6,000 שקל למטר מרובע. זהו מחיר הנדל"ן בשכונה הזולה ביותר בישראל, ואם המחיר הזה לא אומר לכם יותר מדי, אז דירת 60 מ"ר נמכרת כאן במחיר ממוצע של 360 אלף שקל. והנוף? צחיח אבל לא מרתיע. ברוכים הבאים לשכונת אלי כהן בירוחם.
"בהתאם לבדיקת העסקאות שנעשו כאן בשנים האחרונות, שכונת אלי כהן בירוחם היא למעשה השכונה הכי זולה בישראל, בניכוי שכונות המוגדרות חרדיות או ערביות", מסביר השמאי אוהד דנוס, לשעבר ראש לשכת השמאים בישראל, שביצע את התחקיר עבור הכתבה וגם הצטרף לסיור בשכונה.
המחיר למ"ר הוא הנמוך ביותר בישראל, לדבריו של דנוס. "כדי לסבר לכם את האוזן אזכיר לכם כי בשכונה הכי יקרה בישראל, ברחוב גלי תכלת בהרצליה פיתוח, המחיר הוא 150 אלף שקל למטר. זאת אומרת פי 25".
5 צפייה בגלריה
שכונת אלי כהן בירוחם
שכונת אלי כהן בירוחם
בנייה ישנה. שכונת אלי כהן בירוחם
(צילום: אסף קמר)
ירוחם שבנגב הוקמה ב-1951. בתחילת דרכה שימשה כמעברה, וכיום היא נחשבת למועצה מקומית. המיקום שלה - קרוב יחסית לבאר שבע אך לא על הציר לאילת או למצפה רמון - הפך אותה למבוקשת פחות לעומת ערים אחרות בדרום, ולמרות ניסיונות לפתח אותה (למשל בעזרת עיר הבה"דים הסמוכה) היא נותרה קטנה יחסית, עם אוכלוסייה המונה כ-11 אלף תושבים וסובלת מעזיבה של צעירים. המצב הזה ניכר גם במחירי הנדל"ן, ובהשוואה לשאר המדינה נדמה שירוחם קצת קפאה בזמן. עבור משקיעים, ייתכן שמדובר ביתרון.
"אלי כהן היא שכונה ותיקה עם מבני שיכון של ארבע קומות. זאת למעשה בנייה ישנה של שנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת", מסביר דנוס. "המחיר של דירה בשכונת אלי כהן בירוחם בגודל של 60 מ"ר נע סביב 360 אלף שקלים - ויש כאן עסקאות. אנשים רוכשים את הדירות הללו למטרות מגורים או השקעה. אתה יכול לקנות כאן דירה מאוד בזול, אבל אתה צריך לקחת בחשבון שיהיה פה יותר קשה למצוא מישהו שישכור ממך את הדירה ויעמוד בתשלומים".
נתוני מכירות הדירות בשכונה בשנה שחלפה מוכיחים שאכן מדובר במקום זול במיוחד. דירת 46 מ"ר, למשל, נמכרה תמורת 305 אלף שקל. דירות של 70 מ"ר נמכרו תמורת מחירים שנעו בין 297.5 אלף שקל ל-450 אלף שקל. דירות בשכונות הנחשבות זולות בערים אחרות בדרום, כמו באר שבע, אופקים ודימונה, נמכרו במחירים גבוהים יותר.
כבר ביציאה מהמכונית הממוזגת אל השכונה החמה אפשר לחוש באבק המדברי שממלא את האוויר. צבעים אפורים וחומים שולטים בנוף ובקירות הבתים. הסיור בה מרגיש לפעמים קצת כמו מסע בזמן לשנות ה-80: דירות שיכון ישנות, כביסה תלויה על החבלים, לכלוך ושרידי אופניים זרוקים. ובכל זאת – אלי כהן לא נראית כמו מי שזכתה בתואר המפוקפק משהו "השכונה הזולה בישראל". זו אולי לא שכונת יוקרה, אבל ביחס לשכונות רשע ופשע אחרות במדינה היא דווקא מפתיעה לטובה. אין הררי זבל, אין נרקומנים, אין מזרקים בחדרי המדרגות ואין אלימות ברחובות.
5 צפייה בגלריה
ירוחם
ירוחם
לא שכונת יוקרה - אבל גם לא שכונת פשע
(צילום: רועי עידן)
"זה היופי של השכונה הזאת. אנשים מחוץ לירוחם יכולים לחשוב שהשכונה הכי זולה בישראל היא מקום גרוע ולא טוב למגורים, אבל כל מי שמגיע לכאן מופתע, יש קסם למקום הזה", מצהיר שניר ביסמוט, מתווך נדל"ן מקומי ונמרץ. "גרים כאן אנשים מאוד נחמדים שחיים חיי קהילה. יש פה הרבה בתי ספר וגני ילדים טובים. הבן הקטן שלי הולך לאחד הגנים העירוניים פה בשכונה, ואנחנו מאוד מרוצים".
במפגש עם תושבי השכונה אכן התקבלה תחושה שמדובר בקהילה מגובשת הכוללת משפחות רב-דוריות ויחסי שכנות אדיבים, ממש כמו פעם. "היא לא מוגדרת באופן רשמי כשכונה דתית, אבל רוב האוכלוסייה היא חרדית", מוסיף ביסמוט. "יש כאן זוגות צעירים שקנו בשכונה דירות למגורים, ויש גם אנשים שקונים פה דירות להשקעה".
5 צפייה בגלריה
דירה בירוחם
דירה בירוחם
הדירה שנקנתה ב-375 אלף שקל
(צילום: שניר ביסמוט)
ביסמוט מספר שתיווך לאחרונה בעסקה שבה נמכרה בשכונה דירת שלושה חדרים בשטח 70 מ"ר בקומה השלישית תמורת 375 אלף שקל. לדבריו, הרוכש כבר השכיר את הדירה תמורת 1,400 שקל לחודש.
מהו היתרון בקניית דירה בשכונה הכי זולה בישראל? "מדובר בירוחם, לא צריך להביא הרבה כסף. גם בדרום וגם במרכז מחירי הדירות מאוד יקרים, ופה לא צריך הון אישי גבוה. הקונים שמים את הכסף, קונים, משכירים - ומקבלים על הדירה תשלום סולידי. מי שרוצה לצאת מבאר שבע יכול לנסוע 25 דקות ולמצוא פה דירות טובות במחירים סולידיים".
בשעות הצהריים המוקדמות כמעט שאין אנשים ברחוב, והרעש הצורם של הרכב לניקוי הכבישים של המועצה המקומית לא מפריע לאף אחד. אחד התושבים טוען כי המדינה מקפחת באופן מכוון את ירוחם מכיוון שראשת המועצה טל אוחנה לא שייכת לליכוד. "ב-20 השנים האחרונות יש לנו ראשי מועצה בעיקר מהשמאל, ממפלגת העבודה. גם ראשת המועצה הנוכחית התמודדה נגד הליכוד וניצחה. הממשלה חושבת שאנחנו שמאלנים ולכן לא משקיעה בנו. אני מקווה שהדור הצעיר ידע להבין מאיפה מורחים את החמאה על הלחם ודפוסי ההצבעה ישתנו".
5 צפייה בגלריה
ירוחם
ירוחם
ישנה וקהילתית
(צילום: רועי עידן)
בכניסה לאחד הבתים היותר מטופחים אנחנו פוגשים את טוהר סוויסה, בחורה צעירה תושבת השכונה. היא מספרת שמדובר באזור נעים למגורים, שסובל מבעיות תעסוקה וממיקום בעייתי. "אלי כהן היא אחלה של שכונה לגור בה. כולם מכירים את כולם, כולם אוהבים את כולם. יש כאן המון ילדים. היה לי כיף לגדול כאן ואני מאוד אוהבת את השכונה".
ולמה המחירים כל כך נמוכים? "כי אנשים לא רוצים לגור בירוחם. בתור ילד כיף לגור פה, אבל אחרי שאתה מתבגר אין מה לעשות פה. בדימונה העיר הסמוכה המחירים עלו כי יש שם קניונים, זאת עיר יותר גדולה. בדרך לאילת אנשים עוצרים בדימונה. אצלנו אין אפילו עצירה בדרך לאילת - כאן זה סוף הכביש. אין לנו אפילו קניון. מה יש לנו כאן, פיצה?"
מתברר שטוהר שייכת למשפחה מלוכדת ששלושה דורות שלה גרים באלי כהן. בן הדוד שלה, חיים יוסף סוויסה, מצטרף לשיחה ומספר שניסה את החיים בעיר הגדולה – וחזר אל הדרום. לדבריו רק כאן הוא מרגיש ממש בבית. "אחרי שלוש שנים בתל אביב חזרתי לגור בשכונה. אני מתעסק עם מוזיקה, ופה יש לי את המוזות הכי טובות שלי. האזור הזה מאוד רגוע, שקט. מאוד חברותי".
הסבתא שלהם, מזל כהן, מזמינה אותנו לסיור קצר בדירת הקרקע שלה. מדובר בחלל מעוצב ומודרני הכולל גופי תאורה יוקרתיים, ריהוט חדש וצילומי רבנים מקומיים על הקירות. "בשכונת אלי כהן יש אנשים נפלאים, אנשים שלא מוצאים בכל מקום. בעיר הגדולה לא תמצא אנשים טובים כמו פה. בעיר אתה יכול לגור עם שכנים שלא יגידו לך שלום ובוקר טוב. כאן השכונה זה כמו משפחה".
5 צפייה בגלריה
שכונת אלי כהן בירוחם
שכונת אלי כהן בירוחם
עיצוב מודרני
(צילום: אסף קמר)
אז איך קרה שהנדל"ן הזול ביותר בארץ נמצא בשכונה קהילתית, שקטה ולא אלימה? התשובה היא כמובן לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן. "בסופו של דבר, מה שהכי חשוב בנדל"ן זה המיקום", מבהיר דנוס. "אנחנו לא צריכים להתרשם רק מהמראה של השכונה ומרמת הפיתוח. בסוף אנחנו מדברים על עיירת פיתוח באווירת שנות ה-70. אנחנו נמצאים בקפסולת זמן, והתחושה היא שהגענו לאזור נידח וצחיח. יכול להיות שיש שכונות יותר קשוחות ומוזנחות, אבל המיקום שלהן מצוי במקומות שהם יותר מרכזיים, וזה מה שמקנה להן את הערך".
והאם צפוי שינוי? "אנחנו יודעים שיש תוכניות גדולות לגבי ירוחם: עיר הבה"דים של הצבא שאמורה לספק תעסוקה, תוכניות מתאר חדשות שעושים, האגם של ירוחם", אומר דנוס. "מתחילים לקרות כאן כל מיני דברים חדשים, ויש איזשהו ניסיון להרים את העיר ואולי לנער ממנה את האבק והדימוי של עיירת פיתוח".
וביסמוט? הוא שומר על אופטימיות: "עם ישראל יכול לקנות כאן דירות במחירים של חו"ל".