"שיוויון הזדמנויות בין גברים ונשים זה הדבר שהכי חשוב בעיניי בניהול, שלא לדבר על כך שאנחנו מעסיקים הרבה מאוד בלדריות", אומרת מרים צור, מנכ"לית פדקס ישראל, והחיוך ניכר בקולה. הסיבה לכך היא שהתפקיד הראשון שצור מילאה בתחום היה של בלדרית. היא החלה את דרכה כשליחה שמעבירה מסמכים ממקום למקום ומתניידת על אופנוע, המשיכה כפקידת עמילות מכס, ומשם לא הפסיקה להתקדם עד שמונתה לתפקיד מנכ"לית פדקס בישראל. "כבר בפעם הראשונה שהעברתי משלוח של מסמכים ממקום למקום, ידעתי שזה התחום שאני רוצה להשתלב בו", היא אומרת. "בהמשך, בפעם הראשונה שבה נפגשתי עם סמנכ"ל שרשרת האספקה של אחת החברות, הסתכלתי עליו ואמרתי לעצמי: 'וואו איך אני מגיעה לתפקיד הזה'".
ואיך הגעת באמת. "כיוון שאני בנאדם של מטרות ותוכניות ואין הרבה דברים שיכולים לעצור אותי — אני לא מאמינה במזל, אלא בעבודה קשה. יום אחרי שהתחלתי להיות שליחה, כבר חשבתי מה יהיה התפקיד הבא שלי, ואחרי שלושה חודשים הלכתי ללמוד כדי שיקדמו אותי להיות פקידה וחצי שנה אחרי זה כבר ניהלתי צוות. בכל תפקיד שעשיתי השקעתי את מלוא הכוח והרצון להצליח, והמשכתי לסמן את המטרה הבאה, בלי ששום דבר יעצור אותי. גם לא מי שניסו להוריד אותי מהמסלול המהיר".
4 צפייה בגלריה
מרים צור
מרים צור
''כבר בפעם הראשונה שהעברתי משלוח של מסמכים ממקום למקום, ידעתי שזה התחום שאני רוצה להשתלב בו''. מרים צור
(צילום: דנה קופל)
מי בכלל העז לנסות? "ברור שלהיות אישה עם דרייב ורצון להצליח ולהוביל בתעשיה שאני עובדת בה זה לא היה קל, בטח לא בשנים שבהן אני התחלתי. אני זוכרת שבאחד מהפרויקטים ישבתי סביב שולחן שבו הייתי האישה היחידה, ולקוח שאל אותי האם אני זאת שמסכמת בכתב את הפגישה".
ומה ענית? "שאצלנו המארח מסכם".
ענף המשלוחים עבר שינויים וטלטלות רבות מאז הקורונה והמלחמה באוקראינה. תחילה באו הסגרים ואיתם צונאמי ההזמנות ברשת שהובילו לפריחה חסרת תקדים בהיקף המשלוחים בעולם וגם לישראל — באופן כללי וגם בפדקס. ואז כשענף המשלוחים נצבע באופטימיות, הגיעו המלחמה באוקראינה, האינפלציה, המיתון העולמי והתייקרות מחירי הדלק, שצבעו את הענף בצבעים קודרים ושלחו את מניית פדקס בחודש שעבר לירידה של 20 אחוז בבורסה בניו־יורק ולמחיקה של כ־11 מיליארד דולר משוויה. בסך הכל נחתכה מניית פדקס בכ־40 אחוז מתחילת השנה. ועדיין, למרות המשבר שאליו עוד נתייחס בהמשך, פדקס נחשבת לאחת מחברות השילוח החשובות והגדולות בעולם. אין כמעט אדם על פני כדור הארץ שלא מכיר את הלוגו המפורסם שלה שמתנוסס על אלפי המטוסים, המשאיות והרכבים שמפעילה החברה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
אי־אפשר לדבר על ענף המשלוחים בלי להתייחס למהפכה האדירה שחוללה הקורונה. "מאז אפריל 2020 הצרכנות בעולם השתנתה דרמטית, והתחיל טרנד של פעילות מסיבית באי־קומרס מצד לקוחות פרטיים", אומרת צור. "ראינו צמיחה מדהימה של 250 אחוז במשלוחים מיצרנים ועסקים ישירות ללקוחות פרטיים, מה שהצריך מאיתנו היערכות מהירה מאוד. הצמיחה לא היתה מדורגת, אלא זינקה מיידית בעשרות אחוזים. בשנה שעברה נשבר השיא של 380 אלף טון פעילות אווירית במדינת ישראל, שמתוכם 235 אלף טון היה יבוא ו־144 אלף טון יצוא".
הזינוק הזה הצריך מפדקס ישראל שני צעדים מיידיים — מרכז תפעול שיאפשר למיין את כל המשלוחים, והקפדה על כך שהשליחים של החברה יעמדו בלוחות הזמנים התובעניים.
"פתחנו במיידי שני אתרי מיון חדשים – האחד בנתב"ג שם הוספנו עוד אלפיים מטר לשטחי המיון וההפצה שלנו, ואחד נוסף בקרית אתא, שגדול פי חמישה מהשטח בשדה התעופה, כדי לתת מענה לכל אזור הצפון".
"אם את גרה במרכז, אני יכולה לאסוף ממך חבילה ב־12:00 בצהריים, ועד למחרת ב־10:00 בבוקר שעון ארצות־הברית, החבילה תגיע, לכל מקום באמריקה"
פדקס ישראל מפעילה 20 טיסות מטען שבועיות, מישראל ואליה — 9 מתוכן מעבירות משלוחים לארה"ב וממנה. הטיסה הנכנסת הראשונה נוחתת בארץ ב־5 בבוקר וזו שאחריה ב־11 בבוקר, הטיסות היוצאות ממריאות ב־15:00 וב־19:00, ומשנעות לישראל מכל רחבי העולם וממנה לכל פינה בגלובוס שלל מוצרים, מבגדים ותכשיטים, דרך כלי נגינה וחפצי אמנות נדירים.
חתיכת אופרציה. "לגמרי, וחשוב לי להסביר שבגלל הצמיחה בפעילות הלקוחות הישראלים באי־קומרס מאז הקורונה היינו צריכים תמיכה מהרשת האווירית העולמית שלנו, והיו תקופות שבהן במקום עשרים טיסות שבועיות, היו לנו גם ארבעים טיסות שבועיות, העיקר להיענות לצרכים של הלקוחות הישראלים".
למה? הישראלים השתוללו על האשראי בסגרים יותר מעמים אחרים? "הצמיחה באי־קומרס בישראל הייתה מאוד מסיבית. מה שאיפשר לנו את הגמישות בהוספת טיסות זה שבאפריל האחרון השלמנו את מהלך האינטגרציה התפעולית אווירית שהחל ב־2016 כאשר פדקס רכשה את TNT העולמית — המשמעות היא שהיום אנחנו חברת התעופה הגדולה בעולם בתחום המטענים. יש לנו כ־700 מטוסי מטען שפוקדים כל יום למעלה מ־600 יעדים, אנחנו פעילים ביותר מ־220 מדינות ופועלים בשיטת ההאבים — מרכזי מיון והפצה — שזו המצאה פדקסית. אנחנו מדלוורים משלוחים ברחבי העולם בעזרת 300 אלף רכבי תפעול, ואת כל האופרציה הזו מפעילים 550 אלף עובדים בעולם".
אז תכלס, כמה זמן לוקח לחבילה להגיע מארה"ב לישראל ולהפך? "אם את גרה במרכז, אני יכולה לאסוף ממך חבילה ב־12:00 בצהריים, ועד למחרת ב־10:00 בבוקר שעון ארצות־הברית, החבילה תגיע, לכל מקום באמריקה".
4 צפייה בגלריה
רכב של חברת פדרל אקספרס
רכב של חברת פדרל אקספרס
550 אלף עובדים בעולם. רכב של חברת פדרל אקספרס
(צילום: Shutterstock)
לכל מקום? איך זה הגיוני? "הגיוני. אספתי את החבילה אצלך בשעה 12 בתל־אביב, אני מניחה שייקח לי 45 דקות להגיע להאב שלנו. כל הבלדרים שלנו מתכנסים בהאב בשדה התעופה עד השעה אחת בצהריים, פורקים את החבילות שאספנו, מעבירים אותן לממיינת האוטומטית, עושים תהליכי שחרור מהמכס, מטפלים בענייני הרגולציה, מכאן החבילות עוברות לסריקה, כל חבילה נסרקת. אחרי הסריקה ובדיקת הבטיחות של החבילה, אנחנו שוקלים אותן במכונה הממיינת, שגם בודקת באופן אוטומטי את מידות החבילה, ואז מתחילים לבנות את יחידות ההיטס לפי יעדים. כל זה עד השעה שתיים וחצי, מכאן נוסעים למרחק של 250 מטר, ומעמיסים את יחידות ההיטס אל בטן המטוס. בשעה שלוש המטוס עושה פוש באק ומתכוונן להמראה לקלן שבגרמניה, לשם יגיע עד שעות אחר הצהריים המאוחרות. אז פורקים את כל הסחורה, ממיינים על פי יעדי העולם ומשם ממשיכים בטיסות. אנחנו על החבילה שלך לארצות־הברית, זוכרת? אז היא תעלה לטיסה מקלן לממפיס, שם יהיה פירוק ושוב מיון לפי אזורים בארצות־הברית, ואז להפצה".
יש מדינות שלא מוציאים אליהן משלוחים מישראל? "אנחנו עושים משלוחים מישראל לכל רחבי העולם, למעט מדינות שמוטלות עליהן סנקציות כמו איראן".
"כל חבילה שלנו נושאת ברקוד אישי, וכך אנחנו יכולים לעקוב היכן בעולם היא נמצאת. בנוסף, השקנו סנסור שמוצמד לכל חבילה ומאפשר לעקוב מה הטמפרטורה שלה בכל זמן נתון והאם היא נפתחה במהלך הדרך, או לא"
ועם מצב שוק העבודה כאשר כולם רוצים לעבוד מרחוק, יש לכם מספיק עובדים לתהליך הזה? "כמו בכל חברה בישראל ובעולם, יש גם אצלנו אתגרים ומצוקה בתחום העובדים, אבל כרגע אין לנו חוסר מיוחד, למרות שמפעם לפעם החוסר בהחלט מורגש, אבל לא באופן דרמטי שיכול לשבש את הפעילות שלנו. במקביל, אנחנו מבינים שלפעמים צריך להתגמש מול העובדים שלנו, ויחד עם המטה הגלובלי בודקים מה אפשר לעשות".
אי־אפשר להיות בלדר ולעבוד מהבית. "נכון. היחידה התפעולית לא יכולה לעבוד מהבית, ועדיין, אנחנו רוצים שהבלדר שדופק אצלך בדלת, שהוא בעצם הפנים של החברה, יחייך כשאת פותחת לו את הדלת כמו בסרטים האמריקאיים. אבל מלבד הבלדרים והנהגים יש לנו מחלקת מכירות ויש לנו מחלקת שירות לקוחות ויש עמילות מכס ויש הנהלת חשבונות , וכל העובדים במחלקות האלה כן עובדים מהבית, מה שפתח אופציה להרבה נשים להיכנס לשוק העבודה", היא אומרת ומציינת שהעסקת נשים הוא נושא שקרוב במיוחד לליבה. "יש לנו בהנהלה הבכירה חמישים אחוז נשים. בעיניי אין שום הבדל בין גבר ואישה, ולפעמים אנחנו אפילו יכולות לעשות את הדברים טוב יותר. יש לנו מנהלת שירות לקוחות וראש מחלקת כספים ומנהלת משאבי אנוש וגם בדרג הביניים משולבות אצלנו המון נשים". ויש כמובן את הבלדריות, מקצוע שנחשב גברי כמעט לחלוטין כשצור התחילה את הקריירה שלה.
בשנות ה־70, כשהייתה בת 10, צור עלתה לארץ מגיאורגיה. במולדתה, היא מספרת, הייתה לה ילדות מופלאה במשפחה אוהבת ותומכת, עם אמא אבא וארבעה אחים ואחיות שנתנו לה המון אהבה וביטחון עצמי להצליח.
מה את זוכרת מגאורגיה? "חיינו בטביליסי, בעיר העתיקה, 50 מטר מהגן הבוטני, ואני זוכרת את עצמי בכיתה א' מכינה שיעורים ליד המפל בגן הבוטני ובעיני הילדה שהייתי הוא היה נראה מפל ענקי. המצחיק הוא שכשעשיתי לשם טיול שורשים עם הבנים שלי לא מזמן, והלכנו לראות את המפל, הבן שלי אמר לי: 'אמא, אני נזכר בסיפורים שלך, והמפל הזה הוא לא משהו עצום כמו שהיה נדמה לך, כן'"? היא צוחקת.
לארץ עלתה המשפחה ללוד, סבא שלה, שהיה שמאי של בית כנסת ותפאורן בתיאטרון, לימד את ילדיו ונכדיו עברית, וצור זוכרת כיצד הילדים בבית הספר שמו ללעג את העברית שלה. "דיברתי בשפת התורה ולא בשפה העברית של ימינו, אמרתי 'ברוך בואך וברוך שובך' וכולם צחקו עליי. זה היה היום הראשון שלי בבית הספר ואני לא אשכח את זה".
4 צפייה בגלריה
מרים צור
מרים צור
''היה גם משלוח של נמרים לבנים''. מרים צור
(צילום: דנה קופל)
צור נישאה, ילדה שני ילדים ובגיל צעיר, 26, כבר הייתה גרושה, ויתרה על המזונות וגידלה את בניה בגפה. "יש לי שני בנים מקסימים, שני נכדים מקסימים וכלה מדהימה. אנחנו משפחה חמה ותומכת".
והיום את בזוגיות? "לא, וזה מבחירה".
לא מפליא לגלות שהיא חובבת אדרנלין – סקי, אופנועים, מצנחי רחיפה, צלילה - ומכריזה שאם יש בעיה עם אחד המשלוחים אין לה שום בעיה לעלות על האופנוע ולהביא אותו ליעדו, והיא גם לא חושבת פעמיים לפני שתאסוף משלוח מהקונטיינר ותטפל בו באופן אישי. "כל מה שהעובדים שלצידי יכולים לעשות, גם אני יכולה לעשות".
אז את יכולה גם לשלוח אליי פסנתר או אופנוע? "השאלה היא מה המידות שלהם. את יכולה לשלוח מה שאת רוצה כל עוד זה מוצר שנכנס למטוס ואין בו חומרים מסוכנים. אני כבר שנה רביעית בפדקס ונדמה לי שראיתי כבר הכל. בכלל, בפדקס העולמית, שלחנו כבר כמעט הכל — העברנו ממפרץ מקסיקו לפלורידה ביצים של צבי־ים שנמצאים בסכנת הכחדה, הטסנו חפצי אמנות מצריים עתיקים מלוס־אנג'לס לפריז, הטסנו משלוח של נמרים לבנים מארצות־הברית לתאילנד, ואפילו שברים מהטיטאניק הטבועה הטסנו מאיטליה לארצות־הברית".
הבום של הקורונה נגמר בבום עבור פדקס. האינפלציה, החשש ממיתון, הירידה בהיקף הקניות של האמריקאי הממוצע והעלייה במחירי הדלק והשינוע — העמידו את פדקס בפני מציאות בעייתית. לפני כחודש נפלה המניה שלה ב־21 אחוז בבורסה של ניו־יורק בעקבות אזהרת רווח שפירסמה הנהלת החברה. בהודעה למשקיעים הסבירו בפדקס כי הביקוש לשירותי המשלוחים המהירים שהיא מציעה ירד בצורה משמעותית והתחזית היא שהמגמה תימשך ואף תחריף במהלך הרבעון הבא. מנכ"ל החברה, ראג' סוברמניאם, אמר בראיון לרשת CNBC כי הירידה בביקושים שהחברה מזהה היא עולמית וכי הוא סבור שהם מעידים על תחילתו של מיתון. "המספרים לא נראים טוב", הצהיר. בהנהלת החברה הוסיפו שבפדקס "צופים מיתון חמור בארה"ב". האזהרה הזאת תפסה את הכותרות באמריקה: פדקס מייצגת בעיני המשקיעים חברה שצריך להתייחס לתחזיות שלה ברצינות: יש לה יכולת לזהות מגמות בכלכלה העולמית והאמריקאית לפני כולם. אם בפדקס קולטים שכוח הקנייה של האמריקאים נחלש, זוהי נורת אזהרה לקראת מיתון.
בתגובה לירידה ברווחים הצהיר המנכ"ל סוברמניאם, שהוא מתכוון לחתוך בהוצאות, לקרקע מטוסים, להקפיא גיוסי עובדים ולסגור משרדים ונקודות שירות ברחבי העולם. בסך הכל מעריכים בפדקס כי תוכנית ההתייעלות העולמית תחסוך בעלויות בסך של כ־2.3 מיליארד דולר. הצעדים האלה עוררו תגובה חיובית אצל המשקיעים והמניה התייצבה, לפחות לעת עתה. כעת, מבחינת ישראל, השאלה הרלוונטית היא האם הקיצוצים הללו יגיעו גם אלינו? צור אומרת שנכון לרגע זה אין שום שינוי בהתנהלות המטה בישראל וכי נפח הפעילות המקומית לא השתנה. אגב, אם בפדקס העולמית מזהים מיתון — הנתונים של פדקס ישראל על היקף הקניות והמשלוחים לארץ וממנה אופטימיים ומלמדים שהמיתון שדופק בשערי העולם, עדיין לא הגיע אלינו. "מבחינת פדקס ישראל, העסקים כרגיל בינתיים", אומרת צור. "אנחנו עדיין מפעילים בכל יום שתי טיסות IN ושתי טיסות OUT, אנחנו עדיין על 20 טיסות שבועיות, ואין שינוי בהתנהלות של השוק בישראל".
כי לא אמרו לכם לשנות? "כי בכל מטה של החברה אנחנו מתאימים את הקיבולת שלנו לצרכים ולביקושים של הלקוחות בשוק המקומי. כרגע בשוק הישראלי אין שינוי ואנחנו מתנהלים כמו שהתנהלנו לפני חודשיים ושלושה".
לא אמרו לכם לפטר, לצמצם? "לא. הטיסות הן כמו שהיו. אנחנו מנהלים את פדקס ישראל בצורה שניהלנו אותה לפני שלושה חודשים ולפני חודשיים, ואין לי מה להוסיף על זה".
4 צפייה בגלריה
מטוס של חברת פדרל אקספרס
מטוס של חברת פדרל אקספרס
בינתיים, עסקים כרגיל. מטוס של חברת פדרל אקספרס
(צילום: ערן גרנות)
וכשהמנכ"ל בארצות־הברית דיבר על זה שהוא מרגיש שהעולם הולך למיתון, זה לא מסר שהועבר גם אליכם? "אנחנו כמובן מכירים את הדברים, ויש לנו שיחות עם המנכ"ל, הוא דיבר וכולם שמעו את מה שהוא אמר גם בתקשורת, אבל בישראל אנחנו מתנהלים כרגיל כרגע".
כלומר שמבחינתכם התחושה שהמיתון בפתח כפי שמרגישים בארצות־הברית, עדיין לא מורגשת אצלנו? "זו שאלה לכלכלנים, אני יכולה רק להסתכל על מדד הפעילות שלנו ביומיום ולהגיד שאין שינוי דרמטי. התוצאות של היום לא שונות ממה שהיה לנו לפני חודש או חודשיים. כמובן כמו בכל התנהלות של עסק שצריך לשמור על ההוצאות שלו, אנחנו מתנהלים בצורה חכמה ומתאימים את הפעילות לצרכים של הלקוחות. אבל אין לי כרגע שום גזירות שאני יכולה לדבר עליהן. ברור שאנחנו כן צריכים כל הזמן להיות עם היד על הדופק ולראות שאנחנו מנהלים את העסק הזה בצורה נכונה".
מחירי הדלק והנפט עלו מאוד בזמן האחרון וזה מייקר את השינוע. אתם מגלגלים את העלות הנוספת על הלקוח? "המחירים לא נקבעים רק בהתאם לתעריפי הדלק, אלא זה גם עניין של עלויות תפעוליות, כוח אדם, היצע וביקוש, אבל בתקופת הקורונה הביקוש היה יותר גבוה מההיצע. היינו צריכים להוסיף טיסות, לקנות מטוסים חדשים, לצרף כוח אדם ולהכשיר אותו כדי לעמוד בדרישות הגבוהות מאוד של הלקוחות. בפועל, כדי לתת בסוף שירות, את עושה את כל מה שצריך באותו רגע, גם כאשר זה כולל עלויות מטורפות. ואם העלויות מרקיעות שחקים — יש לזה השפעה על המחיר".
שכמובן הלקוח משלם. "בסוף זה מחושב במחיר לקילו שאנחנו משווקים ללקוחות בכל העולם. בכל חברות התעופה מחיר הדלק מהווה אחוזים גבוהים מעלויות הטסת המטוס, ולכן יש לזה משמעות".
ובהחלט יש עלייה של מחירי השינוע בחודשים האחרונים. "אם מסתכלים על פעילות הלוגיסטיקה בעולם בשנה שעברה, אז כן, למשל, מחירי קונטיינירים ששונעו בים הגיעו לרמת מחיר לא הגיונית. מה שעלה 7,000 דולר בשנת 2019 הגיע בשנת 2021 ל־24 אלף דולר, וכמובן שאם הביאו פסטה בקונטיינר, המחיר של הפסטה עלה".
בפדקס משתמשים במערכת מבוססת בינה מלאכותית שמספקת את נתוני מזג האוויר בכל מקום בעולם, "אם מזג האויר סוער המטוס יכול להתעכב ולא תקבלי את החבילה בזמן".
מה עוד מערכת הבינה המלאכותית מחשבת? "המערכת יודעת לאסוף את המידע ולעדכן את האתר אם החבילה תאחר או תקדים, ונותנת מידע מלא על מועד אספקת המשלוח בהתאם למדדי תנועה בעולם, מצבי מלחמה או שיבושים אחרים שיכולים לעכב את המסירה. עניין נוסף הוא שכל חבילה שלנו נושאת ברקוד אישי, וכך אנחנו יכולים לעקוב היכן כל משלוח נמצא. ובנוסף, באחרונה השקנו סנסור שמצמידים לכל חבילה, וכך אנחנו יכולים לעקוב מה הטמפרטורה של החבילה בכל זמן נתון, האם היא נפתחה במהלך הדרך, או לא. זה פיתוח שהיה נחוץ מאוד בזמן הקורונה כשהפצנו את החיסונים ואת מוצרי הרפואה שהיו צריכים להיות בבקרת טמפרטורה".
ושמעתי שבעולם יש מקומות שיש בהם שימוש ברחפנים. "כן. בישראל אין עדיין חקיקה בעניין".
עכשיו, היא אומרת, היא רוצה לדבר קצת על קיימות, ואני שואלת איך קיימות עם צי של מאות מטוסים ששורפים דלק ומצניחים טונות של מוצרי צריכה מזהמים עד פתח הבית.
"זו השאלה הנכונה. אבל אין לנו ברירה אלא לקחת בחשבון את המחוייבות לקיימות ולנסות להשתפר. הרי המצב לא יחזור לאחור, אנשים ימשיכו להזמין באתרי אינטרנט ואנחנו נצטרך להביא את המשלוחים. אבל תוך כדי שמירה על שרשרת האספקה, עדיין נשקיע מאמצים ומחשבה בשאלה איך לגרום פחות נזק, נעשה את שלנו".
שלנו זה אומר גם השקעה כספית ענקית — שני מיליארד דולר התחייבה החברה להשקיע בנושא הקיימות עד שנת 2040, להחליף את 300 אלף רכבי ההפצה הקיימים ברכבים חשמליים, להחליף את המטוסים לכאלה שצורכים פחות דלק, להמשיך ולהשקיע בדלקים שמזהמים פחות, ולכך יש להוסיף את העובדה שכבר היום החברה משתמשת במינימום נייר, ונשענת על תקשורת אלקטרונית".
יש לנו סיכוי להפחית צריכה? אני חושבת שהעולם השתגע. "אני חושבת שקטונתי לענות על השאלה הזו. אגיד את זה בצורה הכי אישית - זו שאלה של איך אנחנו מחנכים את הילדים והנכדים שלנו. כמו חינוך לקבלת השונה, גם צרכנות נבונה מתחילה בבית".
ואת צרכנית באינטרנט? "כן. כמו כולם. לא נעים לי להגיד לך, אני לא זוכרת מתי הייתי בחנות. אני קונה לרוב באתרים כי זה מאוד נוח לי. אני קונה מהבית, בערב, כשיש לי זמן כי התחום שאני עוסקת בו הוא אינטנסיבי".
פורסם לראשונה: 11:11, 18.10.22