"פגשתי אנשים שקונים דירה במחיר למשתכן ב-1.2 מיליון שקל, ומשקיעים במטבח 70-60 אלף שקל, ולוקחים בשבילו עוד הלוואות. המטבח הפך היום לאלמנט עיצובי. אוכל מזמינים בוולט" - הדובר הוא יצחק אביבי (70), שחוגג 50 שנה להקמת חברת "אביבי מטבחים", שלה שני מפעלי ייצור ושישה אולמות תצוגה ברחבי הארץ, ומגלגלת מחזור של כחצי מיליארד שקל בשנה.
לאחרונה ממש התבשר אביבי כי זכה להיות החברה הישראלית שתספק מטבחים לפרויקט המגורים היוקרתי שעומד לקום בכיכר המדינה בתל-אביב, יחד עם חברות מטבחי היוקרה הבינלאומיות "שולר" מגרמניה ו"דאדא" ו"בולטהאופ" מאיטליה. אביבי יספק מטבחי יוקרה לדיירי הפרויקט בהיקף מוערך של 25 מיליון שקל. "מדובר בפרויקט המגורים הגדול והיוקרתי ביותר היום בישראל. זה כבוד שבחרו בנו לצד חברות המטבחים היוקרתיות והמובילות בעולם. זה פרויקט שאין מקום בו לפשרות בביצוע ובסטנדרטים", הוא אומר.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בפרויקט ייבנו שלושה מגדלי "ספירלה" בני 40 קומות כל אחד, עם 453 דירות בסך הכול. באמצע המתחם יוקם פארק ציבורי שיכלול גם אגם מלאכותי, ומתחתיו ייבנה חניון תת-קרקעי לדיירים, ובו מעל 900 מקומות חנייה. הפרויקט משתרע על כ-50 דונם, ואשטרום ואלקטרה בנייה נבחרו להיות החברות הקבלניות שמקימות אותו. הדיירים יקבלו מטבח בשווי 45 אלף שקל, כשההערכה היא שמי שקונה בפרויקט דירה שמחירה נאמד כיום בכ-12 מיליון שקל גם ישדרג את המטבח אצל היצרן בעוד עשרות ואף מאות אלפי שקלים.
3 צפייה בגלריה
יצחק אביבי
יצחק אביבי
''לדעתי ההצלחה שלי היא שפיצחתי את הטעם של הלקוח''. יצחק אביבי
(צילום: קובי קואנקס)
אביבי סיפק מטבחים גם ל-600 דירות במגדלי TLV של גינדי בתל־אביב, ויספק גם למתחם ה-1,000 של אלקטרה הנבנה בראשון-לציון. הוא מתגאה בכך שכל דירה רביעית שנמכרה בשנה החולפת - היה בה מטבח שלו.
רבים בציבור לא מודעים לכך שחלק גדול מעסקי יצרניות המטבחים הוא מכירת מטבחים סטנדרטיים לקבלנים. מדובר בהיקפי מכירה גדולים שבצידם גם סיכון ליצרניות: את המטבחים הן מוכרות לקבלן במחיר עלות או אף במחיר הפסד, והרווח שלהן תלוי בקונים שמשדרגים את המטבח הסטנדרטי בעוד עשרות אלפי שקלים. אם לא יהיו מספיק כאלה, מדובר בהפסד ליצרנית. למזלן של היצרניות בשנים האחרונות, עם ישראל משדרג. "הניסיון מראה שרק 20% לא משדרגים", אומר אביבי.
ענף המטבחים הוא לא ענף קל וידע זעזועים רבים בשנים האחרונות, עם התרסקות של חברות כמו לוגת, דקור, דו איט, פז ועוד. בשנה האחרונה נמכרה חברת מטבחי רגבה הוותיקה למשקיע חדש, וחברת מטבחי זיו נמכרה לחברת חמת. עם הבום בענף הנדל"ן, וטרנד המטבח הפתוח לסלון עם אי במרכזו שהפך כמעט לסטנדרט, ההשקעה במטבחים גדלה, והם שינו לגמרי את פניהם. הבון טון: מטבח ש"מוסתר" מאחורי דלתות, שיוצרות קיר מחופה אחיד, ואי שבו מוטמעים כיור וכיריים ומשמש גם לאכילה.
"אני לא אוהב מטבח שהוא קיר של ארונות, אבל הטרנד העכשווי הוא קו נקי - הכל מוחבא מאחורי דלתות, אפילו המקרר. למה צריך לפתוח דלת כדי להגיע למקרר או לתנור? אני אוהב מטבח חשוף"
המטבחים של היום "מוסווים". כל התפיסה של המטבח כחלל ביתי חם, קצת מבולגן ומוצף ריח בישולים, כלים ואביזרים – נעלמה. אתה בעד? אביבי: "את צודקת. המטבח הפך לארון קיר. אני לא אוהב מטבח שהוא קיר של ארונות, אבל הטרנד העכשווי הוא קו נקי - הכול מוחבא מאחורי דלתות, אפילו המקרר. למה צריך לפתוח דלת כדי להגיע למקרר או לתנור? אני אוהב מטבח חשוף. היום אפילו הריחות מהמטבח נשאבים. אבל זאת האופנה וזה מה שהציבור רוצה, ורובו מגיע עם מעצב פנים, שגם מכתיב אופנה. יש לקוחות עם דירות יוקרה או וילות, שלצד המטבח לראווה, יש דלת שמובילה למטבח רגיל, המטבח 'האמיתי' - ששם הם מבשלים.
"הבעיה שלנו עם לקוחות שרוכשים דירות סטנדרטיות היא שהם רואים בתצוגה ובמדורי עיצוב מטבחים עם אי גדול משיש, שמתאים לווילות או לדירות יוקרה גדולות, ורוצים גם. לכן השקנו עכשיו מודל חדש: 'סמארט קיצ'ן' (מטבח חכם), שיודע לנצל כל ס"מ, עם משטחי עבודה מתקפלים, צוקלים (פאנלים בתחתיות הארונות) בגובה 15 ס"מ שמכילים מגירות בתוכם שנפתחות בנגיעת רגל, אביזרי פרזול מתוחכמים שמנצלים כל חלל בארון, כולל פינות נסתרות. כשסוגרים הכול - המראה הוא נקי ועדין. אבל זה מייקר את המטבח ב-30%".
3 צפייה בגלריה
יצחק אביבי
יצחק אביבי
''עם כל הכבוד לארה''ב הגדולה, אין להם את החדשנות שלנו''
(צילום: קובי קואנקס)
ביקרתי בווילה בארץ שהיה בה מטבח בולטהאופ מנירוסטה שעלה מיליון שקל. מה המטבח הכי יקר שהזמינו אצלך? "מטבח ב-700 אלף שקל בלאס-וגאס. קבלן ישראלי שבנה שם 40 וילות פאר פנה אלי. הוא לא הכיר שם בעלי מקצוע וסמך עליי מההיכרות בארץ. בנינו את המטבחים בארץ ושלחתי אותם באוניה עם מתקינים שלי, שישבו שם חודשיים כדי להתקין. עם כל הכבוד לארה"ב הגדולה, אין להם את החדשנות שלנו. רוב המטבחים שם מעץ מהסוג הכפרי הכבד. בארץ הם כבר מזמן לא באופנה - מטבחים כפריים עם חריטות בדלתות שצוברות לכלוך. השקנו חומר חיפוי חדש, מחורץ, מעין סרגלים של עץ ואלומיניום. היום יש חומרים מודרניים מורכבים שלא נשרטים ולא תופסים טביעות אצבעות. יש דלתות חיפוי לקיר המטבח שבלחיצה נפתחות לתוך 'כיסים' נסתרים משני צידי הארונות. ככלל, ככל שיהיו במטבח יותר מנגנונים חשמליים שמוציאים ומסתירים, כך המטבח יהיה יקר יותר: דלתות ומגירות שנפתחות בנגיעה קלה, טריקה שקטה, משטחי עבודה עם אינדוקציה מובנית - אתה רואה רק נקודה אדומה במשטח, וגם כשהיא פועלת אתה לא תרגיש חום אם תשים את היד עליה. הסיר יתחמם, אבל היד לא".
מה קורה למחירי המטבחים? "בקורונה מחירי המטבחים עלו ב-6%-5% כל חודש, ובמצטבר עלו ב-20%. היו שיבושים קשים בהספקה, הגענו למצב שחברת הפרזול בלום, מהטובות בעולם, הקציבה לי כמות, כי לא היה לה מספיק ברזל. במקביל הייתה עלייה בביקושים, כי בקורונה הרבה עיצבו מחדש את הבית. עכשיו מחירי ההובלה וחומרי הגלם ירדו והתחרות התגברה, אז לא צפויה התייקרות נוספת".
יש נקודה מקוממת מאוד בכל הנושא של מטבח מקבלן: המטבח שהקבלן מציע הוא מינימלי ודורש שדרוג, והזיכוי הממוצע שהוא נותן למי שרוצה להזמין מטבח אחר הוא של כ-14,000-9,000 שקל בלבד, בעוד שמחיר ממוצע למטבח שמזמין הקונה מיצרן הוא כ-50,000 שקל ויותר. זה הוגן לתת זיכוי כה נמוך? "את מחיר הזיכוי קובע היזם או הקבלן, לא אנחנו. הפער בין מטבח קבלן למה שמזמין הלקוח הוא גדול. הקבלן נותן מטבח הכי פשוט ולא גדול, בייצור המוני, שהוא זול בהרבה. כל המטבחים בפרויקט זהים, וככל שהפרויקט יותר גדול, מחיר המטבח זול יותר לקבלן. יש לנו מפעל בכרמיאל שמייצר רק מטבחים כאלה. אבל המטבח שהלקוח מזמין הוא מטבח שמותאם ללקוח במידות ובתכונות שהוא רוצה, וזה כמובן יקר בהרבה. בעיקרון הקבלן אמור לזכות אותך בכמה שעלה לו. אני עובד עם כל חברות הבנייה הגדולות, ולדעתי הקבלן לא מרוויח מהזיכויים".
אביבי הקים את הנגרייה הראשונה שלו בשכונת שפירא בתל-אביב לפני 50 שנה. בקמפיין הפרסומי החדש שיעלה בקרוב בהשקעה של 2 מיליון שקל, שזור לראשונה גם סיפור חייו. אביבי: "ההורים שלי עלו מעיראק בשנות ה-50. היינו תשעה ילדים, אני הקטן. במעברה במגדיאל (הוד-השרון) בית הספר היה במרחק 6 ק"מ. כדי לחסוך שני גרוש מחיר אוטובוס, הייתי הולך ברגל".
אביו פתח חנות ירקות, וכשהיה בכיתה ב' כבר נתן לו להיות אחראי על הקופה. "הייתי מחשב בראש, והבנתי שאני טוב בחשיבה חשבונאית. לא מזמן סגרתי מעגל: על המקום שבו פעלה המכולת של אבא בנו מגדלים, ואני סיפקתי להם את המטבחים".
ב-1983 המשפחה עברה לשכונת התקווה. "אבא הלך והתעוור, והייתי נוסע איתו בשני אוטובוסים לתל השומר. הוא היה מושתל הקרנית הראשון בישראל. החרדים באותה תקופה הפגינו נגד השתלת איברים, ואבא שלי זכה לכותרת הראשית ב"ידיעות אחרונות": 'אבא ל-9 — חזר מאור עיניו'".
3 צפייה בגלריה
יהורם גאון
יהורם גאון
בא לקחת ספר תורה, יצא עם מטבח. יהורם גאון
(צילום: משה נחומוביץ)
הוא הפסיק ללמוד בסוף כיתה ח', עבד במכבסה ועזר להורים. "אחי סידר לי עבודה בנגרייה ביפו. ארבע שנים למדתי שם את המקצוע. בגיל 14, כשבעל הבית שלח אותי לבד להרכבה של מוצר, הרגשתי שזו פסגת חיי. אהבתי את הנגרות. אחרי הצבא חזרתי לנגרייה, ובעל הבית אמר לי, כמוך לא היה לי. החלטתי שאני אפתח נגרייה משלי בשכונת שפירא. אחד הלקוחות הראשונים היה יהורם גאון, שבא לקחת ספר תורה מסופר סת"ם שהיה מעליי. כל לקוח הביא לקוח נוסף, גדלתי ופתחתי נגרייה גדולה יותר בחולון. לא היו אז תוכנות לעיצוב, הכול עשיתי בראש. לדעתי ההצלחה שלי היא שפיצחתי את הטעם של הלקוח. היו לי לקוחות מהעשירים של בורסת היהלומים מבני-ברק. כל הלילה הייתי חושב איך אני עושה להם כמו שראו אצל השכן אבל יותר יפה. למשפחת לבייב עשיתי את כל הנגרות לבית. הייתי בא לבורסה לאבנר לבייב, אבא של לב לבייב, והוא היה משלם לי במזומן בדולרים".
בשלב מסוים הוא החליט להתמחות בייצור מטבחים, "הרהיט הכי יקר בבית", וב-1995 פתח אולם תצוגה ברחוב לישנסקי באזור התעשייה של ראשון-לציון. "הרכבתי בו שישה מטבחים שלמתחרים הוותיקים לא היו כאלה. ביקרתי בתערוכות בחו"ל, הבאתי חידושים, והבנתי שאני כבר צריך מפעל תעשייתי. ב-2013 פתחתי את המפעל בבני דרום ליד אשדוד, על 10,000 מ"ר ועוד אולמות תצוגה".
"אני כנגר ידעתי לייצר כל רהיט מאפס. היום יש מכונות, וכל אחד מתמחה בקטע שלו. אני משלם טוב, אבל אין הרבה שרוצים להיות עובדי ייצור. הדור הוותיק של הרוסים שעבד אצלי יצא לפנסיה, לכן אני עובר לאוטומציה"
היום עובדים איתו בחברה אשתו צביה, שעוסקת בכספים, בנו יוני שאחראי על המכירות, בתו אסתי שאחראית על משאבי אנוש, רועי לוי החתן שהוא סמנכ"ל פיתוח, ושני אחיו הגדולים, בן 84 ובן 73, "שאני תומך בהם". ב-2007 הוא פתח גם מפעל בכרמיאל למטבחים סטנדרטיים המשווקים לקבלנים.
מי רוצה להיות היום נגר? איפה אתה מוצא עובדים? "זה לא כמו פעם, כשאני כנגר ידעתי לייצר כל רהיט מאפס. היום יש מכונות, וכל אחד מתמחה בקטע שלו. אני משלם טוב, אבל אין הרבה שרוצים להיות עובדי ייצור. הדור הוותיק של הרוסים שעבד אצלי יצא לפנסיה, לכן אני עובר לאוטומציה. השקעתי 10 מיליון שקל במכשור חדיש. לקחתי כיועצים את חברת שילר מגרמניה, שמתכננת לי את כל רצפת הייצור מחדש באוטומציה מלאה. בשנה הבאה יגיעו המכונות. זה גם יוזיל את עלות הייצור".
אתה בן 70, מה הלאה? "גם אם יציעו לי מיליארד שקל עבור החברה לא אמכור. כל המשפחה שלי מתפרנסת ממנה. הילדים שלי גדלו עם כפית זהב בפה. בגיל 28 כבר הייתה לי דירה ראשונה. היום אני גר בפנטהאוז בחולון, עיר הולדתה של אשתי, שם גר גם הבן, בפנטהאוז, והבת, בבית פרטי. הילדים שלי לא באותה רמה כמוני. אני מאוד דומיננטי בחברה. למדתי רק שמונה כיתות אבל יש לי ראייה מערכתית. אני מסתכל על כל המנהלים ולא רואה הרבה עם מכלול כישורים כמו שלי. בראייה לעתיד, הקמתי חברת ניהול למטבחי אביבי. גייסתי מנכ"ל חיצוני, חיים משען, ומעצב ראשי, שלומי כהן. הקמתי בשיתוף עם המשפחה שדרה ניהולית מנצחת. היה לי מנכ"ל שהיה מג"ד בצבא עם תארים. הוא אמר לי: 85% מהכישורים שלך זה יחסי אנוש, לדעת לקרב ולשמר לקוחות, קבלנים, ספקים. כדי לפזר סיכונים פתחתי ב-2015 חברת אחזקות שבמסגרתה קניתי עשר דירות להשכרה, וזה מקור פרנסה נוסף. במטבחים התוכנית שלי להתרחב ליבוא של רהיטים לכל הסלון, מאז שהמטבח הפך לחלק מהסלון".
פורסם לראשונה: 07:42, 04.11.22