אומנם באופק כבר מבצבץ וריאנט סורר חדש, הכלאה של שני אומיקרונים שובבים, אבל בראשית השבוע הזה נשמעו בדיוטי פרי בנתב"ג תחזיות אופטימיות על התאוששות בתנועת הנוסעים לחו"ל. "על פי התחזית, נגיע בפסח ל־90% מהתנועה שהייתה בפסח 2019. אנחנו רואים את העלייה בכניסה לחנות, אם כי הרוב המוחלט הם ישראלים", דיווחה עדי מזרחי שרקון, סמנכ"לית הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
5 צפייה בגלריה
חנות בדיוטי פרי
חנות בדיוטי פרי
חנות בדיוטי פרי
(צילום: יובל חן)
התחזיות של רשות שדות התעופה מדברות על קרוב למיליון נוסעים שיעברו בשדה באפריל. בפברואר השנה ביקרו 357 אלף נוסעים, והצפי למארס הוא גידול של 60% ליותר מ־600 אלף. אם בראשית השנה התחזיות ל־2022 כולה דיברו על 4.5 מיליון נוסעים, היום כבר מדברים על 6.5 מיליון. אנחנו עדיין רחוקים מממדי 2019 הטובה, טרום הקורונה, שבה עברו בנתב"ג כ־12 מיליון נוסעים, אבל בדיוטי פרי מתחילים לנשום. הישראלים נוסעים יותר, קונים יותר, וגם שוהים זמן רב יותר בחנויות, בגלל השהות הממושכת בשדה שהכתיבה הקורונה.
כבר שנים שהדיוטי פרי איננו יעד לקניות חיסכון לכל המשפחה וגם לחברים ולמכרים. הוא יותר חלק מתרבות הפנאי, שמציע חוויה ומגוון ופוגש את הלקוח כשהוא במצב הרוח המרומם של היציאה לחו"ל. האתגר הקשה של הענף בארץ ובעולם הוא איך מייצרים תנועה ושומרים על רווחיות. אגב, הירידה במספר התיירים מחו"ל פחות פוגעת ברווחיות של חנויות הדיוטי פרי בנתב"ג: הקונים העיקריים הם ממילא הישראלים, ובנוסף, חישוב התשלום על הזיכיון לרשות שעות התעופה בנוי בין היתר על כמות הנוסעים האבסולוטית, כך שבמצב של ירידה במספר התיירים, גם התשלום פוחת.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
בכל זאת, אי־אפשר בלי לבדוק מחירים. השווינו את מחיריהם של 40 פריטים משתי החנויות הגדולות של הדיוטי פרי, לעומת אתרי האונליין של הרשתות המתחרות וגם לאתרי אונליין מובילים שאין להם חנויות, ושוחחנו עם ישראלים שיצאו לאחרונה לחו"ל וגם עם בכירים בשתי החברות, כדי לברר האם כדאי לקנות בדיוטי.
התשובה מורכבת. בסך הכל מצאנו שם את המחירים הנמוכים ביותר ב־27 מבין 40 המוצרים (שני־שלישים מהמוצרים), בתוכם שבעה מבין תשעת המשקאות החריפים, שמונה מבין 16 הבשמים ומוצרי הקוסמטיקה, ו־12 מבין 15 המוצרים בתחום החשמל והאלקטרוניקה. ברובם מצאנו פערים שבין 15% ל־50% בין הדיוטי פרי למחיר הגבוה ביותר אצל המתחרים (לא כללנו בהשוואה את עלות המשלוח, כי ברוב המקרים יש אפשרות לאסוף את המוצר או לקבל משלוח חינם).
אבל כאן מתחיל האבל הגדול. המחירים תזזתיים, ויכולים להשתנות מיום ליום, וכך גם הפערים, כי כולם מנטרים את המחירים אצל כולם ומשנים בהתאם. בחלק מהמקרים מחירי הדיוטי פרי היו קרובים מאוד למחיר הזול ביותר שמצאנו בארץ. למשל, מייק־אפ Teint Idole Ultra Wear של לנקום עלה בדיוטי פרי 131 שקל, לעומת 134 שקל במשביר לצרכן.
בדיוטי פרי של מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, "שקם אלקטריק דיוטי פרי", שמה הבעלים, חברת אלקטרה, שקיבלה את הזיכיון במהלך הקורונה, דגש מיוחד על מה שמכונה מוצרי ה־200 דולר, שכיום אחראים לכ־80% מהמכירות, למרות שמדובר בעשרות פריטים בלבד מתוך אלפי הפריטים שבמגוון, כפי שמגלה אבי הררי, מנכ"ל שקם אלקטריק דיוטי פרי.
החנות משקיעה עכשיו מאמצים להגדלת המגוון. אם ב־2019, תחת השליטה של אופיס דיפו, היו בחנות 40 פריטי 200 דולר, היום יש כבר כ־70, ובאפריל יהיו 85. המותגים נחשקים, ההצעות אטרקטיביות, הפערים מול המחירים בארץ משמעותיים — אבל בחלק מהמקרים מצאנו דגמים שקשה להשיג אצל המתחרים ולהשוות מחירים. למשל, דגם של מעבד מזון מג'ימיקס, או מגהץ קיטור של טפאל — שני מותגים חזקים, אבל בחנויות המתחרים מצאנו דגמים פופולריים הרבה יותר. וכך גם במותגים נוספים. מדוע נבחרו דווקא הדגמים שפחות מצויים בשוק? האם מדובר במלאים שאלקטרה יכולה לספק? או בגלל עוצמתה מול הספקים והרצון לבידול נקודת המכירה? או בגלל רצון הספקים לא להיכנס לעימות עם ערוצי המכירה בתוך ישראל? קשה לדעת. בדיוטי פרי טענו בפנינו כי בחרו יחד עם הספקים דגמי דגל פופולריים.
בכל מקרה, לפני שאתם יוצאים לדיוטי, מומלץ לעבור על האתר של חנות הדיוטי ולבחון לעומק את המוצרים הרלוונטיים לכם מתוך קטגוריית ה־200 דולר מול הדגמים האחרים המצויים בשוק — האם קיים הבדל מהותי. יש לזכור שבמוצרים רבים אין הבדלים דרמטיים.
הקטגוריה המובילה במכירות דיוטי שקם אלקטריק הם הטלפונים הסלולריים, וכדאיות המכירה שלהם משתנה בין הדגמים. הקטגוריה השנייה אחריה היא מוצרי החשמל הקטנים למטבח, קטגוריה שהציגה את העלייה הגדולה ביותר במכירות בשנה האחרונה — 30%, הודות לקורונה. בחנות מתכוונים להגדיל את המגוון, ולקראת פסח, מבשר הררי, תיכנס קטגוריית הגרילים והמעשנות, בשלב ראשון של אמגזית. בדיוטי פרי גם חוזרים למכור מכונות כביסה, תנורי בישול ומייבשי כביסה — הקו הלבן של המוצרים הגדולים. בעבר נמכרו המוצרים האלה במשך שנים, אך מכירתם הופסקה מחוסר כדאיות. בשלב ראשון יימכרו מותגי סאוטר, מילה, אלקטרה ובוש — שלושה מתוכם של אלקטרה. "מזמינים והמוצר מגיע הביתה מיד אחרי הנחיתה בארץ. נהיה זולים ב־20% מהמחירים בשוק, כי אנחנו לא צריכים להחזיק מלאים",מסביר הררי.
במקום השלישי במוצרים הנמכרים ביותר נמצאים שואבי אבק למיניהם, אלחוטיים ורובוטיים.
איך השפיעה הקורונה על התנהלות החנויות והצרכנים? דנרה וולט, מומחית לתעשיית הקוסמטיקה, מדברת על הפגיעה הקשה בענף שאליו היא משתייכת: "בניגוד לרשתות הפארם המקומיות, שנשארו פתוחות בתקופת הקורונה בזכות בית המרקחת שנמצא בסניף, הדיוטי פרי בארץ, כמו בשאר העולם, חווה פגיעה קשה מאוד מסגירת השמיים, והיה סגור לתקופה ממושכת וחסרת תקדים עם אפס הכנסות ובהמשך עם שיעור נמוך מאוד של טסים. המשמעות היא שנדרש תהליך ארוך של התאוששות עסקית".
הררי מציין את היתרון של התארכות השהייה בנתב"ג בעקבות פרוצדורות הקורונה: "לטובתנו, שעות השהייה בנתב"ג התארכו משעתיים בממוצע ל־3־4 שעות היום, וכתוצאה מכך עלה גם משך השהייה בחנויות לשעה־שעה וחצי. גם מספר הנכנסים לחנויות עלה, וגם שיעור הקנייה בפועל. אם ב־2019 4% מהקונים שנכנסו לחנות רכשו בפועל, היום ו־6%־7% מבצעים רכישות בפועל", הוא אומר. "גם גודל הסל הממוצע לקונה גדל ב־25% בהשוואה ל־2019, והיקף ההוצאה הממוצעת לנוסע הוא היום כ־1,000 שקל".
אופי הצריכה השתנה גם הוא. בג'יימס ריצ'רדסון רואים עלייה ברכישת מוצרי פרימיום ומוצרי נישה, כמו בושמי בוטיק. נהיינו יותר מפונקים ובררניים. "קהל הלקוחות מבין יותר ורוצה לשדרג. לצד המותגים החזקים שהתחזקו, אנחנו רואים שהצרכנים רוצים את המוצרים הייחודיים. זה נכון גם ביינות ובמשקאות החריפים", מציינת מזרחי שרקון. "הכנסנו מעל 25 מותגי יין ומשקאות חריפים חדשים, גם של מזקקות קטנות יחסית". בבישום מגלגלים שמות כמו קריז, איניטיו, רוז'ה, מרלי, שלא הכרנו בעבר. לא כולם נמצאים בדיוטי. בג'יימס ריצ'רדסון אומרים שכל מוצר נבחן לגבי כדאיותו הכלכלית.
מה קורה לנוסע שמבצע רכישה הגדולה מ־200 דולר? הררי: "אם מדובר במוצר שאפשר לקחת במזוודה, אנחנו לא מתערבים, אבל עקרונית אנחנו לא נאשר רכישה של יותר מ־200 דולר, אפילו אם מדובר במספר פריטים ושמירה בשירות השמירה בנתב"ג. אסור לנו", טוען אבי הררי. "רק אם מדובר בשני נוסעים ויותר, נאשר העברה לשירות 'פטור ושמור' לחזרה לארץ. האופציה שאנחנו מציעים למוצרים היקרים יותר היא משלוח לבית הלקוח אחרי שיחזור לארץ, ואז כמובן יתווספו המע"מ והמכסים, לפי המוצר. בחנות אנחנו מקפידים להציג את מחירי המוצרים מחויבי המכס בשקלים. המחירים יתורגמו ללקוח למטבע זר לפני הרכישה, לפי בקשתו. המחירים בשקלים גם לא ישתנו לפי שער הדולר, אלא לפי התחרות בישראל. ואנחנו בודקים את המחירים כל הזמן", מוסיף הררי.
גם מזרחי שרקון מדגישה כי החנות של ג'יימס ריצ'רדסון פועלת לפי הנחיות המכס. "נוסעים מיודעים בשטח ובאתר על ההגבלה לקניות אישיות עד 200 דולר ועל המגבלות בקטגוריות השונות — עד 2 ליטר יין לנוסע מעל גיל 18 לדוגמה", היא אומרת. אבל בשטח הקופות לא עוצרות נוסעים מלרכוש ביותר מ־200 דולר לאדם לשמירה בנמל.
בדיקת אתרי האינטרנט של שתי חברות הדיוטי פרי מגלה שינוי לרעה בשירות לצרכן שהתרחש במהלך הקורונה, שינוי שמשפיע על אפשרות הזמנת מוצרים מהבית במטרה לקצר את השהות בחנות. זאת למרות שהחנות מעודדת שימוש בשירות הזה. מזרחי שרקון, לדוגמה, ממליצה בחום לכל מי שמתכנן לנסוע לחו"ל בתקופה הקרובה להזמין כבר מהבית, בגלל העומס הרב שצפוי בשדה ובחנות.
השינויים לרעה בשירות נובעים מכמה סיבות. אחת מובנת: צמצום משמעותי במספר העובדים בתקופת קורונה. עכשיו מנסים לגייס עובדים לשני אתרי האינטרנט ולחנויות הדיוטי. בשקם אלקטריק כבר גייסו כ־20 עובדים. אבל מדובר בבעיה המאפיינת שורה ארוכה של עסקים ומקומות עבודה: קשה לגייס עובדים.
וולט מציינת סיבה נוספת: "לא כל המגוון שקיים בחנות קיים גם באתר, במיוחד מבחינת היצע הבישום, מה שהופך את התהליך למפוספס". ובנוסף, ג'יימס ריצ'רדסון הפסיקה את שירותי הצ'אט באתר שלה, שבמסגרתם אפשר היה לברר מחירים באופן מיידי. הבעיה נוגעת בעיקר למותגים שהחברה העולמית לא מאפשרת להעלות את מחיריהם לאתר ללא אישורה, ובעיקר שאנל, אחד הנחשקים ביותר, שעקרונית לא מציע מבצעי הנחות. "האתר משקף בצורה נכונה את מה שיש בחנות, ב־99% מהפריטים", אומרת מזרחי שרקון ומבטיחה: "אנחנו מצויים בהליך של בניית אתר חדש עם שירותים חדשים, לתוכו יוכנסו גם מוצרי שאנל, וגם הצ'אט עם הנציגים יחזור".
5 צפייה בגלריה
נוסעים קונים בחנויות בדיוטי פרי
נוסעים קונים בחנויות בדיוטי פרי
נוסעים קונים בחנויות בדיוטי פרי
(צילום: יובל חן)
באתר הדיוטי פרי של מוצרי החשמל המצב גרוע יותר. מוצרים רבים יחסית מופיעים עם הכיתוב "אזל במלאי, אולי יימצא בחנות". לך תדע. מוצרים אחרים, מקטגוריית המוצרים שמחיריהם מעל 200 דולר, לא מופיעים כלל. לנספרסו, לדוגמה, יש נציגות באתר רק מקטגוריית מכונות הקפה הזולות. מיקסרים קיטשן אייד ושואבי אבק דייסון לא מופיעים בכלל, למרות שבחנות הם קיימים. ויש עוד דוגמאות. הררי בתגובה: "נוסעים מבצעים באתר שלנו הזמנות גם שבוע ושבועיים לפני הטיסה. מוצר שאזל באתר הוא מוצר שלא ניתן להזמינו ברגע ההזמנה. מבחינת השירות ללקוח, אנחנו מעדיפים שהוא יהיה מודע לכך. יכול להיות שהמוצר יימצא בחנות כשיגיע לשדה, ואז יוכל לקנות אותו".
בשתי החנויות הציעו לי בינתיים לפנות לשירות הלקוחות ולבדוק שם מחירים. ניסיתי. באתר הדיוטי של ג'יימס ריצ'רדסון התקשרתי טלפונית ביום שני. עד יום חמישי איש לא חזר אליי. לגבי אתר הדיוטי של שקם אלקטריק הררי הבטיח שחוזרים תוך מספר דקות. שלחתי מייל בצהרי יום שלישי, עד יום חמישי טרם חזרו. ואני עדיין בערפל לגבי המחיר של מכונת הקפה של נספרסו והבושם של שאנל שרציתי לבדוק.
מעבר לבעיית השירות, תקופת הקורונה התאפיינה גם בחוסרים גדולים בשתי החנויות, ובגזרה הזאת יש שיפור, אם כי עדיין יש חוסרים, בעיקר בחנות החשמל והאלקטרוניקה ובמוצרים נחשקים, כחלק מהמחסור הכללי בארץ. כך במקרה של שואב אבק דייסון V15, או במקרה של גריל נינג'ה. היבואנים מודים במחסור ואומרים שהמוצרים אמורים לחזור באפריל לארץ ולדיוטי.
"צריך לזכור שבתקופת הקורונה רבים שלא נהגו לרכוש באינטרנט התחילו לעשות את זה, ולמעשה בדיוטי פרי מקבלים עכשיו צרכנים הרבה יותר משופשפים מבחינת קניות אונליין", אומרת וולט. "אין ספק שכעת האתגר של אתרי הדיוטי ושל החנויות הוא לשמור על נחשקות ואטרקטיביות גדולה יותר, והם ייאלצו למצוא דרכים ייחודיות כדי לבדל את עצמם ולרגש את הצרכנים, שבשנתיים האחרונות הסתדרו גם בלעדיהם". בתקווה, כמובן, שלא יחזרו מגבלות היציאה לחו"ל ומגבלות הקורונה בכלל.
פורסם לראשונה: 07:20, 18.03.22