84 שנים חלפו מאז יצא הסרט "זמנים מודרניים", בבימויו ובכיכובו של צ'ארלי צ'פלין ובשיאו של השפל הכלכלי בארה"ב, ונדמה שהמסרים המשתמעים מאותו הסרט לגבי מהפכה בשוק העבודה חוזרים על עצמם בימים אלו. בסרט מוצגים עובדים בבית חרושת מודרני שנוכחים לגלות כיצד פס הייצור האנושי הופך למכונות אוטומטיות. הם חייבים להתאים עצמם לטכנולוגיה המתפתחת. המכונה, שנוצרה על ידי האדם כדי לשרת אותו, הופכת להיות זו שהאדם משועבד לה. הגולם קם על יוצרו. בימים אלו אנחנו נמצאים בתהליך דומה - משבר הקורונה יצר מציאות חדשה בשוק העבודה. העובדים צריכים להמציא את עצמם מחדש ולהתאים את עצמם לאופי שונה של עבודה מזה שהיה לפני המשבר. המפתח הוא התאמה לעולם הדיגיטל ולעבודה מהבית. ובהתאם לכך יצאו ממפת שוק העבודה תחומים שונים ויתווספו תחומים חדשים.
לטענת ד"ר אלדד רום, פסיכולוג ויועץ לחברות טכנולוגיה שמלווה את חברות הסטארט-אפ בקבוצת Team8 (שמתמחה בבניית חברות בתחומים שונים), המסר העיקרי שאותו צריכים להפנים העובדים בעת הנוכחית, עידן הפוסט-קורונה, הוא "אתה המוצר!". "על עובד שמבקש להתאים עצמו לעולם העבודה העתידי לקחת אחריות אישית על גורלו התעסוקתי, ולא לצפות שהארגון ישמור עליו וידאג לו. זה אומר להפעיל משמעת עצמית ובאופן מתמיד לטפח ולפתח את עצמו, לשדרג את מערכת ההפעלה שלו", הוא מסביר. "אומנם גם לפני הקורונה היו חברות וארגונים שחלק מהעבודה בהם התנהלה מהבית, אבל עכשיו היא הפכה דומיננטית. סימני השאלה לגבי יעילות העבודה מהבית הוסרו: אפשר לעבוד מהבית וזה פרודוקטיבי. רוב האנשים שהוצאו לחל"ת הם אלו שסוג העבודה שלהם לא יכול היה להתנהל מהבית. גמישות הפכה לשם המשחק. שוק העבודה כיום דורש מהעובד להתאים את עצמו למציאות משתנה. על העובד להיות זמין ופעיל בכל שעה, לא משנה איפה הוא נמצא. הרבה אנשים עובדים עם כמה אזורי זמן במקביל, מה שהפך את שעות העבודה המשרדיות של תשע עד חמש ללא רלוונטיות עבורם".
5 צפייה בגלריה
''סימני השאלה לגבי עבודה מהבית הוסרו''
''סימני השאלה לגבי עבודה מהבית הוסרו''
''סימני השאלה לגבי עבודה מהבית הוסרו''
(צילום: shutterstock)
שינויים מפחידים לא מעט מאיתנו. רבים מצפים שהמשבר יחלוף והם יחזרו לאותו מקום עבודה שממנו הוצאו לחל"ת, או שישתלבו במקום עבודה חדש בזכות הכישורים והניסיון שיש להם.
"מי שמחכה להמציא את עצמו מחדש תעסוקתית לאחר שהקורונה תסתיים מפספס הזדמנות. זה לא פשוט לקבל החלטה של שינוי, אבל זה בדיוק הזמן. בתקופת הקורונה קיבלה אחת מלקוחותיי החלטה להקים מיזם עצמאי. היא הייתה מנהלת מותג בכמה חברות, הוצאה לחל"ת, ובניגוד לכל מי שסביבה, שיעץ לה לחכות שהמשבר יסתיים ולא להיכנס להרפתקה של מיזם עצמאי, היא החליטה בכל זאת ללכת עם החלום והחזון שלה ולהקים מיזם בתחום הבריאות. היא הסבירה שמה שניהל אותה היה הרעיון שהיא לא תוכל לסלוח לעצמה אם היא לא תנסה. היא הלכה עם התשוקות שלה אבל תוך ניהול נכון, כשהיא מציבה לעצמה נקודת זמן שאם תראה עד אליה שלא הצליחה, היא תעשה חישוב מסלול מחדש - כי המחיר אז כבר לא יהיה שווה את החלום. אנשים צריכים ליצור לעצמם סטייט אוף מיינד של יזמות אישית, לא לחשוש לחלום ולהתחבר לתשוקות. בסוף הדברים שאנחנו משתוקקים אליהם מייצרים לנו אנרגיה, והשקעה בהם באופן רציני תביא לייצור מוצרים ושירותים שיהיו בעלי ערך. הקורונה מאלצת אותנו להתגבר על פחדים וחסמים. זה אומר לקחת את גורלך בידך, כי אתה המוצר והאפשרויות לא יחכו לך".
רק שניהול קריירה זה לא עסק אימפולסיבי.
"נכון, לכן אל תהיה מאוהב ברעיונות ובעקרונות שלא מניבים ערך. העסקה עצמית זה לקחת בזהירות את הנכסים שיש לך למקום עבודה חדש, ליוזמה חדשה. כך למשל, עם תחילת המשבר פיצרייה בשיקגו הפכה למפעל של מסכות, ויצרן נעליים מחברון עשה אותו הדבר. בסוף, כך אנשים גם מגשימים לעצמם חלומות, גם מצליחים כלכלית וגם מניבים למדינה יותר הכנסה".
אנשים מחפשים ודאות תעסוקתית, ביטחון כלכלי.
"על איזו ודאות מדברים? אין ודאות. לכן, למשל, להרבה תחומים האקדמיה לא רלוונטית - היא לא מדביקה את קצב השינויים. יש המון פלטפורמות ללמידה עצמית. אני מציע לקחת קורסים, להיות אוטו-דידקטים, לרוץ על כמה דברים במקביל ולחשוב כל הזמן במוד פרו-אקטיבי, שמנסה לנבא צרכים ויודע ליצור להם מענה חדש, שיושב על מתן ערך מוסף משמעותי המבוסס על ידע ולא על אינטואיציות. חשוב לזכור שבשביל להמציא את עצמנו מחדש חייבים שליטה בדיגיטציה: תביא את מרכולתך לרשת ותשלב שיקול דעת ויצירתיות. ארגונים ילכו לפי מילת המפתח אג'יליות: גמישות אסטרטגית. הם צריכים לנצל באופן מתמשך את ההזדמנויות הנוצרות עקב השינויים והשיבושים בשוק, על ידי קיום היכולת הפנימית לצפות ולהגיב במהירות למתרחש באותם שווקים - ובכך להשיג יתרון תחרותי".
5 צפייה בגלריה
ד''ר אלדד רום. ''על איזו ודאות מדברים? אין ודאות''
ד''ר אלדד רום. ''על איזו ודאות מדברים? אין ודאות''
ד''ר אלדד רום. ''על איזו ודאות מדברים? אין ודאות''
(צילום: סקוט ווגנר)
מה יהיו המקצועות המבוקשים החדשים?
"בעידן של מידע, צריך שתחום התעסוקה יהיה כזה שיוכל למנף את הנתונים שנמצאים בו. מובן שיידרשו מקצועות טכנולוגיים, אבל גם כאלה שלא מגיעים רק מהמקום ההנדסי. תהיה דרישה לאנליסטים שיודעים להוציא שכל מנתונים, לאנשי תוכן וקריאייטיב, ליועצי פרטיות ולמומחי אבטחה. יידרשו עובדים בתחומים של איכות הסביבה ואנרגיה ירוקה, מנהלי קהילות וגם אנשי טיפול ומומחים בבני אנוש ובהבנת תהליכים של אנשים, צוותים, ארגונים וקהילות. ילך ויגדל שוק עבודה חדש שיתמוך בכל השינויים הללו בעולם התעסוקתי - למשל אנשי תוכן שיודעים לבנות קורסים והתמחויות, מומחים למיתוג אישי ומנהלים של זהות דיגיטלית ברשת ובסושיאל מדיה".
סיגל סרור, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברת קלטורה המפתחת טכנולוגיות וידאו, מוסיפה: "בעקבות הקורונה ארגונים מחפשים פתרונות שמונעים מהעובדים לבזבז זמן בנסיעות הניתנות להמרה בפגישות דיגיטליות. קליטת העובדים בארגונים החלה לכלול שאלות כמו האם יש לך ניסיון בפגישות וידאו? האם יש לך יכולת לעבוד מהבית? עובדים שרוצים לשפר את מעמדם בשוק בתקופה זו צריכים לצבור ניסיון בתחומים אלו".
בהמשך לזה מצביעים פסיכולוגים חברתיים על הניגוד בין עבודה מהבית כמציאות תעסוקתית להיותו של האדם יצור חברתי - הזום אינו תחליף למפגש בלתי אמצעי ולמגע אנושי.
"זה נכון", מסכים ד"ר רום. "ממה שנבדק עד עכשיו בנושא, וזו רק תחילת הבדיקה, עלה כי לא הייתה ירידה בפרודוקטיביות בעבודה, אבל הייתה ירידה בקשר שבין צוותים וגם בחדשנות".
"בכל פעם שהאדם מתקדם שני צעדים קדימה בעולם הטכנולוגי, האנושיות לוקחת צעד אחד אחורה", מחזק את מגמת הניכור ד"ר רותם אביטוב, פסיכולוג קוגנטיבי-התנהגותי: "אני פוגש בקליניקה אנשים שלא מוצאים בני זוג או חברים כי יש להם רק חברים דיגיטליים. העולם עובר לדיגיטל, הקורונה הקצינה את המגמה הזאת, וזה ישפיע וירחיק אנשים זה מזה. המחיר שמשלמים על האינטראקציות הבלתי אישיות הוא חוסר בכישורים חברתיים - אנשים הולכים ומאבדים אותם, והם לא יידעו להתמודד עם זה. העולם מאבד את האנושיות שלו כדי להרוויח נוחות. אנשים פונים לאפליקציות, יש יותר מדי גיימרים. מקהים את החושים כדי לא להבין כמה אנחנו בודדים. צריך להשתמש בעולם הדיגיטלי בעבודה, אבל לא כתחליף למגע אנושי. אני אומר למקומות עבודה: הדיגיטל הוא כלי, לא החיים עצמם. תכנסו את העובדים בקביעות, שייצאו מהבית".
טל דלריצ'ה, מנהלת גיוס ו-HRBP בחברת הסייבר סיימוטיב טכנולוגיות, מסכימה שהפגיעה במפגשים האנושיים היא בעייתית אך מציעה פתרון: "החיסרון המשמעותי של עבודה מרחוק הוא באמת הפגיעה באינטראקציות הספונטניות והחברתיות בין עובדי החברה. על זה אפשר להתגבר באמצעות מפגשי Happy hour וירטואליים שבועיים, או קביעת פגישות לא פורמליות עם חברי הצוות לצהריים או להפסקת קפה".
אורית בנבנישתי, מנכ"לית קבוצת תגבור, מצביעה על עוד כמה תחומים שאמורים להיות מבוקשים בעולם החדש: "היות שרוב האנשים עברו לעבוד מהבית, עולם התשתיות צריך להיות מוכן וערוך לספק להם שירות באופן המיטבי. לכן יידרשו טכנאי תשתיות, טכנאי אינטרנט, טכנאי תקשורת. יגדל גם הצורך בתפקידים בתחום התשתיות בכבישים, הנדל''ן והתקשורת. כבר עכשיו אני יכולה להצביע על גידול בביקוש לעובדים בתחומי מחשוב, תומכי אתרים, אנשי מענה טלפוני ומנהלי מרכזי שירות, כי העולם הופך לדיגיטלי. תקופת הקורונה הייתה הזדמנות טובה ללמוד קורסי אונליין בחינם עבור כל מי שרוצה לשדרג את עצמו. יש לזכור את החשיבות של רכישת השפה האנגלית, השפה שבה מתנהל העולם הטכנולוגי. כל עובד שרוצה לייצר עבור עצמו הזדמנויות חדשות צריך לבדוק את האפשרויות השונות המוצעות באתרים, לבדוק מהן הדרישות המקצועיות הנדרשות ולחזק את החולשות והחוסרים שלו כדי להציע מועמדות. לאור העלייה בתוחלת החיים, תהיה עלייה מתמדת בביקוש לעובדים במקצועות תמיכה כגון אחיות, מטפלות סיעודיות ותמיכה טכנית לעולם הרפואה מרחוק. משבר הקורונה העלה את הביקוש לעובדים בתחום הטיפול בבני הגיל השלישי. עד 2030 צופים פה אוכלוסייה של מעל ל-13 מיליון איש. סיעוד וטיפול יהיו חלק מהמציאות, גם אונליין. עכשיו זו הזדמנות לעשות הסבה מקצועית לתחום שירותי הרווחה. עולם האופנה, שעבר לאונליין, יבקש יותר מנהלי תפעול ורכזים בתפקידי לוגיסטיקה. בתחום המזון גדל הצורך לשליחויות ולכל הבק-אופיס (החלק המטפל במשימות קיום החברה) של האופרציה, כמו מלקטים, שליחים ומנהלי צוותים".
כמנכ"לית קבוצת השמה, יש לך כבר דוגמאות לעובדים שהצליחו לשדרג את עצמם בימים אלו?
"המשק נמצא כיום בתקופת הסתגלות, ועוד מוקדם לנבא תופעה שלפיה אדם שיש לו משרה יתחיל לתור אחר תפקיד חלומות. בזמנים כאלה מרבית האנשים מבקשים יציבות, והדבר מתבטא ברצון לחוש ביטחון בתפקיד הנוכחי. לא נוטים לשנות תפקיד אלא אם מפוטרים".
5 צפייה בגלריה
אורית בנבנישתי. ''בזמנים כאלה אנשים מבקשים יציבות''
אורית בנבנישתי. ''בזמנים כאלה אנשים מבקשים יציבות''
אורית בנבנישתי. ''בזמנים כאלה אנשים מבקשים יציבות''
(צילום: אביגיל עוזי)
ערן מרדכי, מנכ"ל דנאל משאבי אנוש מקבוצת דנאל, מוסיף: "עובדים רבים מצאו לעצמם בתקופת המשבר את הזמן והמקום לחשבון נפש תעסוקתי ולחשיבה מעמיקה על עתידם המקצועי. אני מניח שעובדים שאוהבים את המקצוע שלהם ואת מקום עבודתם, ושקיבלו יחס הוגן בתקופת המשבר, יישארו נאמנים אליו ולא ייקחו סיכונים מיותרים בתקופה שכזאת. מנגד, עובדים שלא היו מרוצים עוד לפני המשבר או שנפגעו מהתנהלות מקום עבודתם ינצלו את המצב לחיפוש אופציות תעסוקה אחרות. יש שינצלו את המשבר ויחליטו לעשות שינוי מקצוע ולהמציא עצמם מחדש, שיבינו שכעת הם מחפשים מקום עבודה יציב ומבוסס שעמיד בפני משברים ויעדיפו חברות גדולות על פני עסקים קטנים. ללא ספק נראה בחודשים הקרובים הרבה שינויים וגיוסי עובדים בכל ענפי התעסוקה.
5 צפייה בגלריה
זמן לחשבון נפש תעסוקתי. ערן מרדכי
זמן לחשבון נפש תעסוקתי. ערן מרדכי
זמן לחשבון נפש תעסוקתי. ערן מרדכי
(צילום: אילן ספירא)
"השפעה משמעותית נוספת שניתן לראות נובעת מהצורך של שוק התעסוקה בגמישות. לכן תהיה העסקה באמצעות חברות כוח אדם למספר חודשים, ורק לאחר מכן קליטה לארגון. זה פועל יוצא של חשש המעסיקים מהלא נודע. אני מאמין שעצמאים רבים שנפגעו מהמשבר מבחינה כלכלית, והבינו שלהיות עצמאי זה לא בשבילם, יחליטו לחפש תעסוקה כשכירים, חלקם אף לראשונה בחייהם. מאחר שהמשבר עדיין לא לגמרי מאחורינו, עדיין קשה לזהות תחומים שצפויים להתפתח, מעבר למה שראינו בחודשים האחרונים דוגמת העדפה לשילוח על פני מכירה פרונטלית. בימים אלו עושות חברות שונות בחינה ממוקדת של מצבת העובדים החיוניים, וצפוי גל פיטורים עקב התכווצות אפשרית של השוק. ניתן להצביע על מגמה בשוק העבודה של מעבר משוק של עובדים, שבחרו בקפידה את מקום העבודה שלהם, לשוק של מעסיקים, שכעת בשל העלייה במספר מחפשי העבודה יכולים להקשיח מעט את התנאים ולדייק בבחירת מועמדים למשרה. אנחנו מזהים שמחפשי העבודה, שבעבר שלחו קורות חיים למשרה אחת או שתיים כשהם ממוקדים במשרה ספציפית, הגדילו את טווח החיפוש שלהם".
מומחים נוספים בשוק העבודה מצביעים על תחומים נוספים שימשיכו להתפתח בעקבות המשבר, דוגמת תחומי הגיימינג או הסייבר. אסף אלדד, מנהל הפיתוח העסקי בחברת התוכנה אינקרדיבילד שמפתחת כלים טכנולוגיים לחברות בשוק הגיימינג העולמי: "שוק העבודה בגיימינג נמצא בפריחה. מספר חברות הגיימינג בארה"ב שמגייסות עובדים הוא פי עשרה מאלו שמפטרות. גם בישראל רואים גיוסים מצד החברות השונות בתחום. בארה"ב רשם שוק הגיימינג (מכירות של משחקים, קונסולות ואביזרים) עלייה של 73% לעומת אפריל 2019, ומכירת הקונסולות עלתה ב-163% באפריל השנה ביחס לשנה שעברה. גם בשוקי אירופה נרשם גידול של כמעט 150% בהורדות משחקים בדיגיטל בתקופות הסגר. ניתן להניח שככל שיחזרו לפעילות ענפי הספורט ותתאפשר יציאה מהבית לשם בילויים ועבודה, המכירות יירדו בהתאמה - ועדיין תישאר עלייה ויהיה ביקוש לעובדים. בשבוע שעבר הכריזה חברת משחקים אמריקאית TakeTwo על הוספה של 93 משחקים בחמש השנים הקרובות, כך שניתן לראות שענקי הגיימינג מנבאים המשך פריחה, לפחות ביחס למצב השוק טרום הקורונה". משבר הקורונה השפיע על אופן ניהול העובדים בגיימינג, עם פתיחות רבה יותר לעבודה מהבית. כבר ישנן הצהרות על אולפנים חדשים שנפתחים ללא משרד או על כאלו שסוגרים משרדים לשם מעבר לתעסוקת עובדים מרחוק".
5 צפייה בגלריה
גיימינג. שוק משגשג בתקופה הזו
גיימינג. שוק משגשג בתקופה הזו
גיימינג. שוק משגשג בתקופה הזו
(צילום: shutterstock)
"בעקבות המשבר, ארגונים יחפשו יותר מבעבר את האדם הלומד והחוקר שנשאר בתנועה ומחפש להעשיר את עצמו כל הזמן, ולאו דווקא בעלי ניסיון", מתארת דלריצ'ה את סגנון העובד שהחברות יחפשו ומוסיפה: "יותר ארגונים יאמצו את גישת הסטארט-אפים, שחיים מציאות דינמית. בתוך תהליכי הגיוס יהיה מיקוד גדול בחיפוש אנשים בעלי יכולות למידה מפותחות, סקרנות ופרואקטיביות, שמסוגלים להיכנס לתחום חדש בהצלחה ולהראות כיווני מחשבה יצירתיים ומקצועיים, ולא רק מומחיות בתחום ספציפי. זה מאפשר ורסטיליות רבה יותר, וגם ניוד של עובדים בין פרויקטים מגוונים יותר.
פורסם לראשונה: 10:57, 27.05.20