רון יהודה שטרית, מנכ"ל "מושבניק", אתר לשיווק ירקות ופירות באזור המרכז, קונה את ירקות התבלין שהוא מוכר מאבי יעקב, חקלאי ממושב מצליח. לפני שבועות אחדים הוא החליט לעשות ניסוי. הוא רכש מספר אריזות כוסברה ברשתות השיווק, ולא מצא עליהן סימון משקל. כששקל אותן, גילה משקלים שבין 40 ל־60 גרם. "אחר כך לקחתי כמה צרורות שאבי יעקב סיפק לי, וגיליתי שהמשקלים נעו בין 100 ל־125 גרם. מעולם לא חשבתי על משקלי הצרורות, כי אני משלם לו לפי צרור, אבל איך ייתכן שקיימים פערים כאלו והצרכן לא יודע?", אומר שטרית.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
זה לא הדבר היחידי שהצרכן לא יודע לגבי הירקות ה"פשוטים" האלה. למשל, כאשר אתם קונים פטרוזיליה, בזיליקום או שמיר בקיץ, ובמיוחד באוגוסט, יש סיכוי סביר שהשקית או האריזה יכילו פחות ירק מאשר כאשר תקנו ביתר עונות השנה. אבל איך אתם יכולים לדעת כשעל חלק גדול מהאריזות לא מצוין המשקל? בשופרסל מסבירים לנו: "עשבי תיבול הם מוצרים עונתיים, שמשקלם משתנה בהתאם, ולכן קיים קושי בסימון המשקל. כמו כן, על פי החוק, בניגוד למוצרי מזון ארוזים מראש אחרים, אין כל חובת סימון משקל לגבי תוצרת חקלאית טרייה במארז". האם כתוצאה מכך אנחנו צריכים לקנות חתול בשק?
זאת ועוד: מאחורי ירקות התבלין, שאנחנו מתייחסים אליהם כאל סעיף הוצאה שולי, מסתתרים פערי מחירים של מאות אחוזים. בפטרוזיליה, לדוגמה, מצאנו פערים של 617%, בשמיר – 517%, ובבזיליקום – 188%. קשה לעלות על הפערים האלה, כי מי יחשב מחיר ל־100 גרם, או לק"ג, של צמחי תבלין? בדרך כלל מדובר באריזות קטנות שאנחנו משליכים לעגלה בלי לחשוב פעמיים.
7 צפייה בגלריה
באוגוסט יש סיכוי סביר שהשקית או האריזה יכילו פחות ירק
באוגוסט יש סיכוי סביר שהשקית או האריזה יכילו פחות ירק
באוגוסט יש סיכוי סביר שהשקית או האריזה יכילו פחות ירק
(צילום: Shutterstock)
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
לצד פערי המחירים מצאנו גם פערי איכות גדולים, ואותם קשה לצרכנים לבחון כאשר חלק מירקות התבלין נמכרים באריזות ולא ניתנים למישוש, ולעיתים גם בקושי נראים דרך האריזה.
"המגע והמבט בירק חשובים כדי להתרשם מטיבו. למשל, הצהבה או חיוורון מעידים על חוסר טריות", מדגיש שטרית. ואבי יעקב אומר: "אנשים לא יודעים איך צריך להיראות ירק איכותי, במיוחד בעשבי תיבול פחות פופולריים. תימין לדוגמה, כשהוא מתיישן, עליו מתחילים לקבל צבע חום. אנשים לא יודעים שהוא צריך להיות ירוק כולו".
מה גורם לפערי המחירים? בירקות התבלין ה"פשוטים" – פטרוזיליה ושמיר לדוגמה – החקלאי מקבל בין 1.35 ל־1.45 שקלים, תלוי בתקופת השנה, לאריזה שתימכר בסופר במחיר שבין 2 ל־6.90 שקלים. צריך לדעת שבין החקלאי לרשת השיווק יש עוד תחנה – חברות אריזה ושיווק, כמו מרינה פטריות הגליל, ביכורי שדה ואחרות, שאורזות את הירק עבור הרשתות, גם את אלה שנמכרים תחת מותגי הרשתות.
7 צפייה בגלריה
''איך ייתכן שקיימים פערים כאלו והצרכן לא יודע?''. רון יהודה שטרית, מנכ''ל ''מושבניק''
''איך ייתכן שקיימים פערים כאלו והצרכן לא יודע?''. רון יהודה שטרית, מנכ''ל ''מושבניק''
''איך ייתכן שקיימים פערים כאלו והצרכן לא יודע?''. רון יהודה שטרית, מנכ''ל ''מושבניק''
(צילום: יובל חן)
אבי יעקב אומר כי הפער בין מה שמשלמים לחקלאים על עשבי התיבול לבין מה שגובים מהצרכן גדול יותר מהפער במקרה של ירקות אחרים כמו עגבנייה או מלפפון. "באחרונים קל יותר לגלות את הפער. לרשתות אין בעיה להרוג את החקלאי", הוא אומר. לעומתו, אנה מלר, חקלאית המגדלת כבר 30 שנה בזיליקום, רוזמרין, עירית ועוד במושב נעמ"ה בבקעת הירדן, והאחראית על התבלינים באיגוד החקלאים, מפתיעה אותי כשהיא אומרת שבירקות התבלין הפערים בין החקלאי למדף מוצדקים: "ענף התבלינים שונה לחלוטין משאר הירקות. הם דורשים טיפול שונה.
חיי המדף שלהם קצרים מאוד, 5 ימים. צריך להיות מאוד מדויק בגידול ובתנאי האספקה. הפחת גדול ומגיע בקלות ל־50%. מספיק שהירק מונח על המדף ולא קונים אותו יומיים. בבזיל, שמו המדויק של הבזיליקום, אני מקבלת 14־15 שקל לק"ג בחורף, ולא פעם אני מגלה שהוא נמכר לצרכן ב־4 שקלים ל־100 גרם (כלומר 40 שקל לק"ג). אבל קחי צרור בזיליקום, תשאירי אותו 2 דקות באוויר, ותראי איך העלים נובלים. צריך להקפיד על שרשרת הקירור – ממני לחברה שאורזת בשקיות, לרשת, וזה קשה. ולכן אפשר להבין את המחיר של רשתות השיווק. אנחנו גם שולחים סחורה לחו"ל ורואים שאותם פערים קיימים גם שם".
7 צפייה בגלריה
תבלינים דורשים טיפול שונה משאר הירקות
תבלינים דורשים טיפול שונה משאר הירקות
תבלינים דורשים טיפול שונה משאר הירקות
(צילום: Shutterstock)
עשבי התיבול מחולקים לשתי קבוצות: הפשוטים — שמיר, פטרוזיליה, כוסברה ונענע (מנטה), המרכזים את המסה הגדולה של המכירות. ולעומתם המיוחדים — בזיליקום, טרגון, עירית, אורגנו, עשב לימון, מרווה. לדברי מלר, "את הפשוטים שמים בשקית והם נובלים מהר. ככל שנוגעים יותר בתבלין האיכות נפגעת, ולכן אי־אפשר למכור אותם בתפזורת ברשתות. גודל האגד (הצרור) והכמות באריזה תלויים בעונה. את הכמויות הגדולות ביותר של פטרוזיליה, שמיר וכוסברה ייתנו לך בחורף, בסתיו ובאביב. בקיץ כשיש מחסור, עם השיא באוגוסט, ייתנו לך את הכמויות הקטנות ביותר".
ביום ראשון השבוע רכשנו שמיר, פטרוזילה ובזיליקום ב"כרמלה בשוק" בשוק הכרמל בתל־אביב, בסניף סופר יודה ברחוב יהודה המכבי בתל־אביב, וכן הזמנו באתר האונליין של רשת שופרסל (הספקים הם סניפי שופרסל דיל). שלושת המקומות האלה נבחרו כמייצגים את השווקים, את הרשתות העירוניות ואת הרשתות הגדולות. מכיוון שבשופרסל אונליין לא סיפקו לנו שמיר למרות שהזמנו, אצנו לסניף שופרסל שלי ברמת־גן להשלמת הקנייה.
מכל ירק קנינו שתי חבילות. כל הירקות נשקלו, והשווינו למשקל המוצהר על האריזה. כמו כן חישבנו את המחיר ל־100 גרם, בחנו את איכות הירק והמראה — גבעולים שלמים או שברי גבעולים, צבע מבריק או דהוי, האם יש עלים צהובים או עלים משחירים, ואיך הריח.
7 צפייה בגלריה
''אפשר להבין את המחיר של רשתות השיווק''. אנה מלר, חקלאית ממושב נעמ"ה בבקעת הירדן
''אפשר להבין את המחיר של רשתות השיווק''. אנה מלר, חקלאית ממושב נעמ"ה בבקעת הירדן
''אפשר להבין את המחיר של רשתות השיווק''. אנה מלר, חקלאית ממושב נעמ"ה בבקעת הירדן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
למרבה ההפתעה, עשבי התיבול שנקנו בדוכן בשוק היו אמנם הזולים ביותר ובכמויות הגדולות ביותר, אבל איכזבו באיכות – אולי בגלל החום, היעדר שמירה בקירור, והדרך הארוכה מהדוכן עד המקרר. התוצאות לפניכם, וגם כמה טיפים איך להחזיק עשבי התבלין בבית, בסיוע רון יהודה שטרית, אבי יעקב ואנה מלר:
כדאי להשאיר את קניית עשבי התיבול לסוף השיטוט בסופר, ולהשתדל שיגיעו מה שיותר מהר הביתה.
אין בעיה לשטוף לפני האחסון במקרר כשמדובר בפטרוזיליה או שמיר, ויש לנגב היטב לפני האחסון. לעומת זאת, כוסברה ונענע אל תשטפו. את רוב עשבי התיבול – פטרוזיליה, שמיר, נענע, כוסברה, מרוה ועוד – מומלץ לשמור במקרר, בשקית ניילון כרוכה מסביב, או בנייר מגבת, כדי שתיספג הלחות ומצד שני היובש והרוח הקלה שנושבת לפעמים במקרר לא יפגעו בהם.
בזיליקום אל תשמרו במקרר. הוא רגיש לקור וטמפרטורה של 4 מעלות מחסלת אותו. שמרו מחוץ למקרר. אם הבית ממוזג – על השיש במטבח. בחום, אפילו בחום אוגוסט – בכוס מים.
קניתם עשבי תיבול באריזה קשיחה? אחרי השימוש סגרו את האריזה הרמטית לפני שאתם מחזירים למקרר, אחרת יחדור אוויר קר שייבש את הירק.
נענע, כוסברה ושמיר באיכות טובה יכולים להחזיק מעמד שבוע במקרר, בזיליקום — עשרה ימים, פטרוזיליה — שבועיים, תימין — שלושה שבועות, ורוזמרין אפילו חודש.
מקום ראשון: שופרסל אונליין
המחיר: 5.10 שקלים, המחיר ל־100 גרם: 10.2־11.59 שקלים. האריזה: קשוחה שקופה עם מכסה, של "תנובות לכיש". המשקל הרשום: לא רשום. המשקל בפועל: 44־50 גרם. המראה: גבעולים שלמים, עלים ירוקים יפים והריח משכר.
שורה תחתונה: איכותי אם כי יקר, חבל שאחרי הפתיחה קשה לסגור מחדש את האריזה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מקום שני: כרמלה בשוק
המחיר: 5 שקלים, המחיר ל־100 גרם: 4.08־4.46 שקלים. האריזה: שקית ניילון.
המשקל הרשום: לא רשום.
המשקל בפועל: 122־112 גרם
המראה: גרוע, חלק מהעלים דהויים, חלק נתלשו, אבל הריח — הכי חזק בחבורה.
שורה תחתונה: אכזבה.
מקום שלישי: סופר יודה
המחיר: 5 שקלים, המחיר ל־100 גרם: 8.9־10.4 שקלים.
האריזה: קשיחה שקופה עם מכסה צלופן לסגירה חוזרת, של "רגבים".
המשקל הרשום: כ־50 גרם.
המשקל בפועל: 48־56 גרם.
המראה: עלים נפרדים ירוקים, באריזה אחת עלה אחד כבר התחיל להשחיר, בשנייה שני עלים התחילו בהשחרה. הריח טוב.
שורה תחתונה: יקר ובאיכות גרועה.
מקום ראשון: סופר יודה
המחיר: 4.50 שקלים, המחיר ל־100 גרם: 3.75־3.88 שקלים.
האריזה: צלופן.
המשקל הרשום: כ־70 גרם.
המשקל בפועל: 116־120 גרם.
המראה: היפים ביותר — צרורות ירוקים, גבעולים שלמים, אם כי לא ברמה שאצל החקלאי. ריח טוב מאוד.
שורה תחתונה: איכות טובה, מחיר בינוני, ונתנו יותר מהמובטח במשקל.
7 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מקום שני: כרמלה בשוק
המחיר: 2 שקלים, המחיר ל־100 גרם: 1.35־1.72 שקלים.
האריזה: שקית ניילון.
המשקל הרשום: לא רשום.
המשקל בפועל: 116־148 גרם • המראה: גבעולים שלמים אבל בצבע ירוק "מת", בצרור אחד נראו עלים שדהו משמעותית. הריח טוב.
שורה תחתונה: זולה אך מאכזבת.
מקום שלישי: שופרסל אונליין
המחיר: 6.40 שקלים (למרות שעל האריזה מצאנו פתקית עם מחיר של 4.90 שקלים), המחיר ל־100 גרם: 9.14־9.69 שקלים.
האריזה: קשיחה מחוררת לסגירה חוזרת, של "מרינה פטריות הגליל". המשקל הרשום: על האריזה לא רשום, בחשבונית נרשם 20 גרם.
משקל בפועל: 66־70 גרם.
המראה: גבעולים שלמים, רעננות בינונית, באחת החבילות חלק מהעלים כבר הבהירו. בקושי הרחנו את הפטרוזיליה.
שורה תחתונה: יקרה ובאיכות לא מספקת — מרגיז.
מקום ראשון: כרמלה בשוק
המחיר: 2 שקלים. המחיר ל־100 גרם: 1.51־1.61 שקלים
האריזה: שקית ניילון.
המשקל הרשום: לא רשום.
המשקל בפועל: 124־132 גרם.
המראה: צרורות מלאים של גבעולים באורך שווה, ירוקים ברמה בינונית, למטה הירוק דהה מעט, והריח כמו ששמיר צריך להריח.
שורה תחתונה: איכות טובה, כמות גדולה ומחיר הגון.
7 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מקום שני: סופר יודה
המחיר: 4.50 שקלים, המחיר ל־100 גרם: 4.59־5.76 שקלים.
האריזה: צלופן, של "יבולי האדמה הטובה".
המשקל הרשום: כ־70 גרם.
המשקל בפועל: 78־98 גרם.
המראה: גבעולים שלמים ברובם, אם כי היו גם קצרים, מראה סמרטוטי למחצה, ירוק בעיקר בחלק העליון של הצרורות, לחות גבוהה יחסית, ריח טוב.
שורה תחתונה: האיכות בינונית, אבל לפחות רשמו משקל וגם סיפקו מעט יותר מהרשום.
מקום שלישי: שופרסל שלי
המחיר: 6.90 שקלים, המחיר ל־100 גרם: 8.62־9.32 שקלים.
האריזה: צלופן, של "אוצר הארץ".
המשקל הרשום: לא רשום.
המשקל בפועל: 74־80 גרם.
המראה: סבך גבעולים לא מפתה, רבים מהם שבורים, קצרים. הריח טוב מאוד.
שורה תחתונה: איכות שאיננה תואמת את המחיר הגבוה.
פורסם לראשונה: 07:36, 27.08.21