החיים של רז עינב בארבע השנים האחרונות הם סוג של רכבת הרים מטורפת. אחרים יקראו לזה טלנובלה. רז, עובדת סוציאלית במקצועה, הקימה בשיא הקורונה ביחד עם בעלה צביקה את "אבא חטוב" — שיטת הרזייה שהפכה ללהיט ענק שמגלגל לפי ההערכות כמאה מיליון שקל. בדרך היא הספיקה להתגרש, להפוך למנכ"לית של החברה שמעסיקה עשרות עובדים ולגלות דרך הפייסבוק שהגרוש שלה עוזב את האימפריה שפתחו ביחד — ופורש בשיא. עד עכשיו היא הייתה "האישה של צביקה עינב", מי שנחשב לגורו התזונה המפורסם בישראל — האישה שמנהלת מאחורי הקלעים מכונה משומנת שצומחת בקצב שסטארט־אפים רק חולמים עליו. היום היא יוצאת לעצמאות.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
אבל בואו נחזור להתחלה. בני הזוג עינב הפעילו קבוצות ריצה מצליחות באזור פרדס חנה־כרכור. ואז הגיעה הקורונה והשביתה הכל. בשעות הארוכות שהעבירו בסגרים צץ הרעיון — שיטת הרזיה "לפטינית". היום נדמה שכולם כבר מכירים את ההורמון הזה ששולט על חילוף החומרים ועל ויסות התיאבון. אבל אז אף אחד עדיין לא שמע עליו. בניגוד לשיטות הרזיה אחרות — בני הזוג עינב פנו תחילה דווקא לגברים ולא לנשים. צביקה הפך לפנים של השיטה. הוא ייצר סרטוני וידיאו קלילים בקצב מזורז, הקים קבוצת תמיכה שבה היה פעיל באופן אישי וייסד קהילה של עשרות אלפי אנשים מאחורי השיטה שלו. בעיקר הוא נגע בקהל יעד שלא זכה לתשומת לב עד אז — אבות צעירים שנלחמים בכרס שפתאום צמחה להם משום מקום.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדיאטה הזאת הפכה למשהו שעושים ביחד וסחפה אחריה שורה ארוכה של מקומות עבודה: מאלביט, דרך המשטרה, ישקר, שירותי הכבאות ועוד. "אפילו משה ארבל שר הבריאות", העיד צביקה, "השתמש בשיטה שלנו". ההצלחה הגדולה של "אבא חטוב" נבעה קודם כל מהעובדה הבסיסית שהיא עבדה. אלפי משתמשים דיווחו על ירידה דרמטית במשקל. זה היה האות להקים גם את "אמא חטובה" שפנתה לקהל הנשי — היום הנשים כבר מהוות את רוב הנרשמים החדשים.
ואז הכל התחיל להשתבש. הכסף הגדול בילבל את צביקה, בני הזוג התגרשו, הוא עבר למגדלים מפוארים בשדרות רוטשילד, טס למסיבות בחו"ל, התנסה בסמים מסוגים שונים, סיפר על התקפי חרדה — ובעיקר חש מיצוי. לפני כחודש, בלי לעדכן מראש את רז, הוא העלה לפייסבוק פוסט שטילטל את החברה המשותפת שלהם, והודיע על פרישה מהעסק שהיה מזוהה עם הפנים שלו: "בשנה האחרונה משהו נסדק בי. אין לי עוד מוטיבציה, לא הצלחתי להכיל את ההצלחה". עבור רבים, ברגע הראשון, היה נדמה שצביקה בעצם סוגר את החברה. עכשיו רז נלחמת על האימפריה שבנתה בעשר אצבעות ובעיקר צריכה להמציא את "אבא חטוב" מחדש. אחרי שורת ראיונות שצביקה העניק מאז הפרישה שלו — היא מרגישה שהגיע הזמן לספר את הצד שלה.
כעסת עליו? "ברור שהיו כעסים. צביקה אמר לי שהוא שוקל לעבור לדבר הבא, אבל זה לא היה סופי. ואז הוא כתב פוסט בפייסבוק, שהופתעתי לקרוא, לא ידעתי עליו".
אתם מנהלים עסק שמגלגל מיליונים, לא ציפית שהוא יעדכן אותך בצעד כזה דרמטי? "ברור שציפיתי שהוא יעדכן אותי לפני, הפתיעה אותי מאוד הדרך שבה הוא עשה את זה, אבל לא עצם הפרישה. ידעתי שאנחנו הולכים לקראת עזיבה מוחלטת שלו. מבחינת הפרידה האישית שלנו אנחנו כבר שנתיים וחצי חיים בנפרד. למרות זאת בעסק המשכנו לנהל את הכל כצוות, כל אחד בשלו, הוא בשיווק ובסרטונים ואני מנהלת את כל השאר, עד שהגיע הרגע שהתחלתי גם לעשות את השיווק כי הוא הוריד הילוך. כרגע אנחנו חברים, אבל היו בינינו חוסר הסכמות".
על מה? "על לאן ממשיכים מפה, לאן החברה הולכת. לא הסכמנו על אותם דברים וצביקה החליט שהוא רוצה להתמקד במשהו אחר. בחיים הזוגיים היינו תמיד חברים ושותפים טובים, מאוד מוצלחים בליצור יחד, משלימים אחד את השנייה באסטרטגיה ובבניית הדברים, אבל תמיד היה חסר משהו בחלק הרומנטי של הזוגיות. היה סופר להט בעבודה ובבית לא היה להט. הוצאנו את כל היצירה פה בעסק".
יכול להיות שאם לא הייתם מקימים את אבא חטוב לא הייתם מתגרשים? "אני לא יודעת להגיד. מהרגעים הראשונים שלנו ביחד תמיד היינו בעשייה משותפת. קשה לי לדמיין חיים יחד עם צביקה בלי המישור העסקי. אגב, אני מרגישה אישית שלא שילמתי מחיר משפחתי בגלל העסקים — אני מתכוונת למחיר פרטי שלי כאמא. אני קודם כל אמא של זוהר וגיא, מגדלת אותם ונוכחת. חשוב לי להתעקש לאסוף מהמסגרות, לא כל יום אני מצליחה, עכשיו כשאני לבד בעסק, אבל אני עושה כל יום שיעורי בית עם הגדולה. אני נמצאת בארוחת ערב ובמקלחות וממשיכה לנהל את העולם אחרי שהן נרדמות. אני שמה את הטלפון לשעתיים בצד כדי לעשות לילדות ארוחת ערב וממשיכה לעבוד עד הלילה. אז בהסתכלות אחורה קשה לי לראות אותנו בלי העסק. נקודה. אני עשיתי את הכי טוב שלי. אני לא יכולה בלי הילדה הגדולה שלי, נכון? אז ככה זה לגבי העסק. זו יצירה משותפת, כמו ילד".
ניהלתם שיחות על הזוגיות במהלך הדרך? כללים שישמרו על הבית? "על זוגיות לא, רק על ההסכמה שצביקה מצלם את הסרטונים, הוא על השיווק, ואני עושה את כל השאר. משירות הלקוחות, חשבוניות, כספים, טכנולוגיה, אדמיניסטרציה, גיוס עובדים. וגידול שתי הבנות. הכל עליי. צביקה מתמקד בשיווק ובסרטונים. לאורך הדרך הביקוש עולה, השיטה עוברת מפה לאוזן ואני נדרשת להתאים את החברה לביקוש – לגייס עוד כוח אדם, צריכה לשכור צוות לשירות לקוחות ומנהלת משאבי אנוש ואז גם מנהלת משרד. עד שלב מאוד מתקדם ראיינתי את כולם בעצמי, הוצאתי חשבוניות ואפילו עניתי בשירות לקוחות.
2 צפייה בגלריה
רז עינב מ''אבא חטוב''
רז עינב מ''אבא חטוב''
להמציא את העסק מחדש. רז עינב
(צילום: שרון צור)
"למדתי עם הזמן לשחרר ולסמוך על אחרים וכך נוצרה לחברה שדרה ניהולית. בהתחלה הכשרנו מאמן חיטוב אחד לכל הלקוחות, היום יש לנו חמישים מאמני חיטוב. ולכל אחד יש ראש צוות. בשלב מסוים התחלנו לקבל המון פניות מנשים שרוצות גם. אני האמנתי בזה מאוד וחיפשתי דמות שתוביל את אמא חטובה. יחד עם בר הורוביץ הגשמתי את החלום. היא בוגרת של התהליך, ירדה 35 קילו. אני מאוד מעריכה את הדרך שהיא עשתה. הרבה מאיתנו חולמות להיראות כמוה. אמא חטובה היה כמו אש בשדה קוצים. לא שיווקנו את זה אפילו. זה הצליח כי השיטה מצליחה. היום אנחנו מתקרבים למאה אלף לקוחות. קהילה ענקית. בגלל שאני באה מתחום העבודה הקהילתית והסוציאלית — אחד הדברים החשובים שראיתי לנגד עיניי זה לטפח את הקהילה שלנו".
מתי הייתה הנקודה שבה הבנת שאת וצביקה נפרדים? "היה רגע כזה שצביקה ראה אותי שמחה בלעדיו, זה היה רגע חזק ועצוב מאוד. וזה השלב שבו החלטנו לעשות שיחה, להפריד כוחות במשפחה, אבל עדיין לא בעסק. היה לי יותר קל לעשות את זה הדרגתי. הפרדנו רק בית. גם לא ראיתי אותו ביומיום כי בשלב הזה הוא היה פחות בעסק והרגשתי שהוא יוצא לאט־לאט מהחברה. בגלל המלחמה לא היה לנו ברור מתי המועד הנכון שלו לעזוב — יש מלחמה באוויר, זו תקופה מורכבת, ויש עובדים ולקוחות שקשורים ומחוברים מאוד לצביקה. רציתי שנעשה את זה נכון. ואז אני קמה בבוקר ורואה את הפוסט. נכנסתי לשוק".
למה הוא עשה את זה בדרך הזאת? "אני חושבת שהוא פחד מהתגובה שלי ופחד שאני אעצור בעדו. היום שנינו במערכות יחסים חדשות, ואנחנו בטוב אחד עם השנייה, לפעמים אוכלים ארוחות ערב ביחד כל המשפחה".
איך הגבת לכל סיפורי הסמים והמסיבות שלו? "הוא שיתף אותי בלייב בכל ההתנסויות שלו, הוא אפילו התקשר אליי מאחד התהליכים הפסיכדליים שלו. אמרתי לו שיום אחד הבנות שלנו יגדלו וישמעו על זה ושיחשוב מה הוא רוצה שהן יידעו עליו. להגיד לך שאני חושבת שזה מה שצריך לשתף ולספר או לעשות בכלל? לא אצלי. זה רחוק ממני".
הריאיון נערך במשרדי החברה המרווחים בקיסריה. המשרדים כוללים שלוש קומות שבהן יושבים כ־65 עובדים — מאמנים, נציגי שירות, אנשי שיווק וסושיאל מדיה. מאחורי רז ניצב לוח מחיק ענק עם יעדי השבוע שהציבה לעובדים. היא בת 36, גדלה ביישוב גבעת אלה בעמק יזרעאל. הייתה מדריכה בנוער העובד, למדה עבודה סוציאלית, שירתה כקב"נית בצבא קבע, ולאחר השחרור מילאה שורה של תפקידים בכירים בתחום העבודה הסוציאלית. את צביקה הכירה דרך הפייסבוק. הם עברו לגור באזור טבעון — היא הייתה עו"סית מחוז צפון של השירות הלאומי, צביקה אימן קבוצות כדורסל של ילדים, ואז הם פתחו ביחד קבוצות ריצה.
"רציתי להתחטב לחתונה ולהיות 'פיט' ופתחנו את קבוצות הריצה כדי שאתחיל לרוץ. צביקה לא רצה לאמן אותי לבד. הגעתי ליעד המשקל לפני החתונה", היא מחייכת. "ואז נכנסתי להיריון. עברנו לפרדס חנה־כרכור. מועדון הריצה שלנו שם מנה 220 מתאמנים ומתאמנות, מועדון ריצה גדול. היינו הקבוצה השנייה בגודלה במרתון תל־אביב שהיא לא גוף מוסדי, נקראנו 'נמרות העמק'. אחרי הלידה של הבכורה לא חזרתי להיות שכירה, ניהלתי את קבוצות הריצה ועשיתי את התפעול. היה הסכם שצביקה בפרונט ואני עושה את כל השאר. שר החוץ ושר הפנים. זה היה הסטטוס וזה היה לי אחלה. הייתי בקשר עם המתאמנות, אבל נתתי לצביקה את המקום שלו. מועדון ריצה זה חתיכת אופרציה. לא כמו מה שיש לנו היום", היא צוחקת. "כמובן שהיום זו אופרציה פי כמה יותר גדולה, אבל זה היה שיעור בשבילנו".
2 צפייה בגלריה
רז עינב מ''אבא חטוב''
רז עינב מ''אבא חטוב''
''שותים שייק ירוק''. צביקה ורז
(צילום: יפעת יוגב)
ואז פורצת הקורונה, וקבוצות הריצה מושבתות. "הבנו שאנחנו חייבים לחשוב על הדבר הבא. צביקה ירד המון במשקל באותה תקופה, וזה היה הבסיס לבנייה של אבא חטוב. מהיום שאני מכירה אותו אנחנו שותים שייק ירוק. כל החיים שלנו סבבו סביב המשקל, אותי הנושא הזה הטריד כל החיים. לצביקה היו 17 רעיונות שונים של דברים שהוא רוצה ללכת עליהם, ואני אמרתי לו שהרעיון הכי טוב זה השיטה שעוזרת לגברים לרדת במשקל. קראנו לזה 'אבא חטוב', שם שאני הגיתי תוך כדי שיחה עם צביקה".
הרעיון להתמקד בגברים — ובעיקר באבות — היה בדיעבד הברקה גדולה. "היום הנשים הן משמעותיות אצלנו", אומרת רז, "אבל אין ספק שאם היינו מתחילים עם נשים לא היינו מצליחים ככה. השיטה שלנו היא 'תכלסית' ממוקדת מטרות וזה התאים לגברים. ראינו בשוק הזה משהו מיוחד כי דיאטות לנשים קיימות והרבה. היו לנו מתאמנים בקבוצות ריצה שעשינו איתם פיילוט והם ירדו במשקל מהר. זה היה מדהים. החלטנו שאנחנו שמים את כל הקלפים שלנו על השיטה הזאת. התחלנו עם לקוחות בודדים ממשרד קטנטן בכניסה לקיסריה שפחדנו להתחייב עליו כספית — ולאט לאט גדלנו מפה לאוזן בגלל ההצלחה, אנשים רזו ומהר. הרבה נשים גם התחילו לעשות את הדיאטה לאחר שנחשפו אליה דרך הבעלים שלהן. ואז הגיעה כתבה שעשו עלינו בערוץ 12 בשיא הסגרים שחשפה אותנו לכל המדינה. בסגר של פורים היו לנו 600 לקוחות, שבוע אחרי הכתבה 1,400 לקוחות הצטרפו בשבוע אחד. זה היה רק כמה חודשים אחרי הפתיחה".
מה סוד ההצלחה של השיטה? "הבסיס זה שינוי הרגלים ובהדרגה. הסוד הוא איזון הורמונלי. הגוף שלך מתאזן, השובע והרעב. אין לך 'קרייבים', לא קשה לך, את רואה פיצה ולא אוכלת. אין אצלנו אבקות והזרקות כמו בשאר הדיאטות — זה לא בריא לגוף. בשיטה שלנו אין תלות בניגוד לשיטות אחרות. אנשים בזכותנו משנים את החיים שלהם. לאנשים חוזרת האנרגיה — מעבר לאיך שאני נראה זה חשוב בריאותית. זה משנה את כל איך שאני תופסת את עצמי מול בן הזוג שלי, החברים והילדים. אנשים שמצליחים פתאום לשרוך את השרוכים אחרי שנים שלא הצליחו".
הדיאטה בשיטת "אבא חטוב" נמשכת כ־12 שבועות. המחיר להצטרפות נע סביב 1,400 ל־1,700 שקל. הלקוחות מתחברים לאפליקציה ונחשפים לסרטונים, לתכנים ולהוראות שמתאימים לשלב שלהם בדיאטה. ברוב הסרטונים מככב עדיין צביקה למרות הפרישה שלו. המשתתפים מקבלים גם ליווי במפגשי לייב עם מאמני החיטוב של החברה ויכולים לקבל תמיכה גם מהקהילה הגדולה של הלקוחות בקבוצה.
גם אחרי הפרישה צביקה הוא עדיין הגורו שמככב בכל סרטון — הפנים של העסק. ואין ספק שכדי לשרוד "אבא חטוב" חייבת להתפתח לכיוונים חדשים, להשתחרר מהצל של צביקה ולהוסיף פנים חדשות שייקחו אותה קדימה. "אבא חטוב זה משהו שגדול ממני ומצביקה", אומרת רז. "אנחנו יכולים שנינו יום אחד לזוז הצידה והעסק ימשיך. זה עובד כי השיטה עובדת והשיטה יותר גדולה משנינו".
עדיין, אם הגורו שלי היה עוזב במפתיע הייתי נלחצת מאוד בתור לקוחה. "הלקוחות שאלו, שלחו הרבה הודעות, והיה לנו חשוב להבהיר להם שהכל ממשיך כרגיל. שום דבר לא השתנה בעסק כי לאורך הדרך לקחתי על עצמי את כל הכובעים של צביקה. נכון שהיה צריך לתווך את זה לעובדים וללקוחות ולהגיד שהכל כרגיל. ברור שהיה חשש מצידי בכל מה שקשור ללקוחות, שהכל יתערער אצלם. חשוב לנו לשדר יציבות. סבבה, צביקה עבר לדבר הבא, אז מה? הסרטונים נשארים, אנחנו נמשיך לפתח תכנים חדשים. כשמישהו כותב שיר הוא ממשיך להתנגן גם אחריו, אז ככה זה גם עם צביקה".
אז למה לא לשנות את מערך השיווק והסרטונים עם הפרצוף של צביקה בכל מקום? "יש לנו תכנון לצלם עוד אנשים שיעבירו את התוכנית. אנחנו רוצים להגיע לעוד קהלים וברור שבשבילם נצטרך תכנים חדשים — יש לנו תוכניות לעשות סבא וסבתא חטובים, נוער חטוב ותוכנית לכל המשפחה, קמפיין לחרדים. עברתי המון קשיים בדרך, וגירושים, אבל קיבלתי את כל הסימנים שאני צריכה להמשיך הלאה את הבייבי המשותף שלנו — למרות שהחצי השני של העסק עבר למקום אחר".