אביחי לוי, מתקין מזגנים באזור נתניה והסביבה, יצא בשבוע שעבר לברר מחירי מזגנים כדי לתת הצעת מחיר על מזגן לא גדול ללקוח. "נדהמתי, אמרו לי שהמזגן יעלה לו 3,500 שקל, ועם הרכבה יצא לו 4,000 שקל. זה מחיר אסטרונומי, מטורף.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
על מזגן מיני מרכזי של 6 כ"ס ביקשו ממני 11,000 שקל, והעבודה זה עוד 6,000 שקל לפחות, לא כולל בעל מלאכה לגבס. מזגנים הפכו לזהב, המחירים רק עולים, ואני צופה שעוד יעלו", מספר לוי. "יש לקוחות שתופסים את הראש ולא יודעים איך יעמדו בתשלום. הם כבר משלמים משכנתה, ההוצאות בסופר עלו, מאיפה ייקחו את הסכום הזה".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באוגוסט 2022, שיא הקיץ שעבר, נשבה רוח צוננת מכיוון המזגנים: בישרו לנו שאוטוטו המחירים שלהם וגם של החשמל הולכים לצנוח, המכס עליהם (12%) יבוטל, רפורמה תאפשר לייבא מזגנים על סמך עמידתם בתקן בינלאומי/אירופי ללא צורך בתשלומים ובבדיקות המתישות במכון התקנים, ומחירי ההובלה יירדו בהשוואה לשיאי הקורונה.
העתיד הסתמן כוורוד, עם ירידות מחירים, שיפור ביעילות האנרגטית (שהייתה אמורה גם להוזיל את חשבונות החשמל בעשרות אחוזים), השלטת סדר בשוק הפרוע של מתקיני המזגנים ומעבר לשימוש בטכנאים מוסמכים בלבד, שיפסיקו את הבעיות הקשות של השוק הפרוץ ("80% מהתלונות בתחום המזגנים נובעים מהתקנות לקויות", אומרים בחברת אלקטרה).
4 צפייה בגלריה
מזגן
מזגן
הבטיחו ירידה במחירים, ובינתיים הם רק עולים
(צילום: Shutterstock)
ומה קרה בפועל? שורת חוקים, יוזמות ותיקונים אכן יצאה לדרך, אלא שרובם תקועים או נמצאים בשלבי ביניים. בישראל כמו בישראל, רפורמות ושינויים מבטיחים מתנהלים כמו בחלם, הרבה ידיים בוחשות וכולם מאשימים את כולם. התוצאה: המחירים לא יירדו בקרוב, מסכימים היבואנים, שמדברים אפילו על עליות מתונות של 3%-2% שצפויות במחירים, בהשוואה לשנה שעברה. ההתקנות והתיקונים, לעומת זאת, התייקרו לעיתים בעשרות אחוזים.
השאלה שעומדת בפנינו כצרכנים: האם הקיץ הזה הוא הזמן הנכון לרכוש מזגן, אם המזגן הקיים עדיין לא קרס? האם שווה לתקן? והאם ניתן להשוות מחירים בקלות?
בעבר ניתן היה למכור בישראל רק מזגנים בעלי תקן ישראלי, שכלל גם סעיפים שנועדו להגן על היצרנים הישראלים בתקופות שהייצור המקומי היווה חלק משמעותי מהענף. למשל, הנחיה הזויה בנושא בטיחות המעטפת החיצונית מפני אש, שאפילו במכבי אש לא ידעו מה פשרה והיא בוטלה לבסוף. היום הייצור המקומי פחת מאוד, ואפילו בתדיראן, שנותרה היצרנית המקומית המשמעותית ביותר, רק 20% מהמזגנים הנמכרים הם מייצור מקומי.
היבואנים התלוננו תמיד שההשתעבדות לתקן הישראלי והבדיקות המתבקשות מוסיפות לעלויות. זה נגמר, היום מותר לייבא בשני מסלולים - על פי התקן הישראלי או על פי התקן הבינלאומי, וזאת כשלב ביניים עד שבסופו של דבר התקן האירופי יישאר הבלעדי בישראל. זה אמור לגרום להוזלה של המזגנים במקביל לעידוד היבוא המקביל. מצב הביניים נועד לאפשר ליבואנים, ליצרנים ולמשווקים להיערך לרגולציה החדשה, ומועד הסיום שלו ייקבע בשבוע הבא בוועדת הכלכלה.
למעבר לתקינה האירופית לא קדם שום פיילוט אובייקטיבי בתנאי ישראל. במכון התקנים טוענים שיש בכך בעיה. "הרגלי השימוש בישראל שונים מאלו המקובלים באירופה", טוען עידו כהן, ראש ענף אנרגיה וגז במכון, "לדוגמה, באירופה לא מתקינים את המעבה מחוץ לחלון. הרגולציה האירופית גם מסתמכת על התנאים באירופה, שהם שונים מהתנאים כאן. לכן המזגן שיגיע לארץ לא יהיה יעיל באותה המידה כאן.
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האנרגיה, ישראל כץ. ''הרגולציה האירופית מחמירה יותר מהישראלית''
(צילום: קובי קואנקס)
בתוצאה הסופית, עלות ההתקנה שלו תהיה גבוהה יותר, והוא גם עלול לצרוך יותר חשמל מאשר באירופה, כפי שהעלו בדיקות שערכנו למזגנים הן על פי התקן האירופי והן על פי התקן הישראלי". צריך עם זאת לזכור שמכון התקנים הוא בעל אינטרס בנושא, שכן הרפורמה שומטת מידיו את השליטה בבדיקות המזגנים.
אבל גם דני וקנין, משנה למנכ"ל תדיראן, אומר: "הבאנו יחד עם התאחדות התעשיינים מומחים שבדקו והגיעו למסקנה כי בעומס הקיץ הישראלי המזגנים שבתקן האירופי לא בהכרח יחסכו חשמל, אבל לא קיבלו את הטענות שלנו".
במשרד האנרגיה והתשתיות משוכנעים שזה בסדר: "הרגולציה האירופית מחמירה יותר מהישראלית בכל הקשור לחיסכון באנרגיה. יישום מלא של הרפורמה יביא לכך שהצרכן הישראלי יקבל מוצרים יעילים יותר באנרגיה וכתוצאה מכך יצרכו פחות חשמל, דבר שיבוא לידי ביטוי בחשבון החשמל".
כך או כך, עודד בזזי, מנכ"ל טורנדו, אומר שהוא כבר נערך לעתיד: "אם עד היום מזגני האינוורטר (שכבים ונדלקים מעצמם על פי הטמפרטורה החיצונית - ש"ח) היו יקרים ב־50%-40% בהשוואה למזגני האון/אוף הוותיקים (שיש להדליק ולכבות), שהיוו 80% מהמכירות בגלל פערי המחירים - פתיחת השוק לאירופה איפשרה לנו ליישר את המחירים. חיסלנו כמעט את כל המלאי של המזגנים הוותיקים שהיה לנו בארץ, ואנחנו מוכרים היום מזגני אינוורטר על פי התקן האירופי במחירים זהים למזגני און/אוף. כי ברגע שהמדינה איפשרה להביא מכשירים בתקינה אירופית, המו"מ עם הספקים השתנה".
ההבדלים בין התקינה האירופית לישראלית מקשים על הצרכנים בעוד מובן, בתקופת הביניים הזאת. שנים לימדו אותנו לקנות מכשירי חשמל, ובפרט כאלה שזוללים חשמל, על סמך הדירוג האנרגטי. השנה מתברר שמדובר באתגר קשה יותר, כי דירוגי האנרגיה על פי התקן הישראלי ועל פי התקן האירופי שונים. הקיץ יהיו כאן יותר ויותר מזגנים שנבדקו על פי התקן האירופי.
טורנדו הכניסה את הכמות הגדולה ביותר של דגמים כאלה, אלקטרה הכניסה אחד, לתדיראן יש בצנרת שלושה. כרגע השוק מלא במזגני אינוורטר ישנים ופשוטים יחסית, שמסומנים בדירוג A. הצרכנים משוכנעים שמדובר בדירוג מעולה, אבל איש לא מגלה להם שמדובר בדירוג על פי התקן הישראלי של מזגן שיובא לפני שנתיים-שלוש, או אולי יובא אפילו השנה אבל היבואן החליט להעביר אותו את בדיקת התקן הישראלי, כי על פי התקן האירופי לא רק שהוא לא יגיע לדירוג A, אלא ש-A אפילו לא נחשב לרמה הגבוהה ביותר שם, אלא דווקא +++A.
עוד הבדל: באירופה D היא הדרגה הנמוכה ביותר, לעומת G בישראל. מי יגלה זאת לצרכן? על המזגן יש מדבקה, אבל כמה צרכנים יודעים להבחין בין מדבקה אירופית לישראלית? באתר משרד האנרגיה אפשר למצוא את שתי המדבקות – הישראלית בעברית, האירופית באנגלית, אבל בנקודות המכירה באונליין או בחנויות הפיזיות אין הדגמות והסברים.
"השוק כרגע מבלבל את הלקוח", מודה וקנין ומפנה את האחריות למשרד האנרגיה והתשתיות. "בשלב זה כל המזגנים שלנו שנמצאים בנקודות המכירה הם בשיטה הקודמת. גם עם הגעת המזגנים לפי השיטה האירופית לחנויות — תפקידו של הרגולטור לפרסם את מהות השינוי". בזזי מטורנדו מסכים איתו.
באלקטרה אומרים: "בעת רכישת המזגנים באתר הרשמי של החברה ישנו הסבר מפורט לכל מזגן, מהו דירוגו ותחת איזה תקן הוא, ישראלי או אירופי. חברת אלקטרה מקפידה להעביר את חשיבות הצגת המידע הכולל בעת רכישת המזגן, באמצעות ימי עיון מרוכזים והרצאות שונות למוכרים ולטכנאים".
השוק מלא במזגני אינוורטר ישנים בדירוג A. הצרכנים לא יודעים שמדובר בדירוג על פי התקן הישראלי, שעל פי התקן האירופי לא נחשב לרמה הגבוהה ביותר
הבלגן הזה מקשה כמובן גם לערוך השוואת מחירים אמיתית, בין מוצרים זהים בדירוג האנרגטי שלהם.
במשרד האנרגיה משוכנעים, שוב, שהכול בסדר: "המשרד ביצע עד כה שני קמפיינים להעלאת מודעות הציבור לשינוי הרלוונטי. כמו כן, המשרד הוציא לאחרונה הודעה לציבור לעניין תווית אנרגיה שיכולה להימצא בשווקים בתקופת הביניים. בהבהרה שפירסמנו נאמר מפורשות כי הרגולציה האירופית לרוב מחמירה לעומת הישראלית, ולכן אותו מכשיר יקבל דירוג אנרגיה נמוך בהשוואה. עם זאת, אין אפשרות ולא נכון לבצע השוואה בין הרגולציות לכל דגם מוצר".
אלה לא הבעיות היחידות. אמנם אימצנו את התקינה האירופית, אבל מתברר שלא הלכנו עם זה עד הסוף. עד לפני שנתיים גז המזגנים הנפוץ ביותר בישראל היה R410, ששווק לנו כ"ידידותי לסביבה ויעיל יותר", אחרי שהחליף את ה־R22, המצוי עדיין במזגנים ישנים. הגז הנפוץ באירופה הוא R32.
מזגנים עם R410 נמכרים בעיקר במזרח אירופה. היבואנים קובלים שאינם יכולים לייבא מזגנים המשמשים את השוק האירופי, שמחיריהם אטרקטיביים יותר כי הם נמכרים בכמויות גדולות, אלא נאלצים "לתפור" קווי יצור מותאמים לשוק הישראלי עם הגז הרלוונטי, מה שמייקר אותם.
משה ארדר, מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר: "בישראל עדיין לא הוסדר היבוא של מזגנים עם R32 (היבוא שלהם אסור כרגע - ש"ח), ומותר לייבא רק מזגנים עם גז R410, ולכן אנחנו כיבואנים לא יכולים לרכוש מוצרי מדף עם תקינה אירופית, אלא רק מלאים מותאמים".
4 צפייה בגלריה
שוק טכנאי המזגנים בישראל פרוץ לחלוטין
שוק טכנאי המזגנים בישראל פרוץ לחלוטין
שוק טכנאי המזגנים בישראל פרוץ לחלוטין
(צילום: shutterstock)
יבוא מזגנים עם R32 דורש חתימה של הממונה על התקינה ושר הכלכלה, אבל אלו מתמהמהים. למה? כי הם תלויים בהשלמת תהליך ההסדרה של שוק טכנאי המזגנים, שבלעדיו, כך קבעה ועדת מומחים, אסור להביא את הגז הזה ארצה.
במשרד הכלכלה מעבירים את האחריות הלאה למשרד העבודה: "למרבה הצער, משרד העבודה מתמהמה בהסדרת מקצוע טכנאי מזגני הגז, ובהתאם לדרישתו טרם אושר התקן. עם אישור ההסמכה יאושר התקן", אומרים במשרד.
אז מה הבעיה עם ההסדרה של שוק הטכנאים? לא במקרה השתלט הגז R32 על שוק המזגנים באירופה ואחר כך בעולם. הוא נחשב לידידותי יותר לסביבה מהקודם. עם זאת, הוא נחשב רעיל, דליק ומסוכן יותר במהלך התקנת המזגן. לכן נדרש שיעסקו בו טכנאים מוסמכים בלבד, כמו באירופה. מכיוון ששוק הטכנאים בישראל פרוץ לחלוטין וכל אחד יכול להיות מתקין מזגנים, נדרשת הסדרת המקצוע, כלומר הכשרה והסמכה של טכנאים, והקמת מערכת פיקוח על פעילותם.
שלושה משרדים בוחשים בקערה. אחד הוא משרד העבודה, שמכשיר את הטכנאים. לדברי המשרד, מאז 2019 הוכשרו כ-4,000 טכנאים, והוקם מנגנון פיקוח. בשוק פועלים בין 6,000 ל-8,000 טכנאים. המשרדים הנוספים הם משרד האנרגיה, המומחה לתחום הגז, ומשרד הכלכלה שאחראי על התקן.
עקרונית, ההסדרה היא שינוי מבורך. "היא תאזן את המצב הנוכחי של הענף הפרוץ", אומר יוסף לוי, טכנאי מזגנים ותיק, 17 שנים בענף, העובד באזור רחובות והסביבה. "היום נותנים לאנשים לעסוק בחשמל, גז, אינסטלציה, מקצועות שדורשים ידע ורשיון - בלי כלום".
באלקטרה ובתדיראן לוחמים שנים להסדרה כזאת ואף הקימו מסלולי הכשרה פנימיים לטכנאים, אם כי יש מי שטוענים שזו עוד דרך שלהן להגדיל רווחים. בכל מקרה, יש בעיה אמיתית, שעלולה לסכן גם את המתקינים, גם את הצרכנים, ואפילו עוברי אורח תמימים אם מזגן נתלה לא כראוי.
מעבר ל"מריחת" התהליך, יש גם בעיה של העלות הגבוהה של הקורסים לטכנאים. במשרד העבודה אומרים כי הקורסים נעשים בפיקוח ובמימון חלקי או מלא של המשרד. טכנאים מספרים כי שילמו סכומים שבין אלפי שקלים ועד 11,000 שקל. יש להניח שהדבר יגולגל גם למחירי ההתקנות והתיקונים שיעשו טכנאים מוסמכים, שיעלו גם הם באופן גורף.
אם זה לא מספיק, המשרד להגנת הסביבה הטיל קיצוב על כמויות הגז המיובא מסוג R410, שעכשיו נתפס כנחות. התוצאה: מחירי התיקונים ומילוי גז עלו. לפי נתוני החברות, מחיר בלון גז התייקר מ־300 שקל לפני שנה ל-700 שקל השנה. והאבסורד: "נכון להיום זול יותר לייבא מזגן מאשר למלא גז במזגן ישן", אומר ארדר.
בתדרוך שנתנה לאחרונה תדיראן לטכנאים, הוסבר להם במפורש שעליהם להאיר את עיני הלקוחות בעלויות המטורפות של מילוי הגז, שהופכות קניית מזגן חדש, במיוחד כשמדובר במזגני חדר שינה הפופולריים, ליותר כדאית.
גם אביחי לוי אומר: "מילוי גז עומד היום על 1,100-400 שקל למזגן, כשהיקר ביותר הוא למלא גז במזגנים ישנים עם גז R22. זאת כאשר אפשר להשיג מזגן של 1 כ"ס במחיר התחלתי של 1,100 שקל, אם כי גם ההתקנות עלו מ-600 שקל לפני שלוש שנים למזגן 1 כ"ס, ל-700 שקל השנה, ומ-700 שקל למזגן 3 כ"ס ל-1,100-1,000 שקל השנה".
יוסף לוי, מזהיר עם זאת מגישה גורפת: "אומרים לצרכנים שהחלפה למזגן אינוורטר חדש משתלמת יותר מאשר מילוי הגז, ושהאינוורטר חסכוני יותר, אבל לא מספרים להם שתקלה בכרטיס של אינוונטר יכולה לעלות להם כמעט כמו מזגן חדש. אני רוכש כרטיס ב-700-600 שקל, והלקוח משלם כולל עבודה 1,000 שקל. גם לא מספרים שמזגני האינוורטר רגישים יותר לתקלות".
4 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. טרם חתם על ביטול המכס שיוזיל את העלויות
(צילום: שלו שלום)
ומה קרה לביטול המכס של 12%, שעליו מדברים קרוב לשנה ושאמור להוזיל את המזגנים? שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', טרם חתם על הביטול (יוצאים מכלל זה מזגנים מיובאים מקוריאה מתוקף הסדר ספציפי עם מדינה זו על הפחתת מכסים הדדית בשורה ארוכה של מוצרים, אבל הם חלק זניח מהשוק).
גם אם יבוטל המכס רשמית כבר השנה, עדיין לא נרגיש את זה בכיס, שכן היבואנים טוענים שכבר הביאו מלאים שעליהם שילמו מכס כרגיל.
"לאחר סיום תהליכי החקיקה וההסדרה, מזגן האינוורטר, שכיום יקר יותר ב-10%-15% ממזגן און/אוף, יהיה זול ב-10% ממזגן ישן עם תפוקה זהה", מבטיח משה ארדר. הקיץ הזה, כאמור, אין סיכוי שזה יקרה. מה שמותיר את הצרכנים בפני הדילמה: להחליף מזגן או לא? דילמה שמחמירה כשבוחנים את הבלגן הנוכחי ביישום ההבטחות. אז תתפללו שלא ייגמר לכם הגז.