חוויית הצפייה במשחקי ספורט כמעט ולא השתנתה מאז נבנה האמפיתיאטרון הראשון - המצאה רומית, שמקורה ביוון העתיקה. אלפי שנים אחר כך היא עוברת עכשיו שינוי דרמטי בזכות ידידו הטוב ביותר של האדם, הסמארטפון. לפי נתוני ענקית התקשורת הבינלאומית אריקסון, הגלישה בסלולר בתוך אתרי הספורט ברחבי העולם כמעט מוכפלת מדי שנה. ספוילר: הדבר הבא שממתין על הספסל הם המשקפיים החכמים, שבהם ניתן לא רק לצפות במהלכים על המגרש, אלא גם להציג עליהם מידע רלוונטי. סטארט־אפ בשם MoJo יודע אפילו לעשות את זה בעדשת מגע.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
האתגר הגדול הוא העצמת החוויה של האוהדים במגרש. כיום הם מרגישים מקופחים אפילו לעומת צופי הטלוויזיה והסטרימינג בבית, שיכולים לעשות הכול במקביל - לצפות בטלוויזיה, לגלוש בסמארטפון ולשלוף את פחית הבירה מן המקרר; במגרש הרשת הסלולרית קורסת, והסמארטפון מנוטרל בשל הפעלת רבבות מכשירים סמוכים בבת אחת.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אז תארו לכם, שגם מן המושב באצטדיון תוכלו להיעזר בטלפון כדי לצפות בתקריבי השחקנים מזוויות שונות, בזמן אמיתי ובלי השהיה, להריץ מהלכים לאחור, לקבל מידע גרפי על ביצועי כל שחקן המתרוצץ על הדשא, לבדוק בעצמכם מצבי "נבדל", להתעדכן בלייב בתוצאות ממשחקים אחרים, ואף לצפות בהם בווידיאו בחלון נפרד. כבר בתחילת המשחק או בהפסקה תוכלו להזמין באפליקציה המבורגר עסיסי מן המזנון, ולקבל אותו ישירות למושב בלי להסתער על הדוכנים לצד מאות אוהדים אחרים; האפליקציה "תזכור" אם אתם אוהבים את הכריך שלכם עם או בלי בצל.
כל הטוב הזה לא יכול לבוא לעולם ברשתות הדור הרביעי הוותיקות. הן פשוט אינן בנויות לעמוד בעומס כזה - לא של מספר המשתמשים העצום ולא של רוחב הפס האדיר שדורשים יישומים עתירי וידיאו, תלת־ממד ובינה מלאכותית. בארה"ב נעשו כמה ניסיונות לרשת אצטדיונים באלפי אנטנות WiFi - כמו בליווייס סטאדיום בסנטה־קלרה, גאוות עמק הסיליקון - אבל בהצלחה מוגבלת.
4 צפייה בגלריה
אצטדיון הכדורגל 'שלמה ביטוח' בפתח תקווה
אצטדיון הכדורגל 'שלמה ביטוח' בפתח תקווה
אצטדיון הכדורגל ''שלמה ביטוח'' בפתח תקווה
(צילום: עמית שעל)
קפיצת המדרגה שלה חיכו כולם היא הדור החמישי בגרסתו המלאה, שלא סובל ממגבלות יציבות ורוחב פס. רק שבניגוד לרוב הסמארטפונים הנמכרים כיום, שכבר תומכים בטכנולוגיה, פריסתה בעולם הרחב נתקלת בעיכובים רבים. בישראל, שגם בה הושק דור חמישי בקול תרועה רמה, נפרסו עד כה בין 200 ל־300 אתרים בלבד; לרישות מלא של המדינה נדרשים אלפים רבים, ושנים של התקנות.
אז מה עושים בינתיים? ברחבי ארה"ב ובאירופה נרתמות חברות הסלולר לשיתופי פעולה עם אצטדיוני ענק, מקימות אנטנות דור 5 בסמוך להם, ולעיתים מתקינות גם מגברים רבי־עוצמה בתוכם. גם בארץ חברה סלקום למהלך כזה עם אצטדיון בלומפילד, והוט מובייל תגברה את הקליטה בסמי עופר בחיפה.
אבל המהפך האמיתי בדרך: אם הכול יתנהל כשורה, בעוד קצת יותר מחצי שנה תושק רשת הדור החמישי הפרטית הראשונה בישראל, באצטדיון שלמה ביטוח (המושבה לשעבר) בפתח־תקווה. כן, זה שלמרות האנטנות הסלולריות המוצבות בסמוך אליו, כמעט ולא ניתן לעשות בו שימוש בסלולרי במהלך משחקים עתירי קהל. הרוח החיה במהלך הוא מנכ"ל החברה לפיתוח העיר (חלפ"ת), שאחראית על האצטדיון, לירון גולדנברג, בעבר סמנכ"ל רגולציה בהוט מובייל. גולדנברג הצליח להדביק בהתלהבות את ראש העיר, רמי גרינברג וקיבל ממנו אור ירוק.
הרעיון הוא לנצל את אחת התכונות היותר־מלהיבות של טכנולוגיית הדור החמישי: האפשרות להקים רשתות סלולר סגורות ועצמאיות (המכונות SA, Stand alone בעגה המקצועית). למשל, בקמפוסים אוניברסיטאיים, בבתי חולים גדולים, וכמובן - באצטדיונים. לפי גולדנברג, מבחינת המשתמש זו עוד רשת סלולרית שיוכל לבחור בה עם כניסתו למתחם, בדיוק כמו שירות ה"נדידה" בחו"ל. יתרונה המיוחד הוא עוצמת קליטה ושידור מעולה, ממוקדת, רוחב פס עצום, ואפשרות ליהנות מיישומים ספציפיים, תובעניים ככל שיהיו, בווידיאו, בשידורים חיים ובמידע ויזואלי. רשת כזו מאפשרת אפילו לערוצי הטלוויזיה לשדר דרכה ישירות, בלי צורך בכבלים ובניידות שידור, מה שיקל במיוחד על כיסוי אירועים כמו מרוצי מכוניות ואופניים.
4 צפייה בגלריה
FootAR . נתונים באנימציה על המתרחש במגרש
FootAR . נתונים באנימציה על המתרחש במגרש
FootAR . נתונים באנימציה על המתרחש במגרש
(צילום: FootAR)
שלמה ביטוח הוא המגרש הביתי של קבוצות מכבי פ"ת, הפועל פ"ת ומ.ס. כפר־קאסם. הוא גם משמש למשחקי הפועל באר־שבע בליגה האירופית ומארח משחקים של נבחרות הנערים והנשים של ישראל. בדצמבר הקרוב יתקיימו בו משחקי ליגת הרוגבי של הסופר־קאפ האירופי. האצטדיון מהווה גם מרכז פנאי, וסביבתו מרושתת בעסקים. במתחם תיבנה מן היסוד רשת סלולר בזעיר אנפין: 24 אנטנות דור 5 יותקנו מעל היציעים, ואלומותיהן יכוונו בקפדנות כלפי המגרש בלבד. הן יהיו מקושרות לליבת הרשת ולשרתים רבי־עוצמה, שכבר הוכנו עבורם אולמות בתחומי המבנה העצום. הרשת כולה תתופעל מתוך הבניין, כולל מערכות המידע, הממשק עם המשתמשים, הגבייה ועוד.
החיסרון: היא תהיה סגורה לחלוטין, וכדי שמשתמשיה יוכלו ליהנות מקישור לעולם החיצון - שיחות קוליות לדוגמה - יהיה צורך בתיאום ובשיתוף פעולה עם מפעילות הסלולר, שלא אוהבות כמובן את הרעיון: מעבר לפגיעה במוניטין, מדובר גם באיום על ההכנסות הפוטנציאליות שלהן. מצד שני, פריסות הדור החמישי שלהן כיום חלקיות ומבוססות בינתיים על שלב ביניים בלבד של הטכנולגיה; רשתות פרטיות, לעומת זאת, יכולות לספק כבר עכשיו את ה"חבילה המלאה", שכוללת למשל זמני השהיה נמוכים: כמעט ולא חולף זמן מרגע שיגור המידע עד לקליטתו בסמארטפון.
גולדנברג מתכוון למנף עד תום את הפרויקט: סטארטאפים המפתחים יישומי דור 5 מכל סוג - בתחומי הבריאות, הערים החכמות והבינה המלאכותית - יוכלו לעשות שימוש באצטדיון כזירת ניסויים "חיה", היחידה בישראל ומן הבודדות בעולם. שש חברות כבר בחרו לשכור אולמות עבודה במתחם, קרוב ככל האפשר לשדה הניסויים.
לא להתבלבל: מדובר במהלך עסקי־כלכלי טהור. החברה שזכתה במכרז להפעלת הרשת בפתח־תקווה היא "תיבר", מבית קרן ההשקעות "אלומה", שכבר עוסקת בימים אלה בגיוס ספקי השירותים והציוד. "תיבר" נכנסה לפרויקט רק אחרי שהגיעה למסקנה כי תחום הספורט יהיה הראשון שבו תאומץ טכנולוגיית הדור החמישי: אריקסון תגברה את הרשת שלה עבור טלפוניקה הספרדית באצטדיון קאמפ נואו בברצלונה. וודאפון, בשותפות עם הבונדסליגה, פורסת אנטנות לצד אצטדיונים בגרמניה. בארה"ב מפעילות ורייזון ו־AT&T את הטכנולוגיה בעשרות אצטדיוני NBA ו־NFL.
בימים אלה נבחנות האפליקציות שייכללו בחבילה שתוצע לאוהדים בסמארטפון עם כניסתם לאצטדיון - בתשלום מלא או חלקי בשילוב פרסומות. בבחירה מסייעת קרן ההשקעות הישראלית HYPE, שהיא הגדולה בעולם בתחומי החדשנות בספורט. HYPE, שבעליה ומנכ"לה הוא אמיר רווה, הקימה בארץ מרכז עולמי בתחום, וקבעה את המטה שלה בקומה העליונה של מבנה האצטדיון, המשקיפה על המגרש. היא מושקעת בעצמה ב־250 סטארטאפים מכל רחבי העולם, ומתמחה בנושא.
4 צפייה בגלריה
Opine. סקרים חיים בין האוהדים ביציעים
Opine. סקרים חיים בין האוהדים ביציעים
Opine. סקרים חיים בין האוהדים ביציעים
(צילום: Opine)
מגוון היישומים האפשריים גדול כבר עתה, אבל ברור שהוא יורחב במהירות. חברת Mindfly הישראלית, למשל, פיתחה מצלמות זעירות הנצמדות לחולצות השחקנים ומשדרות את המשחק מנקודת המבט שלהם. המצלמה מקושרת למערכת בינה מלאכותית, שממקדת אותה אוטומטית למיקום הכדור.
FootAR הפורטוגלית היא אפליקציה של מציאות רבודה, שמעלה על מסך הטלפון (או המשקפיים החכמים) נתונים "חיים" בהתאם למתרחש על המגרש. כך, למשל, אם המחזיק בכדור הוא רונאלדו, מופיע על הצג ריבוע צבעוני עם מידע מפורט על גילו, מחירו בשוק השחקנים, מספר השערים שהבקיע ועוד. אנימציה מציגה את סיכויי ההבקעה שלו מהנקודה הנוכחית במגרש, מצביעה על מיקום שחקני ההגנה החוסמים את דרכו ואומדת את המרחק המדויק ממנו עד לשער. נתונים כאלה הם נכס יקר מפז לכל שדר ספורט, אבל עכשיו הם יכולים להופיע בכל סמארטפון.
פעילות פופולרית בקרב אוהדי ספורט היא סקרים, שלא לומר הימורים. סטארט־אפ אמריקאי בשם Opine, למשל, מציע אפליקציה שעורכת סקרים בזמן אמת בין כל היושבים ביציעים: מה דעתכם, האם מכבי חיפה תצליח להשוות לפני המחצית? האם ערן זהבי יבקיע גם הפעם? התוצאות, המשתנות כל הזמן, מוצגות בזמן אמת על צג הסמארטפון, לצד תמונות ושמות המצביעים.
4 צפייה בגלריה
אצטדיון הכדורגל 'שלמה ביטוח' בפתח תקווה
אצטדיון הכדורגל 'שלמה ביטוח' בפתח תקווה
עיני העולם נשואות. אצטדיון הכדורגל בפתח-תקווה
(צילום: יח"צ)
אפליקציית CrowdVIEW LIVE של חברת "בלישר" האמריקאית לוקחת את הרעיון רחוק עוד יותר. אוהדי הספורט אוהבים לשתף תכנים במדיה החברתית או לשוחח עם חבריהם, אפילו באצטדיונים. האפליקציה מאפשרת לצופים לקיים ביניהם שיחות וידיאו, לצלם סרטונים ותמונות ולשתף אותם באופן מיידי. כך אפשר, למשל, לצפות ולנתח יחד קטעים מן המשחק, או לראיין במשותף את אחד השחקנים שיצא לנוח על הספסל.
לוח הזמנים מתקדם, ובעיריית פתח־תקווה וב"תיבר" יודעים שהרבה עיניים - בארץ ובעולם - נשואות אל הפרויקט. הצלחה שלו יכולה להפוך את מה שהיה פעם מגרש "האורווה", סמוך לתחנת הרכבת קריית אריה, למרכז עלייה לרגל של יזמי היי־טק ושל עסקני ספורט מכל העולם. יואל משה סלומון, ממייסדי המושבה פתח־תקווה, מתהפך בקברו.
פורסם לראשונה: 07:58, 22.10.21