אם העולם היה מקום צודק, היינו עושים דיאטות שמורכבות מפלאפל בפיתה, גלידה, המבורגר ופיצה, ואילו תרד ומנגולד וטופו היו הפוסטר של האוכל הלא בריא והמסוכן. בעולם צודק אפילו יותר, לא היינו צריכים לעשות מאומה כדי לרדת במשקל. לא מינוי במחיר מופרז במכון כושר מלוקק ולא ספירת קלוריות סיזיפית. אבל מתברר שלא מדובר באוטופיה רחוקה מאוד. לפחות כך נראה כשמסתכלים על התרופה המהפכנית "וויגובי" (Wegovy) שפיתחה חברת התרופות הדנית נובו נורדיסק: הזרקה שבועית שלה גורמת לדיכוי הרעב ולהרזיה מיידית שנשמרת לאורך זמן כל עוד נוטלים את התרופה. עד כמה ההמצאה מרחיקת לכת? מאז שאישר מינהל המזון והתרופות האמריקאי את התרופה לשימוש בטיפול בהשמנת יתר, ב-2021, שווי המניה ושווי השוק של החברה נסקו בצורה חדה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
נובו נורדיסק מוערכת כיום בכ-400 מיליארד דולר – המניה השמנה ביותר בשוק האירופי, וזאת בתקופה שבה מניות של חברות ענק מסורתיות סובלות מהצטמקות בגלל המיתון. מניית החברה זינקה בחמש השנים האחרונות בכ-500% ומאז תחילת המילניום ביותר מ-%6,000! לשם השוואה: התוצר הלאומי השנתי של דנמרק כולה ב-2022 היה 376 מיליארד דולר – 25 מיליארד פחות משווי השוק של החברה. זה מדהים: נובו נורדיסק הדיחה מהפסגה תאגידי ענק כמו נסטלה ויוניליוור, ונכון לעכשיו גם את אימפריית מותגי היוקרה לואי ויטון שנשלטת על ידי המיליארדר הצרפתי ברנאר ארנו, שנאבק בשנים האחרונות עם אילון מאסק על התואר האדם העשיר בעולם. המוצר של נובו נורדיסק נושא הבטחה לפתרון בעיה שמעסיקה חצי עולם, והוא מחולל טלטלה עצומה בכלכלה הדנית.
וויגובי דומה לתרופה הוותיקה יותר של החברה, אוזמפיק, שמשמשת גם כתרופה להרזיה (אושרה לשימוש ב-2017, ונרשמת גם בארץ לחולי סוכרת) – אבל היא חזקה יותר, ולכן גם ההשפעה שלה על ירידה במשקל אפקטיבית יותר.
הוויגובי – שבקרב הציבור נקראת מתוך הרגל גם אוזמפיק – משמשת עדיין כתרופה לחולי סוכרת, אבל כשהתגלתה האפקטיביות הגדולה שלה בטיפול בהשמנת יתר, היא עשתה לנובו נורדיסק מה שליונל מסי עשה לכדורגל באמריקה: לקחה אותה לפסגות חדשות. כמעט מאה שנה לאחר שנכנסה לשוק תרופות האינסולין, נובו נורדיסק מובילה היום את השוק העולמי הזה.
במרץ 2022 ניתן לוויגובי אישור כטיפול בהשמנת יתר גם באירופה, והמוצר קודם בין היתר על ידי ידוענים כמו אילון מאסק וקים קרדשיאן, מה שהכניס את התרופה להייפ מטורף. וכך, בששת החודשים הראשונים של 2023 המכירות של נובו נורדיסק עמדו על 14.5 מיליארד דולר – 30% יותר מהמחצית המקבילה בשנה שעברה, והחברה מעסיקה היום 59,000 עובדים – 10,000 יותר מלפני שנתיים.
3 צפייה בגלריה
מפעל נובו נורדיסק
מפעל נובו נורדיסק
מובילה את השוק העולמי. מפעל נובו נורדיסק
(צילום: AFP)
וויגובי מחקה את פעילות הורמון השובע בגוף ומאיטה את קצב ריקון המעיים, והרכיב האקטיבי בה, הסמגלוטייד (Semaglutide), גורם לגוף להאריך את תחושת השובע. אין צורך בג'וגינג ולא באימון כוח, רק לתקוע מחט בבטן התחתונה פעם בשבוע, והמשקל שלכם הולך דרומה. במחקר שערכה החברה נמצא כי אנשים שנטלו את התרופה במשך 68 שבועות (כשנה וחצי), איבדו 15% מהמשקל שלהם לעומת קבוצה שלקחה תרופת דמה ואיבדה בממוצע 2%. מחקר נוסף, שפורסם בתחילת אוגוסט השנה, אישר כי נטילת התרופה יכולה להפחית ב-20% את הסיכויים למחלות לב מסוכנות, כמו התקפי לב, וכן שיש לה השפעה חיובית על שומן בכבד. מאז המניה קיבלה דחיפה של עוד כ-20% בערכה, ושווי השוק של החברה שילש את עצמו לעומת 2020.
התרופה נמכרת כעת לטיפול בהשמנת יתר בגרמניה, דנמרק, נורווגיה וארה"ב. לארץ היא אמורה להגיע בקרוב. אבל זה לא אומר שהיא זמינה במדינות האלה ובכלל: פסי הייצור של החברה לא מסוגלים לעמוד בביקוש. ב-2022 נרשמו ברחבי העולם 50,000 מרשמים לתרופה בכל שבוע. ביולי השנה עלה מספר המרשמים ל-94,000 לשבוע. באותו שבוע נרשמו 62,000 מרשמים בלבד לאוזמפיק המקבילה. דוברי נובו נורדיסק שנשאלו לא יכלו לאמוד את כמות התרופות שהחברה תוכל לייצר, אבל הודעה של החברה מתחילת השנה הבהירה כי השקיעה 3.35 מיליארד יורו כדי להגדיל את נפח הייצור.
בגרמניה התרופה מיועדת לאנשים עם מדד מסת גוף (BMI) של יותר מ-30. המחיר למנה גדולה של התרופה הוא 75 יורו. מי שרוצה להזריק אותה לאורך 68 שבועות, תקופת המחקר, יצטרך להוציא 5,000 יורו. מי שמנסה להשיג את התרופה ללא מרשם, יצטרך לשלם הרבה יותר בשוק השחור.
זמינה או לא, המשק הדני מרוויח בגדול מוויגובי. לפי מחקר שנערך בבית הספר לעסקים באוניברסיטת קופנהגן, נובו נורדיסק אחראית לכך שהכלכלה הדנית גדלה במקום להתכווץ בששת החודשים הראשונים של 2023. גם התחזית ל-2023 כולה, שצפתה דעיכה כלכלית, הפכה לתחזית חיובית של צמיחה ואיפשרה לבנק המרכזי הדני לשמור על ריבית נמוכה. אסור לזלזל בשאיפות ההרזיה של המוני בני אדם.
המחקר של בית הספר לעסקים גם הבהיר שהרשויות הדניות צריכות לעשות כל מה שלאל ידן כדי לשמור על המקום של נובו נורדיסק בצמרת החברות האירופיות ולדאוג שהחברה לא תפזול לעבר מדינות אטרקטיביות יותר מבחינת מיסוי. אם דבר כזה יקרה, מזהירים החוקרים, הכלכלה הדנית אמנם חזקה מספיק כדי לשרוד, "אבל היא תאבד את כל יכולת הגמישות הכלכלית שלה".
תחרות רצינית כבר מאיימת על נובו נורדיסק מצד חברות תרופות ענקיות כמו אלי לילי ואחרות, שמבקשות שתרופות שלהן תקבלנה גם הן אישור ממינהל המזון והתרופות לשימוש בטיפול בהשמנת יתר, לאחר שהצליחו להוכיח אפקטיביות דומה ואפילו טובה יותר. אלי לילי הודיעה כי במחקר שלה נמצאה ירידה של 26% ממשקל הגוף בתוך 88 שבועות של שימוש בתרופה. התרופה של אלי לילי, "מונג'ארו" נמצאת כעת בתקופת ניסיון של טיפול בחולי סוכרת, והחברה כבר הגישה לרשויות האיחוד האירופי בקשות לאפשר טיפול באמצעותה גם בהשמנת יתר.
3 צפייה בגלריה
מטה חברת נובו נורדיסק קופנהגן דנמרק
מטה חברת נובו נורדיסק קופנהגן דנמרק
מטה חברת נובו נורדיסק בקופנהגן
(צילום: oleschwander / Shutterstock)
לעת עתה הדנים אינם צריכים לחשוש: הביקוש עצום, ויותר ויותר אנשים סובלים מהשמנת יתר (40% מהאמריקאים מאובחנים עם השמנת יתר, 11% עם סוכרת סוג 2). מלבד זאת, החברה נכנסת כבר לחלק השלישי של המחקר שלה על מתן התרופה בצורה של גלולה – מה שיסייע לפריצה לשוק הרבה יותר נרחב של משתמשים. שימוש בדרך של גלולה יהפוך את תהליך הייצור של התרופה למהיר יותר, יגביר את נפח הייצור ובעיקר יוזיל מאוד בעלויות, מה שאמור להשפיע גם על מחיר התרופה.
חשוב לציין שבכל המחקרים שנעשו עד כה על התרופה המאושרת ועל תרופות ניסיוניות דומות של חברות אחרות לא התגלו סימפטומים קשים עקב נטילת התרופה. הסימפטומים היחידים שהוזכרו היו בעיות במערכות העיכול, אבל גם הן הוגדרו כמתונות. במחקרים שנערכו עד עכשיו לגבי נטילת התרופה דרך הפה התגלו תופעות לוואי חזקות יותר במערכת העיכול. לא פלא שחברות תרופות כמו פייזר וחברות פרמקולוגיה סיניות משקיעות יותר ויותר כסף במחקרים על המרכיבים האקטיביים בתרופה.
אבל כאמור, יש מספיק דרישה לכולן. למרות הבקשה המפורשת של נובו נורדיסק מרופאים להגביל את המרשמים רק למי שבאמת צריך את התרופה, הדרישה לה בגרמניה עולה לאין שיעור על ההיצע. חולים יכולים לעבור בין עשרה בתי מרקחת ולא למצוא את התרופה. בעלי בתי מרקחת יכולים לעבור בין עשרות ספקים ולא להשיג אותה. "לא פלא שאנשים רזים אומרים שלשמנים אין כוח רצון ומשמעת", כתב אחד המשתמשים בדף פייסבוק שנקרא "לאבד את השומן", "לאנשים רזים יש פשוט חלק בגוף שאומר להם שהם לא רעבים, שהם לא צריכים לאכול. לי מעולם לא היה את החלק הזה. התרופה הזו היא כאילו ששמו לי משהו מלאכותי שעובד כמו הדבר הזה".
השמנת יתר היא מחלה גלובלית. תוסיפו לכך סלבריטיז ואנשי חברה גבוהה שמוכנים לשלם המון כדי להישאר רזים בעזרת קיצור דרך, וקיבלתם מתכון מושלם למחסור מתמיד
מעבר לבעיית הזמינות, הבעיות העיקריות של התרופה כרגע הן המחיר והעובדה שהיא לא מכוסה במלואה (באירופה) או לא מכוסה בכלל (באמריקה) על ידי חברות הביטוח הציבוריות. בעיה אחרת היא הפחד של רבים מפעולת ההזרקה, שתיפתר אם יאושר השימוש בדרך של גלולה, ובעיה נוספת היא שלפי רוב המחקרים, משתמשים שיפסיקו להשתמש בתרופה יחזרו למשקלם המקורי די מהר.
3 צפייה בגלריה
אוזמפיק
אוזמפיק
הזריקה המתחרה. אוזמפיק
(צילום: AFP)
אנשים, בעיקר אנשים חולים, רוצים גלולת קסמים, אבל זו גלולה שחברות התרופות עוד לא סיימו את המחקר עליה. מצד שני, כאמור, זו תרופת הפלא של עולם הבידור. משפיעניות רשת – שחושפות עוד ועוד ידועניות שמשתמשות בתרופה – קוראות לתופעה "עידן האוזמפיק" (רבים קוראים גם לוויגובי "אוזמפיק"). המילה אוזמפיק מוזכרת ברשתות החברתיות מאה מיליון פעמים בחודש.
התרופות החדשות המשמשות לטיפול בהשמנת יתר הן מהפכה אמיתית בעולם הרפואה. וכמו שקורה לפעמים, הדרך למציאת הוויגובי לא הייתה לוגית – היה מעורב בה המון מזל. מזל, עכברי מעבדה שהורעבו למוות, ואלפי שעות שכנוע של חוקרים בנובו נורדיסק עם הכלכלנים של החברה. אף אחד לא מבין איך היא בדיוק עובדת ולמה היא משפיעה על תאים במוח שהיא לא אמורה להשפיע עליהם, אבל דבר אחד ברור: נגמרו הימים שבהם הרופא שלח אותך לדיאטנית או לעשות ספורט, היום הוא יכול לכתוב מרשם ולטפל בזה בצורה קלינית.
התרופה וויגובי לא זמינה עדיין בישראל, בין היתר מפאת מחסור עולמי, מסבירה ד"ר מאיה איש שלום, מומחית ברפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת בקופת החולים מאוחדת. לדבריה, היא צפויה להגיע ככל הנראה בינואר.
גם התרופה אוזמפיק, בשורה משמעותית בשנים האחרונות במאבק בסוכרת ומשמשת גם לטיפול בהשמנת יתר, לא כלולה בסל התרופות, ואולם קופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית מספקות אותה למבוטחיהן חולי הסוכרת. בקופת החולים כללית היא ניתנת לבעלי הביטוחים המשלימים בלבד, כך שחולי סוכרת משכבות סוציו־אקונומיות נמוכות לא יכולים לקבל אותה דווקא בקופה הגדולה בישראל.
הנתונים מצביעים על עלייה חד-משמעית ברישום התרופה לחולים. על פי נתוני מכבי, ב-2020 נרשמו כ-50 אלף מנות של אוזמפיק, וב-2022 זינק מספרן לכ-340 אלף. במאוחדת התמונה דומה: 7,800 מנות ב-2020, שקפצו ל-100 אלף ב-2022. הנהירה אחר התרופה הובילה את משרד הבריאות להנחות את הקופות לפני שנה לרשום אותה אך ורק לחולי סוכרת, מאחר שמבוטחים רבים שסובלים מעודף משקל השתמשו בה על חשבון חולי הסוכרת, גם תוך כדי רכישה בשוק השחור.
לדברי ד"ר איש שלום, "אוזמפיק הוא הורמון שמופרש מתאים אנדוקריניים במעי בתגובה למזון, מווסת את פעילות הלבלב והפרשת האינסולין, מונע ייצור סוכר על ידי הכבד שלא לצורך, וגורם לתחושת שובע. התרופה מונעת אירועים מוחיים וככל הנראה גם התקפי לב. היא זריקה שניתנת פעם בשבוע, לעומת תרופות אחרות שניתנו פעמיים ביום. בגלל יעילותה, היא משנה את מהלך המחלה ויכולה להפוך אדם סוכרתי עם עודף משקל לאדם ללא סוכרת עם משקל תקין. תופעות הלוואי הן בעיקר במערכת העיכול, ויש מחקרים ארוכי טווח שמראים בטיחות. יש קצת סיגנל של אבנים בכיס המרה, אבל לא משמעותי ומאוד נדיר". (אדיר ינקו)
פורסם לראשונה: 00:00, 29.09.23