"מה הייתי עושה אם אישה הייתה טוענת שבגדתי בה? הייתי מכה בה במצ'טה, חובט בה בפנים, לופת אותה בצוואר ואומר לה 'סתמי את הפה כלבה'".
המילים המזעזעות הללו לא נכתבו על ידי טוקבקיסט אלמוני אלא יצאו מפיו של אנדרו טייט, אחד מכוכבי הרשת הגדולים בעולם כיום. הן לא הודלפו משיחה פרטית עם חברים אחרי שתייה מרובה של אלכוהול, אלא נאמרו מול עיני המצלמות בסרטון שטייט עצמו הפיץ ברשת. האמירה המבחילה הזו היא אפילו לא יוצאת דופן במיוחד בעולמו של טייט, שמצהיר על עצמו כ"מיזוגן לגמרי" ומפיץ את אידיאולוגיית השנאה שלו בפני מאות מיליונים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
תקופה ארוכה הוא הרגיש כל-יכול. הוא חש שאף אחד לא יוכל לעצור בעדו. כשהושעה מרשת חברתית אחת, הוא ניצל זאת כדי למנף את עצמו – ומצא רשת אחרת שתסכים לתת במה לדברי הבלע שלו. משערורייה לשערורייה ומהרחקה להרחקה עוצמתו הוויראלית רק גברה. בחודש יולי האחרון חיפשו את השם שלו בגוגל יותר מאשר את דונלד טראמפ ואת קים קרדשיאן. נכון לחודש אוגוסט האחרון, סרטונים עם ההאשטאג #AndrewTate נצפו בטיקטוק כבר יותר מ-11 מיליארד פעמים. זה כולל כמובן גם את הסרטונים של מבקריו שתקפו בחריפות את התנהלותו, אבל כמו שאומרת הקלישאה, אין באמת דבר כזה פרסום שלילי. בטח לא לארכי-טרול שרק מחפש להרגיז ולהכעיס.
4 צפייה בגלריה
בריטניה רומניה אנדרו טייט סופר כסף נעצר
בריטניה רומניה אנדרו טייט סופר כסף נעצר
הוא חשב שאף אחד לא יכול לגעת בו. אנדרו טייט
בשבוע שעבר הבועה של טייט התפוצצה. דווקא כשהוא מבושם עונג אחרי ריב רשת מתוקשר עם הפעילה הסביבתית המפורסמת גרטה טונברג, מצא את עצמו טייט בתא מעצר ברומניה, וניצב יחד עם אחיו טריסטן בפני חשדות חמורים ביותר הכוללים סחר בבני אדם וניהול פשע מאורגן.
טיפוסים מפוקפקים לא חסרים ברשת לצערנו. ספק עם זאת אם מישהו מהם הגיע לממדי החשיפה שאליהם טיפס טייט בשנה האחרונה. טייט בן ה-36 הוא גרסה מוקצנת ואף מפלצתית של גבריות רעילה. דן בילזריאן, פלייבוי אמריקאי שהפך לכוכב רשת בזכות תמונות שלו נושא נשק ומוקף בדוגמניות בבגדי ים זעירים, הוא שה תמים ביחס לטייט, שלקח את המיזוגיניה שלושה צעדים מכוערים קדימה.
מה ששונה בטייט בהשוואה לגברים מיזוגנים אחרים הוא שהוא אינו טוען שאיננו כזה. "אני טיפוס ריאליסט וככזה אני גם סקסיסט. אי אפשר להיות מחובר למציאות ולא להיות סקסיסט", הוא אמר פעם. בריאיון לפודקאסט הוא אמר שהוא זקוק לסמכות על נשים שהוא יוצא איתן, והוסיף אנלוגיה מחרידה: "אתה לא יכול להיות אחראי על כלב אם הוא לא מציית לך".
טייט נחשב לאחת הדמויות הבולטת ביותר בתופעת הרשת המכונה manosphere (בתרגום חופשי: ספירת הגברים). מדובר בשרשרת של אתרים, בלוגים ופורומים המקדמים מיזוגיניה, גבריות רעילה והתנגדות לפמיניזם. בין הדמויות שמציפות את ה-manosphere אפשר למצוא אינסלים (גברים המביעים מרמור על חיי מין דלים באמצעות טינה ושנאה כלפי נשים), אמני פיתוי ופעילים בתנועות לזכויות גברים. תופעת הרשת הזו עלתה לכותרות אחרי רצח המוני שהתבצע ב-2014 סמוך לקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה, כשהתברר כי הרוצח היה משתתף פעיל בפורום של manosphere.
הילדות של טייט דווקא לא העידה על הגבר שהוא יהפוך להיות. הוא נולד בארה"ב לאבא אפרו-אמריקאי ולאמא אנגלייה. אחריו שהוריו התגרשו הוא עבר עם אמו לעיירה האנגלית לוטון, שם גדל עם אחיו ולימים שותפו העסקי. טייט סיפר שגדל בעוני – ושהוא ואחיו נהגו ללכת למסעדות KFC, לקחת שאריות מארוחות של אנשים ולהקפיא בפריזר כדי שיהיה להם מה לאכול למחרת.
כילד חלם טייט ללכת בדרכו של אביו, אמן בינלאומי בשחמט וארבע פעמים אלוף צבא ארה"ב, והשקיע את מרב זמנו באימון ובמשחק שחמט. בהמשך הוא פנה לתחום תחרותי אחר, קיקבוקסינג, אמנות לחימה שכפי ששמה רומז משלבת איגרוף ובעיטות. בענף הספורט הזה טייט נחל הצלחות, וב-2011 זכה בחגורת אלוף העולם מטעם איגוד הקיקבוקסינג הבינלאומי.
4 צפייה בגלריה
בריטניה רומניה אנדרו טייט ב מטוס
בריטניה רומניה אנדרו טייט ב מטוס
בילדות הוא בכלל התעניין בשחמט
בהיותו ענף ספורט נישתי למדי, ההצלחות בקיקבוקסינג לא העניקו לטייט חשיפה גדולה. הפעם הראשונה שבה נתקל באור הזרקורים הייתה לפני שש שנים, כשהשתתף בגרסה הבריטית של "האח הגדול". טייט נזרק מהבית שמונה ימים לאחר שנכנס אליו, אחרי שהצהובון "הסאן" חשף סרטון שבו הוא מכה אישה בחגורה. אחרי שיצא מהבית טייט וגם האישה המצולמת טענו שלא מדובר היה בהתעללות, אלא במשחק תפקידים מיני שנעשה בהסכמה. בהמשך נחשפו גם ציוצים הומופוביים מחשבון הטוויטר שלו.
ההדחה המהירה מ"האח הגדול" ממש לא סיכלה את שאיפותיו של טייט להתפרסם ולהתעשר. הוא כבר סימן את המטרה הבאה. טייט ואחיו הקימו עסק שנוי במחלוקת: אולפן שבו העסיקו 75 דוגמניות שניהלו שיחות וידאו ארוטיות עם גברים כשהן לבושות בהלבשה תחתונה. המחיר לשיחה עמד על 4 דולר לדקה. לטענתו של טייט, חצי מהנשים שעבדו בשירות הן נשים שהיה עימן בקשר בעבר. "העבודה שלי הייתה להיפגש עם בחורה, לצאת איתה לכמה דייטים, לשכב איתה, לבחון אם היא איכותית, לגרום לה להתאהב בי ולעשות כל מה שאגיד ואז להביא אותה לעסק של מצלמות הרשת כדי שנוכל להתעשר יחד", הוא כתב ברשומה באתר הבית שלו שנמחקה מאז.
לטענתו של טייט, העסק המפוקפק הזה הכניס לו 600 אלף דולר בחודש – והפך אותו למולטי-מיליונר. עם ההון הרב שהרוויח, טייט החל לפעול בכמה מישורים. נוכחותו ברשתות החברתיות התעצמה. הוא הרבה לפרסם תמונות רהב שלו עם מכוניות פאר, רובים וסיגרים לצד התבטאויות קשות ביותר, בעיקר נגד נשים. כך למשל, הוא נהג להתרברב בכך שהוא יוצא עם בנות 19-18 כי הוא יכול "להשאיר אצלן חותם", טען ש"נשים צריכות להביא ילדים, להישאר בבית, להיות בשקט ולהכין קפה", ובתגובה לתנועת "מי טו" אמר ש"קורבנות אונס צריכות להכיר באחריות שלהן לכך שהותקפו". האמירה האחרונה כבר עלתה לו בהרחקה מטוויטר, אבל לאחר שאילון מאסק רכש את האתר הוא הורשה לחזור – וכיום יש לו 4.1 מיליון עוקבים ברשת.
טוויטר לא הייתה היחידה שסילקה את טייט משרתיה. בחודש אוגוסט האחרון הוא נזרק במקביל מפייסבוק, מאינסטגרם, מיוטיוב ומטיקטוק. בתגובה להשעיות ניסה טייט לזייף תמימות, וטען שכל מה שאמר היה בהומור: "חבל מאוד שסרטונים ישנים שלי ששיחקתי בהם דמות קומית הוצאו מהקשר, עד כדי כך שאנשים מאמינים בנרטיב שגוי לגמרי לגביי".
טייט אומנם איבד המון עוקבים, אבל ניצל היטב את החרם עליו כדי לקדם את האידיאולוגיה שלו. מלבד נשים, האויב המוצהר הגדול של טייט הוא "המטריקס", שם כללי שבו הוא משתמש כדי לתאר את הממסד ואת כל שליחיו והדברים הנלווים לו. טייט מתייחס אל הרשתות החברתיות שהרחיקו אותו כנציגות של המטריקס, בעוד אתרים קיקיוניים יותר שממשיכים לארח את תכניו הם מבחינתו אלו שמראים את "העולם האמיתי". גם אחרי שנעצר, בחשבון הטוויטר שלו, שממשיך להתעדכן בזמן שטייט שוהה בתא מעצר, נכתב: "המטריקס שלח את הסוכנים שלו", וכמה ימים לאחר מכן: "אלוהים נמצא בצד שלנו, אז המטריקס לא ינצח. אינשאללה".
האיבה של טייט כלפי המטריקס – הולידה את אחד ממיזמיו העסקיים הבולטים והכלי המרכזי בהפיכתו המטאורית מאדם יחסית אלמוני לאחת מהדמויות המדוברות ביותר ברשת האינטרנט. בשנה שעברה הוא פתח את The Hustler's University, אתר לקורסים אונליין שבו מלמדים נושאים כמו מסחר במטבעות קריפטו ובאמזון, השקעות בנדל"ן ושאר עניינים פיננסיים שלטענתו יוכלו לאפשר לך לברוח מהמטריקס ולהתעשר. נכון להיום מעל ל-110,000 מנויים משלמים מדי חודש 50 דולר בעבור הקורסים המוצעים שם. בקרוב מאוד, כך טוענים באתר, המחיר יזנק ל-150 דולר לחודש.
סרטון קידום של Hustler's University
לכאורה, ביחס לנושאים מעוררי המחלוקת שטייט מרבה להתעסק בהם – דווקא אתר הקורסים שלו מרגיש מעט יותר לגיטימי. אלא שמאחורי הקלעים מתברר כי טייט השתמש בו ככלי למינוף אגרסיבי ביותר של נוכחותו ברשת. המנויים באתר התבקשו להציף את הרשתות החברתיות בפוסטים שמקדמים את ה-Hustler's University – ולהפיץ סרטונים מעוררי מחלוקת של טייט. על כל מנוי חדש שיביאו הובטחה להם עמלה שתגולם בהנחה מהמנוי החודשי. יותר מזה, למנויים נאמר שהדרך הטובה ביותר למשוך מנויים חדשים היא על ידי כתיבה של פוסטים שנויים במחלוקת. באחד מהמדריכים באתר נכתב: "אתם רוצים שיהיה לכם מיקס של 70-60% מעריצים ו-40-30% הייטרים. אתם רוצים ויכוחים, אתם רוצים מלחמה".
"יש כאן את כל סימני ההיכר של תרמית פירמידה", התייחס דניאל אנגוס, פרופסור לתקשורת דיגיטלית, לשיטת השיווק של טייט, "הוא מנצל את המכניזם של שיווק דיגיטלי כדי לתמרן את האלגוריתם של הרשתות החברתיות".
פול האריגן, מומחה לשיווק דיגיטלי ומרצה בתחום באוניברסיטת מערב אוסטרליה, הסכים עמו: "זו תרמית פירמידה של רשתות חברתיות. מי שנמצא למעלה בפירמידה עם הרבה עוקבים, ירוויח. הרבה אחרים יעבדו בחינם".
כך או אחרת, התוכנית של טייט עבדה – בעזרתם הנדיבה של תלמידי ה-Hustler University, הסרטונים שלו זכו לתהודה אדירה, הוא הפך לכוכב ענק ולנער הפוסטר של תרבות האונס. מיליוני אנשים, ביניהם כמובן גם קטינים, נחשפו לאמירותיו הקשות. טייט המשיך להפיץ רעל לכל עבר. הוא אמר ש"נשים לא צריכות לנהוג", שלגבר מותר שיהיו כמה בנות זוג, אבל לאישה לא כי "בתנ"ך לכל גבר היו כמה נשים, אבל לא הייתה אישה אחת עם כמה בעלים. זה נגד הרצון של אלוהים. זה מגעיל", וש"נשים בנות 18 יותר מושכות מבנות 25 כי הן נחשפו פחות לאיבר המין הגברי".
עוד מערכה שפתח הייתה נגד אנשים הסובלים מדיכאון, מהתופעות הנפוצות והמדוברות ביותר במאה ה-21. בין השאר הוא אמר בנושא: "דיכאון הוא לא דבר אמיתי. אתה מרגיש עצוב, תתקדם. אתה תמיד תהיה מדוכא אם החיים מדכאים בעיניך. תשנה את זה", "רוב האנשים 'המדוכאים' הם אנשים שלא מרוצים מהחיים שלהם ועצלנים מדי כדי לשנות אותם. הם מעמידים פנים שהם חולים במחלה כדי לפטור את עצמם מאחריות. הם אומרים שזה לא באשמתם שהם עצובים, אבל זה כן. זו אשמתך אם אתה עני, עצוב, שמן או טיפש".
4 צפייה בגלריה
העמוד של אנדרו טייט בטוויטר
העמוד של אנדרו טייט בטוויטר
העמוד של אנדרו טייט בטוויטר. הרשת החברתית הגדולה היחידה שממנה הוא לא מושעה
(צילום מסך מתוך טוויטר)
מורים ואנשי פדגוגיה המודעים לכך שיוטיוב וטיקטוק כבר מזמן כבשו נתח משמעותי מחלקם בחינוך הילדים – נחרדו כמובן מתכני השנאה שמוזרמים בעוצמה אל התלמידים שלהם ושל העולם כולו. ברשת הפורומים Reddit שיתפו מורים בחוויות קשות שעברו עם תלמידים שנחשפו לתכניו של טייט. מורה אחד סיפר שתלמיד שלו סירב לקרוא מאמר שנכתב על ידי אישה כי "נשים צריכות להיות עקרות בית", מורה אחרת סיפרה שהייתה צריכה להסביר לבן שלה למה טייט טועה כשהוא טוען שנשים לא צריכות לנהוג. בנוסף, מורה סיפרה שכשניסתה להשתיק דיון בכיתה סביב טייט, תלמיד אמר לה: "גברת, את מפחדת ממנו כי הוא זכר אלפא".
במקביל לצמיחתו ברשתות החברתיות, טייט החל להתקרב אל גורמי ימין קיצוני ופופוליסטי. הוא הצטלם והתיידד עם נייג'ל פרג', מי שהנהיג בעבר את מפלגת העצמאות הבריטית ואחד מהתומכים הנלהבים ביותר של הברקזיט. על טומי רובינסון, פעיל ימין קיצוני בריטי שהורשע במספר עבירות אלימות והונאה וידוע בדעותיו האנטי-איסלמיות, אמר טייט שהוא "אדם ישר עם לב טוב" וסיפר שהם בילו יחד פעמים רבות. את דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר, טייט לא מכיר אישית אבל ידוע בהערצתו כלפיו וכינה אותו "זכר אלפא לדוגמא".
ההסתבכויות של טייט עם החוק לא התחילו עם המעצר הנוכחי ברומניה. לפני כשלוש שנים משטרה נקראה לביתו של מייק סטצ'ברי, עיתונאי שהרבה לבקר את טייט ברשת, אחרי שטייט עצמו דפק בחוזקה על דלתו. האירוע המדובר התרחש אחרי שאותו טומי רובינסון הפיץ את כתובתו של סטצ'ברי ברשת. אשתו של סטצ'ברי חוותה התקף חרדה בעקבות הביקור הלא רצוי – ובסופו של דבר הזוג עזב את בריטניה לגרמניה.
גם את המשטרה ברומניה טייט כבר פגש. בחודש אפריל האחרון נערכה פשיטה על האחוזה שלו ושל אחיו ברומניה – בחשד שהם מחזיקים אישה אמריקאית בניגוד לרצונה.
לפני שנעצר בפרשה החמורה הנוכחית, טייט שוב עלה לכותרות בזכות פרובוקציה שיזם. הפעם הוא פנה באמצעות הרשתות החברתיות לפעילה הסביבתית בת ה-19 גרטה טונברג וציין שהוא הבעלים של 33 מכוניות. הוא החל לפרט את דגמי הרכבים בהם הוא מחזיק וביקש ממנה שתציין את כתובת המייל שלה – כדי שיוכל לשלוח לה את הרשימה המלאה.
כוונת הטרול ברורה. מכוניות נחשבות לכלי מזהם הפוגע בסביבה – וטייט רצה להרגיז את הדמות המזוהה ביותר עם המאבק במשבר האקלים.
טונברי הגיבה בשנינות: "בבקשה, האר אותי. שלח לי מייל ל-littledickenergy@getalife.com" (בתרגום חופשי: אנרגיית ז*ן קטן @ תמצא חיים.קום)
4 צפייה בגלריה
אנדרו טייט גרטה טונברג תונברג
אנדרו טייט גרטה טונברג תונברג
טייט וטונברג. ניסה להטריל - וחטף בחזרה
(צילום: רויטרס)
טייט לא נשאר חייב ופרסם סרטון תגובה שבו תקף את טונברי תוך כדי שהוא אוכל פיצה ומעשן סיגר. זמן קצר לאחר מכן המשטרה הרומנית פשטה על האחוזה בה הוא מתגורר ועצרה אותו ואת אחיו יחד עם עוד שני אזרחים רומנים. ברשת החלו לצוץ תיאוריות על פיהן שם הסניף של הפיצה שהופיע על הקופסה בסרטון – סייע למשטרה הרומנית לאתר את טייט ולבצע את המעצר. טונברי עצמה ניצלה את התיאוריות הללו לעקיצה אחת אחרונה: "זה מה שקורה למי שלא ממחזר קופסאות פיצה", היא כתבה.
תיאוריית הפיצה נחמדה בתור סיפור, אבל המציאות היא אחרת. הרשויות ברומניה הבהירו כי לסרטון המדובר אין קשר למעצר – ושהפשיטה המשטרתית על האחוזה היא תולדה של חקירה ארוכה שמתנהלת בעניינו של אנדרו טייט ואחיו טריסטן בחשד לעבירות חמורות ביותר.
ארבעת העצורים חשודים בסחר בבני אדם ובניהול פשע מאורגן. אחד מהם, לא צוין מי מהארבעה, חשוד גם באונס. על פי הצהרה של התביעה הרומנית זוהו שש נשים רומניות שטוענות כי גויסו בידי החשודים לדוגמנות בצילומים פורנוגרפיים שיופצו ברשת ועברו התעללות מינית. הקורבנות, על פי התביעה, חוו פגיעה פיזית ונפשית, ואחת מהן אף נאנסה פעמיים.
העימות בין טייט וטונברג
השעות שאחרי המעצר, לוו בהמון פייק ניוז מצד קונספירטורים וצבא התומכים של טייט שמילאו את הרשת בפוסטים על פיהם הוא שוחרר – והמטריקס שוב נכשל. אחד מהסרטונים השקריים הללו הגיע תוך זמן קצר ל-780 אלף צפיות ועורר ביקורת נגד טוויטר של מאסק שלא עוצרת את הפצת הכזבים. במציאות, טייט אמור להישאר במעצר למשך חודש, בזמן שהחקירה נגדו מתקדמת. אם יורשע בסופו של דבר, הוא צפוי להישלח לכלא לשנים רבות. לא בטוח שגם הזמן הממושך הזה יספיק כדי לנקות את העולם מהרעל שהוא הפיץ.