אם היו מספרים לילד סטושי טג'ירי, כיום מפתח משחקי מחשב יפני, שמשחק המחשב שיפתח בבגרותו יהפוך ללהיט היסטרי - הוא ודאי היה משפשף את עיניו בפליאה מוחלטת. אבל טג'ירי, שאובחן בגיל צעיר על הרצף האוטיסטי, הצליח להשיג משהו שהרבה אחרים היו חולמים עליו: לזכות בתהילה בזכות מותג בעל שם עולמי שמבוסס על תחביביו הלא שגרתיים כילד.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בשביל להבין טוב יותר במה מדובר צריך לחזור אחורה, לשלהי שנות ה-60 בטוקיו שביפן: טג'ירי היה אז ילד צעיר ומעט לא שגרתי, שנהג לבלות את זמנו באיסוף חרקים ובהחלפתם לטובת אוסף החרקים שהחזיק בביתו. כמה שנים מאוחר יותר הצטרפה לתחביב המשונה אובססיה נוספת בדמות משחקי וידאו. השילוב בין השניים הובילו אותו לפתח משחק בשם "פוקימון" (מפלצות כיס), שבמרכזו יעד אחד - לכידה ואיסוף של מפלצות, והחלפתן בין השחקנים השונים. המשחק החדשני התבסס על חוויית האיסוף שטג'ירי אהב כל כך בילדותו, ואת החרקים החליפו, כאמור, מפלצות בעלות כוחות-על שונים ומשונים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את מה שקרה בהמשך סביר להניח שגם טג'ירי עצמו לא הצליח לצפות: משחק הווידאו הפך ללהיט עולמי, וסחף אחריו עדת מעריצים מכל העולם. עם השנים התווספו למותג המצליח מאות משחקים, בהם גם משחקי קלפים, סדרות טלוויזיה, סרטים ומספר עצום של פוקימונים שונים. 25 שנה חלפו מאז, וסדרת המשחקים המצליחה ממשיכה לשמור על מעמדה בקרב קהל המעריצים הוותיק, שאליו מתווספים מדי שנה מעריצים נוספים בני הדור הצעיר, שחלקם עדיין לא סיימו גן חובה. כן, גם אצלנו בישראל.
"כמעט אין מישהו מעל גיל 30 שלא עברו לו קלפים של פוקימון בידיים מתישהו במהלך החיים", קובע בר תורג'מן (31), מנהל קבוצת הפייסבוק "קלפי פוקימון" שמונה מעל ל-3,000 חברים ואספן קלפים בעצמו. האוסף שלו כולל בין היתר קלפים בני שני עשורים לפחות, שאותם רכש במכולת של דודו. הקלפים האלה, אגב, שווים כיום אלפי דולרים.
5 צפייה בגלריה
קלפים של פוקימון
קלפים של פוקימון
יש סיכוי שהם שווים הרבה מאוד כסף. קלפי פוקימון
(צילום: Shutterstock)
לעולם הקלפים הממוסחר הוא נחשף בזמן ששהה בביתו בחל"ת בשל הקורונה: "באחד הימים נתקלתי בסרטון בפייסבוק שדיבר על זה שאותם קלפי פוקימון ששמרתי מהילדות שווים היום הרבה מאוד כסף. סכומים של 20 ו-30 אלף דולר, הייתי בהלם. זה גרם לי להתחיל להתעניין בכל הדבר הזה ולהצטרף לקבוצת הפייסבוק". מהנקודה הזו, כך הוא מספר, התחיל הרומן שלו עם המפלצות הצהובות.
אז העניין כאן הוא רק כלכלי? תורג'מן: "העובדה שהקלפים האלו שווים היום כל כך הרבה זה קטע מטורף, אבל זה ממש לא הסיפור כאן. לי באופן אישי אין שום תחום עניין אחר שמתקרב לעיסוק הזה - לא מבחינת החוויה והכיף וגם לא מבחינת החברים שהכרתי בזכות זה. הקלפים האלו לוקחים אותך למקומות שגורמים לך להבין שהכסף כבר לא מעניין, והחלק המרכזי הוא מה שמסביב פלוס הנוסטלגיה שמציפה אותך".
5 צפייה בגלריה
עידו צרויה (משמאל) ובר תורג'מן
עידו צרויה (משמאל) ובר תורג'מן
בר תורג'מן (מימין) ועידו צרויה. ''כמעט אין מישהו מעל גיל 30 שלא עברו לו קלפים של פוקימון בידיים''
(צילום: אריק מרמור)
בדומה לתורג'מן, גם עידו צרויה מהרצליה (25), אספן קלפים וחבר בקבוצת הפייסבוק המדוברת, מתגאה באוסף מרשים של קלפים, כזה שלא היה מבייש אפילו את טג'ירי בכבודו ובעצמו. צרויה הלך עם כל העניין אפילו רחוק יותר, ולצד הקלפים הוא מתהדר גם באוסף של בובות פופ בדמותן של מפלצות פוקימון. למעשה, החדר שלו הוא לא פחות מאשר מוזיאון שמוקדש כל-כולו למותג היפני, ומוערך, לדבריו, בלא פחות ממאה אלף דולר. ממש כמו תורג'מן, נראה כי גם הוא נרגש יותר מהנוסטלגיה המתלווה לקלפים מאשר מהפוטנציאל הכלכלי שלהם.
"החדר שלי הוא מיני-מכונת זמן. בכל פעם שמישהו מגיע אליי הביתה בפעם הראשונה, קודם כל אני מכניס אותו לחדר שלי, ורק אחר כך הוא רשאי לראות את יתר הבית", הוא מספר בהתרגשות. "האוסף שלי מחזיר אותי ואת כל מי שרואה אותו לילדות, ואני מאוד גאה בו". אגב, עד חודש פברואר האחרון צרויה בכלל לא היה בעניין של קלפי פוקימון. הוא התוודע אליהם במהלך עסקת חילופים של אחת מבובות הפופ שלו, שתמורתה קיבל קלפים ששינו את עולמו, כפי שהוא מיטיב לתאר זאת: "התאהבתי בזה, נכנסתי לקבוצת פייסבוק כמו רוח סערה והתחלתי לקנות כל קלף שעמד שם למכירה".
הרבה לפני שקלפי הפוקימון התגלו כהשקעה שמניבה סכומי כסף לא מבוטלים, הם נודעו בכלל כמשחק חשיבה מפותח שהולך בערך כך: לכל משתתף יש חפיסת קלפים, והמטרה היא להתיש באמצעותם את הפוקימונים של היריב. ברגע שהצלחת להתיש אותם והם חלשים מכדי להחזיר מלחמה - ניצחת.
אבל עם כל הכבוד למחשבה ואפילו לנוסטלגיה, שוויים של קלפי הפוקימון עדיין תופס חלק מרכזי באיסוף שלהם. "האוסף שלך יכול להיות שווה עשרות אלפי דולרים, אבל הכול תלוי אם יש לך את הקלף הנכון. יכול להיות שקלף ששווה היום דולר בעוד עשר שנים יהיה שווה פתאום 20 אלף דולר", מסביר מתן חיון (26), מי שהקים את קבוצת הפייסבוק הפופולרית לפני ארבע שנים במטרה לעזור לאספנים להבדיל בין קלפים מזויפים למקוריים.
5 צפייה בגלריה
עידו צרויה
עידו צרויה
עידו צרויה: ''האוסף שלי מחזיר אותי לילדות''
(צילום: אריק מרמור)
"אחי הקטן רכש בטעות חבילה מזויפת, והבנתי שזה קורה לא מעט. בכל זאת, יש היום בעולם בערך חצי מיליון אספני פוקימון - זה הפך למעצמה של ממש והוביל לזה שגם תעשיית הזיופים גדלה", אומר חיון. "צריך לדעת בדיוק איזה מהסטים שהודפסו הוא הראשון, כי יש המון הדפסות שונות ומשונות", מוסיף תורג'מן. מסתבר, אגב, שיש אספנים שמחפשים רק הדפסות מקולקלות. לכו תבינו.
איך מתנהלת הדינמיקה בקבוצת הפייסבוק? יש חוקים מסוימים שחלים על החברים בה? תורג'מן: "מעבר לעובדה שהקבוצה משמשת בית לאספני הפוקימון הישראלים, בנינו שם גם סוג של 'כיפת ברזל' לאספנים, והחברים בה מרגישים נוח וחופשי. המסחר בקבוצה עובר בצורה מוסדרת דרך המנהלים וכולל דירוג אמינות למוכרים, רשתות ביטחון ואמצעי זהירות".
בקבוצה מתנהלות מכירות פומביות דרך קבע. אין חובת קנייה, אבל כמו במכירה פומבית אמיתית – אם אחד מהממשתפים מכריז "שלי", מצופה ממנו לקנות את הקלף. מלבד מסחר מתקיימות שם גם פעילויות נושאות פרסים, פתיחת חפיסות בשידור חי, טורנירים וכן מפגשי גיבוש במקומות שונים בארץ. כך למשל, ב-12 בנובמבר צפוי להיערך מפגש חגיגי לכל חברי הקבוצה בסינמטק הרצליה, שבמסגרתו יתקיים טורניר הפוקימון הגדול ביותר שנערך אי פעם בארץ.
5 צפייה בגלריה
מתן חיון
מתן חיון
מתן חיון: ''הכל תלוי אם יש לך את הקלף הנכון''
(צילום: אסף מגל)
לא אומרים לכם לפעמים שהתחביב שלכם ילדותי? צרויה: "אין לי בעיה שזה יהיה ילדותי, אני אשמח לחזור להיות ילד ומבחינתי אין בזה בושה. יצא לי לפתוח חפיסות עם חברים שבכלל לא קשורים לתחום הזה, ורק מהבעות הפנים שלי ומההתלהבות שהפגנתי הם התלהבו גם. הגענו למצב שאנחנו חוגגים שליפה של קלף מחבילה, ממש חגגנו, ומזה כל אחד יכול ליהנות".
כל אחד יכול להתחיל לאסוף? חיון: "אין טייפקאסט לאספני פוקימון, הם יכולים להיות נערים בני 13 או אנשי היי-טק ועורכי דין שנמצאים בעשור החמישי לחייהם".
תורג'מן: "הכול שאלה של גלגול - אתה יכול לפתוח חפיסה, פתאום יש לך מזל ושלפת קלף מהסטים החדשים בשווי של 200 דולר. מישהו רוצה להחליף איתך ומביא לך תמורתו קלף ישן, ובעוד שנה או שנתיים הוא מחמש את השווי שלו, ומפה אתה מתחיל להיות אספן. דברים כאלו קורים מדי יום".
מה הסיכוי שיש כאלה שבמחסן שלהם שוכבים קלפים בשווי של אלפי דולרים - והם אפילו לא מודעים לזה? תורג'מן: "סיכוי גבוה, אנשים לא מבינים אפילו עד כמה. כמובן שזה תלוי גם במצב שבו הקלפים נשמרו. אם מישהו שלף את הקלף מהחפיסה והכניס אותו ישר לאלבום - סיכוי סביר שהקלף במצב טוב. ראיתי כבר אלבומים ששווים בין 40 ל-50 אלף שקל".
צרויה: "לגלות שיש לך קלפים ששווים הרבה כסף זה כמו לזכות בלוטו".
חיון: "אני מכיר מישהו שמכר את האוסף שלו ב-50 אלף שקל, שזה סכום קטן יחסית לסכומים של אוספים בארה"ב, אבל בתקופה כמו תקופת הקורונה אתה אומר לעצמך 'אה, מצאתי אוצר קטן".
אז איך קרה שממשחק חשיבה חברתי הפכו הקלפים להכנסה נוספת מהצד? יש לכך כמה גורמים, אבל אם תשאלו את תורג'מן אז גם למגפה העולמית יש חלק ניכר בזה: "הקורונה גרמה להרבה חוסר ודאות, אישי וכלכלי, ואני מאמין שהרבה חבר'ה שהחזיקו במטבעות קריפטוגרפיים (ביטקוין ומטבעות וירטואליים נוספים) פרטו אותם וקנו בכסף הזה קלפי פוקימון. פתאום הם הבינו שמדובר בסוג של השקעה".
אבל רגע לפני שאתם רצים למחסן הביתי בתקווה למצוא שם קלפים ששמרתם מהילדות, חשוב שתדעו שלא כל קלף שווה כל כך הרבה כסף. וכן, גם אם אתם אוחזים בידיכם את ה"קלף הנכון", כלומר זה ששוויו מוערך בסכום כסף לא מבוטל, עולה השאלה מה מצבו. את התשובה לסוגיה המטרידה הזו מנסות לספק שלוש חברות אמריקאיות שמציעות שירות של דירוג הקלפים. את הקלף עצמו הם מדרגים מאחד עד עשר, כמובן בהתאם למצבו.
5 צפייה בגלריה
אלבום פוקימון
אלבום פוקימון
''יש אלבומים ששווים בין 40 ל-50 אלף שקל"
(צילום: אסף מגל)
"כדי לקבל ציון עשר צריך שההדפסה תהיה מושלמת, ושהקלף עצמו יהיה בלי סימנים ושריטות", מסביר צרויה. "אגב, הערך של קלף עם ציון עשר גבוה פי כמה וכמה משל קלף שמקבל ציון תשע", הוא מוסיף. השילוב בין הדירוג לסוג הקלף הוא זה שבסופו של דבר יכריע את שוויו. כך למשל, בין הקלפים היקרים בעולם, שנמכרו בסכום של כמעט מיליון דולר, אפשר למצוא את "צ'אריזרד בייטס פירס אודישן" - הפוקימון האהוד והפופולרי ביותר בקרב האספנים - וכן קלף נדיר של "פיקאצ'ו אילסטרסט" בדירוג 9, שממתין למכירה באיביי תמורת סכום של שלושה מיליון דולר.
אבל כמו תמיד כשזה מגיע לכסף, גם במקרה הזה יש לא מעט סיכונים: לתורג'מן, למשל, פרצו לאוטו וגנבו קופסת קלפי פוקימון בשווי של 3,000 שקלים. והוא לא היחיד.
"יש אספנים בקבוצה שמסרבים להיחשף בשמם האמיתי, ונוקטים לא מעט אמצעי זהירות. אני אפילו מכיר אנשים ששכרו כספת מחברה פרטית ושומרים את האוספים שלהם שם", חושף חיון. "אני בטוח שיש אנשים שיש להם קלפים ששווים מאות אלפי דולרים, והם לא חושפים את זה. להסתובב עם קלף פוקימון בשווי כזה זה כמו להוציא ציור של פיקאסו מהבית", מוסיף תורג'מן.