צמד המילים "הסכם ממון" מקפל בתוכו חרדות שרודפות את רובנו: חששות מהעתיד, קושי בהתמודדות עם שיחות בנושא כסף, וגם תסריטים קטסטרופליים של התמוטטות מערכת היחסים המלבלבת שלנו ואפילו של מוות של הקרובים לנו. מצד אחד אנחנו מבינים כמה חשוב להגן על הנכסים שצברנו לאורך השנים, גם אם הם מעטים; מנגד, עולם המשפטים הוא זר ומוזר לרובנו, ואנחנו מפחדים מהליכים משפטיים שאנחנו לא מבינים לעומק, ומההשלכות שלהם על העתיד. ולמרות זאת, הסכם ממון הוא אמצעי להבטיח את השמירה על הזכויות שלנו במקרה שמשהו ישתבש. אף אחד מאיתנו לא רוצה לחשוב על התרחישים הגרועים ביותר, אבל היערכות כזאת יכולה לחסוך כסף, זמן ואנרגיה, ולהעניק לנו שלוות נפש.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בלב התסבוכת של התמודדות עם שיחת "נכסינו לאן" נמצאת מערכת היחסים המורכבת של כל אחד ואחת מאיתנו עם כסף. לרבים מאיתנו קשה לדון באופן פתוח בנושא הכספים והנכסים שלנו. לחלקנו יש טראומה כלכלית בשל התנהלות לא נבונה של הורינו בילדות. בנוסף, בין אם מדובר בטאבו או באמונות תפלות, איש מאיתנו לא שש לדמיין אסונות שקורים לקרובים שלנו. "כסף מטריד אנשים, גם כשיש וגם כשאין אותו", אומרת עו"ד איילת שיים מור, מגשרת ומנטורית למערכות יחסים. "לדבר על כסף בהקשר של מערכת יחסים ואהבה זה קשה. הרבה חוששים שכשהם ידברו על כסף, הם ייתפסו כחמדנים".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אז מה עושים? אין הרבה ברירות אלא להתמודד עם הפחדים ולצלוח את האתגר, שהוא משמעותי לבניית חיים משותפים יחד. "הסכם ממון זה מבחן זוגיות שהוא מחויב המציאות. אם זוג שהולך לבנות חיים משותפים לא יכול לדבר בפתיחות על החששות והצרכים שלהם, מה יהיה ברגע האמת? לדבר כשאתם אוהבים והכול רגוע קל הרבה יותר מאשר כשאתם רבים", מדגישה עו"ד שיים מור. "הסכם ממון קובע מה יהיה הרכוש המשותף ומה לא, מה יהיו החובות המשותפים ומה לא, וכיצד יתחלקו במקרה של פרידה, גירושים או מוות. בהסכם ממון אנחנו מייצרים שקט ורוגע, על מנת שביום הדין כל אחד ידע מה יש לו, כמה יש לו, מתי יקבל את מה שמגיע לו ואיך". לפני הכול, הנה תשע שאלות שעומדות בלב הנושא של הסכמי ממון, ויסייעו לכם לגשת לשיחה הזאת עם הרבה יותר כלים וידע.
המונח "ממון" מתייחס להרבה דברים שונים, ולא רק לכסף שיש לנו בבנק. אנחנו נוטים להקטין את הערך של מה שיש לנו, כי אנחנו לא תופסים את עצמנו כעשירים נוסח "יורשים", אבל המונח ממון רלוונטי לרובנו. "הכוונה היא לא רק לטירות ואחוזות", מבהירה עו"ד שיים מור. "גם זוג צעיר שיש לו 'רק' דירה ורכב, ופתאום האישה פתחה משרד והפכה מצליחה בתחומה, הם יצטרכו בשלב מסוים לחלק ביניהם את הרכוש".
5 צפייה בגלריה
ממש לא רק למתחתנים. הסכם ממון
ממש לא רק למתחתנים. הסכם ממון
ממש לא רק למתחתנים. הסכם ממון
גם ההגדרה של נכס רחבה יותר ממה שאנחנו נוטים לחשוב. "נכס זה לא בהכרח דירה או כסף בבנק. נכס יכול להיות למשל זכויות יוצרים על יצירה או המצאה, שמקבלים עליה תמלוגים. למשל אדם שכתב שיר ומקבל עליו תמלוגים, או המצאה של פונט לכתיבה", מסבירה עו"ד רויטל ירון. "בנוסף, רבים לא זוכרים שיש להם פנסיות שהם מפקידים מרגע תחילת חייהם כמועסקים - גם זה נכס".
אף שאנחנו רגילים לחשוב שהסכם ממון מיועד לזוגות שעומדים להינשא, הוא רלוונטי למעשה לכל הזוגות: גם זוגות להט"ב, או כאלה שאין להם אפשרות להתחתן באופן רשמי וחוקי במדינת ישראל, או פשוט זוגות שלא מעוניינים להינשא דרך הרבנות או בכלל. יותר מזה: הסכם ממון הוא צעד חשוב גם עבור מי שנמצאים במערכת יחסים מחייבת, גם אם המגורים נפרדים. "ככלל, לא צריך לגור יחד על מנת שזוג ייחשב ידוע בציבור", מסבירה עו"ד שיים מור. "ייתכן שננהל משק בית משותף בשני בתים נפרדים, כשבית המשפט יכיר בנו כידועים בציבור. ואז, אם אני ידועה בציבור של מישהו שאני מבלה אצלו חצי מהשבוע ומחר אני נפרדת ממנו, אני עשויה למצוא את עצמי נתבעת על ידיו על כסף שצברתי בחשבון, דירה בבעלותי וכן הלאה. לכן גם במקרה שלא מתחתנים וחיים במערכת זוגית מחייבת, צריך הסכם ממון".
הסכם ממון רלוונטי גם למי שזהו הקשר המחייב הראשון שלהם, ועל אחת כמה וכמה למי שנמצאים בפרק ב'. "בפרק ב', לאחד מהצדדים סביר שיהיה משהו, זכויות וחובות. רכב, זכויות סוציאליות, מוניטין, עסק, יהלום יקר ערך - צריך להחליט אם כל אלה מוגדרים כנכסים משותפים או לא", מבהירה עו"ד שיים מור. ולבסוף, כדאי לדעת שהסכם ממון אפשר לערוך גם במהלך הנישואים או הזוגיות המחייבת. זה נועד כדי "להגדיר דברים שקרו במהלך השנים. לדוגמה, מקרה שבו האישה מקבלת ירושה מאבא שלה ורוצה להשאיר חלק מהירושה מחוץ למערכת המשפחתית". בנוסף, כדאי לעגן בהסכם התפתחויות מקצועיות משמעותיות.
5 צפייה בגלריה
עו"ד אייל שיים מור
עו"ד אייל שיים מור
''לא רק לבעלי אחוזות''. עו''ד איילת שיים מור
(צילום: שרון אלדר)
זה אולי קצת נוגד אינטואיציה, אבל לפי עו"ד ענבר רון, דווקא אלה שיש להם מעט נכסים צריכים את הסכם הממון יותר. "במצבים רבים ההורים חסכו שקל לשקל ועבדו קשה כדי לרכוש בית לצעירים, והצליחו להגיע לרכישה של דירת מגורים. להורים האלה חשוב יותר להגן על חצי בית מאשר להורים שיש להם נכסים רבים, וחצי בית לא ישנה להם. דווקא מי שיש לו מעט ממון באופן יחסי צריך לשמור על הנכסים שלו טוב יותר".
במקרים רבים, אחד מבני הזוג כותב הסכם באופן חד-צדדי כדי להגן על הרכוש שצבר לפני מערכת היחסים, כמו דירה שרכש. כך, צד אחד עורך את המסמך ומגיש אותו לחתימה לצד השני. במצב כזה, בעל הממון הרב יותר מבני הזוג לוקח ייצוג משפטי שדואג לאינטרסים שלו בלבד. ההסכם אינו מייצג את הרצונות של שני הצדדים, ונדרש תהליך של משא ומתן וגישור.
"לאחרונה היה לי מקרה שבו ארוסה של לקוחה הביא לה הסכם ממון לחתום עליו, וחשכו עיניה", מספרת עו"ד שיים מור. "היא גילתה שהוא לא רק רוצה לשמור על דירה שרכש לפני הנישואין, אלא ביקש לבצע הפרדה רכושית מוחלטת, בעבר ובעתיד, בכל מה שקשור למענקים, זכויות סוציאליות וכו'. זה לא מה שקובע החוק. אני אנהל משא ומתן עם עורך הדין של הצד השני כדי להגיע להסכמות, וכדי ששניהם יצעדו לחופה ביולי כמתוכנן".
באופן אידיאלי, שני בני הזוג יגיעו יחד לבצע את הסכם הממון. "זו דרך המלך", מסבירה עו"ד רון. "שני אנשים הולכים ביחד לאותו עורך דין, ושמים את כל הקלפים על השולחן. אני מסבירה מה קובע החוק מבחינת ברירת המחדל, ומתוך זה תופרים חליפה שתתאים בדיוק לבני הזוג. זה שיח הרבה יותר מכבד ונכון מאשר כשהצד בעל הממון מביא הסכם מוכן וגמור לצד ה'חלש' יותר. במצב כזה, הצד ה'חלש' ירגיש מותקף, ירגיש שרוצים לכפות עליו משהו, ושם מתחילות המלחמות עוד לפני שמגיעים לחופה. יש מקרים בהם עורכי דין אומרים ללקוח שלהם 'לא להיות פראייר', וכך נוצרות סערות בין בני הזוג. נכון יותר להגיע ביחד ולדבר על כל הרצונות המשותפים והפחדים".
על אף שזוהי שיחה קשה, כדאי לנהל אותה תוך מתן אמון הדדי, בפתיחות ובכנות ככל האפשר. נכון, זוגיות מבוססת על רומנטיקה ועל אהבה, אבל היא גם שותפות לכל דבר, גם כלכלית. אומנם זה צד של היחסים שקשה לנו לדבר עליו, אבל זוהי גם הזדמנות עבור בני הזוג לדון בהיבטים המורכבים של החיים. רבים מאיתנו חוששים שהשיח בנושאים כלכליים יפגע במערכת היחסים שלנו. אנחנו לא רוצים להיתפס כחמדניים או כוחניים. לפעמים האינטרסים שלנו יהיו שונים. "נגיד שאת עובדת מדינה או עובדת צה"ל. את מתחתנת ומתגרשת. למה את צריכה לחלוק את הפנסיה שלך עם הגרוש שלך?" - עו"ד רויטל ירון מעלה את השאלה כדוגמה אחת מני רבות לאופן שבו הסכם ממון יכול לעגן את האוטונומיה שלנו.
5 צפייה בגלריה
עו"ד רויטל ירון
עו"ד רויטל ירון
''הסכם ממון עושה טוב לתקשורת''. עו''ד רויטל ירון
(צילום: נינו מגרלי)
"הסכם ממון עושה בעיניי הרבה דברים טובים לתקשורת בין בני הזוג. הוא מאפשר להם להיות מאוד חשופים לפני כניסה למערכת מחייבת", מסבירה עו"ד ירון. "אני יכולה לספור על אצבעות יד אחת מקרים בהם המניעים לא היו דומים ומערכת היחסים הסתיימה. זו לא תוצאה מיטבית, אבל אולי היא מיטבית מפני שבני הזוג לא התאימו ולא חשבו אותו הדבר. הנושא של כסף תמיד יעלה, אם לא בהסכם הממון אז בהמשך. לפני כמה שבועות היה לי מקרה של זוג שביחד כבר שנים רבות. הם אף פעם לא העלו את נושא הכסף, והיא נעלבה מהדרך שבה הוא ראה את זה ובכתה. הם לא נפרדו, אבל זה היה קשה".
לכל זוג צרכים אחרים, והסכם בפורמט שונה. כל מקרה לגופו, וכל מקרה ייחודי. אין הסכם ממון אחיד שאפשר להחיל על כולם, ואי אפשר לעשות העתק-הדבק מהסכם אחר. ישנם סוגים שונים של הסכמים. עו"ד שיים מור מסבירה: "הסוג הראשון הוא כזה שיש בו הפרדה רכושית מוחלטת, בין אם מדובר בידועים בציבור או בנשואים. מבצעים הפרדה לעבר ולעתיד. מה שהיא תצבור שלה, מה שהוא יצבור שלו. הסכם זה אופייני לפרק ב', שבו לא לוטשים עיניים לממון של השני.
5 צפייה בגלריה
איך נכון יותר לחתוך את העוגה הפיננסית?
איך נכון יותר לחתוך את העוגה הפיננסית?
איך נכון יותר לחתוך את העוגה הפיננסית?
(צילום: Canva)
"הסוג השני הוא שיתוף מוחלט, חצי-חצי, גם בעבר וגם בעתיד. זאת בניגוד לחוק, שקובע שיתוף רק ממועד היחסים ולא אחורה בזמן. ישנו גם הסכם משולב שכולל גם שיתוף וגם הפרדה, כשמחליטים מה מופרד ומה משותף. לדוגמה, כל מה שהגענו איתו יהיה בנפרד, אבל מה שנצבור מיום המעבר למגורים משותפים או מיום החתונה יהיה משותף. יש הסכמים יותר משוכללים שבהם יש דירוג: כל מה שנצבור ביחד יהיה משותף, וכל חמש שנים האישה תקבל 5% מהרכוש, עד 50%. או, על כל ילד שתלדי תקבלי 10% משווי הבית".
ה"דירוג" הזה עלול להצטייר כקר ומרוחק, כאילו אנחנו מעריכים ילד באמצעות כסף. למעשה, התמחור הוא לא על הערך של הילד אלא על ההשלכות הבריאותיות והמקצועיות שיש ללידה. הילדים עצמם לא נמדדים כלכלית, אלא העלויות הגבוהות של לידה וגידול ילדים. כדאי להביא בחשבון מראש את העלויות של גידול הילדים המשותפים ולגלם אותן בהסכם.
נושא חשוב שרובנו לא מודעים אליו הוא חובות פיננסיים. גם אם לא לקחנו הלוואה בעצמנו, אם בן או בת הזוג שלנו לקחו הלוואה או מאחרים בתשלומי משכנתה, החוב ייפול עלינו גם אם לא הייתה לנו יד בדבר. לכן, טרם הנישואים כדאי לשים לב אם בני הזוג הפוטנציאליים שלנו נוטים להרפתקנות כלכלית ולרכישות גדולות, ולעגן את הסיכון הזה בהסכם הממון.
"אם בן או בת הזוג מאוד הרפתקניים כלכלית, ובת הזוג שלי תיצור חובות, אני והיא כבנות זוג, לפי החוק והפסיקה, נושאות במשותף בחלקים שווים בכל הזכויות והחובות", מסבירה עו"ד שיים מור. "לדוגמה, היא רוצה לרכוש נכס בחו"ל. אם לא יהיה הסכם ממון, והיא תיצור חובות כי הערך של הנכס ירד בגלל משכנתה, החוק קובע שבכל החובות נישא במשותף. כדי למנוע את זה, אני יכולה לציין בהסכם ממון שככל שיהיה חוב של אחד מהצדדים, שאינו בהסכמה כתובה של הצד האחר, הוא לא יחול על הצד האחר - ואז בת הזוג יכולה להשקיע במה שהיא רוצה, אני לא אהיה חייבת בזה. אם לא נעשה הסכם, אהיה חייבת בזה כמוה מכוח חוק יחסי הממון, גם אם זה לא רשום על שמי".
החוב עליי גם אם אני לא לקחתי את ההלוואה והשם שלי לא מופיע בה? "אין קשר לרישום. ברגע שהוכרזתן כידועות בציבור זה חל על שתיכן, ואם התחתנתן אז בכלל אין מה לדבר. יש מצבים בהם אחד מבני הזוג לוקח הלוואה, אבל ההלוואה היא של שני הצדדים. אחר כך צריך להוכיח שזה לא שלך, ואולי תזכי, אבל מדובר בעלויות ובזמן. אני מנהלת תיק של זוג שבו האישה יצרה חובות של כ-400 אלף שקל, ובעלה חייב בזה גם אוטומטית. התיק הזה מתנהל כבר שמונה שנים. למה? כי אין הסכם ממון".
לפני שנפגשים עם עורך דין, כדאי שבני הזוג ידונו בעתיד שלהם, בבחירות שלהם ובתרחישי "אם-אז" השונים. כדאי לסכם מראש מה חשוב לנו עוד לפני שניגשים לעורך הדין, כדי לחסוך זמן יקר. כיצד נדע לאיזה עורך דין לפנות? תהליך בחירת הייצוג לעריכת הסכם הממון משמעותי, וחשוב שנקשיב לעצמנו במהלכו.
כדאי לבצע תחקיר קטן על המשרד שאנחנו עומדים לפנות אליו. ראשית, אומרת עו"ד שיים מור, יש לפנות רק לעורכי דין בעלי ניסיון ספציפי בדיני משפחה, כאלו שקיבלנו עליהם המלצות. "חשוב לקבל המלצות ולא ללכת לפי אינטואיציה. זה לא מספיק טוב", היא מבהירה. "מומלץ להתייעץ בקבוצות פייסבוק ייעודיות לנושא, לבדוק את האתר של עורך הדין ואת עמודי הפייסבוק והיוטיוב שלו ולוודא שהוא הטוב בתחומו, עם התמחות בדיני משפחה.
5 צפייה בגלריה
זוג חותם על חוזה
זוג חותם על חוזה
ודאו שההסכם נערך על ידי מומחים
(צילום: Shutterstock)
"הסכמי ממון שנכתבים על ידי עורכי דין שאינם מתמחים בדיני משפחה לפעמים גרועים יותר מאשר כשאין הסכם ממון בכלל. אם הדברים לא סגורים עד הסוף, לפרש אותם בדיעבד יכול להיות נורא ואיום. צריך לכתוב הסכם שלא ניתן לפרשנות, שהוא חד-משמעי, שמתכתב עם דיני המשפחה, ההלכה היהודית, ומתכלל את כל התחום הזה, בנוסף להיבטים האזרחיים והרכושיים של חלוקת הממון".
הדבר האחרון והחשוב ביותר הוא החיבור. באופן אידיאלי נרגיש שעורך הדין מבין אותנו ואת הצרכים שלנו, ורואה את המטרות שלנו לנגד עיניו. אם עורך הדין שבחרתם קיבל הרבה המלצות אבל בפגישה הראשונית הוא לא קשוב לצרכים שלכם, יש לשקול עורך דין שאיתו התקשורת טובה יותר.
העלויות של עריכת הסכם ממון משתנות בין אזורים שונים בארץ - באזור המרכז העלויות גבוהות יותר, ונעות בדרך כלל בין 8,000 שקל ל-15 אלף שקל. "אם חלילה נקלעים להליכי פרידה, הסכם ממון יכול לחסוך עוגמת נפש וחוסר ודאות", מסבירה עו"ד ענבר רון. "אנשים פוחדים שיחשבו עליהם דברים לא טובים ושזה יחבל בקשר, אבל המלחמות יעלו יותר כסף. אם לא נכנסים למערכת הזוגית מתוך כוונה להתעשר, אלא מתוך רצון לשיתוף, אהבה וייצור דברים ביחד, לא אמורה להיות התנגדות לבצע הפרדה. לכן זה ווין-ווין".
עו"ד שיים מור: "החוק מגדיר כללים מסוימים ובסיסיים לחלוקת הרכוש, אבל כשאין הסכם ממון, בעת פרידה צד אחד עלול להיות נתון לסחטנות מהצד האחר".
סחטנות? "לדוגמה, זוג שיש להם רק דירה וכסף בחשבון בנק ושני ילדים, אבל האישה זכתה בירושה של שתי דירות כי הוריה נפטרו. היא לא רוצה לחלוק את הרכוש עם בעלה, כי היא גילתה שהוא בוגד בה עם החברה הכי טובה שלה. היא יכולה להעמיד תנאים: לסגור את החשבון המשותף כך שאי אפשר יהיה לקבל את הכסף עד הכרעת בית המשפט. אפשר לעשות את זה במעמד צד אחד - הוראה לבנק והחשבון חסום. תיקים נמשכים על פני הרבה שנים, וגלגלי הצדק טוחנים לאט".
אלה דברים שקורים? "בסיפור שקרה לאחרונה היו 600 אלף בחשבון משותף, והגבר רצה למשוך את כל הסכום. הפקיד בבנק לא נתן לו להוציא הכול, רק חצי. את שאר הכסף הוא סגר לשתי חתימות, כלומר צריך אישור שלו. כל כרטיסי האשראי והוראות הקבע בוטלו. לאישה לא היה כסף לשלם שכר טרחה. לא היה לה כסף לאוכל עד שהצלחנו לשחרר את זה, וזה לקח הרבה זמן".
איך אפשר למנוע את זה? "לתת הוראה שבמועד פרידה, שבו צד אחד הודיע לאחר כי ברצונו להיפרד, תוך 30 יום יחולק החשבון המשותף בין שניהם - ואז ההסכם מקבל תוקף של פסק דין. בבוא העת, גבר או אישה שבני הזוג שלהם הודיעו להם על פרידה לא יהיו נתונים לחסדיהם בחלוקת החשבון. הם פשוט ייגשו לבנק, יציגו את הודעת הפרידה ואת ההסכם שאושר כפסק דין, ואז הבנק יחלק את החשבון".