עם רגל חבושה, כשהוא מתנשף במדרגות המכון למחקרי ביטחון לאומי, דידה יגאל גואטה אחרי הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט. הוא הטיח טענות על התנהגות לא תקינה של איזנקוט בזמן היותו סגן הרמטכ"ל, אבל איזנקוט סירב לעצור ונמלט לתוך חדר סגור. "עברתי ניתוח לניסור שתי העצמות הבולטות ליד הבוהן, רגל אחת הבריאה ורגל אחת קצת פחות. אני עובר טיפול באיכילוב בתא לחץ שנראה כמו צוללת, אבל כבר הודעתי לכל מי שסביבי שאם הוא חושב שבגלל שיש לי פצע ברגל אני אפסיק לבעוט, הוא טועה. אני ממשיך לבעוט. גם אם זה אומר שארדוף אחרי איזנקוט בכפכפים".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
מה שקרה בפועל. "איזנקוט הימם אותי. אני למדתי מכל העונות של הסדרה שלי 'האזרח גואטה' שמי שאין לו מה להסתיר מדבר למצלמה, ומי שלא? יש לו מה להסתיר. זה כלל. בתגובה לזה שפירסמנו שכסגן הרמטכ"ל לשעבר הוא התקשר למבקר מערכת הביטחון באישון לילה וביקש שיירד מהביקורת על מינהלת הגדר, הוא אמר שהוא לא ישב איתו. אבל לא אמרנו שישבת, אמרנו שהתקשרת! מה, אנחנו ילדים קטנים? בעיניי זה פלילי לחלוטין שמבקר מערכת עושה בדיקה ומתקשרים אליו ואומרים לו לרדת מזה. אבל איזנקוט ברח ממני, וזה אחרי שאנחנו מנסים בכל דרך לבקש ממנו ראיון עם תשובות למצלמה".
4 צפייה בגלריה
יגאל גואטה ב'האזרח גואטה'
יגאל גואטה ב'האזרח גואטה'
''אני ממשיך לבעוט. גם אם זה אומר שארדוף אחרי איזנקוט בכפכפים''
(צילום: כאן 11)
מצאת לך עם מי להתעמת. "גדלנו כל החיים במחשבה שמשרד הביטחון וצה"ל הם פרה קדושה, אתה עומד דום מתוח ומצדיע. ופתאום אתה רואה שדמות כמו איזנקוט, שאז היה סגן הרמטכ"ל, מעורב בסיפור שחשפנו על מינהלת הגדר, ואתה מקבל התקפה של מכתבים ואיומים ותביעות ועורכי דין. הפעילו לחץ מטורף על מועצת התאגיד, אני שמעתי את זה בדיעבד, לא מהתאגיד אלא מאחורי הקלעים. תת־אלוף ערן אופיר ועוד כמה גורמים בכירים במערכת הביטחון שלחו מכתב התראה, התקשרו ודאגו להגיע לתאגיד ולומר שיתבעו אותנו. אבל איך תתבעו? יש דוח של מצ"ח, של הפצ"ר".
תפסת את ההתנהגות של איזנקוט כפחדנית? "חד־משמעית. ההפתעה הכי גדולה שהייתה לי זה שבן-אדם שכל חייו הסתער, מגיעה המצלמה והוא בורח".
"הכנסת הופכת אותך לנערת גומי. אתה מעגל פינה פה ומעגל פינה שם. כשרצו להעביר חוק שלא יוכלו להפנות בנות ספרדיות לסמינרים על רקע עדתי הצבעתי עם הקואליציה ואמרתי שאני מצביע ומתבייש. כשהבנתי שזה יהיה ככה כל יומיים, החלטתי שאני לא רוצה יותר. הרגשתי כלוא בתוך עצמי"
אפילו הטייקון אליעזר פישמן הסכים להתראיין לך בקונסטלציה יצירתית. "הגענו אליו הביתה והוא יכול היה להגיד 'אדוני שלום וביי', כי גם ככה אי־אפשר להגיע אליו, היו שם מיליון שערים וחומות בטירה שלו, אבל הלכנו והתנפצנו על החומות של פישמן ובסוף הוא דיבר איתי 20 דקות דרך האינטרקום של הבית שלו".
מתנפץ על החומות, זאת הגדרת התפקיד המדויקת של יגאל גואטה (55) בשנים האחרונות, מאז התפטר ב-2017 מהכנסת בנסיבות הזכורות היטב. גם אז, למעשה, הוא התנפץ בכל הכוח, כשהודה מיוזמתו, כחבר ש"ס, שביקר בחתונת אחיינו הגיי וסירב להתנצל. הטבע המרדני, הפה הגדול וחוש הצדק שלא צריך לסחוט בצל כדי להאמין לו, בראו את גואטה מחדש ככוכב טלוויזיוני בנוסח תאגיד השידור הציבורי. בעשור השישי לחייו, עם כיפה שחורה, מידות גוף ואטיטיוד שלא רואים בפריים־טיים, הוא מככב בעונה השלישית של "האזרח גואטה" שמשודרת בכאן 11 בימי שלישי.
בתוכנית מרשה לעצמו גואטה להיכנס לכיסים של הדמויות הכי חזקות במשק ולסחוף איתו צופים שרוצים שיסבירו להם מי נגד מי בגובה העיניים."אני מסתובב ברחוב ואין מטר שלא עוצרים אותי ואומרים לי, 'גואטה תמשיך להיאבק בהם'. אין מה לעשות, מהפכות מגיעות או מלמעלה או מלמטה. אני מהלמעלה התייאשתי. הייתי חבר כנסת וקלטתי את הבלוף. הכנסת הופכת אותך לנערת גומי. אתה מעגל פינה פה ומעגל פינה שם".
מתי קלטת על עצמך שאתה עובר את הטרנספורמציה? "שיא הסיפור היה כשרצו שאני אתנצל שהלכתי לחתונה של הומואים. אמרתי, 'לא יהיה. אני לא מתנצל'. אבל ספציפית כשרצו להעביר חוק שלא יוכלו להפנות בנות ספרדיות לסמינרים על רקע עדתי, הצבעתי בהתחלה עם הקואליציה ואמרתי שאני מצביע ומתבייש. כשהבנתי שזה יהיה ככה כל יומיים, החלטתי שאני לא רוצה יותר. הרגשתי כלוא בתוך עצמי".
על המשבצת הזאת גם לוהק להגשת תוכנית אקטואליה יומית ברשת ב', עד לאחרונה עם שלי יחימוביץ' שהודיעה החודש על פרישה. "היא הביעה בפניי את רחשי ליבה שבכל זאת היא כבר לא ילדה והיא לא רוצה להיות 24 שעות קשורה לאקטואליה ולהיות דרוכה, וזהו, היא רוצה לטייל. היא אמרה לי, 'אני רוצה להגיע למצב שאני אלך ברחוב ולא יכירו אותי'. זה יעבוד לה אולי בחו"ל. לי בכל אופן אין בעיה עם ליהוק, אני בובספוג".
4 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט. ''אדם שכל חייו הסתער, באה המצלמה והוא בורח''
(צילום: יאיר שגיא)
עוד יביאו לך את יעקב ברדוגו. "שיביאו את מי שהם רוצים. גם אותו. גם עם שלי בהתחלה אמרו לי, 'היא שמאלנית', אבל המוטו של התוכנית הזאת הוא להראות שבחיים האמיתיים זה לא מה שקורה בכנסת, אנחנו מסתדרים עם כולם".
מה חשבת על ההדחה שלו? "ברדוגו הוא בחור מוכשר ויש לו מה למכור, אבל בסוף-בסוף, אם מי שמינה אותך זה פוליטיקאי ומי שהוציא אותך זה פוליטיקאי, אז איפה הבעיה? אם אתה משחק במגרש של הפוליטיקה, תשחק בו עד הסוף. לא יודע לשחות בבריכה של הגדולים? אז לך לשל הקטנים. אבל אתה כבר משחק בבריכה של הגדולים, אז מה אתה מלין על זה שבני גנץ הפעיל לחצים להוציא אותך, כשניר חפץ אומר שמי שהכניס אותך לשם זה נתניהו? אז זה טבעי שברגע שהפוליטיקאי שאתה נשען עליו הוא למעלה, אתה למעלה, וההפך. כשאתה נכנס לביצה, זה מריח לא טוב".
אנחנו יושבים בשישי בצהריים בביתו בשכונת פרדס כץ בבני־ברק. רק חצי מתושביה הם חרדים, מה שגם מאפיין במידת מה את הדימוי החרדי של גואטה, שחוץ מסיפור האחיין הגיי המפורסם, הוא גם אביה של כוכבת הריאליטי ודוגמנית הפלאס-סייז שמחה גואטה, שצמחה בריאליטי "הישרדות". "שמחה היא ילדה גדולה, היא עושה מה שהיא רוצה ואיך שהיא רוצה ואני תפקידי לגבות אותה. אם טוב לה, טוב לי. בכל דבר שהיא מצליחה אני מפרגן".
יש דברים שנראים לך מתנגשים עם תפיסת עולמך? נניח שהיא הוציאה קולקציית טייצים. "לא כל דבר שהיא עושה צריך להיות על דעתי, לא כל דבר מקובל על הערכים שלי ועל הדת, אבל אני מקבל. לשמחה כל השנים אמרתי תעשי מה שאת רוצה, תקשורת, דוגמנות, אני אפילו לא מבין את המונחים האלה של מה שהיא עושה. אבל תדאגי שתהיה לך עבודה קבועה. בסוף תעשיית התקשורת היא תעשיית חולי נפש. אני מבחינתי, כל יום שלי הוא היום האחרון. הרוגע הוא מהעסקים המשפחתיים לממתקים".
איך אתה ביחס לסוגיית טיפולי ההמרה? "כשמדובר בבן-אדם בוגר הוא יכול להחליט על חייו, אל תקבעו לו. אם בן אדם בוגר רוצה ואומר בעצמו, 'אני רוצה לשנות את עצמי וללכת לטיפול', זכותו. חבל שלוקחים דברים בשוליים והופכים אותם לסוגיות חוצות מפלגות. כל בן-אדם זכותו לעשות מה שהוא רוצה ואי־אפשר לכפות עליו כלום".
4 צפייה בגלריה
יעקב ברדוגו
יעקב ברדוגו
יעקב ברדוגו. ''אם אתה משחק במגרש של הפוליטיקה, תשחק בו עד הסוף''
(צילום: מאיר אוחיון)
איך היחסים עם האחיין שאחרי ההשתתפות בחתונה שלו הותקפת ועזבת את הכנסת? "ברור שאנחנו בקשר טוב. אני צריך לתת לו נשיקה בראש על מה שקרה. אני נמצא במקום טוב יותר היום".
נולדת לריאליטי, מתי תזרום? "כשלא יהיה צהובון בפנים. תני לי תוכנית בישול בלי אחד הומו, אחד טרנסג'נדר, אחד ערבי, אחד חרדי".
"יואב גלנט לא מדבר איתי. עשיתי פרק על ליקויי בטיחות באתרי בנייה והוא היה שר השיכון. פגשתי אותו באיזה כנס, שאלתי אותו אולי הם יעשו משהו כי פועלים נהרגים באתרים. זה בכלל לא בסמכות משרד השיכון וזה מה שהוא היה צריך לומר, אבל הוא ברח מהמצלמה ואמר לי, 'ככה לא מתנהגים חברים'"
עם המייסד של ש"ס, אריה דרעי, גואטה הולך שנים, פעם אפילו היה מכנה את עצמו "חייל" שלו. היום הוא עדיין רוחש לו כבוד, גם אם לא מבסוט מהכיוון שתפסה מפלגת הבית שלו. "אין כרגע מישהו שמתקרב לרמה של דרעי שיכול לנהל את ש"ס. אין עתודה. ואת שואלת אותי אם עשו את זה בכוונה שלא הכינו יורש? לא יודע".
אתה מזדהה עם הביקורות על דרעי? כשהמצביעים שלו נותרו בעשירונים התחתונים הוא העלה סרטון על ממשלה שמרעיבה ילדים בזמן שהוא בילה במלון יוקרתי בשווייץ. "הכותרות על הנסיעה שלו למלון היו לי קשות, אני לא אוהב את זה. אני עם אשתי נוסע למלון הכי זול שיש, עשרה ימים בבודפשט שילמתי 6,000 שקל כולל טיסות. גם את התיק של לואי ויטון של הבת שלו ראיתי, אני אם תמצאי עליי פריט אחד שהוא מותג אני אתן לך מה שאת רוצה. אפילו הצמיד שלי הוא מהמחלקה באיכילוב. אני נוסע בטנדר פולקסווגן פאסאט. אסור לקנות את המותגים האלה, וכדאי שגם החילונים יכירו שאפשר לקנות שקית ביסלי בשקל, ממותג מקביל".
אתה מכיר את דרעי שנים, רדיפת הכסף שלו משאירה אותו במי האפסיים של פרשות בלתי נגמרות? "אריה דרעי לא רודף אחרי כסף והוא גם לא עשיר. הוא איש עסקים לא מוצלח בכלל. אני לא חושב שהוא חי ביומיום חיי פאר, הוא עובד כמו חמור, איש ביצוע ממדרגה ראשונה ופוליטיקאי מבריק שעושה גם טעויות. לפעמים הוא עושה דברים שאני שואל את עצמי, 'ריבון האלוהים, בשביל מה היית צריך את זה? מה זה נותן? איך זה מקדם אותך?' אבל גם יכול להיות שהבן-אדם הזה מושך אש, אני לא יודע. אני רואה אחרי שש שנים וחצי, היה פה סוג של עינוי דין, לא יצא איזה משהו".
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי. ''הוא לא רודף אחרי כסף''
(צילום: עמית שאבי)
דרעי יחזור עכשיו לש"ס במשכורת? "אני מניח שכן. צריך להתפרנס ממשהו, לא?"
בעונה הזאת של "האזרח גואטה" הוא נכנס במיליארדר עידן עופר, ממלכד בכנס את מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני בפרק על הרשתות החברתיות, וגם צולל ליחסים בין אחת הוועדות הכי קריטיות בכנסת לחברות התרופות. "בתאגיד נותנים לך חופש ביטוי מוחלט. בערוצים המסחריים לא ייגעו באריק פינטו (מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר ‑ ט"ג) כי אז הוא יפסיק להם את הפרסומות. מה לעשות, הם מוגבלים. הם יכולים להתעסק רק בצהובונים ובנוכלויות קטנות. אנחנו הולכים על הכי גדולים, אלה שלוקחים את הכסף הגדול".
והמספרים? בסוף יושבת אתי כרייף בערוץ המתחרה ושוברת שיאי רייטינג. "בעונה השנייה של 'האזרח גואטה' בדיגיטל ובטלוויזיה צפו מעל חמישה מיליון. זה לא מעט. את שואלת למה אנשים לוחצים על 12 ולא על 11? זה נשגב מבינתי. לא יכולתי להיות בשום מקום שאומרים לי מה להגיד. מצד שני, יש אנשים שהפסיקו לדבר איתי, חברי כנסת שהיו חברים שלי וכבר לא, כי פתחתי עליהם".
למשל? "יואב גלנט לא מדבר איתי. עשיתי פרק על ליקויי בטיחות באתרי בנייה והוא היה שר השיכון. פגשתי אותו באיזה כנס עם המצלמות, שאלתי אותו אולי הם יעשו משהו שקשור לנושא ליקויי הבטיחות כי פועלים נהרגים באתרים. זה בכלל לא בסמכות משרד השיכון מתברר וזה מה שהוא היה צריך לומר לי, אבל במקום זה הוא ברח מהמצלמה ואמר לי, 'ככה לא מתנהגים חברים'. מאז הוא לא מדבר איתי. אנשים שעשיתי עליהם תחקיר בטלוויזיה, בדרך ישירה ועקיפה זה חוזר למעגל העבודה של הילדים שלי. זוכרים להם. ומי צריך בעל ואבא משוגע שכל היום רב עם אנשים?"