כשהסוכנים הפדרליים פרצו לבית שבו הסתתרה גיליין מקסוול בניו־המפשייר, ארה"ב, הם מצאו אותה בחדר פנימי. הסלולרי שלה היה עטוף בנייר אלומיניום כדי שלא ניתן יהיה לאתר אותו, אבל כנראה שזה לא ממש עבד. גם המאבטחים ששכרה, חיילים לשעבר בצבא הבריטי, לא יכלו למנוע את הרגע שממנו חששה יותר מכל. באותו יום, לפני שנה פחות שבוע, נסגר מעגל: מאישה עשירה ומחוברת הפכה מקסוול לנאשמת בפשעים איומים, בהם שידול וסחר בקטינות.
אבל גם בזמן שעבר מאז, בעודה ממתינה בתא המעצר שלה לפתיחת המשפט, מעטים יודעים לענות על השאלה "מי זאת גיליין מקסוול". השותפה של ג'פרי אפשטיין הפכה בבת אחת לנבלית האולטימטיבית, מה שרק הגביר את הרצון לדעת: מה גורם ל"אשת חברה", שכל העולם פרוס בפניה, להתחבר לצדדים הכי אפלים בנפש האדם ולהשתתף במעשים מפלצתיים.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גם הבמאית הקנדית ברברה שירר והמפיקה הבריטית אמה קופר הבינו את הדרמה. למעשה, שירר הייתה מושקעת בפרשת אפשטיין־מקסוול עוד לפני שזה היה מיינסטרים. "נתקלתי בסיפור שלו ב־2016", היא מספרת, "השם שלו עדיין לא היה ידוע בתקשורת המרכזית. שמעתי על העסקה הנוחה שהוא קיבל בהרשעה הראשונה וחשבתי שזה סיפור ששווה לתעד: איך יכול להיות שאף אחד לא מדבר על המקרה, של מיליארדר שסוחר בנשים צעירות? כתבתי הצעה לפיתוח, דיברתי עם הבלשים ועם עורכי דין והצעתי את זה לרשתות. אף אחת לא רצתה לגעת בזה. אז גנזתי".
שלוש שנים מאוחר יותר אפשטיין נעצר, מת בתא הכלא שלו והכל התפוצץ. פתאום כולם מדברים על המיליארדר היהודי־אמריקאי ורשת הסחר שהקים, שבמסגרתה אנס באחוזתו עשרות קטינות ולפי הטענות כפה עליהן גם כמה מחבריו החזקים. אבל חלקה של מקסוול, מי שכונתה "המדאם של ג'פרי אפשטיין", נותר מעורפל: האם היא הייתה גם בת זוג? או רק שותפה למפעל מחריד? ואז שירר הבינה שהפרויקט קם לתחייה, אבל הפוקוס צריך להשתנות. התוצאה היא 'גיליין מקסוול: הצל של ג'פרי אפשטיין', הדוקו המדובר של הרגע, שכל שלושת הפרקים שלו זמינים לצפייה ב־yes דוקו וב־HOT 8.
3 צפייה בגלריה
''הסיפור שלה הרבה יותר מעניין ומורכב''. גיליין מקסוול וג'פרי אפשטיין
''הסיפור שלה הרבה יותר מעניין ומורכב''. גיליין מקסוול וג'פרי אפשטיין
''הסיפור שלה הרבה יותר מעניין ומורכב''. גיליין מקסוול וג'פרי אפשטיין
(צילום: GettyImages)
"הסיפור של אפשטיין הוא כמעט קלישאה", אומרת שירר. "נבל מוחלט, איש אלים ומחליא. לעומת זאת, הסיפור של מקסוול, החברה הכי טובה שלו כפי שהוא קורא לה - והם בילו כמעט 20 שנה יחד - הרבה יותר מעניין, מורכב, מרובד. הרקע שלה, האופן שבו גדלה, יש שם יותר מה לחקור".
שירר לא נזקקה לפנס משוכלל כדי לדעת איפה להתחיל. מקסוול, בת 59, בריטית שגדלה באוקספורד, היא בתו של רוברט מקסוול: טייקון תקשורת יהודי שנולד באוקראינה, נמלט מהנאצים והפך לאימפריה של עיתונים וערוצי טלוויזיה ברחבי אירופה אבל לא רק. בישראל, למשל, הוא קנה את 'מעריב', הוצאת 'כתר' ואפילו דובר שירכוש את בית"ר ירושלים. אולם אז, בראשית הניינטיז, החלו להתפרסם תחקירים שלפיהם הוא שקוע בחובות כבדים. שנה לאחר מכן מצא את מותו ביאכטה שלו.
הגרסה הרשמית הייתה שמדובר בהתאבדות, אבל מסתורין אופף את מותו עד היום, כולל שמועות על הסתבכות שלו עם המוסד - שיופיעו גם במערכה הבאה, בכיכובם של גיליין ואפשטיין. בינתיים התברר שהאב היה חייב יותר משני מיליארד דולר וניסה להיחלץ מהקשיים באמצעות ריקון קופות הפנסיה של עובדיו. אגב, בהלווייתו בישראל השתתפה כל צמרת המדינה דאז, כולל הנשיא חיים הרצוג וראש הממשלה יצחק שמיר.
"רוברט מקסוול בנה את עצמו מעוני שאנחנו לא יכולים לדמיין", אומרת קופר. אז מצד אחד את שואלת, 'וואו, איזה מין כוח טבע יכול לעשות דבר כזה'. ואז את רואה את השחיתות, הברוטליות שלו כגבר וכאיש עסקים. הוא מתגאה בכך שהוא בריון. וגיליין הייתה הנסיכה שלו. הוא קרא לספינה על שמה. היא נוצרה בצלמו. וכשהוא מת היא הייתה צריכה להיצמד למישהו דומה לו. והיא פשוט עברה מאחד לשני. זאת היתה מערכת היחסים שחיפשה".
"כוח וכסף, זה מה שמניע אותה לאורך כל הדרך", מוסיפה שירר. "גיליין למדה מגיל צעיר להתמודד ולתמרן גברים קשים, מושחתים, נתעבים. יש לדבר הזה השפעה על המצפן המוסרי. לעבור מאבא שלה לדמות כמו אפשטיין זה לא כזאת קפיצה גדולה. עבורה זאת הייתה התנהגות נורמלית. זה מה שהיא הכירה מהבית".
ובכל זאת, יש מרחק גדול בין שחיתות לסחר בנשים. על פי עדויות היא תקפה מינית בעצמה בחלק מהמקרים.
שירר: "ככל שצללנו לעולם של אנשים עם כל כך הרבה פריבילגיות וכסף, הבנו שבחסות הלייפסטייל הזה מתקיימות אמות מידה מוסריות שונות, שהולכות ומתעוותות. המעבר מידיעה על משהו להשתתפות הוא לא כזה מרחיק לכת".
דמותה של מקסוול בסדרה נעה בין שני קטבים: מצד אחד היא מתוארת כמי שנאלצה להתמודד מגיל אפס עם גברים חזקים ומושחתים, עשתה הכל כדי לשרוד ועכשיו, לאחר שאפשטיין מת בטרם נענש, היא זו שמוקרבת לעולה. מצד שני, מקסוול מתוארת בתור הנבל האמיתי, בסגנון הסטריאוטיפ המיושן של האישה השטנית והמניפולטיבית, המוח המעוות שהגה את המנגנון של אפשטיין. בין שני הקצוות האלה, שירר וקופר עדיין לא בטוחות איפה למקם אותה.
"הגעתי אליה עם דף חלק", אומרת שירר, "לא הייתי משוחדת, כי באמת לא ידעתי עליה כמעט כלום. התחלתי לחבר את הנקודות, להבין איך האישה הזאת, בעלת המון פריבילגיות ואפשרויות בחיים, גמרה בכלא".
אני שומע אמפתיה כלפיה בקול שלך? חיבה?
שירר: "אני לא חושבת שאמפתיה זו המילה, ובשום אופן לא הייתי אומרת שאני מחבבת אותה. אני כן רואה מולי בן־אדם. בן־אדם שלם, עם סיפור חיים שלם, ורקע. זה קריטי כדי להבין את התמונה המלאה".
נראה שבתקופה האחרונה מסבירים את המניעים של כל נבל. זה לא קצת יותר קל לחשוב עליהם כעל קורבנות מאשר כאנשים פשוט אלימים? זה לא מסיר מהם אחריות?
קופר: "ההפך. קל הרבה יותר לחשוב על האנשים האלה כעל מפלצות. 'אה, הם פשוט מרושעים'. במקרה של מקסוול, כמו במקרים אחרים, אנחנו רואים שלהתנהגות איומה יש הרבה פעמים פתולוגיה מאחוריה".
ובכל זאת, לא מעט מהביקורות מאשימות אתכן בסלחנות כלפיה.
שירר: "אני מרגישה שיותר התעניינו בלהסביר אותה לצופים מאשר לתרץ את ההתנהגות שלה. יש כל כך הרבה פנים לאישה הזאת. היא לא דמות פשוטה. אני לא חושבת שהיא מוצגת כקורבן, היא מוצגת כאישה שעשתה בחירות בחיים, בגלל הרבה סיבות: רגשיות, פסיכולוגיות ואחרות".
3 צפייה בגלריה
''מאחורי ההתנהגות האיומה יש פתולוגיה''. גיליין מקסוול
''מאחורי ההתנהגות האיומה יש פתולוגיה''. גיליין מקסוול
''מאחורי ההתנהגות האיומה יש פתולוגיה''. גיליין מקסוול
(צילום: רויטרס)
מצד שני, יש טענה בסדרה שמקסוול גרועה מאפשטיין בגלל שהיא אישה.
שירר: "פשעים נגד נשים מקושרים בדרך כלל עם גברים. אז כשיש אישה שמעורבת בסיפור, זה מטלטל. זה מעניין בכל כך הרבה רמות, האפשרות שגם אישה תהיה מעורבת בפשעים כאלה, וחשוב להציף את זה ולדבר על זה".
אתן באמת חושבות שהיא יותר גרועה ממנו?
קופר: "אין גרוע יותר, שניהם גרועים. אבל כשאתה מסתכל על העדויות ואתה מגלה אישה שמדברת עם נשים צעירות, ומשתמשת בזה שהיא אישה כדי לרכוש את אמונן ולפתות אותן לפגוש את השותף שלה - שהוא עבריין מין, ברור שהחברה תסתכל על זה בצורה מסוימת. מי היה עושה דבר כזה עם עבריין מין מורשע?"
שירר: "אחת הקורבנות בסדרה אומרת שזה שהייתה אישה בנוכחותו של האיש הזה, גרם לכל הסיטואציה להרגיש בטוחה. חשבו שהם זוג של פילנתרופים חביבים. אז מובן שהשורדות ירגישו תחושה עמוקה של בגידה".
יותר מאשר סיפור על פדופיליה, פרשת אפשטיין ומקסוול מתבררת בסדרה כסיפור על כוח, מידע ומה שאפשר לעשות בו. שמות מוכרים נקשרו עם שמו של אפשטיין - מהנסיך אנדרו דרך דונלד טראמפ וביל קלינטון. כל תגובה של הליכוד לראיון עם אהוד ברק מצמידה לו את השם אפשטיין. על פי טענת הסדרה, הקרבה של הזוג לדמויות עוצמתיות הגנה עליו במשך עשרות שנים. "עושר וכוח ופטור מעונש, זה העניין", אומרת שירר. "החוקים שונים עבור אנשים עשירים ובעלי כוח לעומת כל השאר. אבל דברים זזים, בכל יום מתפרסמות ידיעות על אנשים שמפוטרים בגלל הקשרים שלהם איתו".
נתקלתן בתחקיר בדמויות נוספות שמאותרגות על ידי התקשורת והרשויות?
"אני בטוחה שיש אנשים שמוגנים גם היום. ואני מאמינה שבשנתיים הקרובות הולכות ליפול בסיפור הזה פצצות ענקיות. יש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים וייחשפו. הכל יוצא בסוף. נראה מי יפתח את הפה במשפט".
נתקלתן בלחצים לקבור את הסיפור?
קופר: "היו במסמכים הרבה שמות שנאלצנו לצנזר, אבל לא נתקלנו בלחצים שלא לפרסם את הסיפור. להשיג אנשים שידברו היה קשה בטירוף. יש לנו משהו כמו 200 אנשים שהעידו כרקע, אבל המעבר לעדות מול מצלמה היה מסובך. יכולת לחשוב שעכשיו כשהוא מת והיא במעצר זה נעשה קל יותר".
בדומה למותו של רוברט מקסוול, גם את מותו של אפשטיין אופפים סימני שאלה, מפני שהצליח להתאבד בכלא ברמת אבטחה גבוהה. והיכן שיש מסתורין פורחות גם הקונספירציות, שרבות מהן הצליחו למצוא את דרכן לסדרה, על אף שאין להן ביסוס רב.
לפי אחת התיאוריות, שמקבלת גיבוי משני סוכני סי־איי־אי לשעבר, מקסוול מחזיקה במאות תצלומים וסרטונים מפלילים שמתעדים אנשים בעמדות מפתח מקיימים יחסי מין עם נערות, מידע שיוכל לסייע לסוכנויות ביון רבות. תיאוריה אחרת גורסת שאפשטיין ומקסוול עבדו עבור המודיעין הישראלי. בסדרה, מי שמדבר על כך בביטחון הוא ארי בן מנשה, איש מודיעין ישראלי לשעבר ולוביסט, שטוען כי רוברט מקסוול עבד עבור המודיעין הישראלי והסתבך איתו, וכך גם אפשטיין. בן מנשה, יש לציין, נחשב לפרסונה שנויה מאוד במחלוקת.
3 צפייה בגלריה
''להשיג אנשים שידברו היה קשה בטירוף''. ברברה שירר (מימין) ואמה קופר
''להשיג אנשים שידברו היה קשה בטירוף''. ברברה שירר (מימין) ואמה קופר
''להשיג אנשים שידברו היה קשה בטירוף''. ברברה שירר (מימין) ואמה קופר
(צילום: יח"צ)
"זה היה רשלני לא לחקור את התיאוריות האלה ולא להכניס אותן", אומרת קופר. "מה שעשינו זה להציג אותן ובאותה נשימה להכניס מישהו שלגמרי לא מסכים איתן, כדי להיות הוגנים ולהראות את שני הצדדים. אנחנו לא באות ואומרות שזה מה שהם עשו, אנחנו מציגות את התיאוריות כפי שהן - תיאוריות".
אתן באמת מאמינות שהם עבדו עבור המודיעין הישראלי?
שירר: "הפירמידה של אפשטיין ומקסוול הייתה מבצע גדול. זה הרבה מעבר לתיאבון המיני של גבר אחד. המון אנשים היו מעורבים. זה סחר מיני ענק ממדים. אז מה זה אומר לנו? מי יהיה מעוניין במידע מסוג כזה?"
למה את מתכוונת?
"זה איש שהיה בקשר עם אנשים מאוד חזקים, ואם יש לו מידע על אנשים חזקים, אז יש הרבה גורמים, לא רק המודיעין הישראלי, שיעשו הרבה להשיג אותו. אם למקסוול יש מידע, כל אחד יהיה מעוניין. גם האף־בי־איי".
אתן חוששות שמשהו יקרה למקסוול? שהיא תירצח או תתאבד?
שירר: "אני בטוחה שמערכת הצדק תעשה הכל כדי להגן עליה. הם נראו רע מאוד אחרי שאפשטיין התאבד. הם ישמרו עליה היטב. אני לא רוצה שהיא תמות, אני מקווה לראיין אותה יום אחד".
פורסם לראשונה: 07:45, 09.07.21