קראשינג (Crashing) בריטניה, 2016, מיני-סדרה (6 פרקים)
רגע לפני ההצלחה המסחררת של "פליבאג", פיבי וולר-ברידג' יצרה מיני-סדרה היסטרית על חבורת צעירים שמתגוררת בבית-חולים נטוש ושומרת על הנכס בתמורה לשכר דירה מופחת. הרבה מעבר לדינמיקה מורכבת של שותפים לדירה, יש כאן כתיבה מבריקה ומנעד רגשי רחב. "קראשינג" סיפקה בסך הכול שישה פרקים - אבל זה רק אומר שהכיף מרוכז וממוקד. גומרים הולכים.
יער סודי (Stranger) קוריאה הדרומית, 2017, 2 עונות
בעצם יש כאן הכול: פרשיית רצח מותחת, חקירה משטרתית שחושפת תהומות של שחיתות ודינמיקה מרתקת בין תובע מחונן לבין בלשית מלאת תעוזה. המשחק לא פחות ממדהים, והאסתטיקה הכללית מושקעת ברמה קולנועית. התרבות הקוריאנית, השפה, המוזיקה וניואנסים של עריכה ותזמון מורגשים כאן לעומת סדרות מערביות בז'אנר, מה שרק מוסיף עומק.
אהבה, מוות ורובוטים (Love, Death & Robots) ארה"ב, 2019, 2 עונות
חובבי הז'אנר כבר כנראה עפו על הפרויקט הזה, אבל זה המקום להבהיר שלא מוכרחים להיות גיקים של מדע בדיוני ורודפי אפוקליפסה כדי ליהנות. מדובר באנימציה למבוגרים שעשויה כהלכה, מכילה פרקים קצרצרים ונוגעת במנעד רחב של תגובות אנושיות ושל נושאים. מעל הכול מדובר בסדרה מפתיעה ומהנה - גם אם לא תמיד היא מצליחה לשמור על רמה אחידה בין הפרקים.
קרימינל (Criminal) בריטניה, צרפת, גרמניה, ספרד, 2019, מיני-סדרה
אנתולוגיה מצוינת וחכמה שעושה שימוש מוקפד בקונספט של פרקי בועה - ובעצם מתרחשת כולה בתוך חדר חקירות משטרתי. יש כאן בעצם פרויקט חוצה מדינות, עונה קצרצרה בת שלושה פרקים עבור כל אחת מהמדינות המשתתפות (מלבד בריטניה שכבר קיבלה עונה נוספת). בכל פרק מתקבלת הצצה מיוחדת לחדר החקירה, לפעולות השונות, לאסטרטגיות של החשודים ודרך זה גם לעבירה עצמה.
סטארט-אפ לאהבה (Start-Up) קוריאה הדרומית, 2020, עונה 1
במקום סיליקון ואלי, לאזור ההיי-טק הקוריאני המדומיין קוראים כאן Sandbox, כלומר ארגז חול - אולי במטרה לאזכר את ז'אנר הגיימינג הפופולרי שמאפשר לשחקנים לבנות עולמות מאפס. מכאן, יזמים צעירים ושאפתנים מפלסים את דרכם להקמת הסטארט-אפ שלהם. חובבי הז'אנר הטכנו-הייטקיסטי ייהנו גם מהניואנסים התרבותיים בהשוואה לסצנה הישראלית-אמריקנית. סדרה מתוקה ומעודכנת.
בבקשה תאהבו אותי (Please Like Me) אוסטרליה, 2013, 4 עונות
עוד דרמה קומית מהסוג שחמק כאן מתחת לרדאר, אבל שווה כל רגע מול המסך. הפתיח הקליל המתחלף כמעט בכל פרק, ונותן תחושה של תוכנית בישול, ניצב כאנטיתזה לחומרים הרגישים שצפויים להגיע מיד אחריו. העלילה עוקבת אחרי ג'וש, צעיר שהחיים שלו מתהפכים ביום אחד: החברה שלו עוזבת אותו ומודיעה לו שהוא בכלל גיי, ואם זה לא מספיק - אמא שלו מנסה להתאבד עוד באותו הערב. כן, זה נשמע קצת כבד, אבל מטופל בשיא הרגישות ומצחיק עד דמעות.
המאבק של קנזו (Giri/Haji) בריטניה, 2019, עונה 1
כנראה אין שילוב אווירתי מוצלח יותר מלונדון וטוקיו, וזה גם מצטלם נהדר. מתח בלשי חוצה יבשות עם סיפורי יאקוזה ופערים תרבותיים. הסדרה מצטיינת באסתטיקה מוקפדת, והיא לגמרי מצליחה להחזיק אותנו על הקצה לכל אורך הצפייה. שמונה פרקים בלבד, וההפקה הזאת לא חודשה אומנם לעונה נוספת - אבל זה רק הופך אותה לבינג' איכותי, ראוי וממוקד.
בונדינג (Bonding) ארה"ב, 2019, 2 עונות
חטיף טלוויזיוני מושלם שמשלב טיפה סקס ובדס"מ למתחילים, הרבה הומור ומערכות יחסים. טיף היא סטודנטית שמתחילה לחלטר בתור מלכת סאדו, ובעצמה מגלה את העולם המופלא של בדס"מ. היא גוררת איתה את החבר הטוב והגיי פיט, שמחליק גם הוא לתפקיד. כל פרק נמשך קצת יותר מרבע שעה, כך ששתי העונות (לא תהיה שלישית) מתחסלות עוד לפני שמספיקים להגיד את מילת הביטחון.
בורדרלנד (Alice in Borderland) יפן, 2020, עונה 1
עיבוד טלוויזיוני למנגה הדיסטופית, שגם מצליח לשמר משהו מהאסתטיקה של היצירה המקורית ולתרגם אותה למסך הקטן. הסדרה עוקבת אחרי חבורת תיכוניסטים משועממים שמשוועים לבריחה מהמציאות, ואז המשאלה שלהם מתגשמת בכל הכוח. הם מועברים ליקום מקביל ואפל שהוא בעצם גרסת מציאות של משחק מחשב, ובו הם נדרשים לעבור שלבים מטרידים ולבצע משימות מחרידות. לחובבי הז'אנר.
אהבה ואנרכיה (Love & Anarchy) שבדיה, 2020, עונה 1
כל תיאור שבלוני לא יעשה חסד עם הפנינה הזאת, ולכן כדאי לדלג ופשוט לגשת לצפות באחד הבינג'ים הכי כיפיים בנטפליקס. ובכל זאת: מה קורה כשפלירט קטן במשרד מצליח לערער את יסודות הקיום - אבל באופן כמעט בלתי מורגש? המשחק הקטן של סופי ומקס (הצעיר ממנה) שובר לא רק את השגרה המשרדית, אלא גם הרבה מהנורמות החברתיות המאוסות, ומצליח לעורר את שניהם באופן שלא ברור אם יוכלו להמשיך ממנו הלאה.
קרב בנות (Catfight) ארה"ב, 2016, 95 דקות
כל הקלפים על השולחן - מדובר בסרט ממש מוזר. ההגדרה כ"קומדיה שחורה" מאפשרת מרחב תמרון יצירתי, ולכן לא בטוח שזו תהיה כוס התה של כולם. נקודות הזכות משמעותיות: הקאסט כולל את סנדרה או המשובחת, אן הייש ואלישיה סילברסטון המתקמבקות, והתסריט הרבה יותר מופרע ממה שאפשר לדמיין. מי שמעריכים קצת חריגות מהשבלונה צפויים ליהנות במיוחד.
הלך מאיתנו (Dear Ex) טאיוואן, 2019, 99 דקות
הסרט המתוק-מרגש-מוזר הזה כמעט הגיע לבימת האוסקר, ובדרך זכה בכמה פרסים נחשבים אחרים. אחרי שמתגברים על מכשול השפה, יש כאן סיפור משפחתי על אב שהלך מהעולם ובחר להשאיר את הירושה שלו ללא אחר מאשר המאהב הצעיר שלו. בשעה שאלמנתו נותרת פגועה וכועסת, הבן המשותף מחליט לעבור לגור דווקא עם בן הזוג הצעיר של אביו המת. הסיטואציה התמוהה הזאת מייצרת, כצפוי, שלל רגעים על המנעד שבין צחוק מתגלגל לדמעות של עצב.
6 בלונים (6 Balloons) ארה"ב, 2018, 75 דקות
אבי ג'ייקובסון הנפלאה משאירה את הטרלול של "ברוד סיטי" מאחור, ונכנסת כאן למרכזו של סיפור קטן אך מדכא, שעוסק בהתמכרות להרואין, ביחסים משפחתיים ובדינמיקה המיוחדת שבין אח לאחות. את אחיה המכור משחק דייב פרנקו (אח של) - גם הוא בתפקיד מורכב ועמוס בניואנסים. סרט אינדי קטן שמפרק את אחת המצוקות הגדולות של ארה"ב היום.
היסודות של האכפתיות (The Fundamentals of Caring) ארה"ב, 2016, 97 דקות
זו כבר כמעט סוגה בפני עצמה: סיפור התבגרות-התחברות טיפולי, שבו צד אחד לכאורה זקוק יותר לשני, עד שמתגלה חיבור הדדי וסימטרי כמעט לחלוטין. ראינו את זה כבר בעבר ("מחוברים לחיים", "ללכת בדרכך"), אבל כאן יש גם אלמנט של רוד-טריפ בסגנון אמריקנה, שמייצר רגעים מיוחדים. פול ראד בתפקיד המטפל שמחפש בעצמו גאולה, קרייג רוברטס (Submarine) נפלא ומרגש כהרגלו, סלינה גומז מפתיעה בתפקיד אורח, ובסך הכול יש כאן סוכריה אמיתית.
חיים פרטיים (Private Life) ארה"ב, 2018, 124 דקות
קתרין האן ופול ג'יאמטי הם זוג שמנסה, ללא הצלחה, להביא ילדים לעולם. החוויה הכמעט טריוויאלית הזאת של טיפולי פוריות מפורקת כאן לרגעים קטנטנים בתוך הזוגיות, הדינמיקה המשפחתית הרחבה והחיים עצמם. קלישאת ה"בין ייאוש לתקווה" האופיינית למצבים האלה מקבלת כאן משנה תוקף, והכול מקופל לתוך סרט עצמאי מרגש ומוצלח במיוחד.
חמאת ברווזים (Duck Butter) ארה"ב, 2018, 94 דקות
סרט שמותח את גבולות האינדי עד לקצה. "קומדיה אקספרימנטלית" או פשוט צפייה מוזרה - אבל ההנאה לא נפגמת אם רק מחליטים להתמסר. זה בעצם סוג של רומן לסבי על ספידים: נימה וסרג'יו מכירות ומחליטות לבלות יחד 24 שעות רצופות כדי "לזרז" את המהלך הטבעי של הדברים. הן שוכבות אחת לשעה ומתפלספות על החיים, על מערכות יחסים ועל בכלל. רגע, לא ככה בעצם מתחילה כל זוגיות לסבית?
התגלית (The Discovery) ארה"ב, 2017, 102 דקות
עוד פנינה דיסטופית שלא קיבלה כאן את תשומת הלב הראויה. מדען מצליח להוכיח שיש חיים אחרי המוות - והתגלית שלו מובילה לשיעור התאבדויות בלתי נתפס. המחקר שלו תופס תאוצה ומספר המתאבדים ממשיך לזנק, כשברקע נרקם סיפור אהבה בין בנו של החוקר, שאותו מגלם ג'ייסון סיגל, לאישה שנראית לו מוכרת, ואותה מגלמת רוני מארה.
בו ברנהאם: בפנים (Bo Burnham: Inside) ארה"ב, 2021, 87 דקות
אם איכשהו הצלחתם לפספס את הדבר הזה, כדאי להשלים בדחיפות. שילוב מיוחד של הומור מוזיקלי, עריכה וטיימינג שמתפוצץ בספיישל הזה, שאת כולו, מאפס, יצר ברנהאם בעצמו במהלך שנת הקורונה. התוצאה קורעת, חכמה ועמוסה באנקדוטות על חיים, דיכאונות, אקטיביזם, וגם ג'ף בזוס וחשבונות אינסטגרם של נשים לבנות. אם נגמר מהר מדי, אפשר להמשיך משם ל"בדרך אל האושר" - הספיישל הקודם שלו בנטפליקס.
הצעצועים שעיצבו אותנו (The Toys That Made Us) ארה"ב, 2017, 3 עונות
פאוור ריינג'רס, צבי הנינג'ה, מלחמת הכוכבים, רובוטריקים, ברבי, לגו ועוד. דוקו מתוק שכולל ארבעה פרקים לכל עונה - כל אחד מהם מוקדש לפרנצ'ייז צעצועים אחר. הנוסטלגיה מפנה מהר מאוד מקום לתובנות על המנוע הקפיטליסטי העצום בשוק הצעצועים העולמי, מה שרק הופך את הפנינה הזאת ליותר מעניינת. וכן, יש גם הופעת אורח של חיים סבן.
לשחרר את התודעה (Headspace: Unwind Your Mind) אינטראקטיבי, 2021
מדיטציה לא מוכרחה להיות איזו התחייבות עמוקה. אפשר גם לבדוק את המים, וזה בדיוק מה ששיתוף הפעולה התוכני עם Headspace, האפליקציה הפופולרית, מנסה לעשות. בנטפליקס יש גם מדריך לתרגול מיינדפולנס ומדריך ייעודי לשינה, אבל דווקא הסדרה האינטראקטיבית מאפשרת לקבל טעימה בהתאם למצב הנוכחי. בוחרים בין הירגעות, שינה או מדיטציה, מדווחים על התחושה הרגעית - חרדה, לחץ או סערה - ומקבלים תרגול רלוונטי של כמה דקות. אפקטיבי במיוחד גם מהסמארטפון.
בין שני שרכים: הסרט (Between Two Ferns: The Movie) ארה"ב, 2019, 82 דקות
זאק גאליפנאקיס הוא איש מצחיק. נקודה. בסדרת הרשת הדי מוצלחת שלו, הוא הביא פרודיה מהודקת על תרבות הלייט-נייט והסלבריטי האמריקאית. הספיישל הזה בנטפליקס הוא בעצם עיבוד של הסדרה לסרט באורך מלא - אל תוכנית האירוח דלת התקציב שלו מזדמנים כמה מהשמות הכי גדולים, ומוצאים עצמם מתקפלים וזזים באי-נוחות על הכיסא.
חיות לילה: חיים ומוות בלוס אנג'לס (Shot in the Dark) ארה"ב, 2017, עונה 1
סדרה תיעודית בת שמונה פרקים, שעוקבת אחרי צלמי אסונות: הם הראשונים להגיע לזירות הכי קשות ומדממות ברחבי לוס אנג'לס, שולפים את מצלמת הווידאו ועושים הכול כדי ללכוד את הרגעים האלה - ולמכור לערוצי החדשות. הסדרה עוקבת מקרוב אחרי שלושה צלמים כאלה, שעובדים בעיקר בשעות הלילה ונאלצים גם להתחרות זה בזה על הגעה לזירה ועל ראשוניות.