הדבר הראשון שקאזם חליליה עשה אחרי בית "האח הגדול" היה להתקשר לאמא. השיחה הייתה קצרה, קאזם בכה. "היא אמרה לי להפסיק לבכות, ושהיא גאה בי ואוהבת אותי", הוא מספר. זה לא הטלפון האוטומטי של מתמודד ריאליטי לאחרי שלושה חודשים מול המצלמות. שום דבר ביחסים בין קאזם - הומו מוסלמי ופטריוט ישראלי - והמשפחה שלו בכפר אכסאל בצפון לא אוטומטי. כבר היה ביניהם נתק ארוך בעקבות פעילות שלו למען הסברה ישראלית.
עכשיו זה אפילו יותר מסובך. שבוע אחרי שנכנס לבית האח הגדול משפחתו הוציאה הודעת התנערות ממנו. עד היום הוא לא מודע למלוא פרטים, מה גרם להם להודיע שאין להם קשר אליו? האם זה היה הדיבור על נטייתו המינית או אולי התמיכה הנלהבת בצה"ל ובמדינה? קאזם שמע באופן מדולל מה אמרו עליו, ממידע מסונן שהעבירו לו בעדינות. "הטלפון שלי לא עליי מאז שיצאתי, חברים מזרימים לי מידע על קצה המזלג", הוא מסביר, "שמעתי על ההצהרה של המשפחה. לא חשבתי שזה יקרה, ואני דואג לאמא שלי ולאחותי. אני לא בטוח שארצה בכלל לראות את ההודעה הזו אי פעם. בקרוב אפגוש את אמא שלי, אבל בטח שלא בכפר. אמא שלי אישה חזקה, אמיצה. לא מובן מאליו גם שהיא שלחה לי הקלטת תמיכה במהלך העונה. דיברתי איתה אתמול שוב, היא ראתה את כל העונה, מכירה את כל הדיירים. היא סיפרה שראתה בי דברים שמעולם לא ראתה. היא אמרה, 'למה התעצבנת כל הזמן? למה רבת עם שחף? הוא רק רצה לרצות אותך'. לא ידעתי מה להגיד".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
בפעם הקודמת שמשפחתו ניתקה איתו קשר זה היה לאחר שקאזם פירסם סרטון ובו הוא מבקש מהנשיא טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים מפני שהיא בירת ישראל. "הנתק הזה מהמשפחה פגע בי נפשית, הפסקתי לסמוך על אנשים. שרפו לי את הרכב בגלל הסרטון. זו הייתה פגיעה פיזית ראשונה בחיים שלי ונורא פחדתי. הפסקתי לעבוד, היו לי קשיים כלכליים. באותה תקופה שירתי בצבא, ולא יכולתי להיות לבד. העדפתי להיות בבסיס. לא קיבלתי הודעות מהמשפחה, לא בחגים ולא בימי הולדת. הרגשתי שאני מת מבחינתם. ויתרתי עליהם, לא הייתה לי ברירה. בחצי השנה הראשונה היה קשה מאוד. כשהשותף שלי חזר להורים שלו בשבת הייתי ישן בסלון, לא יכולתי לישון לבד בחדר. יש לי חרדת נטישה. אני מפחד. בגלל זה כשדינה עזבה ושרין הלכה היה לי קשה. כשהן הלכו הרגשתי שנוטשים אותי".
3 צפייה בגלריה
קאזם חליליה
קאזם חליליה
''בילדות אח שלי הגדול תמיד קילל אותי 'יא הומו'''.קאזם חליליה
(צילום: איליה מלניקוב)
איך המשפחה הגיבה ליציאה שלך מהארון? "אני בעצם הוצאתי מהארון בפני המשפחה ואז חזרתי אליו. לפני שש שנים, כשהייתי בן 22, מישהו מהכפר שלח לאחי תמונות שלי מאפליקציית אטרף של הקהילה וסיפר לו. זה היה הומו שהתחיל איתי, אמרתי לו לא והוא התעצבן. אני הייתי בחיפה בעבודה, אח שלי התקשר ואמר לי ללכת למנהל להגיד שאני מתפטר ולחזור הביתה מהר. לא הבנתי מה קורה. התקשרתי לאחותי שתברר. היא חזרה אליי ואמרה שהוא גילה שאני הומו. היא גם לא ידעה כלום. התקשרתי לאמא שלי, סיפרתי לה מה קרה. היה שקט על הקו של כמה דקות. אחריהן היא אמרה, 'תפסיק לדבר שטויות ותבוא הביתה, אקח אותך לפסיכולוג'. אמרתי לה, 'אמא, אי־אפשר לקחת אותי לפסיכולוג ולהפוך אותי לסטרייט, זה לא עובד ככה'. היא ביקשה שאחזור ולא חזרתי. פחדתי. ישנתי אצל חבר בחיפה שבוע עד שנגמרו לי הבגדים וכשחזרתי הביתה אמרתי לה שזה לא נכון, שאני לא הומו. שאלתי למה הם לא כעסו על הבן אדם ששלח את התמונות כי הוא משקר. אבל בואי. הם ידעו. בילדות אח שלי הגדול תמיד קילל אותי 'יא הומו'. שם חזרתי לארון בפני ההורים שלי אבל לא בפני עצמי. הפעם הבאה שדיברתי על זה באמת בפתיחות הייתה ב'אח הגדול'".
לפני פחות משבוע קאזם יצא מבית האח הגדול, הדחה לא בלתי מפתיעה של דייר דומיננטי כשמתקרבים לישורת הגמר, שישודר ברשת 13 ב־17 בספטמבר. "כרגע אין לי בית, אני ישן אצל חבר. הייתי רוצה להגיד שאני נמצא בבית ההורים אבל אני לא יכול ללכת לשם. בעבר הרגשתי בבית בצבא והפעם האחרונה שהרגשתי בבית זה ב'אח הגדול'. אני מאמין שהאמת צריכה להיאמר. לפעמים היא קשה. קאזם מעצבן, מרגש ואימפולסיבי. בכל פעם שהייתי פוגע במישהו - דיאן, שחף - הייתי מבקש סליחה ואומר שלא התכוונתי. מעולם לא התביישתי לבקש סליחה. אני בן אדם שעומד על שלו, אבל בכל ריב וויכוח שחשבתי והרגשתי שהתנהגתי לא נכון, לקחתי אחריות".
הייתה העונה הרבה ביקורת על התנהגויות ואמירות של חלק מהדיירים. דיאן, למשל, חטפה הרבה אש. "הבית הוא מקום סגור. זה לא אומר שככה אני בחוץ. אני לא מתנהג ככה. אבל הבית זה סיר לחץ. קורים דברים שאי־אפשר להשתלט עליהם. דיאן מקסימה, היא הייתה החברה הכי טובה שלי בבית. יפהפייה. הבנתי שאחרי שיצאה מהבית היא נעלמה כי היא עוברת משהו קשה. אני חושב שלא בסדר מה שעשו לה. שום בחורה בריאליטי לא אמורה לקבל את האיומים האלה. שמעתי שפגעו לאמא שלה ברכב. אני מקווה שדיאן תעבור את זה ותהיה חזקה. לא הייתי רוצה שיעשו ככה לאחותי, לשום ילדה. היא לא פגעה בכם, גם אם לא התחברתם לדמות שלה, לא מגיע לה לקבל את מה שהיא קיבלה. לא יודע למה עשו לה את זה. היא לא צריכה לפחד להסתובב ברחוב בגלל שהייתה ב'אח הגדול'. מה היא עשתה?"
3 צפייה בגלריה
מתוך "האח הגדול"
מתוך "האח הגדול"
''אני עדיין חבר של טליה ואוהב אותה''. מתוך ''האח הגדול''
(צילום מסך)
מה למדת על עצמך? "גיליתי שיש לי אינטליגנציה רגשית מאוד גבוהה. שאני חבר טוב, הייתי נאמן לאורך כל הדרך. אחרי שגיליתי שמשה העמיד את דינה להדחה הבטחתי לעצמי שאעמיד אותו תמיד, ובגלל זה נלחמתי שהוא לא יגיע לגמר. או למשל: בחיים לא אכלתי בצל חי. ושם כן אכלתי, בשביל הקבוצה".
איפה באו לידי ביטוי הדעות שלך? "אמרתי שמעולם לא אעמיד אישה להדחה כי אני מאוד פמיניסט. רציתי שרביעיית נשים תגיע לגמר יחד איתי. כשהיה מותר לדבר על הדחות אמרתי לבנות להעמיד רק גברים להדחה. מה אעשה שהבנות עצמן מפולגות? למדתי על עצמי לא לקחת שום דבר כמובן מאליו. זה לא מובן מאליו שאני, בתור קאזם המוסלמי, הגעתי לשלב כזה באח. אני עדיין לא יודע מה קרה, למה הודחתי. לא מבין. שמעתי שבגלל שרבתי עם טליה עפתי. אבל אני הייתי חבר מאוד טוב של טליה, הראשון לתמוך בה, הראשון ששמר עליה כשעשו עליה חרם. באסיפת דיירים הגנתי עליה. לבוא להגיד שבגלל שרבתי עם טליה על התקציב יצאתי מהבית? אני לא מקבל את זה. אני עדיין חבר של טליה ואוהב אותה. היא חכמה עם עומק. שמעתי שמי שאחראי על ההדחות אלו המצביעים של טליה".
כמה הופתעת שהלכת הביתה? "רק אתמול הצלחתי להירדם ל־13 שעות עד הבוקר. בלילות לפני לא הצלחתי לישון, הייתי באופוריה, לא מרוכז. אנשים דיברו איתי והייתי שוכח תוך שתי דקות על מה. המוח שלי נשאר בבית 'האח הגדול'. אבל היום קמתי יותר טוב. אני לא מקבל את זה אבל אומר סבבה. ברגע שהגעתי לדו־קרב מול נתנאל הבנתי שאני אלך. עדיין הייתי בשוק. לא הייתי מוכן ליציאה מבחינה נפשית".
אירוע מינורי נוסף שקרה ללא ידיעתו, בזמן שהיה נעול בד' אמות, הוא היציאה של ישראל לבחירות חמישיות. בעבר קאזם זיהה את עצמו כליכודניק ואפילו התפקד למפלגה. "הייתי חבר של אמיר אוחנה בפייסבוק. דיברנו שם והוא הזמין אותי לנסוע איתו לכנסת. בישיבה הוא הכיר לי את ראש הממשלה לשעבר ביבי. משם התחילה הפעילות שלי בהסברה הישראלית. יצא לי פעמיים לייצג את הליכוד בחו"ל, בכנסים של מפלגות הימין בעולם. ההורים שלי ידעו מה אני עושה בליכוד אבל ביקשו להצניע. אמרו שלא צריך להתגאות בזה ולדבר בפומבי".
"מאז שביבי קיבל את כתבי האישום הפסקתי לתמוך בו. אדם שהחברים שלו הם בן גביר וסמוטריץ' אני יכול לבחור בו? מי שאומר על מצעד הגאווה מצעד הבהמות? איך אמיר אוחנה יכול להישאר?"
איך אתה מגדיר את עצמך היום? "היום אני לא ליכודניק. בכלל. מאז שביבי קיבל את כתבי האישום הפסקתי לתמוך בו. אדם שהחברים שלו הם בן גביר וסמוטריץ' אני יכול לבחור בו? מי שאומר על מצעד הגאווה מצעד הבהמות? איך אמיר אוחנה יכול להישאר? אני לא מבין מה הולך שם. אי־אפשר לתמוך במפלגה כזו. אין לי בעיה עם הימנים אבל כן יש בעיה ערכית ביני לבין הליכוד".
מה ידעת על התקיפות בעזה והטילים על ישראל שהיו בזמן שהייתם בבית? "שמעתי מטוסי קרב וידעתי שצה"ל לא מתאמן ביום שישי. הרגשתי שיש מלחמה בעזה. גם ידעתי שיאיר לפיד הוא ראש הממשלה. נפלט לדוד. הוא בא מבחוץ אז ידעתי אבל לא יכולתי לדבר על זה".
איך הרגשת במבצעים קודמים? "בזמן שומר החומות שירתי בגלי צה"ל. למעיין אדם הייתה התבטאות, 'צריך לפחד מערבים' ואני נלחמתי להתעסק עם האמירה הזו בגלצ. רציתי לעלות פוסט ולכתוב לה: 'אני ערבי מוסלמי גאה, חייל בצבא ההגנה לישראל. ממני צריך לפחד?' וקיבלתי אישור מהמפקדת. העליתי את זה ברשתות ובאותו יום מעיין התקשרה אליי. היא התחילה להסביר ואמרתי לה, 'אני על מדים, יושב בבית וזה מעליב אותי'. היא לא התנצלה. לא רציתי למחוק את הציוץ. היא ביקשה שנעשה תמונה משותפת אבל לא הסכמתי עד שתתנצל. לא התנצלה. לא קל להיות ערבי פה. מבחינה צבאית מעולם לא פיקפקתי בהחלטות. אני סומך על הצבא. ויודע כמה זה קשה. סומך על צה"ל, בחיים לא ביקרתי אותו".
3 צפייה בגלריה
קאזם חליליה
קאזם חליליה
''יצא לי פעמיים לייצג את הליכוד בחו''ל''
(צילום: איליה מלניקוב)
יש כמה מורכבויות בזהות שלך, גם לא פשוט בהכרח להיות הומו בחברה הערבית. היית נינוח במערכות יחסים? "הייתה לי זוגית אחת בחיים וזה היה בתקופה שלי בדובר צה"ל. הכרנו באינסטגרם, הוא שלח לי הודעה. יצאנו במשך שנה. היינו מסתובבים יד ביד בתל־אביב, הכי רומנטי, הוא חתיך, לא התביישתי מאף אחד. זה לא הסתדר כי פגעתי בו, בגדתי בו. אהבתי אותו מאוד אבל הוא היה מערכת היחסים הראשונה שלי. לא ידעתי איך להתנהג. רק כשנפרדנו הבנתי כמה אני אוהב אותו. ניסיתי לפנות אליו אבל הוא לא רצה לדבר איתי, וזה בסדר. אני מאחל לו בהצלחה, מעריך אותו נורא".
יש לך מחשבות רומנטיות קדימה? "לפני האח הייתי באפליקציות, עכשיו לא. לא יודע מה יקרה איתי. שמעתי שמחכות לי באינסטגרם הרבה הצעות. לא נכנסתי עדיין".
מה היעדים שאתה רוצה לכבוש בחיים? כסף זה עניין? "בתקופה של הנתק מהמשפחה למדתי להעריך כסף. זה בסדר לרצות להיות עשיר. כל אדם רוצה להיות עשיר. אני רוצה להיות מסודר בחיים. אוהב מותגים: נעליים, תיקים. בבית הדיירים שמו תמיד שתייה מעל מגירת הנעליים שלי וזה חירפן אותי. אני חולה מסעדות, חייב קינוח בסוף. בלי קינוח לא ילך. מאז היציאה לא הייתי באף מסעדה".
איך אתה מסכם את התקופה הזאת? "אני רוצה להגיד שזו העונה של קאזם. לא אומר בצורה יהירה אבל אני עשיתי את העונה. אלמלא אני, זו הייתה עונה משעממת. יש כל עונה מישהו שעושה את העונה והפעם זה אני".