"היה בחור שניסה לסחוט אותי", מודה נמרוד הראל. "התחיל לשלוח לי הודעות שהוא יחשוף עליי דברים. כתב לי: אני אספר שאתה משתמש בהיפנוזה, עובר על החוק. טען שאם לא אשלם לו אני אסתבך, זה הפך ממש לסחיטה באיומים. ניגשתי למשטרה. הגשתי תלונה. באותו יום שמו עליי ציוד האזנה. קבענו בבית קפה. הוא ביקש שאתן לו 20 אלף שקל, הבאתי לו מעטפה ובתוכה היה פתק שכתוב עליו: 'אכלת אותה'. עוד לפני שהוא פתח אותה, קפצו עליו שוטרים ועצרו אותו. הוא פשוט קצת התבלבל. אבל זה באמת היה מזמן, מי זוכר".
עוד כתבות למנויים:
הראל מדבר על האירוע ההוא באותה אגביות שבה הוא מסוגל לשלוף לעובר אורח מטבע מהאוזן. אבל 2009 הייתה שנה לא פשוטה בחייו של אמן החושים המצליח בישראל, וניסיון הסחיטה היה רק הפרומו. ההמשך: הראל, אז מנטליסט בנסיקה ומנחה תוכנית טלוויזיה, הוזמן גם לחקירה במשטרה. החשד: שימוש בהיפנוזה, תחום שמתברר שבישראל, בניגוד למדינות אחרות בעולם, רק לפסיכולוגים ולרופאים מותר לעסוק בו באופן חוקי. הראל, אדם שמבחינתו סיכון מקצועי הוא להתבלבל בשם החברה הראשונה מכיתה ה' של אחד הצופים בהופעותיו ‑ מצא עצמו מתמודד עם איום בצורת מאסר של שנה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"עשיתי הדגמה לשחקני כדורגל של מכבי חיפה", הוא משחזר. "במסגרת ההדגמה שיכנעתי שחקן שהוא קשה כמו אבן, השכבתי אותו בין שני כיסאות ושחקן אחר עמד עליו".
5 צפייה בגלריה
אמן החושים נמרוד הראל
אמן החושים נמרוד הראל
נמרוד הראל
(צילום: טל שחר)
עד כאן, הגיוני. "שנה אחר כך זומנתי לחקירה במשטרה. לקחו ממני טביעות אצבעות כמו מאיזה עבריין. נחקרתי שעות. מתברר שאגודת ההיפנוזה התלוננה עליי למשטרה, והמשטרה המליצה להעמיד אותי לדין. זה פלילי, יכולתי לשבת בכלא".
אני מבינה שאתה לא חבר באגודה. "אסור לי. כבר אמרתי להם, מה אכפת לכם שאבוא ואציג בפניכם את העמדה של אמני החושים? לא היו מוכנים אפילו לדבר איתנו. היפנוזה היא התהליך הכי מהנה ובטוח שיש. בכל העולם בני 18 מהפנטים את החברים שלהם לכיתה. רק בישראל, בגלל שפעם אחת מישהי הופנטה בהופעה ולכאורה נתקעה במצב היפנוטי, מיד חוקקו חוק - היחיד בעולם - והפכו את ההיפנוזה לתחום מוקצה. זה בערך כמו שפעם אחת מישהו יחתוך סלט ותלך לו האצבע, אז בואו נעשה חוק נגד חיתוך סלט".
איך זה נגמר? "אמרתי לעורך הדין שלי, תארגן לי פגישה. כי אם יהיה לי משפט, זה יהיה ביזיון גדול לפרקליטות. ולמה? עשור קודם הם תבעו קוסם בשם צחי ווייט על שימוש בהיפנוזה, והשופט גילגל אותם מכל המדרגות. זו הייתה פארסה. אמרתי להם, גם הפעם אתם תתבזו, ואני הולך לעשות מזה חגיגה עד הסוף".
"יורש העצר של אחת האמירויות הטיס אותי אליו, שאלמד אותו מנטליזם. שיכנו אותי בסוויטה של עשרה חדרים. מהר מאוד הוא הבין שזה בלתי אפשרי. זה בערך כמו שתבקש ממנתח מוח: למד אותי הכול ביומיים. בוא'נה, שלוש שנים אתה לומד רק קסמי קלפים"
תגדיר חגיגה. "אמרתי לקצין, 'תסתכל עליי. הגוף שלך קשה כמו אבן'. ואז השכבתי אותו בין שני כיסאות וישבתי עליו. בדיוק כמו שעשיתי לשחקן הכדורגל".
זה באמת קרה?! "זה קרה! בתחנת משטרה בתל-אביב, בנוכחות עורך הדין שלי ושלושה אנשים ממפלג התביעות של המשטרה. שאלתי אותו: מה אתה מרגיש? אמר לי 'לא יודע, לא קרה כלום'. שם הסיפור נגמר. לא כולם חייבים לאהוב אותי, אבל גם הם הבינו שבסופו של דבר, אף אחד לא יכול לאסור עליי להגיד לבן אדם: תדמיין משהו".
אנשים שלא אוהבים את הראל, רשימה חלקית: מהפנטים מורשים. הצל. אורי גלר. מתנגדי חיסונים. ימנים. שמאלנים. קוראים בקפה. טראמפיסטים. ביביסטים. אבל הראל, איש שמאחז עיניים לפרנסתו, הוא בחיים ובפייסבוק אדם שהאמת שלו היא נר לרגליו, והאמת היא דבר מרגיז.
יש קונצנזוס לגבי העובדה שהוא אחד המנטליסטים הטובים בישראל – "אם לא בעולם", הוא מחדד. כאיש שאחראי למספר הכי גדול של תוכניות אשליה ומנטליזם שנעשו בישראל, וכמנטליסט הראשון שפתח קופות בישראל, הוא אחד האחראים לטרנספורמציה שעבר התחום בארץ, ממופע נחות שמיועד לילדים לבילוי לגיטימי לערב שישי. "מנטליזם זה מופע מצחיק, כמו סטנד-אפ. ויש בו גם מתח, גם דרמה. אתה נותן לאנשים חוויה שלמה. הרי זמר זה תלוי שפה. גם סטנד-אפ. מנטליזם זה חוצה שפות. זה עובד על מקום אחר במוח".
כמו ריקוד. אותם רצפטורים. "בדיוק. השפה לא משנה. הנדסת תודעה זה בעצם לגרום לאדם להאמין במה שאתה רוצה שהוא יאמין. מניפולציה פסיכולוגית שמבוססת על הרצונות שלו ועל המקום שממנו הגיע. לא כל דבר עובד על כולם. כשמישהו עולה לבמה אני מחליט מה הדבר שיעבוד איתו, כי יש דברים שיעבדו על אנשים מסוימים ולא יעבדו על אחרים".
"פדיחות קורות בכל הופעה. הסוד הוא שהקהל לא ישים לב. עם סושרד וביבי לא היה סיכוי להסתיר, כי ביבי בא להרוס. כאילו, באים להראות לך קטע, תהיה נחמד. הבעיה הייתה שסושרד לא יכול היה להחליף את ביבי ולקחת מישהו אחר מהקהל"
למשל? "הרבה יותר קל להפנט 20 איש מאשר אחד. בפער. מסיבה נורא פשוטה, כשאתה עומד על במה, אחד מול כולם, אתה אינדיבידואל. כשאתה אחד מתוך 20 וזה מימינך נרדם, ואז זה משמאלך, נוצר איזה לחץ. זה כמו צחוק מידבק. ואז כשכולם מגיבים אתה אומר רגע, מה קורה איתי? יש לי בעיה? המוח שלך אומר לך להיכנס לזה. תרדים את עצמך".
אז מה אתה? בדרן? קוסם? אמן חושים? מנטליסט? "זה שילוב מוזר. אמן חושים זה שם קצת בעייתי, נשמע כמו מישהו שרוקד על עמוד וקורא בקפה באותו זמן. אבל בשורה התחתונה זה אדם שיודע לשחק עם חמשת החושים שלך, כדי ליצור אשליה של חוש שישי. זו ההגדרה. המומחיות שלי זה לא לדעת מה אנשים חושבים, זה לדעת איך הם חושבים. זה לא לקרוא להם את המחשבות, זה לגרום להם להאמין שקראתי להם את המחשבות, אלה שני דברים אחרים לגמרי".
5 צפייה בגלריה
נמרוד הראל לצד עטיפת ספרו ''המאמין''
נמרוד הראל לצד עטיפת ספרו ''המאמין''
נמרוד הראל לצד עטיפת ספרו ''המאמין''
(צילום: גבריאל בהרליה)
מה שנקרא, מאחז עיניים אינטליגנטי. "כן. המומחיות שלי היא לשחק עם אמונה של אנשים. בצורה מוזרה, ככל שבן אדם חושב יותר שאני לא אצליח ‑ ההתרסקות שלו יותר גדולה. כשאתה מאמין ומראים לך משהו אתה אומר בסדר, אבל כשאתה לא מאמין וגורמים לך להגיד רגע, מה? אני לא יודע איך זה עובד ‑ הקרקע נשמטת לך מתחת לרגליים, אתה מאבד שליטה, ואז קל לי להיכנס".
בניגוד למודל הידידותי למשתמש של הקולגה ליאור סושרד, בעל הצלחה בינלאומית וידידן של סלבס דוגמת קים קרדשיאן וברברה סטרייסנד, הראל הרחיב את תחום ההשפעה שלו גם לזירות חדשות. כשסושרד כבש את וגאס, הראל הקים סטארט-אפ מצליח שאחראי לשעשועונים מבוססי טכנולוגיה בעולם, בין היתר במקסיקו ובפורטוגל. אחרי שמפעילים עליו לחץ פיזי מתון, הוא גם מודה שכרגע זה מדליק אותו יותר מעוד הופעה לוועד עובדים.
במקביל, הוא עושה בין 15 ל-30 הופעות בחודש. לפי הערכות, המחיר להופעה סגורה נע בין 25 ל-50 אלף שקל, לא כולל אוליגרכים ויורשים מהאמירויות. "לפני שנה, יורש העצר של אחת האמירויות, ראס אל-חיימה, הטיס אותי אליו כדי שאלמד אותו מנטליזם. שיכנו אותי במלון שלו, סוויטה של עשרה חדרים לאדם אחד. באה לאסוף אותי מכונית שלוחית הרישוי שלה זה 1. נורא מצחיק. מלווים אותי לתוך אולם ענק. עושר מטורף, אבל פיין. אני נכנס לאולם, לוחץ לו את היד. יושבים שם הוא ושני בני דודים שלו, בני גילו. הפמליה.
"התחלנו לדבר. מהר מאוד הוא הבין שהוא לא יכול ללמוד את זה. זה בערך כמו שתביא מנתח מוח ותגיד לו: למד אותי הכול ביומיים. אי אפשר ללמוד אמנות ביומיים. צריך להבין בהתנהגות אנושית, במה עובד על מי, יש חוקים ואז הבן אדם אומר, אבל אני רוצה לעשות סוגסטיה. בוא'נה, שלוש שנים לוקח ללמוד רק קסמי קלפים".
ואוליגרכים? "הם לא רוצים ללמוד, רוצים שתבוא איתם. היה אחד שאמר לי בוא איתי לווגאס, אני ואתה חצי־חצי. הכי מצחיק זה חצי־חצי. אני יודע מה אני מביא, אבל מה אתה נותן? תודה, אבל אני יכול לעשות חצי־חצי עם עצמי".
מה אוליגרכים אוהבים לראות במופע? פעלולים? אש וקרח? “אני מופיע כבר ארבע שנים לקבוצה של אוליגרכים בנובי-גוד, ובכל פעם צריך להמציא להם מופע חדש, כי הם כבר ראו את הקודם. אבל את יודעת מה גיליתי על הרבה רוסים? שהם מאמינים בטלפתיה. גם כי היה טלפת רוסי בשם מסינג, שהייתה לו תוכנית ברוסיה של שנות ה-80, וגם כי הרבה מהם מאמינים שהקג"ב פיתח טכנולוגיות של חקירה בעזרת טלפתיה.
"הבעיה היא שכשהקהל מאמין בטלפתיה ‑ המופע שלי עובד פחות טוב. אני יכול להגיד למישהו את הקוד הסודי של כרטיס האשראי, למשל. אבל אז והוא יכול לענות לי: 'נו, אז מה? זה רק טלפתיה'".
מה איתנו? מה מפעיל את הישראלי שעולה על הבמה? "האמריקנים באים למופע ורוצים להאמין. רוצים שתצליח. לא משנה אם הם מניו-יורק או מאוהיו. אולי בניו-יורק הם יותר קשים, אבל אין מה להשוות אותם לישראלי הממוצע. ישראלי אומר לך: מה, באת לעבוד עליי?"
ספרו החדש, המותחן הפסיכולוגי "המאמין" (הוצאת כתר), יוסיף עוד כמה מבקרים לאוסף: הראל נכנס שם בפתיים שמאמינים בעל־-טבעי ובמסרים תת-הכרתיים, מעביר ביקורת על תחום המנטליזם, ולא חוסך גם באנליזה אכזרית על המגלומניה ותסביך האלוהות המסוכן שמפתחים מי שבטוחים שהם בעלי כוחות, ובכמה רחוק הם מוכנים ללכת בשביל לנכס את הכוחות האלו לעצמם. הוא עצמו נזהר מלהיסחף, למרות הפיתויים. "יש כל מיני אורן זריפים כאלה, שמספרים שהם יכולים לרפא אותך, או אורי גלר, שמספר שיש לו כוחות על־טבעיים. אני תמיד אמרתי שאני עוסק באשליה. מעבר לזה, אני שומר על עצמי נורא. ברגע שאני יורד מהבמה אני חוזר להיות אני. לא עושה את הדברים האלה, כי הכוח הזה באמת יכול להשחית. ואני יכול לשכנע כל בן אדם בכל דבר. באמת. אני לא מגזים".
הודיני, קופרפילד, בליין - שלושת הקוסמים המפורסמים בעולם הם יהודים. לא כולל סושרד, אתה ואחרים. מה לעם היהודי ולקוסמות? "עשיתי סקר והפעלתי את כל המנטליסטים. למה אתם חושבים שרוב הקוסמים הם יהודים? קיבלתי המון תשובות. בין היתר, יש אנשים שאומרים: יש לי שתי ברירות ‑ להיות נוכל או להיות קוסם, אז אני מעדיף להיות קוסם. אלה אנשים שפשוט אוהבים לעבוד על אנשים. יש גם משהו ביהדות שקשור לפנטזיה, בסדר? זה עַם שאלפיים שנה חלם לחזור לארץ אחרי שהוגלה ממנה, רק שוכחים איך בית שני נפל, בגלל פלגנות".
5 צפייה בגלריה
תמיד אמרתי שאני עוסק באשליה
תמיד אמרתי שאני עוסק באשליה
תמיד אמרתי שאני עוסק באשליה
איזה בקשות מוזרות אתה מקבל? "יצרה איתי קשר מישהי. אמרה לי, ‘תקשיב, הבת שלי נשאבה לתוך כת’. ראיתי בערוץ 8 סדרה על בן אדם שהמומחיות שלו היא להוציא אנשים מכתות, איך הוא עושה את זה? הוא מתיישב ליד הנער או הנערה שנשבו באוטובוס, ותוך כדי השיחה מתחיל להתחבר איתם, כאילו הוא אדם זר.
"ואז היא מבקשת: ‘אולי אתה מוכן לעשות את זה לבת שלי, ואיכשהו, בעזרת סוגסטיה, לשכנע אותה לעזוב?’ (נאנח) אני מקבל פניות מאוד משונות. תגרום לי לשכוח את האקס שלי. תמצא לי טבעת נישואים שאיבדתי. מישהי כתבה לי, תעזור לי להיכנס להיריון. לא (נלחץ), לא ממני, לא בדרך הקונבנציונלית.
"יש גם המון מגמגמים, כי יש משהו בגמגום שמרגיש ממש כמו מעצור. לכולם אני אומר: אני לא עושה את זה. לכו לפסיכולוג. לכו למהפנט מורשה. הייתה תקופה שנלחמתי בשרלטנים. אמנון לוי היה מצלצל אליי קבוע: נמרוד, יש לנו איזו מכשפה, תחשוף אותה. היה מסע צלב נגד נומרולוגים, קוראים בכף יד, מיסטיקנים. היום אני יודע שזו מלחמה אבודה, וחוץ מזה, השקר לפעמים עובד".
תסביר. "גם אם בכדור שאת לוקחת אין כלום, אבל את מאמינה בו - הוא עובד. אז אם מישהו הולך לקורא בכף יד וזה טוב לו, האם התוצאה פחות חשובה מהאמת? זו דילמה. כי האמת היא שגם אני עובד על הקהל".
ומה יותר חשוב לך כיום? להדהים אותם, או לספר להם את האמת? "אנשים לא מגיעים כדי לשמוע את האמת".
נולד וגדל בכפר-סבא לאב דוקטור לכימיה ולאם מורה למחשבת הגוף. "אנשים רציניים, לא כמוני", הוא מגחך. "בואי נגיד שהבחירה המקצועית שלי הדאיגה אותם כמו שהייתה מדאיגה כל הורה פולני. בשנים האחרונות אני חושב שהם הפנימו שלא תהיה לי עבודה רגילה".
בקסמים התאהב בזכות אביו, חובב מתיחות וככל הנראה האיש שלימד את הראל ללוש את מוחו של הקהל כגוש פלסטלינה. מתגורר כיום ברמת-השרון עם אשתו, מעצבת האופנה דנה הראל, ושלושת ילדיהם. לשאלה אם פגש את טרנטינו, אחרי שאשתו עיצבה את שמלות הכלה של דניאלה פיק, הוא עונה רק: "אנחנו לא מערבבים עבודות".
כדי ללמוד את המקצוע בעידן שקדם ליוטיוב, קרא ספרים ושאב כל בדל של טריק מחברים למקצוע. עד היום קבוצת הווטסאפ החביבה עליו להתייעצות מקצועית היא "טלפתורים בגמילה", שכוללת את ליאור סושרד, שימי אטיאס, ליאור מנור וקוסמים נוספים. אבל המורה הרוחני שלו הוא דרן בראון, קוסם בריטי שמשלב הבנה בהתנהגות אנושית, קסם, פסיכולוגיה, הטעיה והרבה דאווין, כנהוג בז'אנר.
את חיבתו לניתוח המנגנון שעומד בבסיס האשליה, הפך גם לתערוכה שמוצגת כרגע במדעטק בחיפה. "קוראים לה 'פול מי', כלומר תעבוד עליי. אנחנו מציגים שם קסמים ואשליות מהארץ ומהעולם, ואתה יכול לגעת במיצגים ולהפעיל את האשליות על אנשים אחרים. המטרה היא לתת לילדים את החוויה של איך זה להיות קוסם. קוסם ממש. לרחף. לחתוך ראשים. להיעלם. להופיע. רציתי להציג את המנגנון מאחורי הקסם. איך זה עובד, למה זה עובד.
"זאת תערוכה שמכניסה אותך למאחורי הקלעים של עולם הקסמים. היה לי ממש עימות עם כמה קוסמים בישראל שנלחצו שאני הולך לחשוף את הסודות שלהם. הייתה קבוצה שהתארגנה ופנתה אליי, ואמרה ‘אנחנו לא מוכנים שהתערוכה תעלה’. אני מבין אותם. זה באמת מלחיץ. הזמנו אותם לתערוכה והם הבינו שלא חשפנו יותר מדי, כדי לא לגמור לאנשים את הפרנסה".
5 צפייה בגלריה
ליאור סושרד עם בנימין נתניהו במפגש שהפך לסערה
ליאור סושרד עם בנימין נתניהו במפגש שהפך לסערה
נתניהו עם סושרד. ''הוא בא להרוס''
(צילום: EPA)
אינטליגנטי מאוד. ביקורתי. ציני. הכי רחוק מתדמית המאמי הלאומי שדבקה בקוסמים אחרים. לדבריו, כבר שנים שהוא מנסה להילחם בתדמית האפלה שנוצרה לו, אבל על המסך הוא עדיין עובר כמי שבקע מתוך ארון קבורה רומני. ביום מהביל באמצע השבוע, במכנסיים קצרים, הוא נראה כמעט אנושי. מצד שני, אולי אלה הלחות והמגיב התורן שהקפיץ לו את הפיוז. "בפייסבוק תמיד כותבים לי: מי שילם לך לכתוב את זה? אתה מהונדס תודעה. (מגחך) ואת זה כותבים לי התומכים של מהנדס התודעה מספר אחת בארץ - שזה ראש הממשלה (מרים את הקול). אני אמנם בור במשפטים וברפואה, אבל יש דבר אחד שאני אחד מהטובים בו בעולם: הנדסת תודעה. זו המומחיות שלי: לגרום לאנשים להאמין בדברים מופרכים. אתה רואה חשבון או נהג מונית? תתעסק בשלך".
או בטלן. כמו יואב "הצל" אליאסי. בפוסט אלים הוא כתב עליך שאתה אוטו-אנטישמי שמאלני וממורמר, ואתה ענית שהוא בריון מקלדת נאלח. "כן. נראה לך שאני זוכר מה היה בינינו? אני לא עוקב אחרי כל המריבות האלה. מתעסק בחיים שלי".
בוא נתעסק בשלך לרגע. הייתה לך נגיד פדיחת-על כזאת, כמו במקרה של סושרד ונתניהו, כשהוא ניסה לנחש מה ראש הממשלה צייר ולא הצליח? "בצורה מוזרה זה קורה בכל הופעה. הסוד הוא שהקהל לא ישים לב. אנחנו יודעים להסתיר את הכישלונות שלנו נורא טוב. עם סושרד וביבי לא היה סיכוי להסתיר, כי ביבי בא להרוס. כאילו, באים להראות לך קטע. תהיה נחמד. הבעיה הייתה שסושרד לא יכול היה להחליף את ביבי ולקחת מישהו אחר מהקהל. אם ביבי היה עולה לי לבמה? (מהרהר) וואו".
קוראים לו "הקוסם". זה יכול להיות קרב ענקים. "נכון. הייתי אומר לו: לא באתי לתחרות. אם אתה לא רוצה, הכול טוב, אבל אל תהרוס".
אפרופו הנדסת תודעה. אתה יכול לנתח מה המהלך שאתה מזהה שהוא ביצע כאן, במהלך 15 השנים האחרונות? "בעיניי כל הפוליטיקאים הם מהנדסי תודעה. את זה חשוב להגיד. אבל יש טובים יותר וטובים פחות. הוא ממש טוב בזה, וזה בגדול כי הוא זיהה שבני אדם מונעים מפחד ולא מתקווה. פוליטיקאים יודעים להתיישב על הסנטימנט של החרדה של 'תלך לך המדינה אם אתה לא בוחר בי'. המומחיות של ביבי היא בדיוק זה: הוא מאוד טוב בלהפחיד אנשים".
5 צפייה בגלריה
"הצל"
"הצל"
הצל. ''נראה לך שאני זוכר מה היה בינינו?''
(צילום: שלו שלום)
על איזה סנטימנט בדיוק הוא התיישב? "שהולכים לאבד את המדינה לערבים. חוצמזה, הצבעה ימנית היא הצבעה שבטית. זה כמו אוהד כדורגל, שיישאר עם הקבוצה שלו גם כשהיא בליגה ג'. ישנא אותה, אבל יישאר איתה".
זה קיים גם בצד השמאלי. "ממש לא. אין שום הערצה כלפי לפיד או גנץ".
אז איך מיליונר אשכנזי מרחביה מצליח לשכנע את מה שנקרא "ישראל השנייה" שהוא בעצם מייצג אותם? "קודם כל, זה יתרון העקביות. מערכת יחסים לא בין פוליטיקאי שהוא משרת ציבור ובוחרים, אלא בין חברי משפחה. ואתה לא מפרק משפחה. זה ההיפוך שהוא עשה. הדבר השני שהוא עושה, כאמור, זה לשחק על הסנטימנט שהולך להיות פה רע מאוד. המדינה הזאת תהפוך ללא יהודית. כל בחירות. בסוף זה תמיד מגיע לזה שהערבים גונבים את המדינה. פעם הערבים נוהרים לקלפיות, פעם רע"מ הולכת להיכנס לממשלה, ואני אציל אתכם, והם מאמינים. ואת יודעת מה? יכול להיות שהוא יציל אותם. אני נורא נזהר מלהגיד שהוא טועה או שהם טועים".
אוקיי. "למוח האנושי יש נטייה שברגע שהוא מאמין במשהו ‑ הוא יאסוף את כל הנתונים שמסתדרים עם האמונה הזאת, ויחליש עד יתעלם לחלוטין מנתונים שלא מסתדרים איתה. קוראים לזה 'קונפירמיישן באייס' - זה בא מהעולם של קוראים בכף יד ובקפה. הם זורקים לך כל מיני דברים על עצמך. עכשיו, אם פעם תשב ותכתוב את כל מה שהם אומרים ‑ תראה שסטטיסטית הם לא מרשימים באחוזי הקליעות.
"אבל בזמן הסשן, כל מה שמסתדר לך זה, וואו, איך ידעת? וכל מה שלא, את אומרת אוקיי, זה לא, אבל מה עוד אתה רוצה להגיד לי? המוח לא מתעניין במה שלא קשור או לא מסתדר עם מה שהם רוצים להאמין בו. אנשים רוצים להאמין. שמאלנים, ימנים, כולם רוצים להאמין במשהו".
היו אליך פניות מפוליטיקאים? "היו אליי פניות מגופים שאני לא יכול לציין מה הם, אבל קשורים לביטחון המדינה".
הבנתי. "כשאני יכול, אני פוגש ומייעץ להם. נותן את הזווית של הנדסת תודעה. אלה גופים שעוסקים הרבה פעמים באשליות, כי הם צריכים להבין איך אתה משלה בן אדם להאמין במשהו. אבל לפוליטיקאים אני בחיים לא מתקרב. לכולם. משני הצדדים.
"כשביבי הביא את החיסונים בקורונה, כתבתי בפוסט שזה מהלך מדהים. בשמאל מיד כתבו לי, למה אתה אומר את זה? זה האויב. חברים, כשמשהו נכון הוא נכון. אם אתה לא יכול להגיד כל הכבוד גם למי שאתה לא מסכים איתו כשהוא עושה משהו טוב ‑ לא יאמינו לך כשתגיד שהוא עושה משהו רע".