדר שהם 'עדיין' רוצים סקס. הם חושבים 'אולי אני סוטה?', והם לא פונים לעזרה", אומרת ד"ר מזור.
4 צפייה בגלריה
ג'יין פונדה ורוברט רדפורד בסרט "איש ואישה בלילה"
ג'יין פונדה ורוברט רדפורד בסרט "איש ואישה בלילה"
ג'יין פונדה ורוברט רדפורד בסרט ''איש ואישה בלילה''
(צילום: Kerry Brown, Netflix)
כאב וגינלי הוא אחת הסיבות השכיחות לכך שנשים מפסיקות לקיים יחסי מין. רמות האסטרוגן יורדות, מה שמוביל בין השאר ליובש וגינלי ולכאבים בחדירה. פרייס ממליצה לנשים לא לשאת כאב, ולהפסיק כל פעילות מינית מכאיבה. האלטרנטיבות רבות, היא מסבירה, ואין צורך לסבול.
"כמובן שכולנו צריכות להשתמש בחומר סיכה", מדגישה פרייס, "כי הווגינות שלנו כבר לא מייצרות אותו באופן טבעי, והעור ברקמת הווגינה הופך ליותר עדין. אם אנחנו לא בטיפול הורמונלי, שזו החלטה אישית שצריך להתייעץ עליה עם רופא, יחסי מין עלולים להיות כואבים. יש עוד הרבה מצבים רפואיים שיכולים לגרום לכאב וגינלי. הצעד הראשון הוא להפסיק לעשות סקס שמכאיב לך. יש הרבה דרכים לעשות סקס שבהן אין חדירה. הצעד השני הוא לקבל אבחנה, כדי להבין מה אפשר לעשות ולקבל טיפול. אני ממליצה להגיע לרופא או רופאה שמבינים בתחום. לא קל למצוא כאלו, אבל לפעמים בחנויות סקס יש רשימות של רופאים שהם ידידותיים יותר לנושא ומבינים בו".
עצה חשובה נוספת של פרייס לנשים היא שימוש בוויברטורים, שבחלקם מתאימים גם למפרקים כאובים מדלקות פרקים. "הרבה נשים מעל גיל 60 אומרות לי שהן לא חוו אורגזמות עד שהתחילו לשלב ויברטורים, בין אם לבד או בזוג". באתר שלה היא ממליצה על צעצועי סקס שמתאימים לקהל היעד.
"אם נשים לא היו אמורות לחוות עונג בסקס, לא היינו נולדות עם דגדגן", מוסיפה פרייס. "כל התפקיד של דגדגן בגוף זה רק לגרום להנאה. זה לא קשור להיריון אלא רק להנאה. אם אורגזמות לא היו טבעיות, הן לא היו קורות! בואו נאמץ אותן ונלמד איך להגיע אליהן יותר בקלות, ונגיד לשותפים שלנו - 'זה מה שאני צריכה כדי להגיע לאורגזמה עכשיו. תן לי להראות לך'".
מכשול רציני אחר בחיי המין הוא הדור. לעיתים קרובות מדובר באנשים שלא קיבלו חינוך מיני, והשיח בנושא קשה להם. "אנשים שהם מבוגרים היום לא למדו על תקשורת מינית", מסבירה מזור. "הם לא מנהלים שיחות ביניהם ואז אוגרים, וכשמדברים זה יוצא תוקפני או עוקצני, באופן שלא מזמין הקשבה מהצד השני".
4 צפייה בגלריה
ד''ר דניאלה מזור
ד''ר דניאלה מזור
לפעמים המחסום הוא נפשי ולא פיזי. ד''ר דניאלה מזור
(צילום: לייה רוז-מגן)
בעיה נוספת היא הרופאים, או חלקם לפחות, שנמנעים מדיונים על מיניות עם מטופלים מבוגרים. "במחקר של איילון ושלי גילינו שרופאים פחות הפנו מטופלים מבוגרים לטיפול מיני", אומרת ד"ר גבירץ-מידן. "זה משמעותי וחבל, כי יש כל כך הרבה שינויים בגיל המבוגר שיפגעו במיניות, לאו דווקא בהיבט הבריאותי. אובדן של בן או בת הזוג, אובדן עבודה, שינויים רגשיים שמשפיעים גם על המיניות. הרופאים שהתייחסו עשו זאת מנקודת מבט מאוד רפואית: למשל רשמו ויאגרה. לא מקשרים שהשינויים במיניות יהיו קשורים לקן המתרוקן, לאובדן הזהות, למעבר לסבתאות, לדימוי גוף, לגיל המעבר, ליציאה לפנסיה".
לכן חשוב לברר על ההשלכות של כל שינוי בריאותי על המיניות. "חשוב לדבר על זה ולשאול שאלות. למשל, אם הרופא או הרופאה רושמים תרופה, לשאול מהן ההשלכות על התפקוד המיני ומהם הפתרונות", מסבירה ד"ר מזור. "חשוב להבין שזו זכות יסוד בסיסית של האדם מבלי קשר לגיל. אם יש צורך, לפנות למטפל או מטפלת מינית, לאגודה הישראלית לטיפול מיני".
קהילת הלהטב"ק סובלת אף יותר. חבריה נמצאים למעשה ב"ארון כפול", כפי שמגדירה זאת ד"ר גבירץ-מידן. "רופאים הודו בפנינו במחקר שכשמגיע אדם צעיר, הם יניחו שהוא במערכת יחסים כלשהי, סטרייטית ואולי לא. עם האוכלוסייה המבוגרת יניחו שמדובר במערכת יחסים סטרייטית. בנוסף ישנה הנחה שהם לא פעילים מינית כי זה לא מעניין אותם. יש מיתוס שכל זקן הוא הטרוסקסואל. אנשי מקצוע ורופאים בתחום הבריאות אמרו זאת עם צער ואשמה, הם לא היו גאים בזה".
"כשאני אומרת לאנשים שאני זקנה, אומרים לי לא נכון... תראי כמה שאת נחמדה! אני נחמדה ואני זקנה! חשוב לקבל את הזקנה ולראות את היופי שבה, על אף שזה כיעור אחד גדול". חווה בת חיים, 70, מתוך סדרת הרשת של "נשים לגופן".
האוכלוסייה המבוגרת מפנימה את הדימוי שלפיו זקנים הם לא מיניים, ומתנהגת בהתאם. "המחשבה פוגעת ביכולת להאמין שסקס יכול להיות עדיין טוב או אפילו יותר טוב", אומרת ד"ר מזור. "המחסום הוא חברתי, וקשור לסטיגמות ולאייג'יזם. יש את מה שקורה לנו בגוף – ההידרדרות הפיזית - ואת מה שהחברה אומרת לנו שצריך להיות, והדברים האלו הולכים יחד.
"כשאני מספרת על אורגיה בבית אבות, סיפור חדשותי אמיתי, כולם צוחקים כאילו זו בדיחה או דאחקה. הצחוק הזה מספר סיפור", מוסיפה מזור. "זקנים כמו אוכלוסיות אחרות, בעלי מוגבלויות למשל, הם מחוץ ל'משחק המיני' לכאורה. כבר כילדים וילדות קטנות אנחנו מקבלים מסר שאדם סקסי הוא לא זקן. פעמים רבות המחסום הוא נפשי ולא פיזי".
צעד ראשון בדרך לשינוי הגישה שלנו כלפי מיניות בגיל המאוחר יהיה לאמץ את זקני השבט, ולהפוך אותם למורים המיניים שלנו. להתגבר על הבושה שכרוכה בדיונים בין-דוריים על מיניות, ולהבין שזה פשוט חלק נוסף מהחיים, שלא צריך לעורר בנו בהלה או מבוכה. לפי ד"ר גבירץ-מידן, זקנים צריכים להעביר שיעורים בסקס לצעירים. הם עברו את כל תלאות עולם הגוף, ויש לנו הרבה מה ללמוד מהם. "אחרי שראיינו עשרות זקנים, הבנתי שצריך שהחינוך המיני בארץ יגיע מהפרספקטיבה שלהם, כי יש לנו מה ללמוד מהם".
כיום אנחנו מתקדמים אל עבר הבנה שלזקנים יש זכות למיניות. בתחילת דרכה, אומרת פרייס, צחקו עליה, ביקשו ממנה להפסיק לדבר ולכתוב על סקס בזקנה. "אנשים צחקו עלינו!", היא נזכרת, "אבל הגישה שלי היא לא לדבר על אנטי-אייג'ינג אלא לאמץ בשמחה את ההזדקנות. אנחנו בני מזל שאנחנו זוכים להזדקן. שתי הברירות הן להזדקן או למות צעירה. אני לא מכירה אפשרויות נוספות".