פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות תופסת את שוק המחשבים בעולם בשעתו הקשה: המכירות בעולם בצניחה של כ-20% לעומת השנה שעברה, והביקוש הנמוך אמור לבשר על מחירים נוחים. מגפת הקורונה והבעיות בשרשראות האספקה של השבבים שיגעו את היצרניות לגמרי. בעיצומה של המגפה הביקוש למחשבים הרקיע שחקים: כל העולם, אשתו וילדיו, נותרו ספונים בבתים, מול משחקי הווידיאו ושיחות הזום, ודווקא אז היצרניות נתקעו בלי שבבים, בלי סחורה עדכנית, ועם קווי ייצור מקרטעים. אחרי חודשים ארוכים, כאשר הצליחו כבר להתעשת קצת ולהגביר את הייצור - הקורונה, ואיתה הביקוש המוגבר, החלו לדעוך. גם החזרה ללימודים בבתי הספר לא עוררה תנועה ניכרת בחנויות.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בשביל סטודנטים, מחשב נייד צמוד הוא כמעט כמו סמארטפון: בן לוויה הכרחי לכתיבת סיכומים ולשיטוט במאגרי המידע באוניברסיטה, וגם למנוחה מול סדרה טובה בנטפליקס בבית. גם אם אתם סטודנטים עם תקציב מוגבל - שחלקו הגדול ננגס כבר על ידי שכר דירה מופקע, שכר לימוד גבוה ויוקר מחיה שערורייתי - לא תוכלו, כמובן, בלעדיו. זה הזמן לרכוש מחשב נייד, אבל עם מגוון כל כך גדול בטווח מחירים כל כך רחב, הדרך למצוא את המחשב המתאים לכם עלולה להיות מתישה לפחות כמו עבודה סמינריונית.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אז על מה אפשר להתפשר בעת רכישת מחשב נייד ללימודים אקדמיים ועל מה לא? זו שאלה מכשילה, כי היא תלויה, בין השאר, במצב חשבון הבנק של הסטודנטים (או של הוריהם), ובעיקר בשאלה מה בחרו ללמוד: כאן החלטנו להתייחס לממוצע, ולספק כמה המלצות ודוגמאות למה שנראה בעינינו כמינימום סביר שנדרש לסטודנטים ב-2022. ברור שסטודנטים לעיצוב, לעריכת סרטים ולארכיטקטורה יזדקקו לדגמים אחרים, עם מסכים ברזולוציה גבוהה יותר וכוח עיבוד רציני, אולי גם למסכי מגע ולעט אלקטרוני. מי שמעדיפים לרשום הערות ביד יכולים גם לבחור בטאבלט או באחד ממחשבי ה"שניים באחד", שגם אליהם בחרנו שלא להתייחס כאן.
גודל מסך ומשקל: מצד אחד מדובר במכשיר שנישא כל הזמן ממקום למקום ברחבי הקמפוס, ומצד שני הוא צריך לספק שטח מסך גדול מספיק למטלות הלימוד. בעינינו, האיזון הנכון בין ניידות לנדל"ן מסך, מחייב משקל שלא עולה על 1.5 ק"ג, ורוחב צג שמתחיל ב-13.3 אינץ' ולא עולה על 14 אינץ'.
7 צפייה בגלריה
בשביל סטודנטים, לפטופ הוא כמו סמארטפון
בשביל סטודנטים, לפטופ הוא כמו סמארטפון
בשביל סטודנטים, לפטופ הוא כמו סמארטפון
(איור: Shutterstock)
במחשבים עדכניים, השוליים משני צידי המסך - ולעתים בכל ארבעת קצותיו - דקים במיוחד, מה שאיפשר ליצרניות להקטין את המחשבים בלי לפגוע בגודל התצוגה. הרזולוציה הנפוצה ביותר היא Full HD, שמציעה 1,920 על 1,080 פיקסלים והיא גם המומלצת לשימוש ממוצע. רזולוציה גבוהה יותר נהדרת לצפייה בתמונות ובווידיאו, אבל בשימוש שוטף לא תזדקקו לה.
חיי סוללה: חיי הסוללה הם מרכיב חשוב בקמפוס שלא יכול להבטיח שקע חשמל אישי לכל סטודנט בכל כיתה. הבעיה היא, שקשה לסמוך על הצהרות יצרני המחשבים באשר לאורך חיי הסוללות: הוא תלוי תמיד באופי השימוש המדויק במחשב, ומשתנה מאדם לאדם. אפשר לבחון ביקורות משתמשים ברשת, ואפשר גם לבצע חישוב פשוט: בדקו מהו אורך חיי הסוללה שעליו מצהירה היצרנית, והורידו מזה קצת יותר מרבע בשימוש מתון, ויותר מחצי בשימוש אינטנסיבי. מומלץ מאוד לבחור מחשב שיספק לכם לפחות 8 שעות חיי סוללה ללא הטענה בשימושים האופייניים לכם.
מעבד: בבחירת המעבד - ה"מנוע" של המחשב - ההבחנה בין מעבדי אינטל מסדרת Core i היא לפי מספר הדגם המופיע מיד לאחר האות i. על דור המעבד אפשר ללמוד משתי הספרות המופיעות מיד אחר כך. לרוב השימושים, סטודנט ממוצע יכול להסתפק לדעתנו במעבד Core i5 של אינטל, ובלבד שמדובר במעבד משני הדורות האחרונים - דור 11 או 12. מעבדי AMD ראויים לא פחות, רק ודאו שהשבב הוא מסדרות 4000 ומעלה.
זיכרון RAM: גודל זיכרון ה-RAM במחשב רלוונטי במיוחד למי שנוהגים לפתוח הרבה יישומים במקביל או לעבוד עם הרבה חלונות פתוחים (או כרטיסיות) בדפדפן. כלומר, לסטודנטים. המינימום המומלץ על ידנו לביצועים חלקים בטווח השנים הנראה לעין: 16 גיגה-בייט.
כונן פנימי: כונן הפלאש (SSD) משמש לאחסון קבצים, להתקנת תוכנות קבועות ולגיבוי מידע. נכון, כיום רובנו מאחסנים את הקבצים והמידע החשוב לנו בענן, כלומר בכוננים וירטואליים, אבל הניסיון אומר שעוד לא נולד הכונן שיהיה גדול מספיק לצורכי האחסון האקראי שלנו. לכו על כונני 512 מגה-בייט לפחות.
שקעי חיבור: למרות ההתקדמות בגזרת האלחוט והבלוטות', העדר "יציאות" - שקעים המשמשים לחיבור לאביזרים חיצוניים, מעכבר ודיסק-און-קי עד מסך גדול או מקרן - יכול במקרים רבים לגזול זמן, אנרגיה ומאמץ בחיפוש אחר מתאמים. מחשב נייד מודרני חייב לכלול היום שקעי 3.2 USB "רגיל" (Tipe A), שקעי USB-C, ושקע HDMI (לחיבור לטלוויזיה, למקרן או למסך גדול). שקע רשת פיזי הוא בונוס חביב. הקאטץ' הוא שדווקא במחשבים הזולים והשמנמנים יותר יש יותר מקום לחיבורים.
שוק המחשבים בישראל נשלט בעיקר על ידי שש יצרניות: לנובו, HP, אסוס, דל, דיינבוק ואפל. בבחירת המחשבים המומלצים כאן התמקדנו בדגמים בטווח מחירים של בין 4,000 ל-4,500 שקל, המכסה לדעתנו את התכונות הנדרשות למחשב סטודנטים. ברור שתוכלו למצוא בשוק מחשבים - אפילו מדגמים דומים - במפרטים בסיסיים יותר, או עם רכיבים ישנים, בעלות נמוכה יותר. לשיקולכם.
IdeaPad היא סדרת המחשבים הבסיסית של לנובו, שמתאפיינת בעיצוב שמרני ובעמידות גבוהה. הדגם הזה מצויד באמת בכל טוב. הוא מגיע בשלושה צבעים סולידיים (כחול, אפור כהה ואפור-כסוף בהיר), ומספק כמה תכונות פרימיום: מסך מגע 14 אינץ' ברזולוציית 1920X1200 וציר ייחודי המסתובב 360 מעלות, שמאפשר להשתמש בו גם כטאבלט או במצב "אוהל" לצורך צפייה. המעבד הוא Core i5 מדור 12 האחרון, הזיכרון הפנימי בנפח 16 גיגה-בייט, וכונן האחסון מציע 512 גיגה-בייט. המשקל 1.5 ק"ג.
7 צפייה בגלריה
IdeaPad Flex 5-14 של לנובו
IdeaPad Flex 5-14 של לנובו
סולידי. IdeaPad Flex 5-14 של לנובו
(צילום: יח"צ)
יציאות: שתיים של USB 3.2 בשקע רגיל, אחת של USB 3.2 (ת'נדרבולט) בשקע USB–C; אוזניות ומיקרופון 3.5 מ"מ; HDMI 1.4b; קורא כרטיסי זיכרון. פיצ'רים ייחודיים: מסך מגע, קורא טביעת אצבע לזיהוי, טכנולוגיה להגנה על העיניים, טעינה מהירה, מצלמת וידיאו של 1080p. חסרונות: עיצוב שמרני. המחיר: 4,300 שקל.
סדרת ProBook הוותיקה מיועדת במקורה לשוק העסקי: הדור השמיני שלה הוא מחשב אלומיניום קומפקטי ועמיד בעיצוב קלאסי, עם מסך 14 אינץ' ברזולוציית FHD רגילה, עם בהירות נמוכה במעט משל המתחרים, אך דק וקל יחסית - שוקל 1.38 ק"ג בלבד. הוא כולל מעבד Core i5 מדור 11 הקודם, עם זיכרון פנימי של 16 גיגה-בייט וכונן אחסון בנפח 512 גיגה-בייט. אורך חיי הסוללה מרשים - יותר מ-9 שעות עבודה ברצף אצלנו. עוצמת הקול ברמקולי הסטריאו בינונית, אל תבנו עליו להאזנה למוזיקה.
7 צפייה בגלריה
ProBook 440 G8 של HP
ProBook 440 G8 של HP
מבחר יציאות. ProBook 440 G8 של HP
(צילום: יח"צ)
יציאות: שלוש של USB 3.1, אחת USB-C 3.1, חיבור לרשת, אוזניות ומיקרופון 3.5 מ"מ, HDMI 1.4b, קורא כרטיסי microSD. פיצ'רים ייחודיים: קל משקל, קורא טביעת אצבע, מבחר גדול יחסית של יציאות, כפתור להשתקת המיקרופון, מקש שניתן לתכנות לביצוע רצף של מקשים. חסרונות: עיצוב סטנדרטי, מעבד מדור 11 בלבד, מצלמת אינטרנט חלשה, מגיע עם ווינדוס 10. המחיר: 4,400 שקל.
Dynabook הוא המותג שירש את מחשבי טושיבה לשעבר, שנחשבו בזמנם יקרים אך אמינים. הדגם הזה הוא אכן סוס עבודה אמין במשקל בינוני (1.54 ק"ג) שמציע מפרט חזק, בעיקר בזכות מעבד Core i7 (מדור 11) המשולב בו. המחשב מגיע בצבע כחול כהה והעיצוב קלאסי. המסך 14 אינץ', ברזולוציית FHD סטנדרטית אך עם רמת בהירות גבוהה, מוקף בשוליים דקים בשלוש מפינותיו מלבד התחתונה. זיכרון ה-RAM בנפח 16 גיגה-בייט, וכונן האחסון - 512 גיגה-בייט. הסוללה מספיקה ליותר מ-8 שעות.
7 צפייה בגלריה
Satellite Pro C40-J-10e של Dynabook
Satellite Pro C40-J-10e של Dynabook
סוללה טובה. Satellite Pro C40-J-10e של Dynabook
(צילום: יח"צ)
יציאות: שתיים של USB 3.1, אחת USB-C 3.1, חיבור לרשת, אוזניות ומיקרופון 3.5 מ"מ, HDMI, קורא כרטיסי הרחבה microSD. פיצ'רים ייחודיים: מעבד חזק, מסך עם בהירות גבוהה, סוללה טובה, מארז עם ציפוי צבע אנטי בקטריאלי. חסרונות: משקל. המחיר: 4,450 שקל.
מחשבי Dell נחשבים בדרך כלל בעלי אמינות גבוהה. הדגם מסדרת Inspiron המוצע כאן הוא החזק, העדכני והיקר מכל מתחריו בעמודים אלה, אך ניתן להשיגו בתצורות זולות יותר. המארז המרשים עשוי אלומיניום, והמסך הוא בגודל 14 אינץ' מסוג FHD פלוס (יחס גובה/רוחב 16:10) סטנדרטי, עם שוליים דקים אך בבהירות נמוכה יחסית. זה לא המחשב הקל והדק בשוק (1.54 ק"ג), אך המעבד הוא Core i7 מדור 12, זיכרון ה-RAM בנפח 16 גיגה-בייט, וכונן האחסון 1 טרה-בייט. הוא כולל גם חיישן טביעת אצבע.
7 צפייה בגלריה
Inspiron N5420-8339 של DELL
Inspiron N5420-8339 של DELL
הרבה מקום. Inspiron N5420-8339 של DELL
(צילום: יח"צ)
יציאות: שתיים של USB 3.2, אחת USB-C 3.2, חיבור לרשת, אוזניות ומיקרופון 3.5 מ"מ, HDMI 1.4, קורא כרטיסי הרחבה. פיצ'רים ייחודיים: זוג מיקרופונים עם בינה מלאכותית להפחתת רעשי רקע, מצלמת FHD, קורא טביעות אצבע, תמיכה ב-WiFi 6e ובבלוטות' 5.2. חסרונות: משקל, מסך סטנדרטי. המחיר: 4,490 שקל.
אין כמו אסוס להעז ולחדש בתחום המחשבים הניידים. הדגם הזה שלה, מעבר לכך שניתן להשיגו גם בצבע ירוק בהיר - הוא טרי ועדכני, ובין הראשונים להתהדר במסך OLED נפלא, טכנולוגיה המוכרת לנו מצגי הסמארטפון והטלוויזיה, בקצב ריענון תמונה גבוה של 90 הרץ (מול 60 הרץ המקובל בניידים), עם בהירות יוצאת דופן ושוליים דקיקים. הצג הוא בן 14 אינץ' ברזולוציית 1800X2880 המעולה (יחס 16:10), המעבד הוא Core i5 מדור 12, זיכרון ה-RAM בנפח 16 גיגה-בייט, ונפח האחסון של 512 גיגה-בייט. מערכת השמע משופרת, מבית הרמן קרדון.
7 צפייה בגלריה
Vivobook S 14 K3402ZA של Asus
Vivobook S 14 K3402ZA של Asus
המקש הכתום. Vivobook S 14 K3402ZA של Asus
(צילום: יח"צ)
יציאות: אחת של 0.USB 2, אחת של USB 3.2, שתיים של ת'נדרבולט (USB-C) אוזניות ומיקרופון 3.5 מ"מ, 2.1 HDMI. פיצ'רים ייחודיים: מסך OLED נפלא, מקש Esc כתום, קורא טביעות אצבע, רמקולים איכותיים, תמיכה ב-WiFi 6e ובבלוטות' 5.0. חסרונות: עיצוב לא מלהיב, מאוורר רועש לפעמים. המחיר: 4,100 שקל.
ה-MacBook Air הוא ממתק לסטודנטים חובבי אפל, ולטעמנו אחד המחשבים הניידים היותר מוצלחים בשוק. בגרסת מעבד M1 (יש גם גרסה עם M2 המתקדם יותר) הוא הנייד היחיד שלה שנמכר במחיר שמתאים גם לסטודנט ממוצע. כרגיל במכשירי אפל, הוא מגיע בעיצוב חלקלק מרהיב במארז אלומיניום, כולל מסך 13.3 אינץ' נפלא (ברזולוציה 2,560 על 1,600). חיי הסוללה שלו יוצאי דופן (עד 14 שעות) בזכות המעבד, המבוסס על טכנולוגיית ARM. ועוד לא דיברנו על הביצועים, שמנצחים מתחרים החמושים אפילו במעבדי Core i7.
7 צפייה בגלריה
MacBook Air M1 של אפל
MacBook Air M1 של אפל
מלך הביצועים. MacBook Air M1 של אפל
(צילום: יח"צ)
יציאות: שתיים של ת'נדרבולט (USB-C), אוזניות ומיקרופון 3.5 מ"מ. פיצ'רים ייחודיים: מסך נהדר, סוללה שלא נגמרת, מריץ אפליקציות אייפון ואייפד, רמקולים נהדרים. חסרונות: צג קטן יחסית למתחרים, שוליים עבים סביב המסך, מעט מדי יציאות, אין קורא כרטיסים. בגרסה הזולה יש כונן של 256 גיגה-בייט בלבד ורק 8 גיגה-בייט RAM. המחיר: 4,200 שקל.
פורסם לראשונה: 07:42, 21.10.22