P {margin-bottom:16px;}.quote {font-size: 120%;display: block;padding: 10px 10px;border-top: 2px solid black;border-bottom: 2px solid black;border-left: none;margin: 0 auto;margin-bottom: 16px;width:80%;text-align:center;}.ul {margin: 0;margin-bottom: 16px;padding: 0;list-style: inside;}ul {margin-bottom: 16px;}
סרסיי לאניסטר. איזו אישה שנואה. במהלך העונות של "משחקי הכס" היא תפסה היטב את תפקיד המלכה הרעה מהאגדות – ואין ספק שיש לה מקום של כבוד ליד דמויות מרושעות כמו המלכה שהרעילה את שלגייה, האם החורגת של סינדרלה ושלל מכשפות רעות.
אבל מתחת לכל הרוע הזה מסתתרים גם צדדים אחרים, רכים יותר, שהחיים הובילו אותה הרחק מהם.
הכרנו את סרסיי בעונה הראשונה כמלכה חמוצה, אך בעונה החמישית נחשפנו גם לילדה שהיא הייתה. בסצנה שסיפרה על המפגש שלה עם מגדת עתידות שצפתה את נישואיה ואת מות ילדיה, היא הופיעה כילדה יהירה ונועזת, שממש כמו ראש ממשלה מסוים הכריזה בפניה: "את משעממת!". כבר בגיל צעיר היא הייתה דמות לא נעימה.
סרסיי סלדה מבעלה המלך רוברט, שהעדיף להשתכר, לצוד ולשכב עם נשים אחרות מאשר לבלות בחברתה. הנישואים לרוברט נכפו עליה, והיא מצידה אהבה רק גבר אחד: אחיה התאום ג'יימי, שהיה האב האמיתי של שלושת ילדיה, ג'ופרי, טומן ומירסלה. בסדרה (ולא בספרים) נאמר שנולד לה ילד נוסף, בן בכור שהיה בנו האמיתי של רוברט ומת כשהיה תינוק. כדי להבטיח למשפחתה את השליטה היא שמרה על מערכת היחסים עם ג'יימי בסוד, וכשחששו מחשיפה הם לא היססו לפעול. כך קרה שבראן סטארק הושלך מהמגדל בווינטרפל אחרי שתפס אותם באמצע, והפך נכה.
בהמשך סרסיי הוכיחה שוב ושוב שהיא, ובכן, כלבה. למותו של רוברט היא ככל הנראה תרמה – הוא נהרג בתאונת ציד נוחה מאוד, שבה נכח לאנסל לאניסטר, מי שהיה הנער המלווה שלו (כלומר ספק היין), וגם בן דודה של סרסיי והמאהב שלה כשג'יימי היה רחוק ועסוק בלחימה. אחר כך היא ביקשה להיפטר מנד סטארק, שהיה ימינו של המלך רוברט וגילה שג'ופרי הוא לא באמת היורש החוקי של כס הברזל, אז היא האשימה אותו בבגידה. היא רצתה שהוא יועבר לחומה, אבל ג'ופרי החליט לערוף את ראשו ופתח כך במלחמה עם הצפון.
ווסטרוז כולה הידרדרה למלחמה בין כמה טוענים לכתר, אבל סרסיי מעולם לא התבלבלה – מבחינתה כס הברזל היה שייך למשפחתה. ילדיה חשפו את הצד הרך ביותר שלה, והיא הייתה מוכנה לעשות הכול בשבילם. גם לחרב את הממלכה. "אל תאהבי אף אחד מלבד הילדים שלך", אמרה פעם לסאנסה, וכך באמת היא פעלה.
בזמן שג'יימי יצא לשדה הקרב, סרסיי נותרה במעלה מלך עם האח הקטן והשנוא שלה ואחת הדמויות האהובות על הצופים – טיריון. היחסים בין סרסיי לטיריון התבססו על קצת כבוד והרבה שנאה. "באופן מוזר, הקשר שלה עם טיריון מסובך יותר מהקשר עם ג'יימי", הסבירה בסרטון וידיאו השחקנית לנה הידי שמגלמת אותה, "יש לה הרבה כבוד אליו, אבל היא שונאת אותו". הכעס על טיריון היה עתיק – הוא החל עם לידתו, שבה מתה אמם. סרסיי (וגם האב טייווין) תמיד האשימו אותו במוות הזה וסלדו מהאח שנולד גמד.
טיריון פתח חזית נוספת עם סרסיי כשהחליט לשלוח את מירסלה לדורן – כדי להבטיח את הברית עימם. מבחינת סרסיי הוא הפריד אותה לא רק מאמה, אלא גם מבתה היחידה. בזמן שהוא פעל כדי להציל את מעלה מלך מהצבא של סטניס שביקש לכבוש אותה, סרסיי הייתה עסוקה בשתיית יין, פעולה שהפכה יותר ויותר מזוהה עימה מעונה לעונה.
בהמשך הובהר גם טיב היחסים שלה עם האב הכל-יכול – טייווין לאניסטר. סרסי העריצה אותו וכיבדה אותו, אבל הרגישה שהיא לא זוכה לכבוד בחזרה. ג'יימי היה הבן המועדף, וגם לטיריון השנוא הוא העניק באופן זמני את תואר ימין המלך, אבל בסרסיי הוא השתמש בעיקר כדי לכרות בריתות נישואים, מבלי להשתמש בשכל החריף שלה. בצעירותה היא אמורה הייתה להינשא לנסיך רייגר טרגריאן, אחרי המרד היא נישאה לבסוף למלך החדש רוברט, ולאחר מותו טייווין רצה להשיא אותה ללוראס טיירל, יורש צעיר להון רב, אחיה של מרג'רי והומו בארון.
סרסיי מאסה ביחס הזה, אבל רק אחרי המוות של ג'ופרי ושל טייווין הבנו למה היא מסוגלת באמת. ג'ופרי הורעל בחתונה שלו, וזה היה הרגע שבו קצת טירוף התחיל להזדחל לדמותה של המלכה הקפואה. היא הייתה מוכת יגון וזעם, והאשימה את טיריון ברצח. טייווין שיתף איתה פעולה ושילם על כך בחייו – טיריון נמלט מהכלא בעזרת ג'יימי, ובדרך לחופש הרג את אביו. כך נותרה סרסיי במעלה מלך בלי המנהיג של המשפחה ועם כל אנשי משפחת טיירל סביבה. מרג'רי כבשה את ליבו של המלך החדש טומן, ג'יימי יצא להחזיר את מירסלה מדורן, וסרסיי הרגישה שהיא מאבדת אחיזה.
ומה עושים ברגעים כאלה? פונים לדת. באמצעות שת"פ עם הדרור העליון, מנהיג של פלג דתי עממי, היא הובילה למעצרם של מרג'רי ואחיה לוראס טיירל, אבל הכוח שהעניקה לדרור ולאנשיו חזר אליה כמו בומרנג אדוק במיוחד. זו הייתה אסטרטגיה ראשונה בלי מעורבות של טייווין, ובמקרה הזה סרסיי עשתה טעות מרה - מהר מאוד היא בעצמה הושלכה לתא. לאנסל לאניסטר, בן הדוד והמאהב לשעבר, חזר בינתיים בתשובה והפך לאחד מאנשיו של הדרור. הוא סיפק לא מעט חומרים מפלילים על המלכה.
באחת הסצנות הזכורות ביותר מהסדרה, היא נדרשה לכפר על מעשיה והוצעדה בצעדת הבושה. היא הלכה עירומה עד הארמון, סביבה ההמון הזועם שהשליך לכלוך וירק בפניה, ומאחוריה נזירה שרק חזרה ואמרה: "בושה". זה היה רגע השפל של הדמות בסדרה. היא בכתה והושפלה, אבל כמה רגעים אחרי שהגיעה לאנשים הנאמנים לה – המלוומד קייבורן ו"ההר" – החלה לתכנן מתקפת נגד.
הדרור העליון לא הבין עם מי יש לו עסק. הוא אולי גזר את השיער היפה של סרסיי והפשיט אותה מבגדי האצולה שלה, אבל הוא לא כיבה את אש הפרא שבתוך הלב שלה, שבשלב הזה כבר הייתה ממש גבוהה. בינתיים הבת היחידה שלה מירסלה נרצחה בדורן, וזה הוסיף עוד המון רעל למדורה.
מטורפת מצער ומזעם, סרסיי רקחה מזימה, או ליתר דיוק – פיגוע. היא העלתה באש את כל אנשי הדת ובני משפחת טיירל, ונפטרה מכל מי שאיים על מעמדה בעיר. זה היה תכנון גאוני ומרושע, אבל הוא גבה עוד קורבן: טומן, שאהב את מרג'רי, התאבד אחרי שהבין מה קרה. וכך, לבסוף, סרסיי התיישבה בעצמה על כס הברזל. מלכה בלי מלך, שליטה מכוח עצמה ואמא שאיבדה את כל ילדיה. בלי ילדים היא למעשה איבדה כל חלקיק אנושי, ומצד שני צברה יותר כוח ממה שהשיגו כל הגברים ממשפחת לאניסטר לפניה. במובנים מסוימים היא הפכה דומה ל"מלך המטורף" אאריז טארגריין, שטירוף ואש פרא אפיינו את שלטונו.
אחרי שסיימה עם האויבים בתוך העיר, סרסיי התפנתה לחשוב על האויבים שמחוצה לה. דאינריז טארגריין הרי הגיעה סוף-סוף לווסטרוז עם צבא ענק, שלושה דרקונים וגם תמיכה מבתים שונאי לאניסטר כמו טיירל ודורן, שלא לדבר על סטארק. אבל קודם כל סרסיי טיפלה באלריה סאנד - האישה שהרעילה את מירסלה. היא השיבה לה באותו המטבע כשהכריחה אותה לצפות בבתה שלה, נחשית החול, גוססת מאותו הרעל.
בין נקמה למזימה התגלתה גם תגלית מפתיעה: סרסיי נכנסה להיריון מג'יימי. בשלב הזה היא כבר חשה בטוחה בעצמה מספיק בשביל להפסיק להסתיר את הקשר עם האח שעורר ברבים (כולל אביהם) סלידה. היא הודיעה לו שיוכלו לגדל את הילד ביחד, ונדמה היה שהיחסים, שהתקררו עם השנים (בעיקר מצידה), התחממו שוב בזכות המחשבה על משפחהה חדשה.
ואז הגיעו המתים, או המת ליתר דיוק. דאינריז נחתה בחצר של סרסיי על גב הדרקון, יחד עם טיריון, ג'ון סנואו ועוד כמה מחברי הפמליה, ואחרי שהאבק שקע הם הסבירו שהמתים באים להרוג את כולם, ואפילו הביאו איתם דגימה. ג'יימי, שבניגוד לאחותו השתנה מאוד במהלך השנים והפך אדם טוב יותר, רצה להצטרף לכל אותם אנשים שסרסיי שנאה, אבל לא סרסיי. ממש לא.
כבוד ומוסר מעולם לא היו הצד החזק שלה, שכל דווקא כן. סרסיי הבטיחה לדאינריז וג'ון שתסייע להם במלחמה, אבל לא הייתה לה שום כוונה לכבד את ההבטחה הזו. לעומת זאת היא הצליחה לשכור לעצמה צבא חזק (בעזרת מימון מבנק הברזל וסיוע מהחבר החדש שלה – יורן גרייג'וי), כזה שישמש אותה בכיבוש שאר הממלכה, ומבחינתה כל השאר יכולים למות אי שם בצפון.
הפערים שנוצרו בינה לבין ג'יימי הביאו לבסוף לפרידה שלהם. "היא לא מסוגלת להגיד 'בבקשה אל תעזוב אותי, אני אוהבת אותך', אז הוא עוזב אותה והיא מאבדת את האדם היחיד שעמד תמיד לצידה, לא משנה כמה מפלצתית הייתה ההתנהגות שלה", הסבירה הידי. בסוף זה קרה, המלכה נשארה לבדה.
לנה הידי אומנם התפרסמה בעיקר בזכות "משחקי הכס", אבל בניגוד לאלמונים אחרים על הסט, היא הייתה שחקנית מוכרת ומנוסה עוד לפני שהגיעה למעלה מלך.
היא נולדה בברמודה וגדלה בבריטניה, והחלה לשחק עוד לפני גיל 20. התפקיד הראשון שלה היה בסרט Waterland, שבו שיחקה לצד ג'רמי איירונס ואיתן הוק. בהמשך השתתפה בסרטים רבים בבריטניה ובהוליווד, בהם "שארית היום", "ספר הג'ונגל", "אונייגין" ו"המשחק של ריפלי". אחד מתפקידיה הקולנועיים המוכרים ביותר הוא המלכהה גורגו, שאותו גילמה בסרט "300" על הקרב של בני ספרטה בצבא הפרסי ובסרט ההמשך שלו – "300: עליית האימפריה".
ב-2008 הגיעה הידי לטלוויזיה האמריקנית בתפקיד שרה קונור בספין-אוף לסדרת "שליחות קטלנית", אבל הפרסום הגיע כאמור אחרי "משחקי הכס". לאודישן לתפקיד סרסיי לאניסטר היא הגיעה למעשה בזכות חבר. פיטר דינקלג', שמגלם את אחיה השנוא טיריון, המליץ עליה, וכך היא הפכה למלכה שנואה/אהובה בכל העולם. "אני לא יודעת אם אני מזדהה איתה, אני מעריצה אותה", אמרה על הדמות השנויה במחלוקת.
על המסך סרסיי ניהלה כמה מערכות יחסים, וכך גם בחיים האמיתיים. ב-2007 הידי נישאה למוזיקאי פיטר לאורן ולשניים נולד בן. הם נפרדו ב-2011 והתגרשו לאחר מכן, והידי עשתה ילד נוסף עם הבמאי דן קדן, שעימו התחתנה בשנה שעברה. בין לבין דווח כי היא יוצאת עם אחד מחברי הסדרה – ג'רום פלין שמגלם את ברון, אך פורסם כי בשל פרידה קשה הם לא נפגשו או דיברו כלל על הסט.
מלבד פלין, הידי קשרה קשרים טובים עם קולגות נוספים מווסטרוז. דינקלג' כאמור היה חברה הטוב עוד לפני שהפכו לאויבים מול המצלמה, וגם חיבוקים עם ניקולאי קוסטר וולדו, המגלם את ג'יימי, אפשר למצוא באינסטגרם שלה, יחד עם פרגונים חמים למייסי וויליאמס (אריה סטארק) ואמיליה קלארק (דאינריז טארגריין). רחוק מאוד מהדמות הקשוחה שהיא מגלמת.
הבדל מהותי נוסף מסרסיי הוא הפעילות ההומניטרית של הידי. היא נחשבת למעורבת מאוד בעניינים חברתיים – זכויות בעלי החיים, ארגוני להט"ב ובעיית הפליטים. בנושא האחרון הפכה לשגרירה של ממש: היא עובדת עם IRC – ארגון בינלאומי שמסייע לפליטים, הגיעה בשליחותם למפגשים עם פליטים סורים ופועלת לעורר מודעות בעניין. גם בנושא ההטרדות המיניות היא השמיעה את קולה - בשיאה של פרשת הארווי ויינסטין היא סיפרה איך המפיק ההוליוודי הפחיד והטריד גם אותה.
ומה עם החיים שאחרי סרסיי? הידי תופיע בסרט Fighting with my FFamily על משפחת מתאבקים לצידו של דוויין ג'ונסון, שצפוי לעלות השנה, והצטלמה גם לסרט הבריטי The Flood. בקיץ הקרוב היא תיפרד מדמותה של המלכה עם סיום העונה האחרונה של "משחקי הכס", ותשיל לנצח את הפאה הבלונדינית שחבשה. "שרפתי אותה!", אמרה לאחרונה בריאיון לג'ימי קימל, לאחר שהמנחה סיפר לה כי הוא תמיד מופתע לגלות שהיא למעשה ברונטית מתחת לאותה פאה. "שרפת אותה???", שאל. "לא, היו תובעים אותי, אבל הייתי רוצה".