בעוד מרביתנו רוכשים את הבשמים שלהם בחנויות הפארם או במבצע בדיוטי פרי, יש כאלו שלא מסתפקים בכך. בתקופה האחרונה חדרה לישראל תופעת אספנות בשמי היוקרה, אנשים המתייחסים לבשמים שלהם כאל אוסף לכל דבר - ורוכשים אותם בחנויות ייעדויות ובאתרי אינטרנט, במחירים המגיעים לעיתים לאלפי שקלים לבקבוק.
עוד כתבות למנויים:
"יש לי בסביבות 600 בקבוקי בושם", מספרת לירז דוד, אספנית בשמי יוקרה מחיפה. את הבשמים היא ממיינת בין ארונות לבשמים לשימוש יומיומי, ארונות המיועדים לבשמים נוסטלגיים וכאלו לאוספים ספציפיים. אחד מהבשמים בהם היא מתגאה במיוחד באוסף שלה הוא בושם איריס של המותג boadicea the victorious, מחיר של בקבוק בושם כזה היא מספרת נע בין 3,000 ל-4,000 שקל.
כיאה למעמדם, את הריחות של בשמי היוקרה לא מסניפים באופן המקובל. כדי להדגים לנו הרחה נכונה של בושם יוקרה, דוד שולפת נייר לבן מלבני, מזליפה עליו בזהירות שפריץ קטן ומדוד מהנוזל היקר - ונותנת לנו להריח. הריח אכן מענג וממש מתפוצץ בתוך האף. הסנפה קצרה כזו מספיקה כדי ליצור במוח תחושה של אביב בשיאו, פריחה ואופטימיות.
"חשוב לתת לריח להתפתח על הגוף לפחות למשך חצי שעה כדי להבין אם זה ריח שמתאים לך", מסבירה דוד, "בניגוד לבשמי מעצבים שמוכרים בחנויות הפארם, הריח של בושם בוטיק משתנה מאדם לאדם בהתאם לחומציות של העור שלו. גם למזג האוויר יש תפקיד חשוב בהתפתחות הריח. לא בטוח בכלל שהריח של הבושם שאהבת בסילבסטר הקפוא בפריז יהיה זהה לריח של אותו בושם בקיץ בישראל."
עד כדי כך דוד מסורה לעניין האספנות שהיא אפילו קעקעה על ידה ציור של בקבוק בושם של גרלן שהיא אוהבת במיוחד. "הריח של הבושם הנוסטלגי הזה לוקח אותי אחורה למקומות טובים, אני נזכרת באימא שלי ובתקופה שהתחלתי את המסע ובתהליך האהבה שלי לעולם הבישום", היא מספרת, "גם שאנל הוא בושם נוסטלגי מאוד בשבילי, ריח איקוני שתמיד יהיה חלק ממני."
3 צפייה בגלריה
אספנית הבשמים לירז דוד
אספנית הבשמים לירז דוד
קעקוע של הבושם האהוב. לירז דוד
(צילום: אסף מגל)
"בשבילי בושם זה כמו לצפות בסרט דרך חוש הריח. בושם מספר סיפור", אומרת ד"ר אוקסנה קווינלן, פסיכולוגית, חוקרת רגשות ומנהלת של קבוצת הפייסבוק "טיפה של בושם". כדי להסביר את הטיעון שלה היא מציגה בפנינו בקבוק בושם מהודר עם ציור של אישה ממעמד האצולה. "זה בושם בוטיק בשם La Tsarine של חברת Senyoko. הוא נקרא על שם הקיסרית הרוסייה, יקטרינה השנייה וסובב סביב האופי שלה. יקטרינה הייתה דמות מתירנית - היו לה המון מאהבים, היא קיימה אורגיות והבושם משקף אותה - הוא מריח כמו אורגיה. זה לא בושם נעים ללבישה על הגוף, הוא מריח כמו נוזלי גוף, זיעה, סליזי לגמרי. אני לא אלך איתו לפגישה בעבודה". הבושם אגב לא יקר במיוחד יחסית לבושם בוטיק, מחירו הוא 215 דולר. ואכן, מספיק זרזיף קטן על היד כדי למלא את האף בריח של משגל וזיעה.
בושם מעניין במיוחד באוסף של ד"ר קווינלן הוא Bat של המותג Zoologist שעל בקבוקו ציור של עטלף מחופש לרוזן, מחירו 175 דולר. "הבושם הזה מוקדש לעולם המערות: ריח מינרלי רטוב, חושך וריחות עדינים של בננה, האוכל של העטלפים. זה ריח מאוד מעניין והבושם הזה זכה בפרסים רבים".
3 צפייה בגלריה
''ר אוקסנה קווינלנד
''ר אוקסנה קווינלנד
''בושם מספר סיפור''. ד''ר קווינלן לצד האוסף העשיר שלה
(צילום: ירון שרון)
ניסיתי את הבושם על עצמי ואכן חשתי קרירות, פחד ודריכות המאפיינים ביקור במערה לצד ריח קלוש של טחב, אבן גיר ואדמה חומצית. "אני ובן הזוג שלי אוהבים להשתמש בבושם עטלף ביחד בימים קרים במיוחד. זו חוויה חורפית מיוחדת".
עדיין בענייני בשמים ובעלי חיים, בושם נוסף באוסף של ד"ר קווינלן הוא בושם גמל. ריחו אוריינטלי עמוק ומתקתק ומעורר כמיהה רגשית לרחובות השוק הצרים בעיר העתיקה בירושלים. "חוש הריח שלך מתרגם את הבושם לתמונה", מסבירה קווינלן את הדימוי שבחרתי, "לא כל החוויות בעולם הבשמים מתאימות לי באופן אישי. יש בושם בשם 'טירנוזאורס רקס' המכיל ריח של דם, צמיגים שרופים ורטיבות והוא חזק בצורה בלתי רגילה. אני אישית לא רוצה להריח כמו בשר שרוף ולכן לא אקנה אותו".
למרות מגפת הקורונה, ההסתגרות בבתים והפגיעה אצל חלק מהאנשים בחוש הריח, הצריכה של בשמי בוטיק בשנים האחרונות דווקא צמחה משמעותית. "בכל העולם המספרים עלו משמעותית וגם בישראל. צרכנים מחפשים כיום את השוני, את הריח שיהיה רק להם", מסביר ליעד רון, יבואן בשמי יוקרה ומנכ"ל אסנס פרפיום, "יש זמרים שקונים אצלנו בשמי יוקרה ומבקשים שהריח של הבושם הייחודי יישאר על הגוף לכל אורך ההופעה. יש לקוחות שקונים שניים - שלושה בקבוקים באלפי שקלים מדי חודש".
רון שולף בושם בוטיק עם תבליט של סוס מוזהב ונותן לי להריח. לאחר מכן הוא מבקש ממני להריח בושם נוסף מאותה סדרה הפעם של קוף מוזהב, אבל לא לפני שאריח פולי קפה טריים וריחניים כדי לנקות את האף מהריחות הקודמים. בסיום סשן הרחה אינטנסיבי הוא עובר לספר לי על חוויות שנתקל בהן עם לקוחות שלו: "היה לי לקוח שאהב מאוד בושם יוקרתי ויקר אבל אשתו שנאה את הריח, אז הוא קנה אותו לעצמו ומשתמש בו רק שאשתו לא בבית. לבשמי בוטיק אין הגדרות מגדריות, אלה בשמי יוניסקס לגברים ולנשים". לסיום הוא מבקש ממני להריח את הבושם Mango Kiss של Stephane Humbert Lucas, הריח המושלם הזכיר לי גלידת מנגו קרה.
הסכמי אברהם, כך מסתבר, פתחו בפנינו דלת לא רק לחופשות מפנקות באמירויות אלא גם לשוק הבשמים היוקרתי של דובאי. "יש הרבה בשמי יוקרה אירופאים שלא עובדים טוב בארץ, הם מתאימים למזג אוויר קר, לחורף אירופאי. הבשמים מדובאי נוצרו במיוחד למזג אוויר חם ותפסו תאוצה בארץ", מסבירה ד"ר קווינלן.
3 צפייה בגלריה
מנכ''ל אסנס פרפיום, ליעד רון
מנכ''ל אסנס פרפיום, ליעד רון
''צרכנים מחפשים את הריח הייחודי להם''. ליעד רון
(צילום: אסף מגל)
בושם, כך טוענת ד"ר קווינלן, יכול גם לשמש כטריגר מוצלח כדי לפתח שיחה. "הרבה גברים נכנסים לתחום כדי למשוך נשים שישאלו 'מה זה הריח הזה?'. בושם מעניין מפתח שיחה. זה משהו שמושך אנשים". ד"ר קווינלן עצמה הכירה את בן זוגה האירי רוברט בקבוצת פייסבוק בינלאומית בנושא בשמי בוטיק יוקרתיים.
רוברט משתף אותנו בסיפור ההיכרות הריחני שלהם: "העליתי לקבוצה צילום של הבושם שאני לובש והוספתי בדיחה, היא אהבה את הבדיחה ובסוף אנחנו ביחד. אנחנו לובשים ארבעה סוגי בשמים שונים ביום, אני אוהב את המוזרים. יש כאלה שהיא ממש לא אוהבת ואני שם אותם כשאני לבד בבית. תרבות בשמים היא אחד הדברים הכי מעניינים שאפשר לשתף, ממש כמו אוכל חדש במסעדה".
ובכל זאת, מאז שהגיע לישראל בעקבות האהבה, רוברט נדרש למספר התאמות: "באירלנד ריח של בושם היה נשאר עליי יומיים, פה בגלל החום הוא מתנדף מהר". ומה לגבי ריח הזיעה הישראלי, אני שואל בסקרנות: "לא קשה לי עם הריח הזה, כמה מהבשמים שאני לובש הרבה יותר מסריחים ממנו", הוא צוחק.