ברור שמנכ"לית אל על, דינה בן טל גננסיה, חיכתה לשאלה על טייסי החברה שסירבו להטיס את ראש הממשלה ורעייתו, וכשזו מגיעה, שפת גופה נדרכת והיא יורה: "אין סרבנות באל על, וזה מה שכתבתי לכל אנשי החברה. כל השנים אל על הטיסה את ראשי הממשלה באשר הם, ונמשיך למלא את השליחות הזו בגאווה. בזמנו הפרטי, חובתו של כל אחד מאנשי אל על להביע את דעתו, אבל בלי להשתמש בסמלי החברה, ששייכת לכל הפסיפס הישראלי. מי שבוחר לעבוד באל על", היא ממשיכה, "צריך לקבל עליו זכויות ולמלא חובות, ואם היה צריך לתת תזכורת, אז הוצאנו מכתב ברור".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בסביבת ראש הממשלה לא הסתירו את הכעס על אל על שהתקשתה לאייש את הטיסות שלו לחו"ל, ובכך תרמה בעקיפין לתדלוק המחאה. בן טל גננסיה מסבירה כי הנוהל של החברה הוא שכל הטיסות צריכות להיות משובצות לפחות חודש מראש, וטיסות מיוחדות שנקבעות תוך זמן קצר, כמו זו של ראש הממשלה, משובצות באופן חריג ללו"ז ולכן יש צורך בטייסים שיתנדבו להן. "זה מורכב לאייש טיסה שנקבעת מהרגע להרגע, מדובר בהתנדבות", הסבירה, אבל אין ספק שההדלפות מתוך קבוצות הווטסאפ של טייסי אל על, שבהן הובע סירוב להתנדב לטיסת ראש הממשלה - הסבו לחברה נזק. עם זאת, בן טל גננסיה מביעה ביטחון בכך שלפני הטיסות הבאות של ראש הממשלה כבר לא יישמעו יותר רעשי רקע כאלה. "עובדה שהטסנו את ראש הממשלה שלוש פעמים מאז פרוץ המשבר, ועוד אינספור פעמים לפני ואחרי. אנחנו חברה לאומית ונעשה תמיד את המוטל עלינו".
4 צפייה בגלריה
מטוס דרימליינר של אל על
מטוס דרימליינר של אל על
''אנחנו חברה לאומית ותמיד נעשה את המוטל עלינו''. מטוס דרימליינר של אל על
(צילום: shutterstock)
לא הבנת את הסירוב של הטייסים מתנגדי הרפורמה? "זה לא עניין של הבנה. אין מקום לערבוב בין זמן פרטי לזמן עבודה. כל אזרח במדינה שהיה יושב בכיסא שלי, היה מבין שאל על צריכה לבצע את המשימה הלאומית שלה, ושהיא לא הכלי שדרכו עושים מלחמות פוליטיות".
היו טייסים שנעצרו בהפגנות. איך התייחסתם לזה? "הם פעלו כאנשים פרטיים ונעצרו כאנשים פרטיים, אבל כשיש הפגנות מתחת לבית של טייס שהטיס את ראש הממשלה, מובן שאנחנו עוזרים ומסייעים, כי זה לא לגיטימי בעיניי, הוא הרי עושה את עבודתו במסגרת המוטל עליו".
מצד אחד, כשהיא צועדת על עקבים דקיקים במסדרונות החברה בנתב"ג, העובדים מתייחסים אליה כאל אחת משלהם, שלאחר עשור וחצי שבהם מילאה מגוון תפקידים בחברה, טיפסה אל הכיסא הבכיר בקוקפיט. מצד שני, ההתנהלות המחויטת והנחושה שהיא עוטה על עצמה מבהירה מי הבוסית. זה שילוב הכלים שגם הביאה אל שולחן הדיונים עם נציגי ועדי העובדים כאשר הייתה צריכה לפני שנה, עם כניסתה לתפקיד, לדומם את מנועי הסכסוכים המקצועיים ולהחזיר את המטוסים למסלול, אחרי שנתיים של קורונה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
בן טל גננסיה עשתה היסטוריה כשהפכה לפני שנה בדיוק למנכ"לית הראשונה בתולדות אל על. היא קיבלה חברה במשבר עמוק לאחר תקופת הקורונה שנתונה במצב של "אזהרת עסק חי". שנה אחרי היא יכולה להסתכל בסיפוק על הקדנציה הסוערת שלה עד כה. הכנסות החברה בשנת 2022 הסתכמו בכשני מיליארד דולר והכנסות הרבעון הרביעי עקפו בפעם הראשונה את התקופה המקבילה שלפני הקורונה. אל על עדיין ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים, אבל ביום טוב אפשר לראות שמיים בהירים מעל המטוסים. "בחברה תמיד היו מנכ"לים עם רקע צבאי", היא אומרת. "אני החלטתי שאני לא מאמצת תכונות גבריות, אלא שומרת על הנשיות והאימפקט הנשי. נכון, היו רגעים ששאלתי את עצמי אם אני רוצה להיות צודקת או חכמה, והחלטתי להיות חכמה ולא להיעלב, גם כשאמרו לי 'את לא מבינה'. שמתי הכול בצד והסתכלתי רק על המטרה - השגת הסכמים עם הוועדים, כי הבנתי שאם אביא את ההסכמים, אוכל לייצר עולמות פיננסיים יותר בטוחים לחברה. ידעתי שאם לא נדע לנצל אל חלון ההזדמנויות והרצון העז של עם ישראל לטוס, לא ניקח את הסיבוב הזה, ואני פה כדי לקחת את הסיבוב".
ההישג של ההסכמים עם הוועדים קשור לכך שאת אישה? "בעיניי ניהול נשי הוא ניהול בלתי אמצעי, ללא אגו, ללא דיסטנס, ובלי התפשרות על המקצוענות ותהליכי קבלת ההחלטות. תעשיית התעופה מאוד גברית, אני מכירה את זה עוד מימי השירות שלי בבסיס רמון בחיל האוויר, ולאחר מכן כשיצאתי לקצונה. אגב, מי שהיה אז מפקד הבסיס, הוא היום טייס שלי באל על".
4 צפייה בגלריה
דינה בן טל גננסיה
דינה בן טל גננסיה
''אם הייתי יכולה הייתי גרה בתוך נתב''ג''. דינה בן טל גננסיה
(צילום: יובל חן)
ילדותה של בן טל גננסיה, 49, עברה עליה במושב שחר שליד קרית גת, כבת יחידה עם שלושה אחים. "כל הילדות הלכתי עם פלדיום ועזרתי לאבא שלי לרעות את הצאן. אבא נלחם בשלוש מלחמות ישראל וגידל אותנו על אהבת הארץ. היום אני גרה באור-יהודה, צמוד לשדה התעופה, ואם הייתי יכולה הייתי גרה בתוך נתב"ג", היא מחייכת, ואומרת שבעלה, טיירי גננסיה, שנולד בצרפת ושאותו הכירה כשהיה קצין נ"מ ברמון, מכיר היטב את השגעונות שלה עם ענייני תעופה: "הוא יודע שאני מאוהבת באל על". לבן זוגה, אגב, יש חברה לביטוח ביטולי טיסה, והשניים הורים לבן שמשרת בקבע ולבת שעומדת להתגייס. "כמו כל ילד הם גאים בי, אבל לא נותנים לי הנחות. אני עדיין צריכה להוציא את הכלבה".
גם תפיסת העולם הפטריארכלית לא עושה הנחות לבן טל גננסיה ולנשים כמותה. "לפני כמה חודשים", היא מספרת, "באחת הטיסות המשפחתיות הראשונות אחרי המינוי שלי למנכ"לית, אנחנו נוחתים ביוון ואני מגיעה מתוקתקת עם עקבים וחליפה כיאה לתפקיד, ובעלי לבוש קז'ואל כיאה לנופש בחוף ים. בדלפק חיכו למנכ"ל אל על עם שלט, ובאופן אוטומטי פנו לבעלי וכיבדו אותו בתואר 'אדוני המנכ"ל'. טיירי חייך ואמר לי: 'לא משנה כמה אלגנטי תתלבשי, עדיין יחשבו שאני המנכ"ל. העולם צריך להתרגל למנכ"ליות נשים'".
כמה מנכ"ליות של חברות תעופה יש בעולם? "עד 2025 רוצים בארגון התעופה הבינלאומי (IATA) להגיע בעולם ל-25 מנכ"ליות. היום יש עשר".
ומה עם מספר הטייסות באל על? "יש היום שש טייסות מתוך כמעט 600 טייסים. זה אחוז אחד, ואני אעשה הכול כדי שזה ישתנה".
כשהיא לא על עקבים בעבודה, היא שחקנית במאמאנט, ליגת האימהות בכדורשת, וגם בקבוצת כדורשת של אל על. "אלה השעות שבהן אני מנקה את הראש וחושבת רק על הכדור. ככה אני לומדת להתפקס. אני משתטחת על הריצפה, קופצת, וגם יושבת על הספסל כשצריך".
כשחלמה על תפקיד מנכ"לית אל על, המודל שלה היה האסטרונאוטית והמהנדסת מיי ג'מיסון, האישה האפרו־אמריקנית הראשונה שטסה לחלל. "היא אמרה למי שבחר בה לתפקיד: 'אני צריכה שאתה תהיה הראשון שייתן לי סיכוי'. וגם אני זכיתי בקני רוזנברג ובשותף שלו דריל האגלר, הבעלים של אל על, שנתנו לי את ההזדמנות להיות הראשונה בתפקיד".
אחרי שהמנכ"ל אביגל שורק הודיע שהוא עוזב, היא נקראה באמצע חופשה להתייצב במשרדי הבעלים בארה"ב. היא הייתה אז סמנכ"לית המסחר ואחרי 14 שנים בחברה. שבוע לאחר מכן הגיעה ההודעה שקיבלה את המינוי, ומאז היא לא עוצרת.
האמנת שתצליחי לפתור את המשבר עם הטייסים, שבעקבות דרישות השכר שלהם היו ביטולים של טיסות רבות במשך שבועות, ועם העובדים האחרים של החברה שגם להם היו דרישות? לעמוד מול הוועדים החזקים שלכם? "צריך לזכור שברבעון הראשון של 2022 עוד היינו באומיקרון ואל על עוד לא טסה. התחלנו לטוס באפריל 2022, ובום - משבר הטייסים. השמיים נפתחים, אבל הטיסות שלנו מתבטלות. זה היה כשכבר הייתי ממלאת מקום המנכ"ל שפרש, ורשמית נכנסתי לתפקיד במאי. הבנתי שאם לא נהיה מאוחדים וחזקים כשכולם חוזרים לטוס, העולם לא יחכה לנו והלקוחות לא יחכו לנו".
חתיכת אתגר. איך התמודדת? "היה לי הרבה ניסיון במטענים, בנוסע המתמיד, במסחר, ברכישת מטוסים, בצי ובתחזוקת מטוסים בתחומי הכלכלה והכספים, אבל מה שהייתי פחות בקיאה בו זה יחסי עבודה. הבנתי שאני צריכה לעשות ריסטארט לחברה ולהתמקד בשלושה דברים: להחזיר את היציבות התפעולית והפיננסית - ולפה נכנסים יחסי עבודה. להחזיר את הכשירות התפעולית - היו מטוסים שעמדו כמו תיבות נוח במשך שנתיים ובחלק מהמקרים נכנסו לתוכם בעלי חיים, נחשים, קינים של ציפורים, והיינו צריכים להחזיר אותם לכשירות. וגם להחזיר את אמון הלקוחות - שבצדק ביקשו את הכסף של הטיסות שלא מומשו במהלך הקורונה. 370 מיליון דולר שלקוחות כבר שילמו עבור טיסות לפסח ולקיץ וציפו שנחזיר, כשאנחנו בקורונה והמטוסים עומדים.
"באחת הטיסות המשפחתיות הראשונות אחרי המינוי נחתנו ביוון. אני מתוקתקת עם עקבים וחליפה כיאה לתפקיד, ובעלי לבוש קז'ואל כיאה לנופש. בדלפק חיכו לנו עם שלט ואוטומטית פנו לבעלי: 'אדוני המנכ"ל'"
"הסתכלתי על מה שקורה בעולם התעופה באותה תקופה, והבנתי שבכל מקום חסרים טייסים, ושהם המפתח, ושאחרי שנסגור איתם יבואו כל הוועדים האחרים. ולכן ביחד עם הבעלים של אל על, קני רוזנברג, שאין תומך ממנו, התמסרנו למהלך, ובסיס האמון התחיל לחזור, כי בסוף זה הכול עניין של אנשים שרואים שאכפת לי ושאני באה עם ארגז כלים ותמיכה של הבעלים והדירקטוריון והיו"ר, עמיקם בן צבי - ואני מבלה איתם בלילות סביב השעון, והצלחנו לעבור את זה ואפילו בשקט יחסי ומהר. השגתי הישג חסר תקדים מבחינת התייעלות בתוך החברה. למשל, אחרי שנים שהטייסים התרגלו לעשות אימוני סימולטורים בלונדון או באמסטרדם, הם יתחילו לעשות אותם בארץ, וזה מאפשר לי להשיג הרבה יותר זמינות. הצלחנו גם לשכנע את ועד הטייסים ואת ועד עובדי התחזוקה שאפשר לחכור מטוסים וצוותים לא של אל על כדי להתאים את ההיצע שלנו לביקוש הגבוה".
אחרי שהגיעה להסכמים עם הוועדים של ארבעת הסקטורים של עובדי החברה (טייסים, דיילים, עובדי תחזוקה והנדסה והמגזר המינהלי), חברת הביטוח הפניקס ניאותה להעניק לאל על הלוואה של 130 מיליון שקל, שאיפשרה לה לפרוס כנפיים: "הפניקס נתנו את הכסף כנגד שיעבוד מועדון הנוסע המתמיד, עם אופציה להיכנס לבעלות עד 25% במועדון. הם מימשו את האופציה מאוד מהר, ונתנו לנו חמצן לבנות תוכנית אסטרטגית".
השנים האחרונות היו סוערות עבור אל על. החברה עמדה על סף קריסה עם פרוץ הקורונה, ונזקקה נואשות לתוכנית חילוץ מצד המדינה, שכללה הזרמות הון ופיטורים ופרישה מרצון של מאות עובדים. לאחר שחברת כנפיים של משפחת בורוביץ'-מוזס ויתרה על השליטה בחברה בעקבות המשבר הקשה - איש העסקים היהודי־אמריקני קני רוזנברג רכש את גרעין השליטה. רוזנברג השקיע עד כה כ־800 מיליון שקל ברכישת מניות, אופציות והעמדת הלוואת בעלים לאל על, והוא מחזיק כ־45% ממניות החברה.
למרות ההתאוששות המרשימה של אל על בשנה החולפת, היא עדיין מסבה לרוזנברג הפסד כבד על השקעתו. בשנה וחצי האחרונות רשמה אומנם מניית החברה זינוק מרשים של כ-90% , אבל היא עדיין רחוקה כ-60% משער השיא שלפני הקורונה ונסחרת בשווי של כ-770 מיליון שקל בלבד. רוזנברג ממשיך לשדר אופטימיות לשווקים בנוגע לעתידה, ומאמין כי החברה תיהנה מהפריחה הצפויה בשוק התעופה לאחר ימי הקורונה.
אל על מחזיקה כיום בנתח של כ-22% מכלל הנוסעים בנתב"ג. הרבעון הרביעי של 2022 היה מצוין עבורה ואחרי שנים היא רשמה בו רווח תפעולי. סך הכול טסו באמצעות החברה כ-4 מיליון נוסעים בשנה החולפת (כשברבע הראשון של השנה הענף עדיין היה מושבת בעקבות גל האומיקרון). לאחר התייצבות החברה, השיקה בן טל גננסיה תוכנית אסטרטגית תחת השם "Rasing above and biond" (לעלות מעל ומעבר), שכוללת גם את שיפור השירות בעזרת שיתופי פעולה עם חברות תעופה זרות, וגם התרחבות למוצרים משלימים כמו מלונות, רכב וביטוח. "תקבלי אצלנו את כל המעטפת - הטיסה, המלון, האטרקציות, ביטוח, ואפילו הלוואה למימון החופשה. הצפי שלנו מיישום התוכנית הוא שנגיע לשלושה וחצי מיליארד דולר הכנסות בשנת 2028, כמעט פי שניים מהיום, עם 7 וחצי מיליון נוסעים, כש-10% מההכנסות יהיו מפעילות משלימה שהיא לא טיסות".
4 צפייה בגלריה
דינה בן טל גננסיה
דינה בן טל גננסיה
''לא הכול מושלם, אבל מרגישים שיש שינוי''
(צילום: יובל חן)
אל על מתמודדת כיום עם שני אתגרים מרכזיים: התחרות עם חברות הלואו-קוסט ותלונות רבות על איכות השירות. בן טל גננסיה מודעת לכך היטב. "השאלה היא מה אנחנו עושים עם זה, לטוב ולרע. אני יכולה להבטיח לך שמנכ"ל חברת יונייטד או לופטהנזה לא עונה בחצות לנוסע שנתקע בלי האופניים שלו לטריאתלון. אנחנו מדינת ישראל ותמיד יש מישהו שמכיר מישהו שמכיר אותי, אז באהבה".
אולי ריבוי התלונות נובע מכך שלא רק מטוסי החברה מלאים, אלא גם הבטן של הנוסעים, למשל על מחירי הכרטיסים והעובדה שכדי להשיג מחיר נוח צריך להזמין חודשים מראש, או על השירות שעדיין לא משתווה לזה של חברות כמו טורקיש, סוויס או אייר פראנס? "הקמפיין הנוכחי שלנו מלווה בסלוגן 'משהו טוב קורה באל על'. זה משפט שאחד הלקוחות כתב במשובים, וזה בדיוק זה: לא הכול מושלם, אבל מרגישים שיש שינוי, שהעובדים עושים את המקסימום, ושגם הלקוחות אחרי התנסות בלואו קוסט רוצים את השירות והאדם, ואת היכולת לשאול שאלה בשפה העברית, וכנראה לא לחינם שנתיים אחרי הקורונה הלקוחות נותנים לנו חמישה כוכבים על שירות באפקס (APEX, מדד השירות בתעופה העולמי - על"א). הדיילים ואנשי השירות למדו לא לקחת את הלקוחות כמובן מאליו, וגם הלקוחות למדו שהעיקר זה לא ה-30 יורו ששילמו בלואו קוסט, אלא השירות הכולל. אין אדישות למותג אל על, גם מי שמתלונן עושה את זה כי אכפת לו. ואנחנו אחת לחודש עוברים על כל המשובים".
למרות פתיחת השמים מעל המפרץ הפרסי, שקיצרה מאוד את הטיסות למזרח וצימצמה מאוד את העלויות שלכם, לא הורדתם מחירים. זה נתפס כגרידי. "חמש שנים, כשהשמיים כבר היו פתוחים בזכות הסכמי אברהם, אייר אינדיה והחברות האמירתיות טסו למזרח הרחוק בנתיב המקוצר, בזמן שאנחנו לא יכולנו כי לא היה אפשר לטוס מעל ערב־הסעודית ועומאן. עכשיו הקיצור יאפשר לנו להוסיף טיסות ויעזור לדחיפת המחירים כלפי מטה. אבל אנחנו עדיין מתמודדים עם רמות גבוהות של מחירי דלק בכל העולם, וגם עלויות ההמראה והנחיתה לא השתנו, אבל החדשות הטובות זה היעדים החדשים".
תעיפי אותנו. "במארס היו טיסות ישירות ראשונות לדבלין ולטוקיו והתגובות מעולות. מהחורף הקרוב חוזרים לטיסות ישירות למומבאי ולדלהי. חתמנו על הצהרת כוונות לפתיחת הקו הישיר למלבורן, אוסטרליה, ובגלל המעבר מעל ערב-הסעודית ועומאן נוכל לעשות את זה ב-16 וחצי שעות במטוס הבואינג דרימליינר. אנחנו בוחנים את הפיליפינים, ואולי יהיו הפתעות כמו המלדיבים. אנחנו פותחים עוד קו לאיסטנבול באמצעות סאן דור, החברה-הבת, וגם לפורטו, מונטנגרו, פאפוס ועוד שלל יעדים עם מחירים מעולים".
"אנחנו לא בסגמנטים של טיסות ב–50 יורו. אני נותנת מענה טלפוני ושירות ומזון וצ'ק אין פרונטלי וביטחון וטרולי וארוחת ילדים וחוברת צביעה ושמיכה ואינטרנט, וצריך לתמחר את כל זה וגם לשלם שכר הוגן"
מעולים? אולי אם הזמנתי חצי שנה מראש. על טיסה ספונטנית משלמים מחיר גבוה מאוד באל על. "כל אדם רביעי שיוצא מישראל טס באל על. כל אדם שלישי שיוצא לצפון אמריקה טס באל על. יש לנו 2.6 מיליון חברים במועדון הנוסע המתמיד, מתוכם מעל 1.5 ישראלים, כמעט בכל בית בישראל. זו התשובה. נכון שבהזמנה לעוד יומיים המחיר גבוה, אבל אם תזמיני חצי שנה קדימה, המחירים אפילו זולים משל המתחרים, ולפעמים גם ברגע האחרון תמצאי באתר מחירים של עד 299 דולר".
הצחקת אותי. אנשים התרגלו לטוס לנאפולי ב-40 יורו. "גם אנחנו מוכרים מלאי של הרגע האחרון בהזדמנויות כאלה, אבל זה לא במסה קריטית. בסוף זה ביקוש והיצע, ואנחנו לא נמצאים בסגמנטים של הטיסות שעולות 50 יורו, כי אנחנו לא נותנים שירות של 50 יורו. מצפים ממני לתת מענה טלפוני ושירות ומזון במטוס, וצ'ק אין פרונטלי וביטחון וטרולי וארוחת ילדים וחוברת צביעה לילד ושמיכה ובידור ואינטרנט - ואת כל הדבר הזה צריך לתמחר, וגם לשלם שכר הוגן לאנשים שלי, שחלקם פעם הרוויחו פחות משכר מינימום, וגם את זה שינינו".
לא מעניין אותך להתמודד מול הלואו קוסט? למדנו להביא כריך וחוברות צביעה מהבית. "בטח שכן. יש לנו למשל כרטיס בלי מזוודה, או בלי אפשרות שינוי וביטול. אנחנו מתחרים לא רע בלואו קוסט, אבל לא מתיימרים להיות חברת לואו קוסט. אנחנו מאפשרים להזמין מראש ואז לשנות תאריך או יעד".
אולי אם תתחילו לטוס בשבת זה ישנה קצת את המאזן? "75 שנה לא טסנו בשבת, זה סטטוס קוו. אין סיבה לשנות אותו. מה גם שניצול המטוסים שלנו גבוה ביתר ימות השבוע, ואם היינו טסים בשבת הייתי צריכה לפנות את המטוסים ביום אחר כדי לעשות להם תחזוקה. אנחנו משתמשים בחלון הזמן הזה כדי לתת למטוסים את זמן המנוחה וגם לטפל בהם".
אופס. רגע רגע. החרדים יודעים שאתם מטפלים במטוסים בשבת? הם מרשים לכם? בן טל שותקת. לשאלה הזו היא לא מסכימה להתייחס.
ומה עם הצעירים שקונים רק בלואו קוסט ולא מעלים בדעתם לחפש טיסת אל על? "חלק מהמשימה שלי זה לגדל דור שילמד להבחין בין לואו קוסט לבין השירות שהוא מקבל בחברה כמו אל על, ולהתייחס גם לערכים שחשובים לו כמו קיימות, שכלולה בתוכנית הפעולה שלנו. אנחנו מרחיבים את השימוש בדרימליינרים, שהם אקולוגיים יותר. יש לנו כבר 15, וה-16 אמור להגיע ביולי. נגדל ל-22, ואת ה-777 נחדש ונעשה בתצורת דרימליינר מבחינת המושבים, המחלקות, הנראות, האינטרנט וחוויית הטיסה, שתהיה אחרת לגמרי מאשר במטוסים צרי הגוף".
אחת ההחלטות האסטרטגיות של בן טל גננסיה הייתה יצירת שיתוף פעולה הדוק עם איסתא - חברת הנסיעות הגדולה בישראל. "חיפשנו שותפות יחסית מהירה עם גוף שמתאים לנו בחזון, בישראליות ובמצוינות. איסתא היא חברה בורסאית, מצליחה, מדברת לכל פלחי השוק, צמחה עם הצעירים, יודעת לעבוד גם בשירותי בוטיק, ויחד עם החוזק של אל על בעולם הטיסות, הלקוחות ירגישו בטוחים שהם מקבלים הצעה מותאמת לצרכים ולדרישות שלהם. החיבור לישראליות חשוב לנו, אנחנו חברה של כל הפסיפס התרבותי הישראלי, גם מבחינת מגוון העובדים ותחומי העיסוק, החל ממפעל מזון ועד בקרת טיסה ומבצעים וסייבר וחדשנות. 4,400 העובדים שלנו הם מכל הגוונים בישראל, וגם בכל טיסה יש את כל תרכיז החברה הישראלית למשך כמה שעות".
עובר לי בראש שקפסולת הישראליות הגועשת הזו בין שמים לארץ היא כר מטורף לתוכנית ריאליטי, אפרופו סרטון השוקולד, ובן טל גננסיה אומרת שהרעיון של "אל על ריאליטי" לגמרי עבר לה בראש.
4 צפייה בגלריה
חנן בן ארי
חנן בן ארי
קונצנזוס ישראלי. חנן בן ארי
(צילום: יריב כץ)
וחנן בן ארי, הפרזנטור החדש, יבצע את שיר הפתיחה. "הוא באמת חיבור מושלם לחזון שלנו, כי הוא הקונצנזוס הישראלי בזכות ערכים של אחדות ונשמה, שיש גם באל על. הרי אף אחד לא היה טס לפרו ולאוסטרליה להחזיר הביתה ישראלים בקורונה. וכשחנן אמר באחת ההופעות שלו: 'אולי לא תראו פה פירוטכניקה של קולד פליי אבל תקבלו נשמה' – זה היה בול".
גם אסף גרניט, השף החדש שלכם, נבחר מהמקום הזה? "אסף הוא מאוד ישראלי ונותן בחו"ל טעימה מהישראליות. זה יהיה עם הטאץ' שלו ובטעמים שמאפיינים את הספיריט הישראלי, אבל גם שמתאימים ליפני ולאמריקני ולאירופאי, וכמו שגרניט ידע לעשות את זה במסעדות שלו בחו"ל, הוא יידע לעשות את זה אצלנו".
לאן את טסה בפסח? "עם המשפחה למקסיקו, לטיול לפני גיוס של הבת שלי".